Nekad retur av AC pga klassad som hygienartikel, rimligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Ångerrätten på distansköp är inget som butiken kan avsäga sig med hjälp av någon påhittad lista.

Skrivet av Bernd_P1:

tror inte att säljarens "undantagslista" håller inför ARN eller rätten om man skulle nu driva upp det så långt.
dessa "undantagslista" är ungefär lika hållbart som valfri ToS på sidor och program inför rättan. altså att det inte alls håller och att lagen står över det säljaren hitta på.

Det finns undantag i distansköpslagen om just hygienartiklar, sen om en AC ska klassas som de är väl en annan sak. Men jag anser de inte som orimligt att en AC ska hamna under den kategorin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av macan7:

Jag vet inte.. känns som att det finns andra kanaler för att reda ut om webhallen gör fel. Typ som ARN. Det är ju inte som att de försöker dölja att de nekar dem. Det står rakt ut hur de hanterar det på deras hemsida.

Det skapar en väldigt tråkig attityd mot återförsäljare också. Jag har uppskattat deras och andra återförsäljares/leverantörers närvaro senaste tiden. Sånt här lär ju bara skrämma bort eller få dem att känna att det inte är värt att närvara i dessa forum om det bara är används för att hänga ut eller pressa dem på info i enstaka fall.

Istället kanske diskussionen på forumet borde va vad klassas som hygienprodukter generellt och hur mycket får man begränsa distansköpslagen. Det är intressantare.

Istället väljer man att tagga dem och hoppas på att flera tycker webhallen gör fel och de får dålig pr. Fast ingen av oss här vet ens om webhallen har fel. Vi bara tror och tycker. Men webhallen kanske viker sig för att de vill ju inte se dåliga ut?

Det är ju bra att Webhallens fasoner synliggörs nu då det är en säsongsprodukt många letar efter just nu. Nu kan andra konsumenter slippa hamna i TS sits och kan istället undvika Webhallen vid köp av just AC.

Hantering av PR bör och gör Webhallen själva. Vi behöver inte försvara dom för deras tveksamheter, det är deras jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders190:

Det är ju bra att Webhallens fasoner synliggörs nu då det är en säsongsprodukt många letar efter just nu. Nu kan andra konsumenter slippa hamna i TS sits och kan istället undvika Webhallen vid köp av just AC.

Hantering av PR bör och gör Webhallen själva. Vi behöver inte försvara dom för deras tveksamheter, det är deras jobb.

Då får vi få fram ett svar från någon jurist eller ARN. Sen kan vi hänga ut webhallen för att de gjort fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Jag är med på ditt resonemang...
Fast vad kostar en "rengöring" då? Enheten ska monteras ner och rengöras. Knappast något arbetarna på webhallen gör. Så enheten ska skickas iväg, rengöras och skickas tillbaka. Säg att det kostar 1000:- i timmen för arbetet. Man kommer ju snabbt upp i en ganska hög kostnad. Ska det sluta med att köparen som köpt enheten inte får tillbaka några pengar eller tom blir skyldig mer pengar? Lättare att bara stoppa denna typ av återköp.

Är lite djävulens advokat nu men det är inte så simpelt som många får det att låta.

En rengöring i det här fallet handlar sannolikt att torka av apparaten med en lätt fuktad trasa utvändigt, samt tömma eventuellt kondensvatten som hunnit samlas och torka av eventuellt filter. Det handlar alltså inte om någon professionell desinficering, såvida det inte handlar om en apparat avsedd för sterila miljöer.

Rengöringen ifråga lär alltså vara av den grad som säljaren själv har att svara för (jämför med att byta ut, eller tejpa ihop, upprivna plastpåsar i förpackningen etc.). Tvivlar på att någon tvistelösande instans (ARN, domstol o.dyl.) skulle godkänna att säljaren kräver ersättning för professionell rengöring i normalfallet.

Ersättningen skall vara skälig och baseras på en värdeminskning orsakad av att kunden använt produkten mer än vad som varit nödvändigt för att testa dess egenskaper/funktion. Redan att påvisa att användningen passerat denna gräns är sannolikt svårt i normalfallet, då produkten inte lär hinna bli speciellt sliten/smutsig/sunkig på mindre än 14 dagar om den inte används felaktigt eller i en extrem miljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Det här är listan Webhallen har över saker där ångerrätten inte gäller om de har bruten förpackning/plombering:

  • Mobiltelefoner

  • Förbrukningsvaror (ex. godis, bläckpatroner, batterier)

  • Hushållsmaskiner (ex. kaffebryggare, vitvaror, grill & ugn)

  • Inomhusklimat (ex. AC, Luftrenare, Dammsugare)

  • Hygien- & kroppsnära produkter (ex. rakapparater, in ear-lurar, smartklockor)

  • Byggsatser & spel-/samlarkort (ex. LEGO, Magic-kort, Warhammer)

  • Mjukvara, TV- & datorspel, vouchers/produktkoder[/i]

Mobiltelefon är väl den mest intressanta hur de passar in den i Lag 2005:59 Kap 2, 11 §. Att det är för stora prisvariationer eller kanske risk för fläckar av öronvax?

Undantag från ångerrätten
11 § Ångerrätt gäller inte för avtal som
1. avser en tjänst som har fullgjorts, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts,
2. avser en vara eller tjänst vars pris beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka och som kan inträffa under ångerfristen,
3. avser en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel,
4. avser en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal,
5. avser en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten,
6. avser en vara som till sin natur är sådan att den efter leverans sammanblandas med en annan vara på så sätt att varorna inte kan skiljas från varandra,
7. avser alkoholhaltig dryck till ett bestämt pris, när leverans inte kan ske inom 30 dagar och värdet på drycken vid leveransen beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka,
8. avser en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits av konsumenten,
9. avser lösnummer av en tidning eller en tidskrift,
10. ingås vid en auktion, om det är möjligt att delta i auktionen även på ett annat sätt än genom att använda ett medel för distanskommunikation,
11. avser digitalt innehåll som levereras på något annat sätt än på ett fysiskt medium, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att leverans påbörjas och gått med på att det därigenom inte finns någon ångerrätt,
12. avser kulturevenemang, idrottsevenemang eller någon annan liknande fritidsaktivitet, servering, catering eller någon annan liknande tjänst, inkvartering, varutransport eller biluthyrning, om näringsidkaren ska tillhandahålla tjänsten på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod, eller
13. avser en brådskande reparations- eller underhållsåtgärd vid ett besök i konsumentens bostad, om besöket äger rum på konsumentens initiativ och uttryckliga begäran och reparations- eller underhållsåtgärden omfattas av konsumentens begäran eller har ett direkt samband med denna. Lag (2020:169).

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Dold text

Tror att när det kommer till just mobil så handlar det om att man kan ha rootat telefonen och använda den för att få kontroll över användarens finanser via bankid etc. Hyfsat säker på att det är anledningen till att dessa endast säljs i obruten förpackning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Det finns undantag i distansköpslagen om just hygienartiklar, sen om en AC ska klassas som de är väl en annan sak. Men jag anser de inte som orimligt att en AC ska hamna under den kategorin.

Ja undantaget enligt konsumentverket gäller varor som är förseglade pga hygien eller hälsa, jag länkade ovan. En AC är inte förseglad för hygien AFAIK, min kom i en kartong, frigolit och plast som skydda lcd.

Om AC skulle ha detta problem skulle de inte få vara på i exempelvis affärer, köpcentrum, kontor etc
Det finns vad jag vet inget sådant krav eller ens en rekommendation?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagelfar:

Jag reagerar nog mest på att du vill lämna tillbaka den på premisen att ljudnivån inte är vad som utlovats?

Antar att i produktbeskrivningen så finns dB angivet?
Är ju bara kolla om det angivna dB talet överstiger den faktiska, om så är fallet så är det glasklart, annars blir det ju mer jobbigt.
Inte Webhallens ansvar att hålla koll på deras kunders kunskap i olika fält är jag rädd för.

Räcker ju inte riktigt med att säga att man är missnöjd när all specifikation finns listad så leta fel där så blir det betydligt mycket lättare att få igenom ditt ärende.

I och med att jag returnerade den efter 3 dagar ska jag ju inte behöva uppge något skäl öht. Hade jag vetat att det skulle bli på detta vis hade jag införskaffat en dB-mätare och fastställt ljudnivån innan jag lämnade ifrån mig. Jag hävdade aldrig att ljudnivån var högre än vad som utlovats, endast att den var extremt hög, för hög för att brukas i ett rum där man sover eller arbetar. Men nu vet jag ju inte om den var för hög för min toleransnivå, eller högre än spec.

Citat:

Håller med om att man kan fråga om åsikter och hjälp. Det är toppen och borde fortsätta! Men så fort man taggar återförsäljaren/tillverkaren och vill ha en ”kommentar” så känns det inte som att man är ute efter det. Men jag kanske bara är cynisk haha! Tycker som sagt dock att man absolut ska kunna fråga efter hjälp.

Jag tar helt enkelt bort mitt inlägg med tagg så får vi hoppas att vi kan fortsätta ha en civiliserad diskussion istället.

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att TS borde få lämna tillbaka ACn, men jag tänker spela lite djävulens advokat här.

1. Vi bor inte i ett land som är varmt särskilt länge. Från att ha jobbat i branschen tidigare så kan jag garantera att alla butiker som har öppet köp på AC har problem med folk som kör dem ett par veckor, sedan returnerar när det blir svalare (typ lite som just nu i mellan Sverige). Kan tänka mig att detta gjort att Webbhallen tolkat en "gråzon" åt ena hållet istället för andra. Tråkigt, men någonstans till viss del försåtligt.

2. Ett problem med klassificeringar är att allt i gruppen inte är identiskt. Jag kan köpa att luftrenare inte har öppet köp pga allergiska skäl. Även att det är ett litet antal personer så finns det människor som kan dö av väldigt små mängder allergener. De flesta AC är ju inte luftrenare, men det finns combo-enheter som är båda. Då kan man ju inte ha olika regler beroende på vilken SKU man köper utan då gör man det nog enkelt och klassar hela gruppen som "luftrenare" i systemet.

-- Till tröst så kan jag ju säga så här. Varje år då det blir en varm sommar så säljer alla AC ut i hela Sverige, mer eller mindre. Just nu är det också problem med leveranser via skepp i typ hela världen så risken att alla AC tar slut i Sverige är ganska hög. Att kunna kränga din enhet för 100% av kostnaden på t.ex. blocket eller Tradera ser jag därför som ganska troligt. Smidigare att lämna tillbaka självfallet, men då slipper du i alla fall förlora alla pengar.

Permalänk
Medlem

En Portabel AC är ingen hygienartikel. Så det spelar ingen roll om man gör en egen lista med vad man inte får återlämna, man får lämna tillbaka det ändå. Det är skillnad om det hade varit öppet köp, då hade man kunnat göra så men inte enligt distansavtalslagen, som är väldigt stark och i princip ger kunden rätt att lämna tillbaka vad som helst utom möjligen tandborstar, tamponger och liknande.

Men jag ska flika in en liten annan sak här. Jag har haft portabel AC i många år, flera olika till och med. ALLA låter som ett tröskverk och det går inte att ha dom igång om man ska sova eller sitta bredvid och surfa utan noise-cancelling lurar. Så oavsett om du lämnar tillbaka denna eller ej så kommer du aldrig hitta en som är tyst nog. Det enda som är tyst när det gäller AC är värmepumpar. Och de går inte alltid att montera pga omständigheter.
Så du bör kanske fundera på om du inte ska behålla den ändå, särskilt som att fraktkostnaden för returen blir extremt hög, om man inte bjuder på denna förstås. Eller som Crisism8 sa, sälj den på blocket. Det är högvaluta på AC nu när det är så förbannat varmt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jawik:

Det här är listan Webhallen har över saker där ångerrätten inte gäller om de har bruten förpackning/plombering:

  • Mobiltelefoner

  • Förbrukningsvaror (ex. godis, bläckpatroner, batterier)

  • Hushållsmaskiner (ex. kaffebryggare, vitvaror, grill & ugn)

  • Inomhusklimat (ex. AC, Luftrenare, Dammsugare)

  • Hygien- & kroppsnära produkter (ex. rakapparater, in ear-lurar, smartklockor)

  • Byggsatser & spel-/samlarkort (ex. LEGO, Magic-kort, Warhammer)

  • Mjukvara, TV- & datorspel, vouchers/produktkoder[/i]

Mobiltelefon är väl den mest intressanta hur de passar in den i Lag 2005:59 Kap 2, 11 §. Att det är för stora prisvariationer eller kanske risk för fläckar av öronvax?

Undantag från ångerrätten
11 § Ångerrätt gäller inte för avtal som
1. avser en tjänst som har fullgjorts, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att tjänsten börjar utföras och gått med på att det inte finns någon ångerrätt när tjänsten har fullgjorts,
2. avser en vara eller tjänst vars pris beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka och som kan inträffa under ångerfristen,
3. avser en vara som har tillverkats enligt konsumentens anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel,
4. avser en vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal,
5. avser en vara som med bruten försegling inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl och förseglingen har brutits av konsumenten,
6. avser en vara som till sin natur är sådan att den efter leverans sammanblandas med en annan vara på så sätt att varorna inte kan skiljas från varandra,
7. avser alkoholhaltig dryck till ett bestämt pris, när leverans inte kan ske inom 30 dagar och värdet på drycken vid leveransen beror på sådana svängningar på marknaden som näringsidkaren inte kan påverka,
8. avser en förseglad ljud- eller bildupptagning eller ett förseglat datorprogram och förseglingen har brutits av konsumenten,
9. avser lösnummer av en tidning eller en tidskrift,
10. ingås vid en auktion, om det är möjligt att delta i auktionen även på ett annat sätt än genom att använda ett medel för distanskommunikation,
11. avser digitalt innehåll som levereras på något annat sätt än på ett fysiskt medium, om konsumenten uttryckligen har samtyckt till att leverans påbörjas och gått med på att det därigenom inte finns någon ångerrätt,
12. avser kulturevenemang, idrottsevenemang eller någon annan liknande fritidsaktivitet, servering, catering eller någon annan liknande tjänst, inkvartering, varutransport eller biluthyrning, om näringsidkaren ska tillhandahålla tjänsten på en bestämd dag eller under en bestämd tidsperiod, eller
13. avser en brådskande reparations- eller underhållsåtgärd vid ett besök i konsumentens bostad, om besöket äger rum på konsumentens initiativ och uttryckliga begäran och reparations- eller underhållsåtgärden omfattas av konsumentens begäran eller har ett direkt samband med denna. Lag (2020:169).

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Dold text

"Öppet köp" Här har butikerna själva fria tyglar.

Om ni tittar vad som står under den andra rubriken istället. "Ångerrätt vid köp på internet" Där är inte samma saker medräknade. Oavsett vad butikerna skriver/säger så är det "distansavtalslagen" som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Stå på dig och ta det till ARN.

Visst har man på detta forumet förstått hur ARN fungerar?

1. Du lägger ett ärende.
2. Handläggare kollar på det.
3. Handläggare bedömer om det verkar vara du eller företaget som missförstått något i ert avtal eller enligt lagar.
4. Om oklarhet finns kontaktar ARN företagets reklamationshandläggare för en förklaring/förtydligande.
5. Om ARN efter detta tycker att företaget är grovt ute och cyklar så rekommenderar ARN företaget att agera på ett visst vis gentemot dig som kund.
6. Om företaget vägrar, till sin fulla rätt, så registreras det och kan dyka upp i media om exempelvis aftonbladet ringer in och frågar om företag X har tvister de inte följt ARNs rekommendation för.

Vill du ha tvingande beslut så får du fortsätta i tingsrätten.

Det första tar ett par månader, det andra tar längre tid. Min erfarenhet är att 99 av 100 ARN ärenden som inte beror på internt kommunikationsstrul hos företaget resulterar i att ARN handläggaren ska ringa kunden och förklara varför denne tänker fel även om denne är missnöjd.

Han bockade i att han läst att det inte var någon retur så case-closed antar jag? Sälj den på facebook till nypris när det blir varmare ute och butikerna har slut 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Min erfarenhet är att 99 av 100 ARN ärenden som inte beror på internt kommunikationsstrul hos företaget resulterar i att ARN handläggaren ska ringa kunden och förklara varför denne tänker fel även om denne är missnöjd.

Vilken tur att ARN publicerar statistik, så du slipper sitta och hitta på saker.

Citat:

År 2020 kom det in 27 863 ärenden till ARN, vilket är en ökning med 7 150 ärenden jämfört med förra året (35%). Konsumenten fick helt eller delvis rätt i 43 procent av de ärenden som ARN prövade under 2020. ARN:s beslut är rekommendationer och inte tvingande. 76 procent av de beslut som togs under 2020 följdes.

https://www.arn.se/Om-ARN/Statistik/

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst hela tråden så jag kanske upprepar något som redan skrivits, men det är skillnad på ångerrätt och reklamation. Om man hävdar att varan har ett fel blir det ofta per automatik en reklamation och behandlas som en sådan, vilket kan ta tid och bli krångligt.
Praktexemplet är bildskärmar med pixelfel där du enligt vissa standarder till och med måste acceptera vissa mindre pixelfel och inte ens kan reklamera en skärm för dessa fel.
Det blir då frestande att som konsument i stället bara utnyttja ångerrätten vid distansköp eller öppet köp vid butiksköp. Du behöver inte ange några orsaker utan säger bara att du har ångrat ditt köp, lämnar tillbaka produkten och köper den sedan någon annanstans. Nackdelen med att göra på det här sättet är att en felaktig produkt då kanske inte kontrolleras av butiken och sedan säljs igen till någon annan stackare …

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Men jag ska flika in en liten annan sak här. Jag har haft portabel AC i många år, flera olika till och med. ALLA låter som ett tröskverk och det går inte att ha dom igång om man ska sova eller sitta bredvid och surfa utan noise-cancelling lurar. Så oavsett om du lämnar tillbaka denna eller ej så kommer du aldrig hitta en som är tyst nog. Det enda som är tyst när det gäller AC är värmepumpar. Och de går inte alltid att montera pga omständigheter.
Så du bör kanske fundera på om du inte ska behålla den ändå, särskilt som att fraktkostnaden för returen blir extremt hög, om man inte bjuder på denna förstås. Eller som Crisism8 sa, sälj den på blocket. Det är högvaluta på AC nu när det är så förbannat varmt.

Jag kom till samma slutsats gällande portabel AC och det jag får göra är helt enkelt att leva som innan, utan AC och vara varm i någon månad. Det är att föredra över att riskera att få värre tinnitus. Fraktkostnaden är noll, efterosm jag hade en vän med en bil som kunde hjälpa mig ta den till butiken där den för närvarande är och kommer fortsätta vara. ARN verkar ha väldigt lång handläggningstid (6 månader) så tråkigt nog dröjer det nog innan något mer händer.

Permalänk
Medlem

En AC har ju samma tilltänkta funktion som en bordsfläkt/takfläkt, att kyla omgivningen, och det är ju helt normalt att byta en sån om de låter, skramlar osv. Du får helt enkelt fråga Webhallen vart på kroppen AC:n ska appliceras, de kanske vet något vi andra missat 😀. Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagelfar:

Jag reagerar nog mest på att du vill lämna tillbaka den på premisen att ljudnivån inte är vad som utlovats?

Antar att i produktbeskrivningen så finns dB angivet?
Är ju bara kolla om det angivna dB talet överstiger den faktiska, om så är fallet så är det glasklart, annars blir det ju mer jobbigt.
Inte Webhallens ansvar att hålla koll på deras kunders kunskap i olika fält är jag rädd för.

Räcker ju inte riktigt med att säga att man är missnöjd när all specifikation finns listad så leta fel där så blir det betydligt mycket lättare att få igenom ditt ärende.

Jag reagerar på att du inte riktigt vet vad distansavtalslagen handlar om. Dessutom säger dB bara ljudtryck. Det säger inget om pumpande ljud. Högfrekvent ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Vilken tur att ARN publicerar statistik, så du slipper sitta och hitta på saker.

https://www.arn.se/Om-ARN/Statistik/

Ouch...någon får sitta i skramvrån för att ha "killgissat".

Permalänk
Medlem
Skrivet av macan7:

Sjukt tråkigt att detta forum blivit till något sorts "hänga ut tilvlerkare/återförsäljare" för att få något sorts hat mot dem och sedan ska de vika sig och man får som man vill. Du frågar efter en kommentar från dem? Du har ju ett ärende och en kommentar från dem? Håller du inte med så gå till ARN. Är inte svårare än så?

Hänga ut företag? Beter de sig som idioter och totalt ignorerar distanslagen så får de väl vänja sig helt enkelt. Varför skulle de inte vika sig? De gör fel, punkt slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sCaz:

Han bockade i att han läst att det inte var någon retur så case-closed antar jag? Sälj den på facebook till nypris när det blir varmare ute och butikerna har slut 👍

Någon som inte förstår hur konsumentköplagen fungerar, förstår jag

Enskilda handlare kan inte avtala bort lagen eller de delar av lagen de inte tycker om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roosterx:

Just derför skulle jag bli skit sur om jag köpte en AC, och jag fick allergisk utslag för att någon har haft den hemma och lämnat tillbaka.

Nu är jag bara lite allergisk, men tänk på dom som är riktigt riktigt allergisk, en annan femma är ju just det där med virus, det sätter sig i AC'en. Tror inte någon ÅF skulle vilja ha det på sig.

Tycker det är självklart att man inte ska få lämna tillbaka en sån produkt.

Virus överlever inte i en AC någon längre tid så den risken är lika med noll.
Däremot "överlever" allergener eftersom de inte är levande, liksom mögel så länge det är fuktigt någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

I och med att jag returnerade den efter 3 dagar ska jag ju inte behöva uppge något skäl öht. Hade jag vetat att det skulle bli på detta vis hade jag införskaffat en dB-mätare och fastställt ljudnivån innan jag lämnade ifrån mig. Jag hävdade aldrig att ljudnivån var högre än vad som utlovats, endast att den var extremt hög, för hög för att brukas i ett rum där man sover eller arbetar. Men nu vet jag ju inte om den var för hög för min toleransnivå, eller högre än spec.

Jag tar helt enkelt bort mitt inlägg med tagg så får vi hoppas att vi kan fortsätta ha en civiliserad diskussion istället.

Kan du inte lyfta det till ARN eller typ skriva i ditt ärende med webhallen och be dem förklara. För jag av nyfikenhet frågade. Det verkar som att de inte har öppet köp på dem. Men de har ångerrätt via distansköplagen. Vilket de mena på att om man köper eller betalar i butik får man inte lämna tillbaka den alls om man öppnar. Men beställer du hem den via nätet och hem till dig eller ombud. Så får du öppna och kontrollera den så att den fungerar efter dina förväntningar. Använder man den mer än att kontrollera till exempel ljud och hur mycket den kyler. Då har de rätt att göra avdrag. Men du får alltid lämna tillbaka. Bara du anmäler att du vill lämna tillbaka inom 14 dagar

Permalänk
Medlem
Skrivet av macan7:

Kan du inte lyfta det till ARN eller typ skriva i ditt ärende med webhallen och be dem förklara. För jag av nyfikenhet frågade. Det verkar som att de inte har öppet köp på dem. Men de har ångerrätt via distansköplagen. Vilket de mena på att om man köper eller betalar i butik får man inte lämna tillbaka den alls om man öppnar. Men beställer du hem den via nätet och hem till dig eller ombud. Så får du öppna och kontrollera den så att den fungerar efter dina förväntningar. Använder man den mer än att kontrollera till exempel ljud och hur mycket den kyler. Då har de rätt att göra avdrag. Men du får alltid lämna tillbaka. Bara du anmäler att du vill lämna tillbaka inom 14 dagar

Ja exakt, jag gjorde allting enligt ovan. Köpte på nätet, betalade på nätet, testade varan kort och lämnade den åter i butik efter 4 kalenderdagar. Har skapat ett ärende hos ARN nu, så vi får väl se om ett halvår hur det går. Handlingstiderna verkar tyvärr inte vara kortare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Jag kom till samma slutsats gällande portabel AC och det jag får göra är helt enkelt att leva som innan, utan AC och vara varm i någon månad. Det är att föredra över att riskera att få värre tinnitus. Fraktkostnaden är noll, efterosm jag hade en vän med en bil som kunde hjälpa mig ta den till butiken där den för närvarande är och kommer fortsätta vara. ARN verkar ha väldigt lång handläggningstid (6 månader) så tråkigt nog dröjer det nog innan något mer händer.

Jag hoppas att du har ett bevis att ac:n har lämnats in och står i butiken. Jag skulle inte haft kvar en sak i en butik om jag fortfarande ägde den. Jag har själv arbetat i butik, både grossistbutik och till kund. Det händer mycket om den ska stå där några månader. Om du inte har bevis skulle jag direkt hämta den.

Angående att "hänga ut butiken" och att de är aktiva i forumet. Om de skulle ha lagen bakom sig skulle det vara så lätt att visa det i forumtråden och då får TS acceptera det och företaget får pluspoäng i forumet. Så att säga företagsnamnet kan gynna företaget också.

Men i detta fall har de bara visat deras policy som inte kan avtalas bort. Så du borde ringa eller helst gå till butiken och prata med butikschefen och säga att du vill ha svart på vitt vad som gäller, om det finns en lag som ligger bakom deras policy. Efter det vet du vad som gäller enligt lagen.

Om man har en butik och säljer över nätet så får man ha i kalkylen att en del saker får man inte sålt igen. Det är själva klimatet i Distans-Sverige. Att försöka avtala bort saker för att det är besvärligt att handskas med det känns inte som en seriös handlare ska försöka med. I detta fall har vi inte bevis på om en AC ingår i hygien, bara forumets tolkningar.

Jag själv lämnade tillbaka en luftrenare på NoN. Jag sa att den inte hjälpte mig (och det gjorde den inte heller). Han knappt öppnade kartongen och sa okej. Tycker inte om att lämna tillbaka saker som jag handlat, men när det inte finns butiker lokalt så kan man ju inte testa dom innan. (Luftrenare kan man inte testa innan, men andra saker)

Permalänk
Medlem

Låter inte bra, hoppas webbhallen svarar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Fast inte för att vara sån men när AC körts ett tag skapas ju kondens och fukt i systemet. Packar man sen ner detta i en låda så är det ju i princip givet att det kommer börja gro och chansen att det luktar unket om den för nästa kund är stor.

Något som man då kan packa upp vid kontrollen av maskinen och sen packa ner när den är torr. Rimligtvis är alla maskiner testkörda innan nedpackning i fabrik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag hoppas att du har ett bevis att ac:n har lämnats in och står i butiken. Jag skulle inte haft kvar en sak i en butik om jag fortfarande ägde den. Jag har själv arbetat i butik, både grossistbutik och till kund. Det händer mycket om den ska stå där några månader. Om du inte har bevis skulle jag direkt hämta den.

Jag har bevis på att den står i butiken, jag har kvar inlämningskvittot som jag fick när jag fick lämnade in den och de skulle göra den interna utredningen vars resultat jag citerade i mitt första inlägg.

Om jag skulle hämta ut AC:n, då kan jag väl inte längre nyttja ångerrätten? Då har jag ju bevisligen haft den i min ägo långt mer än 14 dagar vid det tillfälle som ARN är färdiga med sitt beslut, vilket förväntas vara om 6 månader enl snabb googling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Jag har bevis på att den står i butiken, jag har kvar inlämningskvittot som jag fick när jag fick lämnade in den och de skulle göra den interna utredningen vars resultat jag citerade i mitt första inlägg.

Om jag skulle hämta ut AC:n, då kan jag väl inte längre nyttja ångerrätten? Då har jag ju bevisligen haft den i min ägo långt mer än 14 dagar vid det tillfälle som ARN är färdiga med sitt beslut, vilket förväntas vara om 6 månader enl snabb googling.

Det bästa är att ha den så länge du kan hos Webhallen. 1. det kostar ju lagringsyta vilket gör att de kanske är mer villiga att "bara bli av med" prylen. Och 2. Du har inte haft den i ditt hem vilket kan påverka hygiendelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Jag har bevis på att den står i butiken, jag har kvar inlämningskvittot som jag fick när jag fick lämnade in den och de skulle göra den interna utredningen vars resultat jag citerade i mitt första inlägg.

Om jag skulle hämta ut AC:n, då kan jag väl inte längre nyttja ångerrätten? Då har jag ju bevisligen haft den i min ägo långt mer än 14 dagar vid det tillfälle som ARN är färdiga med sitt beslut, vilket förväntas vara om 6 månader enl snabb googling.

Du måste påbörja ärendet inom 14 dagar, sedan spelar det ingen roll annars skulle ju företag bara inte ta emot varor inom den tiden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NordhNet:

@Karate Taco: Jag gissar på att man lutar sig mot:

(Taget från denna sidan)

Jag kan tänka mig att det kan uppstå problem om den tex använts i ett hushåll med djur och någon med allergi sedan får varan. Eller nötter osv.

Känns spontant lite långsökt

Om någon har allvarliga allergier i sitt hushåll så bör ju i såfall den personen undvika att köpa "fyndvaror".

Jag har själv köpt en portabel AC som fyndvara. Det var inget problem alls, bara bekvämt att inte behöva kasta några kartonger efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Du måste påbörja ärendet inom 14 dagar, sedan spelar det ingen roll annars skulle ju företag bara inte ta emot varor inom den tiden.

Jag förstår att det borde fungera så och eventuellt faktiskt gör det, men jag tänker mig samtidigt att det i praktiken blir svårt att genomföra. Teoretiskt kan man ju då ha en produkt samt använda den i ett halvår, skapa ett ARN-ärende (som i detta fall) och butiken rekommenderas efter sex månader att bevilja en kund (mig) ångerrätten vilket de kanske enligt lagt skulle ha gjort efter 14 dagar, men efter sex månader känns det mer olustigt att följa en sådan rekommendation då produkten nu är använd och begagnad och antagligen inte kan säljas på nytt som en fyndvara.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det bästa är att ha den så länge du kan hos Webhallen. 1. det kostar ju lagringsyta vilket gör att de kanske är mer villiga att "bara bli av med" prylen. Och 2. Du har inte haft den i ditt hem vilket kan påverka hygiendelen.

Jag måste instämma med... ehum... Sh4d0wfi3nd ang den sista punkten, att de kanske får ett starkare argument för sina hygienundantag om jag haft den i mitt hem efter att de nekat ångerrätten.

Skrivet av pv2b:

Om någon har allvarliga allergier i sitt hushåll så bör ju i såfall den personen undvika att köpa "fyndvaror".

Jag har själv köpt en portabel AC som fyndvara. Det var inget problem alls, bara bekvämt att inte behöva kasta några kartonger efteråt.

Precis så tänker jag. Kassapersonalen menade att det var något förbud mot detta från astma och allergiförbundet men det kan absolut inte stämma med tanke på hur många andra butiker som isåfall struntar i det, sett till hur många luftrenare (som faktiskt har HEPA-filter och faktiskt lagrar partiklar) man ser hos bl.a. NoN som fyndvaror.