FSR drivaren är släppt!

Permalänk
Medlem

FSR drivaren är släppt!

Alla med kompatibla grafikkort/

Radeon Software Adrenalin 21.6.1 är släppt med stöd för FSR bland annat.

Så dra ner den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Alla med kompatibla grafikkort/

Radeon Software Adrenalin 21.6.1 är släppt med stöd för FSR bland annat.

Så dra ner den!

Tryckte precis in den, ser inga nya options för det så det kommer nog slås på i själva de spelen som stöds. Men en officiell lista över spel från AMD vore ju skönt att ha (även fast den redan läckt).

Nån med som har ett eller flera av dessa spel får gärna rapportera tillbaka.

22 Racing Series
Anno 1800
Evil Genius 2
Godfall
KingShunt (Open beta startar idag 22 Juni, men man måste ansöka om access...?)
Terminator Resistance
The Riftbraker (Släpps i höst?)

Permalänk
Medlem

Jag tolkar detta som att det är fsr optimeringar i drivern, inte att du behöver custom driver för att utnyttja funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Tryckte precis in den, ser inga nya options för det så det kommer nog slås på i själva de spelen som stöds. Men en officiell lista över spel från AMD vore ju skönt att ha (även fast den redan läckt).

Nån med som har ett eller flera av dessa spel får gärna rapportera tillbaka.

22 Racing Series
Anno 1800
Evil Genius 2
Godfall
KingShunt (Open beta startar idag 22 Juni, men man måste ansöka om access...?)
Terminator Resistance
The Riftbraker

https://www.amd.com/en/technologies/radeon-software-fidelityf... har några till titlar, om det inte är något särskilt med just de du nämnde?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

https://www.amd.com/en/technologies/radeon-software-fidelityf... har några till titlar, om det inte är något särskilt med just de du nämnde?

Den där sidan nämner alla titlar som stödjer nån av FidelityFX teknikerna inte specifikt FSR. The Riftbreaker tex. ska stödja FSR men det nämns inte ens på den sidan (enligt rykten). Även Godfall som de använde för att visa upp FSR nämns inte specifikt stödja det där.

Klurigt att räkna ut vilka spel man kan använda det på just nu, och om de hunnit uppdatera spelen att stödja det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Den där sidan nämner alla titlar som stödjer nån av FidelityFX teknikerna inte specifikt FSR. The Riftbreaker tex. ska stödja FSR men det nämns inte ens på den sidan (enligt rykten).

Ja, dumt av mig. 👍

Permalänk
Medlem

Ser fram emot vad detta kommer leverera i form av kvalitet och hastighet. känns som vi fått vänta för länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

Jag tolkar detta som att det är fsr optimeringar i drivern, inte att du behöver custom driver för att utnyttja funktionen.

Det verkar som att det är så det ska fungera med tanke på att även konkurrenternas hårdvara ska kunna utnyttja tekniken.

Permalänk
Medlem

OBS att denna drivrutin inte fungerar på något äldre än Polaris:

https://community.amd.com/t5/blogs/product-and-os-support-upd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

OBS att denna drivrutin inte fungerar på något äldre än Polaris:

https://community.amd.com/t5/blogs/product-and-os-support-upd...

Oj, mitt gamla 290 Tri-X går officiellt ur tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Oj, mitt gamla 290 Tri-X går officiellt ur tiden.

Mitt med, fast jag gav det till systersonen i julas.

Dock är det lite konstigt - alla kort i 400-serien har stöd, och det innehåller R5 430 - Öland, GCN 1.0 - och RX 455 - Bonaire, GCN 1.1. Polaris är också snarlikt Tonga, Iceland och Fiji, som alla är GCN 1.2, och Polaris har ju stöd.

Permalänk
Medlem

Men, mitt RX580 stöds?
Nu känner jag mig ju nästan modern

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Mitt med, fast jag gav det till systersonen i julas.

Dock är det lite konstigt - alla kort i 400-serien har stöd, och det innehåller R5 430 - Öland, GCN 1.0 - och RX 455 - Bonaire, GCN 1.1. Polaris är också snarlikt Tonga, Iceland och Fiji, som alla är GCN 1.2, och Polaris har ju stöd.

Bra det, min hamnade i sin låda sedan den senast användes, 2017/2018 någon gång. Var reservkort länge, sen smått bortglömd.

Hårdvara som används är alltid bättre än att den blir oanvänd.

Permalänk
Medlem

Man väljer i spelen om det ska användas eller ej eller vad? Det verkar ju som det finns olika valmöjligheter i alla fall, så någonstans måste man väl välja vilket som ska användas?

Verkar ju kräva integration får spelutvecklarna enligt AMDs sida och det enda som nämns på https://www.amd.com/en/technologies/radeon-software-fidelityf... verkar vara Godfall?

Kanske inte den mest upphetsande lanseringen, men vi får väl se hur det utvecklas.

Permalänk
Medlem

Undrar om det funkar på nvidia kort som det var snack om ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Undrar om det funkar på nvidia kort som det var snack om ^^

Det skulle vara intressant att se lite snabba tester nu.
Om det nu är så att AMD behöver en speciell drivare för att det ska funka så har jag svårt att se att nVidia inte skulle behöva uppdatera drivisarna.
Om inte AMD:s drivare är specifika optimeringar för Super Resolution.
Dvs att det funkar men nya drivaren gör det optimerat.

Jag vet inte om denna är speciellt representativ för hur det kommer fungera.

https://www.youtube.com/watch?v=9ZBIH_RS2WI

Permalänk
Medlem

Väntar med och testa. När dom visade Godfall så såg det ut som om man har lagt in MSAA x8 i 720p, och ser det på som mig med 1440p skärm.

Permalänk
Medlem

Drog precis ner, väl värt att göra om man lirar Destiny 2. Bungie har fortfarande inte löst prestandan från sin sida men Radeon har nu en workaround som dubblerar prestandan i dom sämre zonerna

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se tester från Swec på detta, gärna med jämförelse av input lag också.

Permalänk
Medlem

Testat några minuter av Kingshunt, där finns stödet. Off Vs. Performance läget ger ~60 Vs. ~135. Performance läget liknar det som vi tidigare sett där det ser ut som nån kladdat vaselin över delar av bilden.

Kingshunt använder nån version av Unreal Engine btw. Skulle gissa på version 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Testat några minuter av Kingshunt, där finns stödet. Off Vs. Performance läget ger ~60 Vs. ~135. Performance läget liknar det som vi tidigare sett där det ser ut som nån kladdat vaselin över delar av bilden.

Kingshunt använder nån version av Unreal Engine btw. Skulle gissa på version 4.

Gick det att välja något quality läge? Hur stor skillnad i fps isf och hur såg bilden ut?

Permalänk
Medlem

Hardware unboxed test av fsr

https://youtu.be/yFZAo6xItOI

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Gick det att välja något quality läge? Hur stor skillnad i fps isf och hur såg bilden ut?

Sorry lite sen att svara, och det har ju kommit massor av tester sen du frågade hehe. Men just det spelet är det mkt springa runt och mkt explosioner och effekter så man står aldrig stilla. Skillnaden då går inte att se, men om jag står mot tex. en buske och skiftar mellan native-->ultra quality så kan man absolut se skillnaden. Står jag mot ngt som brinner, explosioner eller en vägg ser jag ingen skillnad. Tydligast är på typ buskar och växter.

Upplever att det är precis som alla videos som poppat upp under dagen säger, desto mer action och rörelse det är på skärmen desto mindre syns det. Och skillnaderna verkar faktiskt vara liknande mellan samtliga spel. Det finns inget spel som ser bättre ut i quality läget än ett annat enligt mig. Men man kan se vissa "fel" när man använder performance läget (grejer som blinkar konstigt, stängsel i horizonten som försvinner etc.

FPS skillnaden mellan native och ultra quality i det här spelet specifikt är ~57-60 FPS native till ~80-100 FPS ultra quality.

Ett spel som jag tror skulle göra sig gott av lite FSR magi är nya Battlefield, då får AMD bra publicitet med ett "hett" spel där det hela tiden är action och ingen skulle ha tid att stanna upp och kika på texturerna i horizonten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Sorry lite sen att svara, och det har ju kommit massor av tester sen du frågade hehe. Men just det spelet är det mkt springa runt och mkt explosioner och effekter så man står aldrig stilla. Skillnaden då går inte att se, men om jag står mot tex. en buske och skiftar mellan native-->ultra quality så kan man absolut se skillnaden. Står jag mot ngt som brinner, explosioner eller en vägg ser jag ingen skillnad. Tydligast är på typ buskar och växter.

Upplever att det är precis som alla videos som poppat upp under dagen säger, desto mer action och rörelse det är på skärmen desto mindre syns det. Och skillnaderna verkar faktiskt vara liknande mellan samtliga spel. Det finns inget spel som ser bättre ut i quality läget än ett annat enligt mig. Men man kan se vissa "fel" när man använder performance läget (grejer som blinkar konstigt, stängsel i horizonten som försvinner etc.

FPS skillnaden mellan native och ultra quality i det här spelet specifikt är ~57-60 FPS native till ~80-100 FPS ultra quality.

Ett spel som jag tror skulle göra sig gott av lite FSR magi är nya Battlefield, då får AMD bra publicitet med ett "hett" spel där det hela tiden är action och ingen skulle ha tid att stanna upp och kika på texturerna i horizonten.

Det låter ju som en helt ok kompromiss om man håller sig till ultra eller quality läget på 4k och ultra på 1440p ifall spelet kräver mer fps.

Battlefield vore absolut en kanontitel för amd om de kunde få tillverkaren att implementera det.

Permalänk
Medlem

Märkte en annan sak med dessa drivrutiner, nu klockar vram ner sig vid idle, kör med en 1440p 144Hz skärm & hade som en del problem med att vram gick på full clock hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Skulle gärna se tester från Swec på detta, gärna med jämförelse av input lag också.

Lite info om det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Så <1ms med "mainstream" kanske högre med budgetkort men skalar den så där så handlar det om fördröjning man inte märker av.

Tack för den.