Fiberinstallation i lägenhet - vad kan man vänta sig?

Permalänk
Medlem

Fiberinstallation i lägenhet - vad kan man vänta sig?

Hej vänner!

Jag bor i hyreslägenhet och min värd har bestämt sig för att dra in fiber. Toppen, såklart, men jag har ärligt talat ingen koll på vad fiberinstallation innebär och vad jag behöver göra.

Det står i brevet att man ska montera ett IT-skåp i hallen och sedan dra en kabel från hallen längs taket till vardagsrummet, där man ska installera ett uttag bredvid ComHem-uttaget.

Jag har duckduckgo:at lite men förstår inte riktigt vad ett IT-skåp är, blir det som en dosa eller snackar vi en ordentlig, ful låda som de sätter på väggen? Har inte direkt supermycket plats i lägenheten som det är.

Sedan undrar jag också hur mycket stök och damma en sådan här installation innebär? I brevet de skickade ut står det att man bara behöver flytta undan möbler och sådant så de kommer åt, och en sladd och ett skåp låter inte som någon big deal, men de gav mig även en plastduk att täcka möbler med. Blir det en jäkla massa borrande så att man borde plasta in allt och försegla rummen, eller räcker det med att ställa möblerna i sovrummet? Behöver de tillgång till varenda rum (endast hallen och vardagsrummet nämns på lappen, bor i en tvåa)? Borde jag lägga ut en duk på golvet åt dem?

Vore ytterst tacksam för svar och råd; särskilt om någon som fått fiber indraget i sin lägenhet kan berätta om hur det gick till. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Du borde kontakta din hyresvärd alternativt dom som ska utföra jobbet. De borde ha svaren på samtliga frågor. Det finns så många olika sätt att "dra fiber" beroende på hur man som fastighetsägare önskar lösa detta ihop med tjänsteleverantören. Vi skulle enkom gissa oss fram till något vilket inte vore så lämpligt i ditt fall.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Ful låda?
Mycket troligen JA!
Och duckduckgo så fick man ju inga vettiga bilder alls med ju.
Men googla på it-skåp och klicka på bilder så finns det många där.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Du bör ha fått all info från din hyresvärd och de som ska utföra jobbet, du kan behöva flytta runt lite möbler för att de ska komma åt för att montera uttag.

Permalänk
Medlem

Förmodligen kommer du få något liknande detta: