Helgsnack: Vad är historien bakom ditt användarnamn?

Permalänk
Medlem

Snorunge var

Hade sladda in på ett bananskal som stordatatekniker
(fanns inga adekvata utbildningar då, tror det var '83) på Fujitsu precis som de införde Linux v. 3, älskar Black Sabbath, så det fick bli ratsalad

Permalänk
Medlem

Kallade mig under många år för Nussse. Vad jag fick det ifrån har jag ingen aning. Men läsåret 2006-2007 gick jag på en folkhögskola i Blekinge. Där blev jag kallad för Perrablerra (heter Per) av de skåningar som gick där. Har inte den blekaste om de bara hittade på ordet eller om det faktiskt betyder något. När jag sedan kom hem fick jag för mig att skaffa en egen domän för mail men även en hemsida och provade av en slump Perrablerra som var ledigt. Och efter det var det ju bara att hå all-in på alla sidor

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"Nickar" egentligen Drawls, som helt enkelt är slang för kallsonger på engelska. Sen vill man KRYDDA TILL DET lite när man börjar tröttna på det så man kör typ Drawlz, Drawlx, Drwls, Drwlz, Drwlx, drlz och så vidare.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Nickade egentligen Brod/broddan, smeknamn på mitt efternamn. Men efter ha lirat för många timmar DayZ med några vänner och råkat teamkilla dem på diverse olyckliga vis, så sa en av dem ”jahapp, här kommer badnews-broddan” när jag logga in på Teamspeak och ville vara med, Sen fastna det

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Jobbigt att se sitt nya namn på Twitch nu. Bytte till Elf_is_my_name ;p

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Polare som lackade för att jag wasd:ade i CS, så tog nicket Wasdafari för att typ reta honom. Det växte och blev Wastafari. Är nästan alltid tillgängligt

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Mitt namn... Kul kille!

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Delar av mitt namn.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Inaktiv

ROS är eg en förkortning av RexOfSweden som jag tog när det blev svårt att använda Rex vilket är mitt "riktiga" nick. Iden kom väl från mp3tillverkaren Jens of Sweden som fanns på den tiden.

Rex blev jag kallad av mitt umgänge i yngre dagar för jag var väl typ fullväxt i mellanstadiet och tål solen dåligt så stor och rosa. Fanns en seriestrip som hette Arken med en stor rosa "lite korkad" snubbe man inte skulle bråka med så de tyckte väl det var kul att kalla mig det. Mitt ungänge var mest programmerare och jag var väl den ende som inte behärskade det. Dessutom var man programmerare så var man ju lite rockstjärna, smart och kunde bete sig som man ville. Jag drev väl en del med det vilket inte var så populärt.

Nu jobbar jag själv som det sen många år tillbaka. 😄 Brukar driva med mig själv nu ist.

Permalänk
Datavetare

Hade en dvärgschnauzer som hette Yoshi, han kallades ofta Yoshman eller Yoshimannen. Har hört att det även ska vara något spel där namnet förekommer...

Då Yoshi tyvärr gick bort förra året borde jag kanske byta tillbaka till mitt första SweC-nick, "virtual void". Vad det kommer från är uppenbart för alla som programmerat C++. Började själv med det 1992 och är fortfarande det programspråk jag väljer för allt icke-trivialt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Satt på vakt i mellanöstern och lyssnade på Alice in Chains - rooster, när jag kom hem på leave och skulle in på Irc, blev det rooster + x, där 'x' är okänd ev random(guy?!).
I dag är det flera som kallar sig RoosterX har jag märkt, vad det har för betydning för dom undrar jag ibland

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Har några som jag använder. TAM var det första, ett misstag när jag skulle skriva in mina initialer på ett gammalt arkadspel på åttiotalet. Det fungerade bra så länge det gällde Sverige. Ingen annan verkade vilja ha det. (Kan inte begripa varför)
Sedan använde jag ofta Dali efter en dvärg i WoW. Jag har en del Dali högtalare och tyckte det var ett utmärkt dvärgnamn. Att jag senare skaffade ett par Dali 40 till stereon gav mig anledning till att döpa en dvärg till Dali XL (40 med romerska siffror). I LotRO blev det även en dvärg döpt till Dali Loudspeaker. (Översatte detta till Khuzdul).

Som det nu börjar märkas så är även jag Tolkien nörd därav Celebmir. Ett bra namn då det sällan är upptaget.

Permalänk
Medlem

pinsamheter från förr, spelade quake 1 på nån server mitt i natten 1996 och snubben jag lirade mot hette "shining one" så jag tyckte hans namn var ballt så jag döpte mig själv till darkone, sedan blev "dakke" ett smeknamn mina gamer polare gav mig när vi satt på lan-partyn osv.

jag hade en storhetstid nått år då jag spelade tillsammans med TB_DOOMer och några andra heta namn som Lakerman osv, men världen bland gamers var så liten på den tiden så att säga att jag var top 10 på 1v1 är väll inte så imponerande när hela scenen bestod av 300 pers ...

Permalänk
Medlem

Omskrivningar från X-Files... Fox Mulder. Dock var Fox upptaget överallt, så då försökte man med [Fo}{] som nick istället, men eftersom l33tspeak var inne på den tiden så blev det ph0x, vilket uttalas Fox.. och sen dess har det hängt kvar, var nog bara lite över 20 år sedan, eller så. Typ 97-99, omkring den tiden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | Corsair 32GBDDR4 3200MHz | ASUS TUF RTX 3080 OC | Fractal Design Ion+ Platinum 760W | Fractal Design Define C TG | LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Edeting

ArtManX when I create vissual art, and ”SoundManX make electronic music.
Thats just happend.

Permalänk
Medlem

nostalgi, älskar fortfarande klassiska everquest 1, synd att pvp scenen dog ut... jävlar vilket fett spel när det var i sin prime. dagens mmorpg kommer inte i närheten!

Permalänk
Medlem

ca 2006-2007, jag är 10 år. spelar mycket CS 1.6. Noterar att alla CS proffs har ett N i slutet av sitt namn: HeatoN, SpawN osv.
Jag öppnar Options menyn, ser default sprayen: "lambda" (Half-Life märket):

Lägger till ett N: lambdaN, och så var det gjort.

I efterhand har jag försökt gå och ändra på så många ställen som möjligt till ett litet n så är det lite mer tolerabelt iaf.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Jag har förmodligen den mest ointressanta historian...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

I de yngre åren var vikingatema en stor grej men ville inte ta något av de lite mer kända namnen så varför inte ta skeppet gjort av naglar liksom?
Skaplig respekt ändå att ända gången man syns så är undergången nära

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

lan gäng jag var med i och som startades på 90 talet blev jag den första som skaffade AMD cpu där Intel annars var helt dominerande. Sedan var AMD praktiskt kort nick i spel. Så har jag följt Sweclockers sedan en vän var med och startade upp Sweclockers. Så Har varit med här sedan Sommaren år 2000.jag har nog läst här varje dag i drygt 20 år nu då. Det har väl givet vissa symtom som extra nördighet kan jag tro ha ha.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Medlem

Spenderade många lektioner i högstadiet med att skriva random bokstäver tillsammans för att få till något schysst jag kunde använda som nick. Preferenser var litet i, samt att det gärna gick att läsa baklänges. Går typ. Spegelvänt? Upp och ner? Väldigt nöjd oavsett!

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk

Har dyskalkyli och dyslexi så blir många felmeddelanden i hjärnkontoret ibland, Fick smeknamnet i skolan då jag lyckades få alla möjliga ologiska felmeddelanden i min miniräknare.
samtidigt så var det en hel del felsökning med vänners datorer och telefoner som lede till att namnet ändrade innebörd med tiden.

Visa signatur

Dator 1: begagnat gott & blandat
Chassi: lian li pc-o11 dynamic Processor: Ryzen 5900X @4.1GHz Moderkort: MSI X570-A pro Ram: Corsair Vengeance 2x16Gb Hdd/Ssd: Corsair MP600 kylare: custom loop Grafikkort: RTX 3080TI Nätagg: Dark base 700 Tangentbord: hemmabygge Headset: The one and only Pioneer Monitor 10 från 1978 :-P

Permalänk
Medlem

Mitt första nickname var "Neo" i några år, sen kom Matrix. Läge att byta? Yep.
Kallade mig sen "Lowlife" i en massa år, minns att jag hade någon "bra" anledning som jag inte kommer ihåg längre

För 5-6 år sen kände jag dock att jag ledsnat lite på hela nickname-grejen, så numera använder jag mitt riktiga efternamn rakt av, Vimefall. Vilket kanske kan ses som ett nickname på sätt och vis då det är ett egenpåhittat efternamn som vi tog när vi gifte oss

Stor fördel är att det inte är några svenska tecken och det aldrig är upptaget då ingen annan heter så.

Permalänk
Medlem

Dew varav DE är initialerna i mitt namn. Pokemon var RAGEn på den tiden och jag gillade uttalet på Mew så jag slängde på W på initialerna. Testade med X,Y,Z samt andra bokstäver men var inte lika catchy. Lärde mig senare att Dew var Dagg på engelska, men var inget jag hade ont av samt att namnet hade redan fastnat vid den tiden.

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk

Fick en cross-moped av märket Roxon året jag skulle fylla 15, tyckte det passade bra som nick. Fun fact: Min Roxon gick sen till syrran som är 3 år yngre och sen till brosan som är 6 år yngre. Det var en Roxon Duel TT 2007 om någon undrar.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem

Hade dålig fantasi så fort man skulle skapa ett namn åt olika karaktärer i diverse spel så jag började döpa huvudkaraktären till Mannen. Började sen att spela CS beta och vi startade clanen GryM- så fick då namntaggen GryM-Mannen som jag tog med mig till Diablo 2 och sen dess har jag hetat GryM-Mannen.

Permalänk

Jag stal det från låten Pickadulverman.

Permalänk
Medlem

En av de mest intressanta, unika och begåvade musikerna jag kan komma på!

Även mitt nick här är relaterat till musik, inte mer spännande än så. Går under diverse annat i spel som ofta är sprunget ur rent trams.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av badkruka:

Hade dålig fantasi så fort man skulle skapa ett namn åt olika karaktärer i diverse spel så jag började döpa huvudkaraktären till Mannen. Började sen att spela CS beta och vi startade clanen GryM- så fick då namntaggen GryM-Mannen som jag tog med mig till Diablo 2 och sen dess har jag hetat GryM-Mannen.

Haha, r/woosh på den, badkrukan.

Jag spelade två multiplayer-spel när det begav sig på den tiden. Tre om man räknar med Motorhead av Digital Illusions. Hej, okkun!

De första var såklart Quake. Eller QW, kort o gott.

Det andra var StarCraft. Jag spelade alltid som Protoss. Jag ville ha ett snarlikt namn som kunde passa på en Protoss zealot eller templar.

De hade ju så coola fraser (Khas Naradah!, En Taro Adun!, Nach Ta Kahla!) och namn (Zeratul, Tassadar, Artanis) att jag blev inspirerad.

Att det nästan blev ett palindrom gjorde inte saken sämre stilistiskt (det var den tiden och jag var den åldern).

Hade bara ett annat nick som användes på allt annat. Men StarCraft hade ThurahT.