AMD slopar nya drivrutiner för Radeon RX 300-serien och äldre

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

7970 är fortfarande ett kapabelt grafikkort till lättare gaming och e-sport-titlar. Tycker det är synd, och smått fult, att de upphör med nya drivrutiner nu när det fortfarande är stor brist på grafikkort.

Du kan fortfarande köra förra versionen som släpptes i maj.

Permalänk
Medlem

Använde ett HD7870 tills förra sommaren när jag köpte ett RX 5700. Var först lite kluven med tanke på att nya kort skulle komma till hösten men med facit i hand var det ett bra beslut 😀 det gamla kortet lever också vidare i min gamla dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

På vilket sätt är detta en jämförbar liknelse?

Du kan fortfarande ladda ner drivrutiner för AMD/ATI-kort som är 20 år gamla. Det enda som sker är att man slutar uppdatera och optimera för nya spel och funktioner. Annars är det business as usual.

Även om stödet skulle försvinna helt från nyare drivrutiner så kan man använda den senaste där stödet fanns. Det blir egentligen ingen skillnad då de äldre korten ändå inte vinner något på uppdateringar längre.

Tycker det är en sådan hysteri över ingenting detta.

Uppfattningen att nya grafikkort inte vinner något på uppdateringar är fel, fram tills nu har även HD 7000-serien fått stöd för WDDM 2.7 och Shader Model 6.5, även Vulkan 1.2.

Det är därför det är kul att följa drivrutinerna på Linux fastän jag själv inte använder Linux, där ser man att gammal hårdvara kan få stöd för nya funktioner.
Ivy Bridge har fått stöd för Vulkan på Linux, de funderade till och med på att ge Sandy Bridge (DX10.1) stöd för Vulkan men beslöt att inte göra det då hårdvaran saknar compute shaders.
Medan efterträdaren Haswell inte har Vulkan ens på Windows.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alphahanne:

På vilket sätt är detta en jämförbar liknelse?

Du kan fortfarande ladda ner drivrutiner för AMD/ATI-kort som är 20 år gamla. Det enda som sker är att man slutar uppdatera och optimera för nya spel och funktioner. Annars är det business as usual.

Även om stödet skulle försvinna helt från nyare drivrutiner så kan man använda den senaste där stödet fanns. Det blir egentligen ingen skillnad då de äldre korten ändå inte vinner något på uppdateringar längre.

Tycker det är en sådan hysteri över ingenting detta.

Det handlar inte bara om grafikkort utan allt som egentligen är uppkopplat. Idag kan du hitta bilar åka runt på gatorna som är över 70 år gamla, kommer vi någonsin få se en Tesla bli så pass gammal? Vi har TV-apparater som är 40 år gamla och fortfarande funkar men frågan är om vi kommer kunna använda den nya LG TV:n från i år om 40 år?

Förstår du hur jag menar, produkter är uppkopplade och många av dessa kräver någon form av server och uppdatering för att faktiskt funka. Ägaren av servern kan helt enkelt bestämma att saker och ting inte ska fungera längre. I detta fall så blev inte grafikkorten obrukbara och det är alltid bra.
Apple är väl ett bra exempel på detta, många skulle säkert vara nöjda med att ha en Iphone 5 då det fortfarande finns människor som springer runt med en Nokia 3310 men kommer du ens kunna använda Iphonen med de appar man idag behöver, nej är svaret. Säkerhetsuppdateringar till äldre telefoner släpps inte och det betyder att många appar slutar fungera, ex. Bank ID och med det många andra. En iphone 5 är inte ens 10 år och redan nu obrukbar till annat än att ringa och SMS:a.

Företagen bestämmer alltså när du behöver köpa en ny produkt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Uppfattningen att nya grafikkort inte vinner något på uppdateringar är fel, fram tills nu har även HD 7000-serien fått stöd för WDDM 2.7 och Shader Model 6.5, även Vulkan 1.2.

Vet inte riktigt var jag påstått det?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jävligt svinigt av både Nvidia och AMD att dra in stödet för drivrutiner på lite äldre kort när det råder brist på grafikkort.

Dom har nog redan plockat ut det sista ur dom chip:en. Vad är det för magiskt du förväntar dig med framtida presumtiva drivers?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Toppmodellerna R9 borde fortsätta få drivrutiner ett tag till.

För att?

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jävligt svinigt av både Nvidia och AMD att dra in stödet för drivrutiner på lite äldre kort när det råder brist på grafikkort.

Skrivet av Jackbob:

Varför verkar så många tro eller bete sig som att en GPU blir obrukbar för att det inte släpps nya drivrutiner till den?

Som många säger suger det att man är så förankrad till mjukvaran för sin hårdvara. Vissa spel funkar inte alls förän en ny drivrutin kommer så på de viset kommer det sätta käppar i hjulet för folk med äldre kort. Lite som att ens hårddisk eller ssd skulle sluta fungera för att ett nytt filsystem kommit ut. (något grovt yes men...)

På Linux har vi iaf öppen sås drivrutiner som fortfarande kommer och uppdateras till gamla kort från urminnes tider. Skulle problemet bli stort nog kanske någon skulle kunna porta eller göra något Liknande för Windows användare. Men detta har varit grunden till varför jag valde AMD i mitt senaste köp.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Vet inte riktigt var jag påstått det?

Du påstod att det inte blir någon skillnad då de äldre grafikkorten ändå inte vinner något på uppdateringar längre, vilket är ett magstarkt påstående.
Mitt inlägg visade helt enkelt att dessa tio år gamla grafikkort fram tills nu har gynnats av nya drivrutiner.

Sen är det tyvärr så att det bara är kvalificerade personer som skulle kunna besvara om dessa grafikkort även fortsättningsvis skulle kunna få stöd för nya funktioner, t.ex. om de öppna drivrutinerna för Linux fortsätter få stöd uppdaterade Vulkan-versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Det handlar inte bara om grafikkort utan allt som egentligen är uppkopplat. Idag kan du hitta bilar åka runt på gatorna som är över 70 år gamla, kommer vi någonsin få se en Tesla bli så pass gammal? Vi har TV-apparater som är 40 år gamla och fortfarande funkar men frågan är om vi kommer kunna använda den nya LG TV:n från i år om 40 år?

Förstår du hur jag menar, produkter är uppkopplade och många av dessa kräver någon form av server och uppdatering för att faktiskt funka. Ägaren av servern kan helt enkelt bestämma att saker och ting inte ska fungera längre. I detta fall så blev inte grafikkorten obrukbara och det är alltid bra.
Apple är väl ett bra exempel på detta, många skulle säkert vara nöjda med att ha en Iphone 5 då det fortfarande finns människor som springer runt med en Nokia 3310 men kommer du ens kunna använda Iphonen med de appar man idag behöver, nej är svaret. Säkerhetsuppdateringar till äldre telefoner släpps inte och det betyder att många appar slutar fungera, ex. Bank ID och med det många andra. En iphone 5 är inte ens 10 år och redan nu obrukbar till annat än att ringa och SMS:a.

Företagen bestämmer alltså när du behöver köpa en ny produkt.

Hur många är det som använder t.ex ATI 7500 eller för den delen nvidia Gforce2 Ti, båda från 2001, idag annat än i retrobyggen? Där de för övrigt fungerar utmärkt med de spel och applikationer som var aktuella då.

Grafikkort från 2010 fungerar fortfarande, är fortfarande användbara och detta beslut förändrar ingenting där. Det kommer dock en dag när spelen kommer kräva MINST DX12 för att fungera och då är dessa kort historia vad gäller de spelen. Äldre spel kommer dock ändå fortfarande gå spela på dem så jag förstår verkligen inte vad problemet är.

Oavsett om det inte kommer några drivrutiner alls i fortsättningen så går det alltid använda de senast tillgängliga. För dessa äldre kort är det således ingen skillnad. Ta dina 7970 som exempel. Du har kunnat använda dem ända till idag, trots att det slutade få uppdateringar i drivrutinerna 2018, bortsett från enstaka buggfixar. Du kommer kunna fortsätta använda dem i framtiden också.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Hur många är det som använder t.ex ATI 7500 eller för den delen nvidia Gforce2 Ti, båda från 2001, idag annat än i retrobyggen? Där de för övrigt fungerar utmärkt med de spel och applikationer som var aktuella då.

Grafikkort från 2010 fungerar fortfarande, är fortfarande användbara och detta beslut förändrar ingenting där. Det kommer dock en dag när spelen kommer kräva MINST DX12 för att fungera och då är dessa kort historia vad gäller de spelen. Äldre spel kommer dock ändå fortfarande gå spela på dem så jag förstår verkligen inte vad problemet är.

Oavsett om det inte kommer några drivrutiner alls i fortsättningen så går det alltid använda de senast tillgängliga. För dessa äldre kort är det således ingen skillnad. Ta dina 7970 som exempel. Du har kunnat använda dem ända till idag, trots att det slutade få uppdateringar i drivrutinerna 2018, bortsett från enstaka buggfixar. Du kommer kunna fortsätta använda dem i framtiden också.

Dessa "enstaka buggfixar" är ganska så viktiga. Det är surt att man inte kan räkna med att köra ett spel med enkel grafik som t.ex. Worms WMD eller Bloodstained på gammal hårdvara pga. drivrutinsbuggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Du påstod att det inte blir någon skillnad då de äldre grafikkorten ändå inte vinner något på uppdateringar längre, vilket är ett magstarkt påstående.
Mitt inlägg visade helt enkelt att dessa tio år gamla grafikkort fram tills nu har gynnats av nya drivrutiner.

Sen är det tyvärr så att det bara är kvalificerade personer som skulle kunna besvara om dessa grafikkort även fortsättningsvis skulle kunna få stöd för nya funktioner, t.ex. om de öppna drivrutinerna för Linux fortsätter få stöd uppdaterade Vulkan-versioner.

Om vi tar 7970 som det pratats om i tråden. Det har inte fått några uppdateringar i drivrutinen sedan 2018. Ändå verkar många använda dem. Det har kommit enstaka buggfixar ja men det är allt. Hur många har märkt av det?

Jag sitter med mitt gamla 5870 som inte fått någon drivrutinsuppdatering sedan 2015. Jag spelar en del spel som kommit efter det utan problem. Det saknar dock hårdvarustöd för DX12 så det kommer aldrig kunna klara alla spel, oavsett om drivrutinerna uppdateras eller inte. Dessutom är det för slött för majoriteten av nya spel så det blir en ickefråga i det sammanhanget.

Min poäng är att många i tråden verkar tro deras kort inte längre kommer gå användas vilket inte är sant.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Dessa "enstaka buggfixar" är ganska så viktiga. Det är surt att man inte kan räkna med att köra ett spel med enkel grafik som t.ex. Worms WMD eller Bloodstained på gammal hårdvara pga. drivrutinsbuggar.

Och de har ju kommit trots att drivrutinerna slutat uppdateras för dessa kort. För övrigt, om en ny drivrutin introducerar en ny bugg för något av dessa äldre spel, gå då tillbaka till den föregående drivrutinen där det fungerade så kan du spela det igen. En ny drivrutin kommer ändå inte ge någon prestandavinst i dessa spel på de gamla korten så varför ens uppdatera?

Jag ser fortfarande inte problemet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Om vi tar 7970 som det pratats om i tråden. Det har inte fått några uppdateringar i drivrutinen sedan 2018. Ändå verkar många använda dem. Det har kommit enstaka buggfixar ja men det är allt. Hur många har märkt av det?

Jag sitter med mitt gamla 5870 som inte fått någon drivrutinsuppdatering sedan 2015. Jag spelar en del spel som kommit efter det utan problem. Det saknar dock hårdvarustöd för DX12 så det kommer aldrig kunna klara alla spel, oavsett om drivrutinerna uppdateras eller inte. Dessutom är det för slött för majoriteten av nya spel så det blir en ickefråga i det sammanhanget.

Min poäng är att många i tråden verkar tro deras kort inte längre kommer gå användas vilket inte är sant.

Hur kan du fortfarande skriva att HD 7970 inte har fått några uppdateringar i drivrutinen sedan 2018, då dessa kort fick stöd för WDDM 2.7 och Shader Model 6.5 och Vulkan 1.2 när dessa släpptes år 2020?

Nya spel är somsagt inte heller enbart senaste Battlefield eller Call of Duty, utan som sagt även indiespel so körs i DX11 med enkel grafik.

Skrivet av Alphahanne:

Och de har ju kommit trots att drivrutinerna slutat uppdateras för dessa kort. För övrigt, om en ny drivrutin introducerar en ny bugg för något av dessa äldre spel, gå då tillbaka till den föregående drivrutinen där det fungerade så kan du spela det igen. En ny drivrutin kommer ändå inte ge någon prestandavinst i dessa spel på de gamla korten så varför ens uppdatera?

Jag ser fortfarande inte problemet.

Dessa grafikkort har inte slutat att uppdateras förrän nu, och återigen, de har fått stöd för det senaste i varje ny Windows-version som har släppts fram tills nu.

Och ännu en gång, det handlar inte nödvändigtvis om prestandavinster i nya spel, utan det kan röra sig om en drivrutinsbugg som gör att ett indiespel med enkel grafik, som borde fungera på vilket DX11-kort som helst, kraschar eller har visuella buggar.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av ClintBeastwood:

Ett problem för användare med Nvidia och AMD-kort som inte längre får uppdateringar är ju att en del spel (battlefield är ett iirc) som man inte kan spela förrän man har en viss drivrutinsversion. Men det är nog spelutvecklare det ligger på antar jag.

Jag skulle inte ens våga försöka spela Battlefield på t.ex. ett HD7970 eller motsvarande ärligt talat. Känner att "driver-check" är det minsta problemet för ett spel som Battlefield i slutet av dagen när det kommer till föråldrad hårdvara.

Testade BF1 (även BFV vid senare tillfälle) på en laptop med 6700HQ och ett 970M och jublade när jag låg över 45-50FPS. Merparten av tiden kollade man på en medel-FPS runt 40, med dippar ner så lågt som 25-30 under stora conquest matcher. Detta i 1080p med blandat low/high.

Med det sagt beror det på vad för krav man har. Personligen spelar jag inte FPS-spel jag inte kan hålla stadiga 80FPS+ i, helst ska det vara 100FPS+ utan dippar under för att jag ska känna att det är en bra upplevelse.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Det är egentligen inget konstigt men det är precis som Nvidias uteblivna stöd för äldre kort är det dålig timing när många använder äldre kort i väntan på lägre priser.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Det är väl fantastiskt att AMD gett kostnadsfria uppdateringar i 8-9 år på sina produkter?

Ska de tvingas fortsätta uppdatera tills det sista datormuséet stängt, eller hur går tankegångarna? Vilka andra (relativt) billiga konsumentprodukter kommer med lika lång support?

Permalänk
Medlem

Jag hade lite problem både med Windows 8.1 och 10 med att drivrutiner till äldre grafikkort var svåra att hitta, med fungerande kontrollprogram. Mitt Radeon hd 4650 pensionerades delvis pga det, det var annars utmärkt som (fläktlöst) grafikkort i min brors HTPC. Men även om det gick igång så ballade det ur vid varje större uppdatering av Windows. Radeon HD 6670 funkade lite bättre, men inte bra. Han fick ett Nvidia 320 från mig, det har, precis som ett Nvidia 9600, funkat utmärkt.

Jag är inte imponerad av AMDs drivrutiner. Nej, jag behöver inte optimeringar för senaste spelen, men jag vill kunna installera grafikkorten utan problem och komma åt alla viktiga inställningar via Catalyst, Crimson, Adrenalin, eller vad nu programmen heter. Det har inte funkat bra för mina visserligen ålderstigna, men ändå välfungerande, kort.

Jag tror inte många sitter med så gamla kort och spelar dagarna i ända. Men det är nog rätt många som sitter på 10 år gamla burkar som fungerar utmärkt till surferi, betala räkningar, titta Netflix, etc. Får hoppas det går även framöver, med Windowsuppdateringar, det känns lite si och så.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vernt:

Hade varit trevligt om AMD/nvidia hade nån officiell policy angående hur länge grafikkort ska få drivrutiner,
Så hade man inte blivit överraskad när dessa nyheter kommer.

Hehe, nu är jag inte helt uppdaterad men senast jag kollade efter är det folk som beställt 3080 kort på lanseringsdagen som fortfarande inte levererats. Med tanke på att tillverkarna inte verkar ha för avsikt att någonsin leverera dessa, speciellt icke-OC, så kommer nog supporten för 3080 försvinna innan dessa kort skickats.

Men håller med dig, hur länge man kan garanteras drivarstöd, men samtidigt är marknaden evigt föränderlig, skulle kunna hända något utvecklingsmässigt som gör att en del kort behöver skrotas i förtid.

Samtidigt är grafikkort förbrukningsvara, man kör de så länge de gör det de ska och byts sedan ut. Men med prisutvecklingen, speciellt om den även framöver blir kvar på dessa prisnivåer, så måste även grafikkortstillverkarna göra bättre ifrån sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Hur kan du fortfarande skriva att HD 7970 inte har fått några uppdateringar i drivrutinen sedan 2018, då dessa kort fick stöd för WDDM 2.7 och Shader Model 6.5 och Vulkan 1.2 när dessa släpptes år 2020?

Senaste drivrutin man får fram när man söker på AMD är från 2018. Att det lagts in stöd för nya funktioner i senare drivrutiner är en sak, optimeringar för spel en annan.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Senaste drivrutin man får fram när man söker på AMD är från 2018. Att det lagts in stöd för nya funktioner i senare drivrutiner är en sak, optimeringar för spel en annan.

Den senaste drivrutinen du får fram när du söker drivrutiner för HD 7970 hos AMD är Adrenalin 21.5.2 Recommended (WHQL), uppdaterad den 21 juni år 2021.
https://www.amd.com/en/support/graphics/amd-radeon-hd/amd-rad...

Du säger ju tusan emot dig själv när du till och med skriver att den senaste drivrutinen är från år 2018 men samtidigt påstår att senare drivrutiner inte har några optimeringar för spel även om de har nya funktioner. Och ännu en gång, det handlar även om att åtgärda buggfixar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Den senaste drivrutinen du får fram när du söker drivrutiner för HD 7970 hos AMD är Adrenalin 21.5.2 Recommended (WHQL), uppdaterad den 21 juni år 2021.
https://www.amd.com/en/support/graphics/amd-radeon-hd/amd-rad...

Du säger ju tusan emot dig själv när du till och med skriver att den senaste drivrutinen är från år 2018 men samtidigt påstår att senare drivrutiner inte har några optimeringar för spel även om de har nya funktioner. Och ännu en gång, det handlar även om att åtgärda buggfixar.

Men snälla, alla vet ju att Win10 32-bit är vad som gäller idag, där den senaste drivrutinen mycket riktigt släpptes 2018

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av dunis90:

Den senaste drivrutinen du får fram när du söker drivrutiner för HD 7970 hos AMD är Adrenalin 21.5.2 Recommended (WHQL), uppdaterad den 21 juni år 2021.
https://www.amd.com/en/support/graphics/amd-radeon-hd/amd-rad...

Du säger ju tusan emot dig själv när du till och med skriver att den senaste drivrutinen är från år 2018 men samtidigt påstår att senare drivrutiner inte har några optimeringar för spel även om de har nya funktioner. Och ännu en gång, det handlar även om att åtgärda buggfixar.

Okej, måste blivit något galet när jag kollade då för det var vad jag fick fram.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Använder fortfarande ett 290x i dotterns dator, får se om det här kommer påverka nåt eller om man knappt märker av det.

Visa signatur

HejHej!

Permalänk
Medlem

Som Linux användare betyder detta inget men oavsett så fortsätter korten att fungera även med Windows.

Permalänk
Medlem

Brukar aldrig uppgradera drivarrutiner om det inte är något som är helt på tok fel.

Ser ingen större mening med att AMD eller Nvidia ska lägga tid på drivarrutiner på så gamla kort ändå.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Jag märker ingen skillnad med de nya drivrutinerna på mitt Sapphire R290 kort. Huvudsaken jag kan spela de få spel jag spelar så skiter jag i om det släpps nya drivers eller inte

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Sitter kvar med ett HD7850 i huvudmaskinen just nu. Har ett HD7870XT som jag egentligen skulle använt, men det är förpassat till servern, eftersom datorn fick skumma häng då och då där allt bara frös så man fick hårdreseta datorn.

Frun skaffade ett 1070 när de gick på 4000 på någon Black Friday, men jag tänkte vänta på nyare 1660. Inte världens bästa beslut i efterhand, men men... Sen blev det massa andra saker som kom emellan, som att bli pappa, så det blev aldrig något kort och nu börjar 7850t också hänga sig då och då, så det är ju lite tråkigt läge.

Jag tror dock inte att nya drivrutiner skulle hjälpa särskilt mycket, bägge korten funkar ju tillräckligt prestandamässigt för WoW, D3, Heartstone. Skyrim, Bioshock Infinite och ME 1-3 är väl det mest krävande jag kört på dem, så om det inte lägger av helt hårdvarumässigt, så får de väl duga ett tag till.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Hur länge är det någon vinst för AMD/Nvidia att hålla gamla GPU-designer hemliga?

Det som främst står ivägen för att communityt tar över torde vara att det är omöjligt att skriva en effektiv drivare om man inte vet hur kretsen fungerar i detalj. Det är därför FOSS-drivarna i Linux aldrig blir lika vassa som de proprietära. Men hade de öppnat designen samtidigt som de slutade göra egna drivare, så hade det nog snabbt dykt upp communityprojekt.

Problemet är ju att AMD/Nvidia vill dölja de nuvarande designerna för varandra, och är det designprinciper som fortfarande är hemliga i 10 år gamla chip så kommer de ju inte att öppna dem. Det jag funderar på är om det finns någon brytpunkt där tillverkarna kan förmås dela med sig, och när den isf ligger i ålder jämfört med cutting edge. De har ju ganska få incitament till detta - men det hade varit intressant att veta var trösklarna ligger!

(Det är en annan sak med Intel som inte har några konkurrenter för IGD, så de kan göra egna öppna drivare riskfritt.)

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Inte förvånande efter nvidia sa liknande, och igen inte ett direkt problem egentligen då det handlar om optimering för nytt och inte att korten blir brickade totalt, men lite trist att höra just i marknaden som den är idag.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200