Permalänk
Medlem

Hjälp att uppgradera datorn

Hejsan dags efter väldigt lång tid att uppgradera datorn. Använder den mest för gaming, inget super krävande men spel som tex WoW.

Detta är vad jag har just nu i burken.
Och min budget är 10000-15000. kan även gå lite högre.

Micro-Star International Co. Ltd B450 GAMING PLUS (MS-7B86) (AM4)
AMD Ryzen 5 2600X Six-Core Processor
NVIDIA GeForce GTX770
Corsair 16GB Ram

Grafikkortet är det som jag vet att jag behöver byta ut efter 8 år. Och har funderat på detta från Inet.
PowerColor Radeon RX 6700 XT 12GB HellHound
https://www.inet.se/produkt/5412223/powercolor-radeon-rx-6700...

Då jag inte är så duktig på datordelar undrar jag om det kan vara värt det eller om det är bättre att vänta tills det kommer in nya kort.

Tänkte även köpa nytt chassi om någon har ett dom är väldigt nöjda med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snayn:

Och min budget är 10000-15000. kan även gå lite högre.

... undrar jag om det kan vara värt det eller om det är bättre att vänta tills det kommer in nya kort.

Just nu är det galet att få tag i ett grafikkort, och att bara köpa ett grafikkort idag kostar lika mycket som din hela budget. Om du inte MÅSTE uppgradera nu så är det mer rimligt att vänta tills priserna normaliseras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av buse_id10t:

Just nu är det galet att få tag i ett grafikkort, och att bara köpa ett grafikkort idag kostar lika mycket som din hela budget. Om du inte MÅSTE uppgradera nu så är det mer rimligt att vänta tills priserna normaliseras.

Tack för snabbt svar, ska avvakta ett tag då och hoppas att priserna går ner till något normala igen.

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort stödjer ju alla Ryzen-processorer för närvarande efter BIOS-uppdatering. Där har du en ganska stor möjlighet till uppgradering. När Vermeer (5600X-5950X) börjar komma ut begagnade på marknaden kan du nog göra ett bra klipp där. En 2600X duger ändå gott för många spel fortfarande även om den börjar halka efter lite i de mer processorkrävande spelen.

Men som buse_id10t skrev, grafikkort skulle jag nog vänta lite med för att se om priserna går ner och stabiliserar sig något. Om inte annat kommer priserna på begagnade grafikkort gå ner kraftigt när priser och tillgänglighet på nya normaliserats.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Ditt moderkort stödjer ju alla Ryzen-processorer för närvarande efter BIOS-uppdatering. Där har du en ganska stor möjlighet till uppgradering. När Vermeer (5600X-5950X) börjar komma ut begagnade på marknaden kan du nog göra ett bra klipp där. En 2600X duger ändå gott för många spel fortfarande även om den börjar halka efter lite i de mer processorkrävande spelen.

Men som buse_id10t skrev, grafikkort skulle jag nog vänta lite med för att se om priserna går ner och stabiliserar sig något. Om inte annat kommer priserna på begagnade grafikkort gå ner kraftigt när priser och tillgänglighet på nya normaliserats.

Misstänkte att moderkortet och processorn skulle klara sig ett tag till, vart tvungen att byta det för 1 år sen ungefär när gamla processorn överhettades.

Ska försöka hålla mig med grafikkort köp och hoppas att korten går ner i en någorlunda snar framtid iallafall.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa ett 3060 till att börja med. Moderkortet fixar ju som tidigare påpekats rejäla CPU:er så det går ju att ta i efterhand.
3070 för över 10 000 kr ser jag inte som något vidare bra köp om man tänker pris:prestanda, i jämförelse med 3060.

Skrivet av Snayn:

Ska försöka hålla mig med grafikkort köp och hoppas att korten går ner i en någorlunda snar framtid iallafall.

Du kan få vänta en lång, lång tid på det. Om ett 3060 från t ex Asus kostar 6000 kr så bör du fråga dig själv om det är värt t ex fem månaders väntan för att tjäna en femhundralapp. Det är hemskt svårt att sia om framtiden och du hade ju en budget om över 15 000 kr..

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077