Vilken disk är det som strular?

Permalänk
Medlem

Vilken disk är det som strular?

Hej,

Jag har ett äldre system med 6 diskar enligt följande:

INTEL SSDSC2BW240A4 240,0 GB (TEMP 36 grader)
Samsung SSD 860 EVO 1TB 1000,2 GB (TEMP 34grader)
WDC WD20EARS-00MVWB0 2000,3 GB (TEMP 40 grader)
WDC WD30EFRX-68EUZN0 3000,5 GB (TEMP 40 grader)
WDC WD30EFRX-68AX9N0 3000,5 GB (TEMP 41 grader)
WDC WD80EDAZ-11TA3A0 8001,5 GB (TEMP 48 grader)

Windows har vissa problem med att återspegla verkligheten på diskarna. Ex

- Om man skapar en katalog så måste man tycka F5 för att man ska se katalogen, gör man inte det får man sitta o vänta par minuter innan den själv dyker upp.

- Det händer att man försöker döpa om kataloger och då får i dialog som säger att katalogen inte finns längre. Det man ser är alltså inte hela sanningen.

- Drar man en katalog katalog mellan 2 Windows Explorer fönster så låser sig katalogen om man drar den över den vänstra baren där Min Dator och allt det där är, där blir katalogen hängandes i luften par minuter innan den släpper taget.

Jag har kontrollerat diskarna med CrystalDiskInfo och den säger status bra på samtliga.

För ett tag sen hade jag en disk som strulade med bad sektors, gjorde en hel del försök för att laga den men tillslut fick jag slänga ut den.

Kanske har Windows taget skada och det är dags för en ominstallation?

Permalänk
Rekordmedlem

Du verkar bara prata om problem med Explorer så en gissning är att ingen disk strular.

Permalänk
Medlem

Nja ibland (men inte alltid) så kan explorer bli extremt segt om en disk har läs problem och det även om man ej går in på den disken alls.

Ett sätt att problem söka dessa problem är att koppla antingen koppla ur alla diskar utom windows disken och använd datorn ett tag, funkar den koppla i en disk, använd ett tag, osv tills problemet kommer tillbaks=troligen den sista inkopplade disken.
Alternativt koppla ur en disk åt gången tills problemet försvinner, och sen börja koppla i dom urkopplade diskar som ej löste problemet så det inte är två som är dåliga.

Sen är det inte 100% säkert att det är en disk som är dålig/skadad/etc.
Det finns ju en del andra problem det skulle kunna vara, som tex en dålig sata kabel/kontakt, virus osv.

Och JA en sata kabel kan sluta fungera helt plötsligt råkade ut för det själv med en kabel som suttit i en burk i 10+år, helt plötsligt började explorer vara segt som fan typ 10min att ändra mapp ibland.
Efter 2-3 dagar så försvann en disk i båda windows/bios, provade disken i en usbvagga den funkade, provade annan sata kontakt på moderkortet men nope, provade annan sata kabel o vips funkade allt igen.
Och den burken hade stått på ett och samma ställe utan att röra sig en mm på 4-5år, dvs inte flyttad alls, inte öppnad/inte rengjord och bor själv så INGEN hade varit inne och rört kabeln alls men helt plötsligt så började den krångla och dog snabbt.

Permalänk
Medlem

Har du testat att kolla mer specifikt på relevanta SMART-värden? Det är inte säkert att fel som resulterar i långsam responstid tas med i beräkningarna för den övergripande hälsan på diskarna.

Permalänk
Medlem

Dra igång taskmanager och i den sedan välja perfomance och i botten av den starta 'resource monitor' och välja fliken 'disk'

Då får du upp grafisk fönster för var disk och det som är intressant är om någon disk har sin Queue Length på max (100%) i längre tider när du tycker att responsen är dålig - och om så, då har du troligen hittat disken som sölar ned hela systemet...

SMART visar bara typ hälften av de fel som kan uppkomma i lagring - en del av felen kan bara hittas med att man tittar och mäter på svarstider, kapacitet och kommandokölängder.