Behöver skaffa mer utrymme i min NAS, kan jag använda den gamla disken i en kabinett som extern hdd?

Permalänk

Behöver skaffa mer utrymme i min NAS, kan jag använda den gamla disken i en kabinett som extern hdd?

Som rubrik lyder, behöver skaffa mer utrymme i min NAS. Så min ena 4tb disk kommer bli utbytt mot en 8tb eller mer. Dock fungerar ju 4tb disken perfekt och är inte så gammal alls (ironwolf). Den måste jag väl kunna sätta i en vanlig 3,5" hdd kabinett och kunna använda den som en extern hdd?

Om ja, är det något jag ska tänka på vid köp av kabinett isåfall?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du kan ta valfri disk ur en NAS hur du vill, ja.
Tar du ur en disk kan din RAID försvinna och du kan bli av med data. Allt beror på hur din NAS är konfigurerad.

Permalänk
Medlem

Tänk efter före innan du rycker ur en disk ur NAS:en där vilka RAID-moder som används har betydelse om man kan rycka ur disk eller inte - och säkra att du har en komplett backup på allt som ligger på NAS:en innan du börja rota ifall det skulle skita sig senare när du möblerar om.

Permalänk

Kör inte raid på mina diskar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Är du helt säker på detta och har en backup: Gör precis som du vill.
Är du helt säker på detta men inte har backup: Gör backup på allt viktigt, gärna två gånger.

Permalänk
Medlem

Utgå att du förlorar all data på din NAS när du möblerar om - om du inte förlorade data efter ommöbleringen - grattis och du spar tiden att ladda tillbaka datat från backuppen, men räkna inte med det! - detta gäller alltid, även för att byta ut krånglande disk i en RAID1/5/6 eller uppdatera firmware - alltid synka sin backup innan!!! och gärna på filsystem (som BTRFS) där man kan göra snapshot inför var ny synkning så att de äldre versionerna är kvar och inte förstörs av den senaste synkningen. Backup gör man helst innan det är problem - inte när man redan har problem då problemen gärna förökar sig![1]

Det finns många gamla trådar i forat med opportunistisk folk som börja möblera om sin NAS och trots anmodan inte gör backup innan för att man är för snål att skaffa externa USB-diskar när de inser att man måste göra backup på lika många TB diskvolym som NAS:en själv...

...sedan kommer krypande och frågar desperat efter råd hur man skall rädda filer ur messet och helt plötsligt får det kosta mycket mer pengar än de tänkta USB-diskarna innan och vill inte inse att mycket, ja ofta all data ändå är förlorat oavsett priset man är villiga att betala...

Se till att inte bli en av dem!

[1] tex en RAID5 där en disk försvunnit och man desperat först då gör en fullbackup på det som är kvar och under processen springer på en eller flera latenta fel (oupptäckta fel för att ingen läst området på väldigt lång tid) och med saknad paritetsdisk inte längre kan rättas och backuppen kanske som konsekvens inte kan slutföras (bryts vid IO-fel från RAID:en) eller vart fall kommer ha korrumperade eller saknade filer...

Det finns anledning varför man kör 'scrub' mer eller mindre ofta på diskarna idag på modernare NAS just för att de vilade och osynliga felen skall bli synliga i tid och kunna åtgärdas med ibland enkel omskrivning med redundansen/pariteten som finns med RAID1/5/6... dock får man fel på en RAID0 eller Jbod så kan inte datat rättas. Och Jbod/RAID0 använder man bara tills man fått sitt första läs och/eller diskfel och sett vad det ger i konsekvenser...