Utvecklingen går emot iOT, allt mer blir uppkopplat. Om jag inte finns fel så finns det bilar som idag kan ringa upp sos vid olycka. Allt sådant är jättebra om det görs på rätt sätt och i samråd med SOS.
Alltså de på SOS behöver ha ett datorsystem som tar emot svar ifrån olika system, där den krasst nog får ignorera system som skickar fellarm.
Egentligen skulle SOS fungera så att så fort någon ringer dit och direkt kopplar ifrån, så skulle detta kunna vara något allvarligt. Och de kopplar direkt in polisen som försöker spåra upp personer genom olika sätt. Sedan kopplar de ej ifrån ärendet före de verkligen har bekräftat att personen inte på något sätt är hotad. Det räcker alltså inte endast att ringa tillbaka och fråga, för om personen har blivit kidnappad som så många i tråden var rädda för, så skulle ett sådant samtal tillbaka resultera i att personen blir dödad. Detsamma om personen själv ringer tillbaka och säger den ringde fel, den kan då vara hotad med ett vapen.
Problemet med dessa resonemang är att man får vara pragmatisk. Där det idag inte ens är säkert att man kommer fram till SOS om man ringer för det kan vara upptaget, har man väl kommit fram så är det ej säkert att de litar på en, det ska "mycket till" (min åsikt) för att få dem att skicka någon. Det finns olika förklaringar till detta, dessa telefoner och annat är bara en bidragande sak.
Men vi går emot en iOT utveckling och smarta prylar som larmar får en större plats och det måste planeras hur dessa ska hanteras. Om vi tar smarta klockor och mobiler. Så om både bilen man sitter i ringer till sos säger det har varit en olycka, ens klocka, mobil gör detsamma, kanske även en annan bil osv. Ja, då har SOS helt plötsligt ett väldigt troligt akutfall. Men de måste ha ett datorsystem som enkelt hanterar detta och sammanställer.
*edit*
Larm som endast får kvitteras av en godkänd person ute på plats där det larmar. Undra hur många på forumet som sysslar med system där detta finns? Tusentals? (syftar på alla inkl operatörer) Det är alltså inget unikt larmhantering, men sos av pragmatiska orsaker som en massa fellarm, busringningar och annat har får ha vad som kan sess som "en låg nivå på larmhanteringen", där samma grad inte hade varit godkänt överallt. Där varenda larm ska dokumenteras etc.