Sovande Apple Watch-användare orsakar felringningar till nödnummer

Permalänk
Medlem

Det är väl bara att ta ut en avgift för felringningarna så det betalar merarbetet, de som köper Apple produkter har råd till det 😉

Permalänk
Medlem

Det som känns mest beklämmande är intrycket att SOS-alarm har svårt att hantera enstaka felringningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Min Iphone låste sig en gång, skärmen var oresponsiv. Försökte då stänga av den flertal gånger men ingenting hände utom att det började tjuta högt varje gång. Försökte den ringa SOS då? Aldrig hört ett sånt ljud från en telefon. Den verkligen skrek!

Den kanske försökte ringa SOS för sin egen skull?

Jag har iofs inte ringt av misstag än med min AW (än), men jag vill inte att funktionen ska vara svår att aktivera. Jag segnade ihop av en hjärtinfarkt för ett tag sedan och skulle jag vara i samma eller en liknande situation igen så vill jag inte behöva gå igenom flera steg eller någon form av verifikation för att få klockan att ringa SOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Jag tänker faktiskt vara ärligt och erkänna att jag varit med om samma sak, men en Nexus 6P för ett par år sedan Telefonen hängde sig, jag försökte starta om den och allt gick åt skogen. Fruktansvärt pinsamt och onödigt, så sedan dess är det bland det första jag går in och avaktiverar på en ny telefon. Tror fortfarande det är topp 5 "låt mig sjunka genom jorden nu"-moment.

Tror det var på min S5 som jag aktivera ICE nummer på lås skärmen. Oftast fick den för sig att ringa upp en av mina vänner. Några ggr 112 då jag var ute och gick. Verkade vara någon kombination av strömknappen och statisk elektricitet mot byxorna som gjorde att den trodde att jag trycke på skärmen.
Tråkigt när så vettiga funktionen inte als fungerar som tänkt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Problemet är väl att man ska kunna ringa obemärkt om man är i en nödsituation under hot. Om mobilen börjar väsnas när man diskret ska ringa SOS så går lite poängen om intet.

Och när en röst från larmcentralen svarar, hör man inte det?

Tror inte att personen vid larmcentralen utgår från ett hollywood gisslandrama, dom flesta skulle utgå från att du ligger halvt medvetslös och försöker få dig att bidra med information om situationen så snabbt som möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Utvecklingen går emot iOT, allt mer blir uppkopplat. Om jag inte finns fel så finns det bilar som idag kan ringa upp sos vid olycka. Allt sådant är jättebra om det görs på rätt sätt och i samråd med SOS.
Alltså de på SOS behöver ha ett datorsystem som tar emot svar ifrån olika system, där den krasst nog får ignorera system som skickar fellarm.

Egentligen skulle SOS fungera så att så fort någon ringer dit och direkt kopplar ifrån, så skulle detta kunna vara något allvarligt. Och de kopplar direkt in polisen som försöker spåra upp personer genom olika sätt. Sedan kopplar de ej ifrån ärendet före de verkligen har bekräftat att personen inte på något sätt är hotad. Det räcker alltså inte endast att ringa tillbaka och fråga, för om personen har blivit kidnappad som så många i tråden var rädda för, så skulle ett sådant samtal tillbaka resultera i att personen blir dödad. Detsamma om personen själv ringer tillbaka och säger den ringde fel, den kan då vara hotad med ett vapen.

Problemet med dessa resonemang är att man får vara pragmatisk. Där det idag inte ens är säkert att man kommer fram till SOS om man ringer för det kan vara upptaget, har man väl kommit fram så är det ej säkert att de litar på en, det ska "mycket till" (min åsikt) för att få dem att skicka någon. Det finns olika förklaringar till detta, dessa telefoner och annat är bara en bidragande sak.

Men vi går emot en iOT utveckling och smarta prylar som larmar får en större plats och det måste planeras hur dessa ska hanteras. Om vi tar smarta klockor och mobiler. Så om både bilen man sitter i ringer till sos säger det har varit en olycka, ens klocka, mobil gör detsamma, kanske även en annan bil osv. Ja, då har SOS helt plötsligt ett väldigt troligt akutfall. Men de måste ha ett datorsystem som enkelt hanterar detta och sammanställer.

*edit*
Larm som endast får kvitteras av en godkänd person ute på plats där det larmar. Undra hur många på forumet som sysslar med system där detta finns? Tusentals? (syftar på alla inkl operatörer) Det är alltså inget unikt larmhantering, men sos av pragmatiska orsaker som en massa fellarm, busringningar och annat har får ha vad som kan sess som "en låg nivå på larmhanteringen", där samma grad inte hade varit godkänt överallt. Där varenda larm ska dokumenteras etc.

Ja du är något på spåren. Men det måste bli globalt, tillverkarna utvecklar inte bara för Sverige. Där tillverkarna kopplar ihop sig enkelt med varje lands larmcentrals standard-API, så det inte är olika världen över. Även säkerhet och integritet är viktigt

Har också ett fall där iphonens skärm inte fungerade och man råkade ringa sos samt skicka till nödkontakterna. Gick inte stoppa. Men har inte själv ringt 112 av misstag eller hårdvarufel.

Permalänk
Skrivet av Pacman5:

Den kanske försökte ringa SOS för sin egen skull?

Jag har iofs inte ringt av misstag än med min AW (än), men jag vill inte att funktionen ska vara svår att aktivera. Jag segnade ihop av en hjärtinfarkt för ett tag sedan och skulle jag vara i samma eller en liknande situation igen så vill jag inte behöva gå igenom flera steg eller någon form av verifikation för att få klockan att ringa SOS.

Oj ja då vill man verkligen inte att det ska vara krångligt att få kontakt med SOS. AW har väl program för olika typer av nödsituationer som att känna av om man ramlar, får epilepsi etc. Vet inte hur det är med hjärtinfarkt om den kan känna av sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myllerman:

Oj ja då vill man verkligen inte att det ska vara krångligt att få kontakt med SOS. AW har väl program för olika typer av nödsituationer som att känna av om man ramlar, får epilepsi etc. Vet inte hur det är med hjärtinfarkt om den kan känna av sådant.

Det gör de nya, och frågar typ "är du ok" , svarar man inte blir det s.o.s. ish.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Skrivet av landmarks:

Åh fy, får typ andrahandsångest. Samtidigt tycker jag ändå det är bra att de reagerar. Hade det varit mitt yngre syskon i en riktig situation hade man ändå velat att det var så de agerade

Knepigt i allmänhet, som många nämnt här kan funktionen genuint rädda liv. Samtidigt kan felringningar orsaka fördröjningar hos de som genuint ringer och behöver hjälp. I slutändan kanske det helt enkelt är "the lesser evil" att ta hand om fler felringningar, jämfört med att personer blir allvarligt skadade eller värre för att de inte kunnat nå nödnummer.

Jo det är absolut bra att de agerar så. Jag är rätt lugn av mig så jag hade ingen direkt ångest, men tanken slog mig att kanske finns det en liten "case file" hos brittiska polisen med mina uppgifter i, ifall det skulle varit så att jag ljög.

Och ja det är en balansgång det där. Det ska ju vara enkelt att ringa SOS, så man snabbt kan göra det i en pressad situation, men inte så enkelt att det sker av misstag alltför ofta.

Permalänk
Medlem

Har faktiskt hänt mig fast med mobilen i fickan. Android hade en knapp på låsskrämen en gång i tiden och tryckte man på den så ringde den direkt till nödnummer. Fick en eftermiddag samtal från SOS där de frågade mig om min nödsituation, blev jätteförvirrad då jag var ute och gick en promenad i ögonblicket och hade inte alls ringt dem, jag var mitt inne i en riktigt bra ljudbok och mentalt på en helt annan planet. Ursäktade mig och sa att det blivit något misstag och la på. Fick Googla när jag kom hem och det var tydligen hyfsat vanligt att sånt inträffade. Man fick installera någon annan app eller något så knappen försvann, kommer inte riktigt ihåg.

Permalänk
Medlem

"Delvis går nödnummer ofta att ringa även om skärmlåset är aktiverat, men på både Android och IOS går det även att ringa genom att hålla telefonens strömknapp intryckt en viss tid eller trycka flera gånger i följd. Syftet är att en användare enklare ska kunna ringa även om skärmen är otillgänglig eller om samtalet behöver ske diskret.

Funktionen går att stänga av, men är i regel aktiverad om användaren inte manuellt ändrar det, vilket inte alla vet om. "

Verkligen inte. Känns som en sak som borde dyka upp när man sätter upp telefonen för första gången, eller en lapp i lådan tillsammans med garanti och annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Enda gången det hände var när jag var medvetslös efter en krock, jag vaknade dock till i tid för att kunna stoppa uppringningen,

Vilken tur...man ska ju inte ringa i onödan.

Jag råkade dra igång Bixby en gång. Det hände när jag var ute och hoppade fallskärm och fallskärmen inte vecklade ut sig. Lyckades avbryta funktionen men klart irriterande ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vilken tur...man ska ju inte ringa i onödan.

Jag råkade dra igång Bixby en gång. Det hände när jag var ute och hoppade fallskärm och fallskärmen inte vecklade ut sig. Lyckades avbryta funktionen men klart irriterande ändå.

Jisses, var det inte mer irriterande att fallskärmen inte vecklade ut sig?

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Är det inte i ett sådant tillfälle man INTE stänger av?

Jag kände ingen smärta (det kom senare) och en utryckning hade varit slöseri med samhällsresurser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B.Linder:

Jisses, var det inte mer irriterande att fallskärmen inte vecklade ut sig?

Du har ingen Galaxy hör jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vilken tur...man ska ju inte ringa i onödan.

Jag råkade dra igång Bixby en gång. Det hände när jag var ute och hoppade fallskärm och fallskärmen inte vecklade ut sig. Lyckades avbryta funktionen men klart irriterande ändå.

För att förtydliga, jag körde elspark med hjälm, en bil kör plötsligt in i cykelbanan, jag hinner inte bromsa. När jag vaknar känner jag ingen smärta och jag kan inte varit borta mer än några sekunder. Hjälmen och sparkcykeln har ju gjort sitt men sprickor i revbenen och några rejäla blåmärken var allt jag fick. Ena gången jag behövt 112 var när jag stoppade en pågående misshandel som var ett definitivt mordförsök, men det var oerhört svårt att ringa med det adrenalinpåslaget. Förövaren hoppade upprepade gånger jämfota på en medvetslös persons huvud. Andra gången var när min syster slutade andas under ett EP-anfall, även denna gång var det oerhört svårt att ringa.

Jag behöver all hjälp jag kan få av tekniken att kunna ringa ringa 112 när det verkligen behövs.

Jag förstår ditt skämt men har personligen så oerhört allvarliga erfarenheter att jag blir lite illa berörd av raljerandet som ofta förekommer i denna fråga. FFA hur viktigt det är att begränsa tekniken för att spara jobb från onödiga samtal. Om personalen på 112 fortsätter att låta folk dö för att de inte tar varje samtal på allvar behöver de få sparken omedelbums.

Permalänk
Medlem

Dagens anekdot, jag har en anhörig som är av modell äldre och är skör - hen ramlade i badrummet och tog sig inte upp för egen maskin, hens Apple Watch hade detekterat fallet och ringde automagiskt upp SOS Alarm som då skickade en ambulans och redde upp situationen. Den här personen kommer inte ihåg att funktionen finns eller var inställd och är mäkta imponerad av den, en billig försäkring.

Felringningarna är inte problemet enligt mig, det är storleken på manskapet hos drabbade operatörer - hellre för många ringningar, anställ mer personal...