Permalänk
Medlem

Bästa e-reader?

Har i nuläget en tre år gammal Kobo Aura (2nd ed) som funkar hjälpligt när det gäller att läsa skönlitteratur.
Däremot börjar det komma mer och mer jobbrelaterad litteratur som jag gärna skulle ha möjlighet att använda en e-reader till i stället för min ipad pro.

Fördelarna med e-reader är:
- möjlighet att läsa oavsett ljusförhållanden
- smidigt format
- "oändlig" batteritid
- bättre tålighet för oömma miljöer.

Det jag stör mig på med Auran:
- Alldeles för slö, jag behöver något snabbare
- Möjlighet att markera/radanteckningar
- Skärmen är 6", jag skulle gärna ha uppåt 8" och jag förstår att det drar upp storleken

Någon som har förslag på vad som ska bli min nästa e-reader. Inom rimliga gränser är budget inte så mycket av ett problem, men det ska mycket till för att jag lägger mer än 4 000. Jag kommer att använda olika format, inkl epub.

Onyx Boox verkar ha några plattor, men jag får intrycket att de är riktade mot illustration, snarare än läsning.

Tack på förhand!

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Jag postade denna länk häromdagen som kanske är intressant.

Där finns bla ett test av Pocketbook Inkback color som är en 8 tums e-reader med den allra senaste färgskärmen.

Kanske inte något för dig, men ändå intressant läsning(?):

https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.749741/pocketbook-inkpad-co...

Jag kommer själv testa biblioteksfunktionen på en Pocketbook snart och skriva lite om det här hos sweclockers.

(har även en 6" Onyx Boox påväg)

Annars är "Good E reader" ett bra ställe att hitta recensioner på lite "udda" ereaders:

https://goodereader.com/blog/

Permalänk
Medlem

Har en 6" Onyx Boox Poke 3 som enbart är för läsning och är riktigt nöjd med den. Smidigt att det är Android och att det är möjlighet att köra Scribe och Storytel utöver epub eller pdf. Läsa tidningen med den inbyggda webbläsaren var också en trevlig feature.
De större är mer inriktade för anteckningar men har svårt att tro att de saknar något ifrån Poke serien utan skulle gissa att den enda nackdelen är att de är tyngre och klumpigare men det är ju en effekt av att ha en större skärm.