Telia fast bredband via mobilnätet - sänkt hastighet på gammalt abb

Permalänk
Medlem

Telia fast bredband via mobilnätet - sänkt hastighet på gammalt abb

Måste dela med mig av en ny erfarenhet. Igår ringde en säljare och försökte sälja in ”fast bredband via mobilnätet”, aka FWA.

Jag har i dagsläget ”framtidens bredband”, en 4G uppkoppling med flatrate där jag med riktad (egen) antenn snittar på 130mbit ned och ca 65 upp. Påtalade detta för telias säljare som var mycket förvånad och som tyckte att han förstod varför jag inte behövde intressera mig för ”garanterat 30 ned” (”men du får nog mycket mer”).

Vårt bredband har varit stabilt i flera år. Ca en timme efter mitt samtal med telia så lade sig vårt bredband på 5mbit ned, och 5mbit upp med en ping på ca 20-30. Stabil latency, men enligt unifiutrustningen konstant 5/5 vid upprepade tester.

Vi har nu haft vad jag uppfattar som softcappat nät i ca 12 timmar. Mobiltelefoner på samma adress, både med teliaabb och andra abb i telias nät, upplever inte detta.

Någon med liknande erfarenhet? Könner mig som en foliehatt, men i ärlighetens namn verkar det här lite för bra timat för att det skulle vara en slump.

Permalänk
Medlem

Inte alls otänkbart att dom ställt ned hastigheten!
Har du loggat på routerns webinterface och kollat status? 130mbit borde betyda att du har 1800MHz(B3)/2600MHz(B7) mobilmast i närheten, testa ställ in på att köra enbart någon av dessa.

I övrigt skulle jag ringa och påtala detta hos Felia..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Fjädernylle:

Måste dela med mig av en ny erfarenhet. Igår ringde en säljare och försökte sälja in ”fast bredband via mobilnätet”, aka FWA.

Jag har i dagsläget ”framtidens bredband”, en 4G uppkoppling med flatrate där jag med riktad (egen) antenn snittar på 130mbit ned och ca 65 upp. Påtalade detta för telias säljare som var mycket förvånad och som tyckte att han förstod varför jag inte behövde intressera mig för ”garanterat 30 ned” (”men du får nog mycket mer”).

Vårt bredband har varit stabilt i flera år. Ca en timme efter mitt samtal med telia så lade sig vårt bredband på 5mbit ned, och 5mbit upp med en ping på ca 20-30. Stabil latency, men enligt unifiutrustningen konstant 5/5 vid upprepade tester.

Vi har nu haft vad jag uppfattar som softcappat nät i ca 12 timmar. Mobiltelefoner på samma adress, både med teliaabb och andra abb i telias nät, upplever inte detta.

Någon med liknande erfarenhet? Könner mig som en foliehatt, men i ärlighetens namn verkar det här lite för bra timat för att det skulle vara en slump.

Vilket bolag innebär Framtidens bredband när det gäller mobiluppkopplingar ?

Skrivet av xallrons:

Inte alls otänkbart att dom ställt ned hastigheten!
Har du loggat på routerns webinterface och kollat status? 130mbit borde betyda att du har 1800MHz(B3)/2600MHz(B7) mobilmast i närheten, testa ställ in på att köra enbart någon av dessa.

I övrigt skulle jag ringa och påtala detta hos Felia..

Varför klaga hos Telia om man inte har Telia som operatör ?

Permalänk
Medlem

Bara för att förtydliga är både den befintliga tjänsten och FWA från Telia?

Känns som ett märkligt sammanträffande. Är den nya tjänsten dyrare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vilket bolag innebär Framtidens bredband när det gäller mobiluppkopplingar ?

Varför klaga hos Telia om man inte har Telia som operatör ?

"Framtidens bredband" syftar nog i detta fallet på Telias 4G med tillhörande Huawei-router medans FWA är Telia 4G med en POE-matad Nokia FastMile.

Permalänk
Medlem

Telia ja, fick ett brev hem att dom också ska höja till 479 kr månaden. Var ju inte länge sedan dom höjde priset för h-e

Permalänk
Medlem

Förtydligande, befintligt ”framtidens bredband” är från telia. Helt enkelt flat rate 4G för hus som knte kan få annat nät, slm det hette tidigare. Misstänker starkt att telia helt sonika ströp en mycket väl fungerande uppkoppling för att framhäva hur bra ”dedikerad lina” med ”mobil fiber” är.

Som av en ren händelse har jag annat kort och en mast där telenor ger juste uppkoppling. Kanske blir att byta ISP.

Edit: Testade igen. Mobiler (med Teliaabbonemang) får ifrån det rummet där vi har sämst uppkoppling 73.87 mbit ner, 15.86 mbit upp. Via min min Huawei B535-232, som rapporterar full koppling på band 3, får exakt 6 mbit ned och 6 mbit upp.

Permalänk
Medlem

Det har dom säkert gjort.

Man läser då och då om att folk upplever märkliga hastighetsbegränsningar med Telias tjänster.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Förtydligande, befintligt ”framtidens bredband” är från telia. Helt enkelt flat rate 4G för hus som knte kan få annat nät, slm det hette tidigare. Misstänker starkt att telia helt sonika ströp en mycket väl fungerande uppkoppling för att framhäva hur bra ”dedikerad lina” med ”mobil fiber” är.

Som av en ren händelse har jag annat kort och en mast där telenor ger juste uppkoppling. Kanske blir att byta ISP.

Edit: Testade igen. Mobiler (med Teliaabbonemang) får ifrån det rummet där vi har sämst uppkoppling 73.87 mbit ner, 15.86 mbit upp. Via min min Huawei B535-232, som rapporterar full koppling på band 3, får exakt 6 mbit ned och 6 mbit upp.

Bara ta sim-kortet från telefonen och prova i routern. Så blir det ännu tydligare

Permalänk
Medlem

Status:
Har nu testat med olika abonnemang i samma setup (4g router, antenn etc), med annan router samt med olika telefoner.

Exempel:
Med vanligt teliasim, stående framför antennen (samma höjdförhållande, ett par meter framför) så får jag 99mbit ned och 40 upp, 16 ms ping.
Med mitt "framtidens bredband" sim i samma telefon får jag 6 mbit ned och 5 mbit upp, 20 ms i ping.

Detta kunde återskapas i olika telefoner, med olika routers och antenner. Allt började med ett samtal från Telia där de ville få över mig till FWA efter vilket min uppkoppling varit tankad i en halv vecka. Inga driftstörningar i området och masten mår bra enligt support.

Har nu ett telenorkort sittande i min utrustning, spinner hur bra som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Status:
Har nu testat med olika abonnemang i samma setup (4g router, antenn etc), med annan router samt med olika telefoner.

Exempel:
Med vanligt teliasim, stående framför antennen (samma höjdförhållande, ett par meter framför) så får jag 99mbit ned och 40 upp, 16 ms ping.
Med mitt "framtidens bredband" sim i samma telefon får jag 6 mbit ned och 5 mbit upp, 20 ms i ping.

Detta kunde återskapas i olika telefoner, med olika routers och antenner. Allt började med ett samtal från Telia där de ville få över mig till FWA efter vilket min uppkoppling varit tankad i en halv vecka. Inga driftstörningar i området och masten mår bra enligt support.

Har nu ett telenorkort sittande i min utrustning, spinner hur bra som helst.

Fyy vad snuskigt gjort av dom...

Permalänk
Medlem

Nästan Aftonbladetmaterial på detta :/

Permalänk
Medlem

Det känns bara så otroligt foliehattigt det jag skriver. Finns ju alltid alternativet att de (oombett) ”uppgraderat” mitt abbonemang till FWA utan att supportpersonerna noterat att det är annan abbonemangstyp och följden blir att jag med ”fel antenn” får sämre uppkoppling. Kan också vara en driftig säljare som ringer riktat mot områden med problem i hopp att sälja bättre lösningar till ”behövande”.

Det bör ju finnas en logisk förklaring. Eller kanske det är väderballonger. Jag vet inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Det känns bara så otroligt foliehattigt det jag skriver. Finns ju alltid alternativet att de (oombett) ”uppgraderat” mitt abbonemang till FWA utan att supportpersonerna noterat att det är annan abbonemangstyp och följden blir att jag med ”fel antenn” får sämre uppkoppling. Kan också vara en driftig säljare som ringer riktat mot områden med problem i hopp att sälja bättre lösningar till ”behövande”.

Det bör ju finnas en logisk förklaring. Eller kanske det är väderballonger. Jag vet inte.

Provade du med Telia simet i routern också?
Eller bara telenor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Det känns bara så otroligt foliehattigt det jag skriver. Finns ju alltid alternativet att de (oombett) ”uppgraderat” mitt abbonemang till FWA utan att supportpersonerna noterat att det är annan abbonemangstyp och följden blir att jag med ”fel antenn” får sämre uppkoppling. Kan också vara en driftig säljare som ringer riktat mot områden med problem i hopp att sälja bättre lösningar till ”behövande”.

Det bör ju finnas en logisk förklaring. Eller kanske det är väderballonger. Jag vet inte.

Vad säger Telia själva om situationen?

Permalänk
Medlem

Ny dag, ny status.

Skrivet av Betty (Kung Pow):

Provade du med Telia simet i routern också?
Eller bara telenor?

Gjorde nyss ett experiment igen för att få färska siffror:
1. Speedtest med vanligt teliasim i min vanliga 4g router som använder min vanliga antenn
2. Speedtest med Bredband via mobilnätet aka "Framtidens nät" sim (mitt vanliga flatrate 4g abb) i samma router med samma antenn.

Inga andra ändringar, enda som skett är byte av sim och omstart av router. Speedtest körs genom min unifi router:

1. Vanligt teliasim:

2. Bredband via mobilnätet aka "Framtidens nät":

Och upprepar för de om missat, samma resultat i mobiltelefoner.

Skrivet av matte56:

Vad säger Telia själva om situationen?

Gällande återkoppling från Telia så är den noll. Jag har ringt supporten tre gånger. Kan utöver detta inte se att jag har en aktiv felanmälan på "Mina sidor", däremot kan jag inte anmäla ett nytt ärende då jag redan har ett aktivt. Go figure.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Ny dag, ny status.

Gjorde nyss ett experiment igen för att få färska siffror:
1. Speedtest med vanligt teliasim i min vanliga 4g router som använder min vanliga antenn
2. Speedtest med Bredband via mobilnätet aka "Framtidens nät" sim (mitt vanliga flatrate 4g abb) i samma router med samma antenn.

Inga andra ändringar, enda som skett är byte av sim och omstart av router. Speedtest körs genom min unifi router:

1. Vanligt teliasim:
https://i.ibb.co/873sjmT/teliasim.png
2. Bredband via mobilnätet aka "Framtidens nät":
https://i.ibb.co/HppGBVj/teliasim-framtidensbredband.png

Gällande återkoppling från Telia så är den noll. Jag har ringt supporten tre gånger. Kan utöver detta inte se att jag har en aktiv felanmälan på "Mina sidor", däremot kan jag inte anmäla ett nytt ärende då jag redan har ett aktivt. Go figure.

Tjenna...

ska inte Telia garantera minst 30mbit ner på ""framtidens nät"" ??

// sorry läste inte allt... my bad

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem.
Signalen styrkan verkar mer och mer sakna betydelse då hastigheten begränsas artificiellt.
Kan själv bara använda band 20 (800MHz) och får med både Tre och Telia 4G runt 5mbit med mycket sämre signal från telia.
Ändrar jag dock till att bara använda 3G nätet så hoppar hastigheten upp till ca 12mbit med telia och 18mbit med Tre.
Mitt råd är att testa 3G och använda det så länge om det blir samma resultat för dig.
( 3G Verkar inte vara så hårt cappat )
Absolut surt oavsett, men kanske lite bättre medans du försöker få tillbaka ditt gamla resultat.

MvH Henrik

Permalänk
Medlem

Mina föräldrar signa på sig för detta då det inte valde fiber tidigare och att Telia succesivt höjer avgiften på koppar för varje år som går för att bli av med alla som går via ADSL.

Det kom en förvirrad man som monterade upp antenn på fasaden och startade igång routern. Allt var frid och fröjd fick 100+ Mbit. Efter ett par dagar så svajade hastigheten mellan 10-2 Mbit. Ringde och klagade hos Telia, de såg inget konstigt men efter samtalet så gick hastigheten upp i ett par dagar.
Snudd på att säga upp abonnemanget efter otaliga påstötningar om dålig hastighet så kollade ytterligare en tekniker och såg att det var ganska mycket data som laddats ner. Då slog det mig jag hade en speglig av min VM-backup som skickades hem till dem. På en månad hade jag flyttat ca 1 TB data vilket tydligen inte var okej mängder och systemet hade strypt uppkopplingen.
Nu har de kört i en månad utan problem medans jag pauseat lite i mitt data-skickande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Ny dag, ny status.

Gjorde nyss ett experiment igen för att få färska siffror:
1. Speedtest med vanligt teliasim i min vanliga 4g router som använder min vanliga antenn
2. Speedtest med Bredband via mobilnätet aka "Framtidens nät" sim (mitt vanliga flatrate 4g abb) i samma router med samma antenn.

Inga andra ändringar, enda som skett är byte av sim och omstart av router. Speedtest körs genom min unifi router:

1. Vanligt teliasim:
https://i.ibb.co/873sjmT/teliasim.png
2. Bredband via mobilnätet aka "Framtidens nät":
https://i.ibb.co/HppGBVj/teliasim-framtidensbredband.png

Och upprepar för de om missat, samma resultat i mobiltelefoner.

Gällande återkoppling från Telia så är den noll. Jag har ringt supporten tre gånger. Kan utöver detta inte se att jag har en aktiv felanmälan på "Mina sidor", däremot kan jag inte anmäla ett nytt ärende då jag redan har ett aktivt. Go figure.

Ja om du inte har blivit strypt för för mycket trafik så har ju Telia helt klart en hel del att svara på med det där!
Nästan så man vill se dig på Aftonbladet, helst armarna i kors och sura miner!

Permalänk
Medlem

Uppdatering

Har nu i klartext fått höra av en telia support att det fanns en limit på 6mbit satt på mitt abonnemang. Detta pga "brott" mot Acceptable Use Policy:
"9. Användande av tjänst på ett sätt som överstiger begränsning i kundens avtal eller, om sådan begränsning inte anges, att använda tjänsten på sätt som mycket kraftigt avviker från normal användning av motsvarande tjänst, t ex nedladdning av extremt stora mängder data, upprepade extremt långa samtal eller datasessioner eller onormalt frekventa samtal."

Från: https://www.telia.se/privat/om/villkor/anvandningspolicy

Begränsningen är alltså inte satt hårt, utan kan ändras av Telia utifrån humör. Mitt användande slog i taket då jag skaffade en Xbox med Ultimate access, och då jag där laddade ner spel från Gamepass. Från Telia kan jag för övrigt köpa Xbox Game Pass Ultimate.

Således:
1. Med Telias abonnemang finns en satt gräns efter vilken dom begränsar din bandbredd till 6 mbit. Telias tekniker vet normalt sett inte om detta och kollar heller inte upp det (trots varningstriangel i kontoöverblicken med texten "begränsat till 6 mbit" tydligt)
2. Telia specificerar inte denna gränsen officiellt, men den är hårt satt.
3. Telia säljer parallellt med detta TV streaming tjänster och spelstreamingtjänster.
4. Telia säger att dom inte har denna begränsning på sina vanliga bredband.
5. Telia säljer sitt bredband med argumentet "Obegränsad surf, som ett vanligt bredband" (frågade uttryckligen om begränsningar då jag signade abonnemanget):

Således, ta det försiktigt med Telias abonnemang Fast bredband via mobilnätet eller Bredband via mobilnätet om du använder konsol/PC och moderna streamingtjänster som Gamepass. Eller signa dig till t.ex. Telenor som mig veterligen inte har denna begränsning.

Sidenote, enligt Telias tekniker så hade den övriga supporten tagit emot ärendet men parkerat det utan åtgärd. Dom låter nog dylika ärenden klinga ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Således, ta det försiktigt med Telias abonnemang Fast bredband via mobilnätet eller Bredband via mobilnätet om du använder konsol/PC och moderna streamingtjänster som Gamepass. Eller signa dig till t.ex. Telenor som mig veterligen inte har denna begränsning.

De flesta leverantörer har oftast nån typ av fair usage policy, vissa har den specificerad andra har en flytande, typ att du en månad har väldigt hög trafik gör inget, men upprepas det under lång tid så stryps det, oftast automatiskt

Du kan oftast få ut en historisk förbrukning om du efterfrågar det, då kan du se hur det skiljer sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

De flesta leverantörer har oftast nån typ av fair usage policy, vissa har den specificerad andra har en flytande, typ att du en månad har väldigt hög trafik gör inget, men upprepas det under lång tid så stryps det, oftast automatiskt

Du kan oftast få ut en historisk förbrukning om du efterfrågar det, då kan du se hur det skiljer sig

Har logg själv, det var just en månads högt nyttjande som kickade in på Telia. Har talat med Telenor som säger att dom inte har dylik begränsning, men med tanke på att Telia sade samma sak så skall det undersökas djupare.

Kan vara väldigt intressant dock då dom försöker trycka ut "fiber via mobilnätet" med argument att det är obegränsat, och att dom använder samma argument angående det "normala" bredband mobil plus - det är "obegränsat".

Obegränsat till en viss gräns är inte särskilt obegränsat, speciellt inte då Xbox X, PS5 och PC existerar parallellt med multipla streamingtjänster för video.

Applicerar man det här på ett 5G scenario så lär många kicka i taket snabbt med vissa tjänster.

Permalänk
Medlem

Har nu talat med Telenor igen. Deras ”obegränsat” är verkligen obegränsat numera, efter att ha tagit bort gränsen.

Telias ”obegränsat” är helt enkelt det inte.

Permalänk
Medlem

Her själv Tele2 obegränsat och aldrig haft problem med något tak (sista månaden 800 GB). Men jag tycker Telias nät är mycket stabilare. Får mycket bättre ping i spel med Telia. Märker ingen skillnad mot mitt tidigare fiber abonnemang med Telias stabilitet. Tyvär är deras täckning riktigt dåligt där jag bor. Annars hade jag redan bytt. Deras mast verkar också vara överbelastad tyvär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Har nu talat med Telenor igen. Deras ”obegränsat” är verkligen obegränsat numera, efter att ha tagit bort gränsen.

Telias ”obegränsat” är helt enkelt det inte.

Enligt Telenors avtal: "Särskilda villkor – Konsument – för Mobila Tjänster hos Telenor Sverige ABGiltiga fr.o.m. 2017-03-31"
https://mediearkivet.telenor.se/Data/mw/Pdf/TD32029.pdf

"4.5 Att använda Tjänst på sätt som överstiger begränsning i Avtalet eller, om sådan begränsning inte anges, att använda Tjänsten på sätt som mycket kraftigt avviker från samtliga Telenors kunders genomsnittsanvändning av motsvarande Tjänst, t.ex. nedladdning av extremt stora mängder data, upprepade extremt långa samtal eller datasessioner, onormalt frekventa samtal, utgör otillåten användning av Tjänst. Även att använda Tjänsten som växelfunktion, som gränssnitt för samtrafik, för massutskick av meddelanden (t.ex. via sms eller mms) utgör otillåten användning av Tjänst. Vid otillåten användning av Tjänst har Telenor rätt att vidta åtgärder enligt punkt 5.3 i Allmänna villkor."

Vidare, enligt referens ovan, Användning av Tjänst 5.3, "Allmänna villkor – Konsument – för Tjänster hos Telenor Sverige ABGiltiga fr.o.m. 2020-04-08"
https://mediearkivet.telenor.se/Data/mw/Pdf/TH32028.pdf

"...Vid användning av Tjänst i strid med denna punkt förbehåller sig Telenor rätten att vidta skäliga åtgärder mot Kunden. Sådana åtgärder kan bestå i begränsningar av användning av berörd Tjänst, såsom att Telenor helt eller delvis stänger av berörd Tjänst."

Permalänk
Lego Master

Det är väl delvis förståeligt, mobilnätet är inte dimensionerat för att massvis med folk ska sitta och dra ner hundratals gig om dagen.
Men då bör de vara mer tydliga med att "du kan inte använda detta som ett vanligt fast bredband, om du är storkonsument av data".
Tråkigt att Telia tydligen säljer Xbox Game Pass också, vilket ju är en stor indikation på att man faktiskt VILL att folk ska ladda ner spel titt som tätt.

Höger- och vänsterhänderna vet inte alltid vad den andra gör.

Permalänk
Medlem

Tack för informationen i tråden. Då vet jag mycket mer om mobilt bredband.

Synd att dom begränsar farten, vore det inte bättre om man själv kunde reglera farten så att när man behöver mycket hög fart kan man slå på det. Och i vanliga fall köra på 10-20Mbit fart. Det skulle förhindra att man slukar onödig data samt att man av misstag lyckas saboterar för andra som också vill använda 4G nätet. Mobilnätet är ju inte dimensionerat utifrån att alla köra full fart samtidigt, det funkar ju inte som fiber och utrymmet från masten till alla kunder är begränsad samt även den totala kapaciteten till masten. Jag antar att alla master inte är uppkopplade mot fiber, men de master som har fiber har nog betydligt mer kapacitet att leverera data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoxOne:

Enligt Telenors avtal: "Särskilda villkor – Konsument – för Mobila Tjänster hos Telenor Sverige ABGiltiga fr.o.m. 2017-03-31"
https://mediearkivet.telenor.se/Data/mw/Pdf/TD32029.pdf

"4.5 Att använda Tjänst på sätt som överstiger begränsning i Avtalet eller, om sådan begränsning inte anges, att använda Tjänsten på sätt som mycket kraftigt avviker från samtliga Telenors kunders genomsnittsanvändning av motsvarande Tjänst, t.ex. nedladdning av extremt stora mängder data, upprepade extremt långa samtal eller datasessioner, onormalt frekventa samtal, utgör otillåten användning av Tjänst. Även att använda Tjänsten som växelfunktion, som gränssnitt för samtrafik, för massutskick av meddelanden (t.ex. via sms eller mms) utgör otillåten användning av Tjänst. Vid otillåten användning av Tjänst har Telenor rätt att vidta åtgärder enligt punkt 5.3 i Allmänna villkor."

Vidare, enligt referens ovan, Användning av Tjänst 5.3, "Allmänna villkor – Konsument – för Tjänster hos Telenor Sverige ABGiltiga fr.o.m. 2020-04-08"
https://mediearkivet.telenor.se/Data/mw/Pdf/TH32028.pdf

"...Vid användning av Tjänst i strid med denna punkt förbehåller sig Telenor rätten att vidta skäliga åtgärder mot Kunden. Sådana åtgärder kan bestå i begränsningar av användning av berörd Tjänst, såsom att Telenor helt eller delvis stänger av berörd Tjänst."

Fullt medveten om detta, och nämnde det också för min kontakt på telenor som kontrollerade extra. Värt att notera är att man då inte har rättigheter om de skulle införa en hård regel.

Dock är Telia, som lustigt nog säljer gamepass streaming etc, det sämsta alternativet nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Tack för informationen i tråden. Då vet jag mycket mer om mobilt bredband.

Synd att dom begränsar farten, vore det inte bättre om man själv kunde reglera farten så att när man behöver mycket hög fart kan man slå på det. Och i vanliga fall köra på 10-20Mbit fart. Det skulle förhindra att man slukar onödig data samt att man av misstag lyckas saboterar för andra som också vill använda 4G nätet. Mobilnätet är ju inte dimensionerat utifrån att alla köra full fart samtidigt, det funkar ju inte som fiber och utrymmet från masten till alla kunder är begränsad samt även den totala kapaciteten till masten. Jag antar att alla master inte är uppkopplade mot fiber, men de master som har fiber har nog betydligt mer kapacitet att leverera data.

Mobilnätet är under full ombyggnad. Telenor ökar sin kapacitet med 60% om jag läst rätt, och telia är också i full fart att utöka.

Kort bakom springer Musk och jagar.