Permalänk
Medlem

Optiska bildkablar?

Såg nyligen när Linustechtips testade en optisk thunderbolt kabel (länk).

Och då fick jag lite ideer om att flytta datorn till källaren, där varken värme eller ljud spelar någon roll. Värmen kommer nog till och med till nytta!

Är det genomförbart utan lagg? Jag har i dag en 49" skärm, 5210x1440@120hz skärm, som jag lär ha kvar ett tag. Den driver jag med ett RTX 3090.

Jag antar att en optisk displayportkabel bör till för bild? Och en optisk usb för tangentbord/mus? Hur skulle man isåfall lösa ljud? idag andvänder jag vanliga ljudutgångarna på moderkortet, till två högtalare med inbyggd förstärkare. Tror att jag skulle behöva ca 30 meter kablar för att kunna dra dom snyggt ner i källaren.

Bara lite funderingar såhär på kvällskvisten. Någon som har några tips och funderingar?

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Samsung Sverige

Fördelen med Linus lösning är ju att du får en docka på skrivbordet som samlar alla tänkbara anslutningar. Att dra allting separat känns både dyrt och omständligt. Tyvärr är ju inte Thunderbolt särskilt vanligt på andra moderkort än Apples för stationära, så det är inte så lätt att lösa lika snyggt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjenik:

Såg nyligen när Linustechtips testade en optisk thunderbolt kabel (länk).

Och då fick jag lite ideer om att flytta datorn till källaren, där varken värme eller ljud spelar någon roll. Värmen kommer nog till och med till nytta!

Är det genomförbart utan lagg? Jag har i dag en 49" skärm, 5210x1440@120hz skärm, som jag lär ha kvar ett tag. Den driver jag med ett RTX 3090.

Jag antar att en optisk displayportkabel bör till för bild? Och en optisk usb för tangentbord/mus? Hur skulle man isåfall lösa ljud? idag andvänder jag vanliga ljudutgångarna på moderkortet, till två högtalare med inbyggd förstärkare. Tror att jag skulle behöva ca 30 meter kablar för att kunna dra dom snyggt ner i källaren.

Bara lite funderingar såhär på kvällskvisten. Någon som har några tips och funderingar?

Köp thunderbolt pcie-kort och dra kabel till docka? Kan du bara dra allt i samma kabel, antar att det är det som linus gör (inte klickat på videon), körde sån lösning på jobbet för snart över fem år sedan. Priset på optiska thunderbolt-kablar har förhoppningsvis gått ned, för långa kablar kostade mer än dom flestas datorer förut. Du kan annars köra någon mer traditionell extender (du kopplar bild och usb till en box lokalt vid datorn sen går allt via en kabel till en box på andra sidan), dock bara erfarenhet av sånna som går via TP-kablage, och då lär du inte få ut speciellt sexig upplösning. Har god erfarenhet av Icron (som jag har för mig att linus även använt sig av någon gång).

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av sKRUVARN:

Köp thunderbolt pcie-kort och dra kabel till docka? Kan du bara dra allt i samma kabel, antar att det är det som linus gör (inte klickat på videon), körde sån lösning på jobbet för snart över fem år sedan. Priset på optiska thunderbolt-kablar har förhoppningsvis gått ned, för långa kablar kostade mer än dom flestas datorer förut. Du kan annars köra någon mer traditionell extender (du kopplar bild och usb till en box lokalt vid datorn sen går allt via en kabel till en box på andra sidan), dock bara erfarenhet av sånna som går via TP-kablage, och då lär du inte få ut speciellt sexig upplösning.

Thunderbolt 3-kabeln från Corning som han använder i videon kostar typ 480 dollar för 50 meter, så det är några slantar. Men med tanke på precisionen som krävs känns det inte orimligt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Thunderbolt 3-kabeln från Corning som han använder i videon kostar typ 480 dollar för 50 meter, så det är några slantar. Men med tanke på precisionen som krävs känns det inte orimligt.

Det var imo väldigt billigt! Dom har kostat 10x det

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av sKRUVARN:

Det var imo väldigt billigt! Dom har kostat 10x det

Ja, det känns inte alls orimligt! Här finns lite mer information om kabeln: https://www.corning.com/optical-cables-by-corning/worldwide/e...

Till nästa datoruppgradering kan det nog övervägas att köra någon liknande lösning. Oerhört skönt att slippa merparten av alla kablar och ljudet från datorn, men till nuvarande X570-system verkar det rätt krångligt att få till Thunderbolt 3-stöd. Även Thunderbolt 4 verkar få stöd för liknande optiska kablar (maximala bandbredden är ju samma) enligt någon intervju med Intel.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Thunderbolt kanske funkar till min dator med? Enligt Asus finns en Thunderbolt 3 header på mitt moderkort iallafall. Men får jag ut fullt ifrån grafikkortet utan att andvända portarna på själva grafikkortet? (Har inte koll på hur det funkar). Skärmen är rätt tungdriven, jag klarar inte hålla 120hz i nyare spel. Så vill ju få med så många pixlar som möjligt så att säga, därav min fundering med displayportkabel, som kan kopplas rakt mellan grafikkort och skärm. Men det kanske funkar lika bra med Thunderbolt?

Isåfall, vad bör man ha för dockningsstation? Jag behöver som sagt ett par usb till tangentbord och mus m.m, ljudutgångar, samt till skärmen då.

Och priset. Jo, lite dyrt är det väl, men tänker att priset är på väg neråt. Detta är bara lite funderingar, inget jag tänkt göra just nu.

Men det hade ju varit väldigt skönt att bli av med värmen nu när sommaren visat sig.

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av kjenik:

Thunderbolt kanske funkar till min dator med? Enligt Asus finns en Thunderbolt 3 header på mitt moderkort iallafall. Men får jag ut fullt ifrån grafikkortet utan att andvända portarna på själva grafikkortet? (Har inte koll på hur det funkar). Skärmen är rätt tungdriven, jag klarar inte hålla 120hz i nyare spel. Så vill ju få med så många pixlar som möjligt så att säga, därav min fundering med displayportkabel, som kan kopplas rakt mellan grafikkort och skärm. Men det kanske funkar lika bra med Thunderbolt?

Isåfall, vad bör man ha för dockningsstation? Jag behöver som sagt ett par usb till tangentbord och mus m.m, ljudutgångar, samt till skärmen då.

Och priset. Jo, lite dyrt är det väl, men tänker att priset är på väg neråt. Detta är bara lite funderingar, inget jag tänkt göra just nu.

Men det hade ju varit väldigt skönt att bli av med värmen nu när sommaren visat sig.

Asus har ett kort som ansluts på headern på moderkortet, kolla supportsidan och manualer för att se om ditt moderkort är med. Som jag förstår det kopplar du grafikkortets utgång på Thunderbolt 3-kortets Mini-DP in, och sedan kan den signalen skickas vidare över Thunderbolt 3. Men det kan vara värt att googla vidare lite så att det inte är något som sätter stopp där.

https://www.asus.com/se/Motherboards-Components/Motherboards/...

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjenik:

Såg nyligen när Linustechtips testade en optisk thunderbolt kabel (länk).

Och då fick jag lite ideer om att flytta datorn till källaren, där varken värme eller ljud spelar någon roll. Värmen kommer nog till och med till nytta!

Är det genomförbart utan lagg? Jag har i dag en 49" skärm, 5210x1440@120hz skärm, som jag lär ha kvar ett tag. Den driver jag med ett RTX 3090.

Jag antar att en optisk displayportkabel bör till för bild? Och en optisk usb för tangentbord/mus? Hur skulle man isåfall lösa ljud? idag andvänder jag vanliga ljudutgångarna på moderkortet, till två högtalare med inbyggd förstärkare. Tror att jag skulle behöva ca 30 meter kablar för att kunna dra dom snyggt ner i källaren.

Bara lite funderingar såhär på kvällskvisten. Någon som har några tips och funderingar?

Ljud kan du lösa via att inhandla ett usb-ljudkort om du får dit en sådan kabel. En aktiv optisk kabel för bild känns rätt lätt att hitta. Usb var svårare.

För USB 3.0 varkar man ju behöva en liknande: https://www.lindy.co.uk/usb-c4/30m-fibre-optic-usb-3-0-cable-... som kostar en bra slant.
Edit: https://www.direktronik.se/direktronik/Kommunikation-Datacent... Bättre pris.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Har funderat vidare på detta, och efter en del snickeriarbete (bryta upp ett golv för att dra rör för kablar) så räckte det med ca 10 meter kablar istället för uppskattat 30 meter innan.

Så jag beställde en aktiv displayportkabel: https://www.computersalg.se/i/6788819/unitek-ultrapro-c1616gy...

Och en aktiv (ej optisk) USB förlängningskabel: https://www.computersalg.se/i/6788819/unitek-ultrapro-c1616gy...

Drog kablarna, displayport, usb samt nätverk. Drog även med en förlängning till ljudet mest på chansning, alltså vanlig 3,5mm förlängningskabel.

Och resultatet, bild och usb kan jag inte märka någon som helst skillnad på, funkar perfekt. Var lite orolig för lagg, men kan inte märka av något alls. Ljudet däremot blev inte riktigt bra, har fått ett halvhögt "brrr-ljud". Lyssnar jag på musik, eller spelar spel är det nästan inte märkbart, men det retar mig ändå. Skall fundera på någon alternativ lösning på det. Funkar för stunden dock.

Hursomhelst, det är fantastiskt att spela utan att ha datorn som väsnas bredvid hela tiden! Och som jag nämnde i första inlägget, nu kanske värmen kommer till lite nytta i källaren istället. Så helt klart värt det. Totalsumman blev ju inte så farlig heller, strax över 2000kr. Thunderbolt-alternativet hade blivit klart dyrare.

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090