Permalänk
Medlem

Wifi för hus och trägård

Hej
Som rubriken säger så skall jag hjälpa en vän att få upp ett stabilt trådlöst nätverk i hans 2 vån hus på 130kvm och liten trädgård.

Han har comhem modem på övervåningen men den är för dålig för att ens täcka wifi på nedervåningen så mon fråga är vad tycker ni han skall sätta bakom modemet och ha på nedervåningen för att få en så bra täckyta som möjligt, helst så de är spiller ut lite till han trädgård.

Har tittat på Ubiquiti UniFi sortimentet men är öppen på förslag.

Tack för er tid

Permalänk
Medlem

Det som brukas rekommenderas är att dra fram kabel till accesspunkter, en per våningsplan om det behövs.

I mitt förra hos, 146 kvm i två plan, drog jag upp en kabel till vinden och satte en AP där, riktad neråt. Det räckte. Om det inte räcker med en AP så kan han sätta en per våningsplan.

Jag har precis köpt två Unifi AP 6 Lite som jag kommer att installera hemma. De behöver strömförsörjning via ethernet, POE, så jag har köpt en enkel switch som klarar det.

Permalänk
Medlem

Bäst är som nämnt att dra kabel till APs som du placerar på bra ställen men själv kör jag en meshslösning från TP-Link. Rätt enkel modell men med tre mashpunkter i huset funkar det bra. Hade räckt med en per våningsplan t om men använder den tredje för att ordna så nätet funkar bra ute i trädgården. Meshnätet kommunicerar trådlöst mellan punkterna och det funkar så pass bra att jag inte längre planerar att dra kabel i huset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doctor_N:

Bäst är som nämnt att dra kabel till APs som du placerar på bra ställen men själv kör jag en meshslösning från TP-Link. Rätt enkel modell men med tre mashpunkter i huset funkar det bra. Hade räckt med en per våningsplan t om men använder den tredje för att ordna så nätet funkar bra ute i trädgården. Meshnätet kommunicerar trådlöst mellan punkterna och det funkar så pass bra att jag inte längre planerar att dra kabel i huset.

Det beror lite på hur nätet ska användas också. Behöver man väldigt bra prestanda eller låg latency, som att man streamer väldigt högupplust eller spelar spel. Då är mesh inte att rekommendera. Däremot finns det säkerligen massor av hushåll där mesh absolut är good enough och man märker ingen skillnad mot att ha kablat till accesspunkterna.
(Själv skulle jag aldrig köra mesh på det sättet, men får acceptera att andra inte har samma krav).

Permalänk
Samsung Sverige

Jag skulle också rekommendera att dra trådat till två accesspunkter, eller möjligen två plus inomhus och en utomhus. Det blir den absolut stabilaste lösningen. Dock är ju mesh lättinstallerat, så möjligheten finns ju så klart att testa det och returnera om det inte uppfyller kraven på hastighet.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Om målet är enkelhet så är en dedikerad meshlösning troligen bäst, men också relativt dyr. Jag vet inte om det kräver några inställningar i Comhem-modemet dock (som att sätta det i bryggläge eller stänga av det trådlösa nätverket i den).

Jag skulle akta mig för vanliga extenders, såvida de inte kan anslutas via kabel och fungera som åtkomstpunkt. Min egen erfarenhet är att de kan göra det trådlösa nätverket instabilt.