Kameratillverkaren Leica gör telefon med jättesensor

Permalänk
Melding Plague

Kameratillverkaren Leica gör telefon med jättesensor

Telefonjättarna skruvar ständigt upp nivån på kamerorna, men nu brädar välrenommerade Leica motståndet när det gäller storlek på kamerasensorn.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Samma sensor som Huawei P50 Pro ryktas att få och nyligen sa leica att dom skulle öppna upp för flera samarbeten och här ser vi resultatet

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: Nzxt-X52 Kraken Minnen Gskill Trident Z 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort: MSI Rtx 2070 Super Ventus Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk

Bra. Jag tycker dagens smartphones kameror ej är tillräckligt för dagligt behov och hoppas på mer utveckling. Vissa som mig hade accepterat tjockare mobiler emot bättre kamera och batteri, men fråga hur många vi är?
När Samsung släppte deras Samsung S4 Zoom, så var inte min tanke att kommande mobiler skulle bli så klumpiga. Men kanske kameror skulle köra android. Men det blev inget av detta.

Nå jag köpte en billig kamera nyligen. Med motiveringen att jag vill kunna ta närbilder på saker långt ifrån. Säg man ser en fågel 300m bort, man vill ta en bild där hela fågels detaljer syns tydligt. -Man kan diskutera detta krav, vad som är tydligt.
Men min gissning är att man ej kommer klara av att göra detta på en smartphone de närmsta 20 åren och man då allt få ha en kamera sidan av.
*edit
Kamerasensorerna utvecklas fort och mycket annat. Men ska man ha ett pyttelitet objektiv i mobilen som motsvarar ett vanligt på 200-300mm, ja då får man vänta länge.

Permalänk
Medlem

Intressant lösning för den som vill ha en bra mobilkamera...

https://www.youtube.com/watch?v=QNttn6SpF-Y

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Intressant lösning för den som vill ha en bra mobilkamera...

https://www.youtube.com/watch?v=QNttn6SpF-Y

Jag tänker mer framtiden en dummy kamera. Där denna kamera kräver en mobil att fungera. Men den har sin egen sensor och tryckknappar. Det som talar emot är att cpukraften, skärmen och allt annat som finns i kameran går emot att bli så billig så man likaväl kan ha dubblett av det.

På min billiga kamera så kan jag från mobilen redan fjärrstyra den, men det suger inte lite. Kanske är de nya kamerorna bättre.

Permalänk
Medlem

Mina optikkunskaper är inte i bästa skick, men hur se linsen ut som inom tjockleken av en mobil lyckas sprida ljuset ut över en 1 tums sensor?

Permalänk
Medlem

Har rätt kass koll på kameror och objektiv, men Leica är jag medveten om. Är det dock fortfarande ett lika legendariskt företag som deras namn, eller har de krashat, för att bli zombifierade som lågpriselektronik likt dual mm gällande skivspelare?

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Hedersmedlem

Man får kompromissa ganska rejält på optiken för att få in den i ett platt paket. Mycket går ju att kompensera med mjukvara men det löser knappast allt.

Mobiler kan vara ett bra komplement till en "riktig" kamera och för många en ersättare. Men ergonomi och hantering är en katastrof, det är väldigt svårt att komma från. Optiken för ljussvag och för begränsade brännvidder för att täcka allt. Desstutom är bristen på något vettigt motsvarande 35mm brännvidd gör mobilen rätt tråkig att fotografera med för mig.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag gillar tanken med Sony DSC-QX serie där man har en separat kamera lins som man kan ha med för seriösare fotografering och kanske ta med till nästa kamera. Skulle bara haft någon fysisk koppling för man vet ju att Wifi alltid kommer strula nån gång och kanske fått ner storleken lite till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tänker mer framtiden en dummy kamera. Där denna kamera kräver en mobil att fungera. Men den har sin egen sensor och tryckknappar. Det som talar emot är att cpukraften, skärmen och allt annat som finns i kameran går emot att bli så billig så man likaväl kan ha dubblett av det.

På min billiga kamera så kan jag från mobilen redan fjärrstyra den, men det suger inte lite. Kanske är de nya kamerorna bättre.

Har ett par olika systemkameror som jag kan styra från mobilen och du har all funktionalitet som du kan göra på skärmen på kameran i appen. Då är den äldsta från 2015 så det är inga nyheter direkt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Har rätt kass koll på kameror och objektiv, men Leica är jag medveten om. Är det dock fortfarande ett lika legendariskt företag som deras namn, eller har de krashat, för att bli zombifierade som lågpriselektronik likt dual mm gällande skivspelare?

Nej, det är fortfarande lyxmärket nr 1 i kameravärlden.
Och priserna är därefter.

Permalänk
Medlem

På riktigt, jag hade inte haft något emot en telefon som är 1,5cm tjock om de bara gjorde så kameran inte stack ut - dvs att telefonen är platt när den ligger.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Haken med telefonkameror är att de inte ger samma kontroll över bildkomponerandet så därför gillar jag en riktig systemkamera även om upplösningen på telefonkameran numera är helt OK.

Permalänk
Medlem

"För att vidare lägga tonvikt kameralösningarna satsar flera tillverkare på samarbeten med anrika kamerabolag som Hasselblad..."

Problemet är bara att det anrika företaget är borta sen länge. Ett riskkapitalbolag köpte upp resterna 2011 och sen 2017 äger ett kinesiskt drönarföretag majoriteten i Hasselblad.

Så "samarbetet" brukar sträcka sig till att en mobiltillverkare betalar dyrt för att i sin reklam få använda namnet Hasselblad. Optiken och sensorn är av samma tillverkare som alla andra har.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Nej, det är fortfarande lyxmärket nr 1 i kameravärlden.
Och priserna är därefter.

Hm, Hasselblad och Phase One då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hm, Hasselblad och Phase One då?

Hasselblad ägs numera av DJI, men tillverkar fortfarande svinaktigt dyra kameror. Det gör även Phase One, förutom att ligga bakom råkonverteraren Capture One. Dock är ju inte Phase One lite välkänt utanför de mer kunniga, så där förekommer mig veterligen inte varumärket som statushöjare som Hasselblads och Leicas gör i vissa fall. Just Leica har för övrigt ett samarbete med Panasonic sedan länge och där skapade de L-mount Alliance där även Sigma är med. L-mount är Leicas spegellösa fattning för kameror med autofokus som de från början var ensamma om. Nu gör även Panasonic kameror med den fattningen. Sigma gör främst objektiv, men har även sin lite speciella FP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hm, Hasselblad och Phase One då?

Och båda dessa är på olika marknader från varandra och dessutom inte i lyxmarknaden utan snarare för professionella fotografer som behöver ha så stor sensor som möjligt för att trycka upp stora bilder.

Min tolkning är detta:
Leica är konservativ lyx. Alltså inte den där tech specen som både Hasselblad och Phase One har.
Leicas främsta serie är dessutom M-serien, som inte ens har autofokus. Det är alltså en helt annan marknad för en helt annan typ av fotografi. Leica representerar? kanske fotografi för fotografins skull (och lyx såklart) medan de andra är där för att utföra ett jobb.

Permalänk
Skrivet av Tempel:

Intressant lösning för den som vill ha en bra mobilkamera...

https://www.youtube.com/watch?v=QNttn6SpF-Y

Jag har fortfarande en av Sonys motsvarigheter liggande här hemma någonstans...

Permalänk
Medlem

Kul att utvecklingen går framåt men varför inte göra hela telefonen lika djup som vid linsen och släng in ett större batteri? Gällande bildkvalitet så räcker lätt nuvarande smartphones för mig - tar en massa bilder som jag sedan aldrig tittar på.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Mina optikkunskaper är inte i bästa skick, men hur se linsen ut som inom tjockleken av en mobil lyckas sprida ljuset ut över en 1 tums sensor?

Den är inte så stor egentligen utan man räknar storlek efter en föråldrad konvention: Sensorn är stor som den känsliga arean i änden av ett gammaldags kamerarör med 1 tums diameter.

Leica var tidigare i samarbete med Sharp om en kameratelefon med "1 tum"-sensor. Den egentliga storleken på den sensorn var 13.2×8.8 mm.
Alltså, strax över en halv tum i bredd.

Redigerat: Ja, det är samma telefon, men med något annorlunda skal. Båda säljs bara i Japan f.öv, men av olika kedjor där.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

En iPhone Pro tar redan bättre bilder än typiska high-end Sony eller Fujifilms spegellösa kompaktkameror, och går att ringa med, för samma peng. Visst, bilderna är skapade med väldigt mycket mjukvarufusk, men det fungerar.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

@superapan Iphonen bräcker Rx100? Låter otroligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Mina optikkunskaper är inte i bästa skick, men hur se linsen ut som inom tjockleken av en mobil lyckas sprida ljuset ut över en 1 tums sensor?

Att få till nåt som inte är supervidvinkel lär nog vara ganska svårt, så gillar man sånt så kan det säkert bli bra. Men personligen så tar jag nästan aldrig bild med min vidvinkel på min 1+5, utan det är så gott som bara tele, blir så mycket trevligare inramning så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

En iPhone Pro tar redan bättre bilder än typiska high-end Sony eller Fujifilms spegellösa kompaktkameror, och går att ringa med, för samma peng. Visst, bilderna är skapade med väldigt mycket mjukvarufusk, men det fungerar.

Nej, bara nej. Du har jättefel.

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Medlem

Jag har visserligen en DSLR med diverse extra utrustning som med ett fniss spöar skiten ur alla mobil- och kompaktkameror (föga förvånande), men eftersom den är ett sånt förbaskat åbäke att släpa runt på så orkar jag aldrig ha med den någonstans, annat än när jag och sambon enkom drar ut på fotopromenad någon gång ibland.

I praktiken är det alltid telefonen som får agera kamera, och kameran i min nuvarande Fairphone 3+ är verkligen inget under (åtminstone inte med medföljande fotoappen eller Open Camera som jag kör med - har dock hört att en fulhackskopia av Googles fotoapp för någon Pixel-modell som har samma sensor ska vara betydligt bättre men har ej testat), men ... det duger.

Jag gillar det här draget, och hoppas att fler tillverkare hoppar på tåget. Jag betalar gärna en duktig slant extra enbart för en bra kamera, men det förutsätter självklart att alla mina andra krav redan är uppfyllda, vilket i dagsläget enbart Fairphone och väldigt få andra gör.

Allra bäst vore det med Fairphones modell: en separat utbytbar kameramodul. Gärna med standardiserat hårdvarugränssnitt med brett industristöd som skulle kunna passa vilken telefon som helst. Vilket självklart aldrig kommer hända.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

En iPhone Pro tar redan bättre bilder än typiska high-end Sony eller Fujifilms spegellösa kompaktkameror, och går att ringa med, för samma peng. Visst, bilderna är skapade med väldigt mycket mjukvarufusk, men det fungerar.

Antingen har du fel på din syn eller så har du inte en blekaste aning om vad du pratar om.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

En iPhone Pro tar redan bättre bilder än typiska high-end Sony eller Fujifilms spegellösa kompaktkameror, och går att ringa med, för samma peng. Visst, bilderna är skapade med väldigt mycket mjukvarufusk, men det fungerar.

LOL. Arbetar på Apple much? Tror att du gått på ett praktexemplar utav "fake news". För det är så fel så det är skrattretande.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Smart med magnetiskt linslock. Varför kommer inte fler telefoner med det? Linsen/linserna slits ju enormt fort i en telefon när man har telefonen i brallorna eller liknande ställe. Jag upplever att alla mina telefoner ganska fort ger mycket sämre foton eftersom linserna repas, blir kladdiga och man får hålla på att försöka rengöra vilket sliter ytterligare.
Man skulle ju aldrig få för sig att stoppa ner en vanlig kamera med linslock öppet i en ficka..

Jag har telefonen i skydd, men det skyddar sällan linserna nåt nämnvärt..

Förövrigt verkar det vara bra spec på telefonen, skulle gärna välja en sån. Aningens mycket pengar bara.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Man får kompromissa ganska rejält på optiken för att få in den i ett platt paket. Mycket går ju att kompensera med mjukvara men det löser knappast allt.

Mobiler kan vara ett bra komplement till en "riktig" kamera och för många en ersättare. Men ergonomi och hantering är en katastrof, det är väldigt svårt att komma från. Optiken för ljussvag och för begränsade brännvidder för att täcka allt. Desstutom är bristen på något vettigt motsvarande 35mm brännvidd gör mobilen rätt tråkig att fotografera med för mig.

Telefonkameror är dagens svar på gårdagens Kodak Instamatic. Inte på Hasselblad. Förväntar man sig Hasselbladbilder blir man svårt besviken, förväntar man sig Kodak Instamatic blir man glatt överraskad. Sällan man har med sig systemkameran till vardags, men telefonen är alltid beredd. Kan vara ett koncept för Leica med bra sensorer. Frågan är bara hur ett vettigt objektiv ska se ut på en sådan stor sensor på en telefon? Blir telefonen för otymplig ("oanvändbar") med vettigt objektiv?

Permalänk
Testpilot

Känns som om en del missat poängen med en mobil(kamera) som denna:
Det är inte en ersättning för din 5D Mark V systemkamera, och lär inte nog vara inom den närmaste framtiden.

Törs nog påstå att 99%+ av världens befolkning använder sin mobil som primära eller enda kamera, vet även flertalet proffs-fotografer som använder mobilen mer än systemkameran för vardagligt bruk - Går liksom inte att släpa med sig 40kg utrustning vart man än går.

Mobiler likt dessa är till för de som vill ha det bästa av det bästa i (mobil)kamera väg, men som samtidigt går enkelt att plocka med sig i fickan och kan göra mer än att bara fota saker också. Vet inte hur många gånger själv jag varit otroligt glad att ha en duglig nog kamera när katterna gör något spontant roligt, eller när man velat tagit en bild med sambon längs en strandpromenad bara lite fort - Spontana tillfällen där jag varken hade orkat eller haft möjlighet att slita fram systemkameran och börjat böka med linser, stativ eller dylikt.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >