Får man sämre hastighet om man har 2.4 och 5 igång samtidigt på routern

Permalänk
Medlem

Får man sämre hastighet om man har 2.4 och 5 igång samtidigt på routern

Titel. Funderade på den frågan och hittar inga vettiga svar när jag googlar. Har en dualband router och funderar om hastigheten blir långsammare eftersom man ju faktiskt har 2 wifin igång samtidigt. Typ om de delas hälften - hälften.

Har kvar 2.4 nätet pga smart elektronik och annat som behöver den och tycker inte jag får så mycket internet som jag betalar för.

Permalänk
Medlem

Har inga större problem att få ut 500Mbit till mobilen, trots ett helt gäng mobila enheter. Dock har mina routrar 2.4GHz och 2st 5GHz-nät.

Men nej, dom bör inte påverka varandra förutom om flera enheter faktiskt utnyttjar bandbredden samtidigt som du testar/använder det.

Permalänk
Medlem

Nej det delas inte på hälften.. Vill du testa hur snabbt internet du får ut så testa med sladd först och sen wifi.
Flaskhalsen är nästan alltid kass router eller felinställt wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zann:

Titel. Funderade på den frågan och hittar inga vettiga svar när jag googlar. Har en dualband router och funderar om hastigheten blir långsammare eftersom man ju faktiskt har 2 wifin igång samtidigt. Typ om de delas hälften - hälften.

Har kvar 2.4 nätet pga smart elektronik och annat som behöver den och tycker inte jag får så mycket internet som jag betalar för.

För normalt användande i hemmet så är det "ingen" skillnad. Men skulle du ha 3-4 wifinät och 30+ användare på varje så skulle du ev märka skillnad, mycket overhead. Men som sagt du märker ingen skillnad i praktiken för vanligt surfande. 2,4/5ghz är ju separata så de påverkar ju inte varandra. Men skulle du ha flera ssid på respektive nät så skulle det bli overhead pga det också. 2 wifi nät på en AP är ju "samma" som 1 nät på 2 APs.

Se wifi som ett komplement till enheter som inte klara kabel. Räkna aldrig med få ut max kapacitet som med kabel. 2,4 ghz nätet bör man Endast använda om man har viktig utrustning som inte klarar 5 ghz. Har du inga störningar (läs grannar med samma frekvenser) och har APs som kör -ac standard samt klienter med samma så kommer du få bra hastigheter. Men tänkt på att wifi är inte optimalt för hastigheter, när vi pratar wifi till ex mobilen i hemmet. Det som egentligen är viktigt med wifi är Ok hastighet med optimalt täckning och stabiltet. Vill du ha snabbt nätverk så kör du kabel.

Edit: Förtydligade lite. Och svarade på 2 frågeställningarna.

Permalänk
Medlem

Nej!
Ja!
Kanske!

Det beror ju för det första på vad man har som wifi mottagare tex en router, kan ju mycket väl finnas billigt (som tyvärr inte alltid har med billigt pris att göra) skit som lider en hel del av att båda utnyttjas, samtidigt finns troligen andra där det inte händer ett dugg.

Lägg sen till hur många användare/enheter handlar det om?
Avstånd till varje enhet?
VAD är det för enheter vissa "wifichip" funkar bättre ihop med vissa "wifichip" men sämre med andra "wifichip" osv.
Hur mycket bandbredd använder enheterna? Och ja detta kan ändra detta mycket tex så kan en router funka väldigt bra med lätt/medium användning men fallera totalt med tung användning, medans en annan router kanske funkar halv bra på på alla tre!

Osv/osv!
Dvs Din fråga med den info du gett är 100% omöjlig att svara på.
Adderar du en massa info så är det långt ifrån säkert att det blir lättare att svara så länge ingen har erfarenhet av exakt samma situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

För normalt användande i hemmet så är det "ingen" skillnad. Men skulle du ha 3-4 wifinät och 30+ användare på varje så skulle du ev märka skillnad, mycket overhead. Men som sagt du märker ingen skillnad i praktiken för vanligt surfande. 2,4/5ghz är ju separata så de påverkar ju inte varandra. Men skulle du ha flera ssid på respektive nät så skulle det bli overhead pga det också. 2 wifi nät på en AP är ju "samma" som 1 nät på 2 APs.

Se wifi som ett komplement till enheter som inte klara kabel. Räkna aldrig med få ut max kapacitet som med kabel. 2,4 ghz nätet bör man Endast använda om man har viktig utrustning som inte klarar 5 ghz. Har du inga störningar (läs grannar med samma frekvenser) och har APs som kör -ac standard samt klienter med samma så kommer du få bra hastigheter. Men tänkt på att wifi är inte optimalt för hastigheter, när vi pratar wifi till ex mobilen i hemmet. Det som egentligen är viktigt med wifi är Ok hastighet med optimalt täckning och stabiltet. Vill du ha snabbt nätverk så kör du kabel.

Edit: Förtydligade lite. Och svarade på 2 frågeställningarna.

Nja, 2,4 har ju en fördel, att räckvidden är längre. Det är också en nackdel i många situationer, som att många fler nät syns och stör varandra, men om man exempelvis bor på landet och inte har problem med grannars nät (eller trådlösa telefoner, mikrovågsugnar etc.) så kan ju 2,4 göra att man får hyfsad uppkoppling över mycket större yta än om man bara kör 5 GHz. Dock bör ju 5 GHz-nätet prioriteras högre för att få ut de högre hastigheterna det erbjuder där täckningen duger.

Sen vet jag inte om hastigheten är något större problem över WiFi idag. Har man en värsting-uppkoppling så lär man inte utnyttja den till max över WiFi förstås men de flesta har ju inte det. 100 Mb/s maxas lätt trådlöst, även med 802.11n över 2,4 GHz om man inte har annat som stör, exempelvis och det är ju en ganska vanlig hastighet på abonnemangen.

Permalänk
Hjälpsam

Hade underlättat om vi visste vad det var för router, uppkoppling. förväntad hastighet, mottagare du mäter med och vad för hastighet du får

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med (går)dagens svar Tack.