Tisdagshäng – Vi bygger ihop en 3D-skrivare

Permalänk
Melding Plague

Tisdagshäng – Vi bygger ihop en 3D-skrivare

Efter mycket snack har redaktionen äntligen skaffat en 3D-skrivare som nu ska byggas ihop i direktsändning.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Feeeeettt! Ses fram emot. Är själv i valet eller kvalet på en CR10S Pro V2, men inte bestämt mig än. Får se om eran stream gör skillnad på det!

Permalänk
Samsung Sverige

Perfekt! Då vet jag var jag ska vända mig för utskrift av diverse grejer.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Perfekt! Då vet jag var jag ska vända mig för utskrift av diverse grejer.

Kommer nästa generation av Samsung Sxx komma från denna skrivare?

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Feeeeettt! Ses fram emot. Är själv i valet eller kvalet på en CR10S Pro V2, men inte bestämt mig än. Får se om eran stream gör skillnad på det!

Är du inte beroende av den stora volymen som man får med en CR så skulle jag nog rekommendera Ender. Min första skrivare var en CR-10, och jag skrev aldrig ut så pass stora saker (300x300x400mm) att en CR var nödvändigt. Så satsa hellre på en Ender i stället och lägg pengarna du sparar på uppgraderingar som förbättrar dina utskrifter.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Kul!

Visa signatur

Dalmas..

Permalänk
Medlem

Har en likadan själv som jag är nöjd med.
Däremot så tycker jag inte om splicern jag har som hade idiotinställningar för ender 3 .
Men när man väl åndrat dessa till mer rimliga så fungerar det bra

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Har en likadan själv som jag är nöjd med.
Däremot så tycker jag inte om splicern jag har som hade idiotinställningar för ender 3 .
Men när man väl åndrat dessa till mer rimliga så fungerar det bra

Vilken slicer använder du?

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gender Bender:

Är du inte beroende av den stora volymen som man får med en CR så skulle jag nog rekommendera Ender. Min första skrivare var en CR-10, och jag skrev aldrig ut så pass stora saker (300x300x400mm) att en CR var nödvändigt. Så satsa hellre på en Ender i stället och lägg pengarna du sparar på uppgraderingar som förbättrar dina utskrifter.

Tack för tips!

Har efterforskat olika 3D-skrivare i några veckor nu. Har kollat vad populära youtubers rekommenderar, hört med vänner som har skrivare, jämfört skrivare mellan varandra osv. och landat på just denna.

Gillar att 10S Pro V2 kommer med i princip alla uppgraderingar man behöver out of the box samt är väldigt enkel att ha att göra med (nästan plug and play). Blir inget extra pill. Najs med BLTouch också!

Större utskriftsyta är förövrigt något jag prioriterar, bättre att lägga nån slant extra nu och ha utrymme, än att snåla nu och köpa en helt ny skrivare ifall behovet skulle dyka upp sen!

EDIT: Min originalkommentar syftade mer till att jag var i valet eller kvalet att faktiskt köpa en skrivare eller inte, inte vilken jag isf skulle köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

Vilken slicer använder du?

Prucasplicer. Var jättebra tills man fick officiellt stöd för ender 3 ironiskt nog

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Creality Ender var ny för mig. Inte super insatt i printers men vi har rätt många Prusa Mk3 och Mk3s på jobbet samt hade Mk3 på på Högskolan innan.
De verkar dock vara helt annat prissegment än denna, även om de inte är jättedyra heller

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Hedersmedlem

Coolt! Själv har jag helt ramlat ner i hålet. Har en Ender 3D pro på gotland, en Ender CR-6SE här hemma och nu en Prusa I3
MK3S+ som kom hem förra helgen (damn vilket tid det tog att sätta ihop den).

Det roliga är att för mig så var majoriteten av utskrifter till en börja med uppgraderingar till skrivarna :).
Men det är jäkligt kul att bara hitta nya saker att skriva.

Just nu så försöker jag dock lära mig skapa egna saker att skriva ut. Mitt sommarmål är att lära mig Fusion360 ...

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av infigo:

Creality Ender var ny för mig. Inte super insatt i printers men vi har rätt många Prusa Mk3 och Mk3s på jobbet samt hade Mk3 på på Högskolan innan.
De verkar dock vara helt annat prissegment än denna, även om de inte är jättedyra heller

Jag har både Prusa och Creality Enders nu och ska nog säga att Enders inte alls är dumma. Har varit lite mer jobb att få bra utskrifter än min MK3S men överlag så tycker jag de funkat bra. Finns också väldigt mkt uppdateringar man kan fixa till de olika Enders, mer än jag tyckte det finns för MK3S.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad det är ni skriver ut?

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem

Coolt, detta är något jag jobbar en del med så ska bli kul att se hur ni lyckas med era prints.

Permalänk
Avstängd

Helt nyfiken funderat på att skaffa en

Visa signatur

Intel Core i9 9900K .Asus Prime Z390-P.
Intel Core i9 7900X 3,3GHz .Asus Prime X299-A (Hackintosh)

Permalänk
Medlem

Kul! 3d-printer är något jag också vill skaffa. Ska kolla på videon senare

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Jag har både Prusa och Creality Enders nu och ska nog säga att Enders inte alls är dumma. Har varit lite mer jobb att få bra utskrifter än min MK3S men överlag så tycker jag de funkat bra. Finns också väldigt mkt uppdateringar man kan fixa till de olika Enders, mer än jag tyckte det finns för MK3S.

Jag skulle väll säga att det är av förklarliga skäl
Nej men jag håller med dig, det finns ett riktigt starkt community för creality skrivare och Prusa är alltid... ja Prusa.
Vilket är de mest prisvärda skrivarna du kan köpa om man inte vill ha någon huvudvärk.

Men skulle det stå mellan en Ender 3 och en Prusa Mini. Då är Prusa mini det självklara valet.
Fast att du får en lite mindre byggyta.

Visa signatur

Rog Strix B550-i | Ryzen 7 5800X @ 4.3Ghz | Corsair Vengeance LP 2x8gb 3000Mhz | Asus RTX 3060ti |
Pirat Prusa MK2 | Prusa Mini

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Mörksuggan:

Kommer nästa generation av Samsung Sxx komma från denna skrivare?

Jag kan varken bekräfta eller dementera det ryktet. Eller okej, jag kan nog dementera det.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Nämen, en v2, precis en sådan jag har här hemma! Två saker som man direkt ska fixa enligt mig:
1. en bl-touch eller liknande för o kunna köra auto bed leveling då glasskivan aldrig är helt rak,
2. samt någon form av extra fötter som använder sig av typ sqash-bollar. hör inte ett pip från några vibrationer när maskinen rör sig nu, även om fläktarna fortfarande låter som PS4-pro... xD
(3. möjligen en dual Z-axis-kit för att få bättre kontroll över Z. Z-motorn sitter på en sida, och när den rör sig och inte printern är topp-kalibrerad så kan ibland det bli skjuvningar i Z... Detta gjorde att jag aldrig fick bra utskrifter på större ytor. Men en dual-Z-kit så löste det sig riktigt bra. Men med det priset så blir det inte lika budget-vänlig längre)

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

Kul! Har haft en Creality CR-10 Mini i 2 års tid och har haft mycket nytta av den i min hobby (radiostyrda ting). Byggde min andra printer i förrgår, en Creality Ender 3 Max (som ironiskt nog är lite mindre än CR-10 Mini).

För tillfället printar jag delar till en radiostyrd båt för att underlätta batteribyten.

Använder Fusion 360 för att designa saker och Cura 4.9 som slicermjukvara. Mitt filament kommer mestadels från Clas Ohlson och 3DPrima.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Prucasplicer. Var jättebra tills man fick officiellt stöd för ender 3 ironiskt nog

själv kör jag med Cura och funka än så länge väldigt bra för mig när jag väl hitta settings som funka bra och lärde mig hur jag kör min Ender 3 (v1) rätt.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

Har 4 styck 3d skrivare redan, när du väl först är biten - så går det ej att stoppa.

Större, snabbare, mera precis, bättre material, flera material. Roligt nog är den bästa 3D skrivare jag har ett äkta hemmabygge projekt (vilket ender 3 absolut inte är då det är väldigt få delar som ska sättas ihop), det är en XY core printer som lyfter printet istället för att slänga det fram och tillbaka, vilket get oerhört precision och fart, men den liknar ett frankenstein bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

själv kör jag med Cura och funka än så länge väldigt bra för mig när jag väl hitta settings som funka bra och lärde mig hur jag kör min Ender 3 (v1) rätt.

Kör också en V1.
Det som händer var att bottenplattan var för kall helt plötsligt och att den skrev för snabbt och drog inte tillbaka fillern ordentligt.
Har sänkt hastigheten på skrivaren och höjt värmen och ändrat lite saker så nu börjar man komma tillbaka tilö gamla kvaliteten på utskrifter som var bättre

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Tack för tips!

Har efterforskat olika 3D-skrivare i några veckor nu. Har kollat vad populära youtubers rekommenderar, hört med vänner som har skrivare, jämfört skrivare mellan varandra osv. och landat på just denna.

Gillar att 10S Pro V2 kommer med i princip alla uppgraderingar man behöver out of the box samt är väldigt enkel att ha att göra med (nästan plug and play). Blir inget extra pill. Najs med BLTouch också!

Större utskriftsyta är förövrigt något jag prioriterar, bättre att lägga nån slant extra nu och ha utrymme, än att snåla nu och köpa en helt ny skrivare ifall behovet skulle dyka upp sen!

EDIT: Min originalkommentar syftade mer till att jag var i valet eller kvalet att faktiskt köpa en skrivare eller inte, inte vilken jag isf skulle köpa

Aah på så vis När jag skaffade min CR-10 så tänkte jag samma sak gällande volymen, men jag upptäckte ganska snabbt att man pratar utskriftstider i dygn och inte inte timmar när man skriver ut så pass stora saker, och det slutade alltid med att jag delade upp modellerna i flera delar och limmade då jag vill undvika att köra skrivaren när jag sover pga brandrisk. När jag sedan ville byta extruder till en direct drive för att kunna använda fler sorters filament så blev det en helt ny skrivare i stället.

Men du lär inte bli besviken på 10S Pro V2. Creality gör bra skrivare, och auto leveling är guld värt, något som saknades på min CR-10. Vet inte hur många gånger man stod där med ett pappersark och justerade bädden för hand.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, autoleveling är very nice. Kom inbyggd med min CR6-Se och la till det via BL-Touch på min Edder 3D pro. Fast nu ska jag byta moderkort till 32-bit så ska se om jag har rätt BL-Touch.

Det jag nu är sugen på är en större ..... väntar på att se Prusas XL som ska komma. De kostar mkt men hittills har jag varit riktigt impad över hur bra den varit direkt out-of-the-box (som sagt efter 1 dygns ihopbyggande .... )

Sen kanske en resin-skrivare skulle vara ett bra komplement .... frågan är var man ska ha plats :).

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Köpte själv en Ender initialt men efter att den försvann på vägen så tröttnade jag och köpte en Prusa mk3. Det är tur ni inte ska bygga den, för då hade det nog blivit både onsdag och torsdags-stream också.

Meckig att bygga men när det väl är gjort mest bara funkar den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Prucasplicer. Var jättebra tills man fick officiellt stöd för ender 3 ironiskt nog

Prusaslicer är bra om man har en Prusa och/eller om man använder deras egna filament. Deras inställningar för "Generic PLA" funkade inge vidare för mig med Clas Ohlsons PLA, men efter lite tweakande så funkade det bra. Oftast räcker det med att justera temperatur och extrusion.

Du kan ju alltid se om du hittar en profil på nätet som funkar bättre, alt testar en annan slicer. Olika slicers kan vara bra på olika saker.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag har en Ender3V2 och Classes PLA fungerar suveränt med Cura 4.9.1 och ett par profiler jag plockade från Youtubern CHEP. PETG har varit lite klurigare att få ett bra första lager som fäster. Försökte envist att få det att fästa på glasskivan, men fick se mig besegrad och använde lite blå målartejp istället.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Prusaslicer är bra om man har en Prusa och/eller om man använder deras egna filament. Deras inställningar för "Generic PLA" funkade inge vidare för mig med Clas Ohlsons PLA, men efter lite tweakande så funkade det bra. Oftast räcker det med att justera temperatur och extrusion.

Du kan ju alltid se om du hittar en profil på nätet som funkar bättre, alt testar en annan slicer. Olika slicers kan vara bra på olika saker.

kan också hoppa in här lite och påtala hur överraskande bra Clas Ohlsons Filament är.
när jag hade skaffat min Ender 3 och under den första tiden läste man ju runt lite på nätet och det hela tiden pratades om att man inte skulle snåla på filament, så var lite räd först att prova den.
men efter jag provade den så är jag väldigt nöjd med deras PLA och att det verka jämn bra qualität mellan deras olika färger dem erbjuda. har till och med använd det nu när jag håll på och gå ner i storleken på min dator.
tack vara 3d skrivare fick jag in en NH-D15S i mitt CM NR200P.

ett bra tips för Sweclockers är också att införskaffa sig en Octopi så man slipper behöva springa fram och tillbaka hela tiden till skrivaren.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/