Windows 11 höjer prestandan för Intels hybridprocessorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

"Windows on Windows64", så viss logik finns ju.

Det är ju inte heller säkert att något blir bättre av att gå över till 64 bitar.

En aspekt skulle kunna vara att få utvecklarna att uppdatera/underhålla sin produkter, vilket i förläningen kan ge en säkrare miljö.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

"Windows on Windows64", så viss logik finns ju.

Visst gör det det. Dock tycker jag inte att det är sådär helt rimligt att den "bitness" de pekar ut i namnet är den som Windowsinstallationen har i grunden, inte den som denna katalog innehåller filer för.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Men jag skulle ju hävda att detta ändå tar priset:
"Windows\System32" (64bit - ja, ren galenskap sett till namngivningen)
"Windows\SysWOW64" (32bit - ja, även det minst sagt klurig namngivning)

Har säkert fel här men System32 tror jag var från Win 3.1 tiden. krävde en i386 cpu medan Win 2.0 fungerade på en i286 och en del äldre.
SysWOW64 mins jag inte? XP eller 2000 minns jag det ifrån.
Men som påpekat mycket namn som är kvar för bakåtkompatibilitet.

Om jag har förstått det rätt så vet inte programmen om det är "Program Files" eller "Program Files (x86)" som den åberopar. Sorteringen är mer för att vi ska se vilka program som är installerade som 32 eller 64bit eller kompilerade som det ena eller andra.

Det stora problemet är ofta drivrutiner. Där fungerar det sällan bra enligt min erfarenhet.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Kommer du att kasta dig över Windows 11-uppdateringen när den väl tittar fram?"

Beror helt på om man förväntas betala med pengar eller ej. Att jag skulle betala för Windows med pengar är för mig helt främmande.

Off:
Trodde du kunde tänka dig betala med pengar men inte ge bort din själ/psyke.

On:
Kommer nog bli någon evalation copy för att se hur det fungerar med mitt skräpljudkort.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.