Uppgradera till en 360mm aio ifrån noctua dh15

Permalänk
Avstängd

Uppgradera till en 360mm aio ifrån noctua dh15

Märker i värmen att min noctua dh15 inte klarar att leverera.
Funderar på att köra på en arctic cooling liquid 360mm.
Vad tror ni om denna setup:
arctic cooling liquid 360mm i fronten som suger in (push).
Sedan ta en av mina noctua 140mm fläkt och sätta den i botten som kan blåsa på mitt grafikkort?
Jag har hört att top är bäst med aio men det blir så mycket "öppet" på sidorna.

Permalänk
Medlem

Vad menar du att din inte levererar? Den borde klara av allt fram till väldigt extrem överklockning som det är.

Samma mängd värme ska transporteras bort även om du sätter en vattenkyld AIO där. Så samma mängd värme ska ta sig från processorn, till kylarn, ut i chassit och sedan ut ur chassit. Så ser inte att du vinner så mycket på den setup du föreslår. En annan sak är om du känner att luften i chassit står lite still. Så skulle en AIO-kylare som skjuter ut luften direkt ur chassit göra att det blir mindre mängd värme i chassit att hantera. Då kanske du får en viss vinst.

Visa signatur

Dator 1: 5800x | 4070 GTX | 2x16gb | 1xSamsung 980 Pro 2TB NVME
Dator 2: 9700k | 1080 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Pro NVME
Dator 3: 6700k | 1070 GTX | 2x8gb | 1xSamsung Evo 830, 2x1TB, 1x750GB

Permalänk
Medlem

Vad har du för komponenter i datorn? Är processorn överklockad? Har du ett bra luftflöde i chassiet?
Skulle säga att 9/10 vinner väldigt lite att gå från en dh15 till en aio.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Samsung Sverige

Jag funderar på om inte den övre fläkten längst bak i chassit riskerar att skapa turbulens. Du vill ha ett så rakt luftflöde genom DH15 som möjligt. Har du testat koppla ur takfläkten?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Da MusH:

Vad menar du att din inte levererar? Den borde klara av allt fram till väldigt extrem överklockning som det är.

Samma mängd värme ska transporteras bort även om du sätter en vattenkyld AIO där. Så samma mängd värme ska ta sig från processorn, till kylarn, ut i chassit och sedan ut ur chassit. Så ser inte att du vinner så mycket på den setup du föreslår. En annan sak är om du känner att luften i chassit står lite still. Så skulle en AIO-kylare som skjuter ut luften direkt ur chassit göra att det blir mindre mängd värme i chassit att hantera. Då kanske du får en viss vinst.

Det är en i9 10900k @ stock.
Kör low noice @ 900rpm idle och max 1200rpm.
Min cpu går upp till 72c på varmaste kärnan i cpuz stresstest 10sec, med 27c rums temp.
Är det någon annan som kör liknade setup som kan se om vi får liknande temp i cpu stresstest?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hölmiz:

Vad har du för komponenter i datorn? Är processorn överklockad? Har du ett bra luftflöde i chassiet?
Skulle säga att 9/10 vinner väldigt lite att gå från en dh15 till en aio.

I9 10900k @ stock, rtx 2070 super.
Nja det vill jag tro, 3 intag och 2 ut.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samsung:

Jag funderar på om inte den övre fläkten längst bak i chassit riskerar att skapa turbulens. Du vill ha ett så rakt luftflöde genom DH15 som möjligt. Har du testat koppla ur takfläkten?

Intressant, jag tror jag testade lite olika setups när jag byggde datorn. Men jag kommer inte ihåg om jag testade utan top fläkten.
Jag ska testa detta, tack för tipset.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av asus574:

Intressant, jag tror jag testade lite olika setups när jag byggde datorn. Men jag kommer inte ihåg om jag testade utan top fläkten.
Jag ska testa detta, tack för tipset.

Det är också värt att kolla så att flänsarna på DH15 är rena från damm och kanske montera bort kylaren, rengöra och sätta ny kylpasta i korrekt mängd. DH15 är ofta inte många grader efter stora AIO-vattenkylare i prestanda.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Tycker det ser bra ut, svårt att få till bättre i det lilla chassit.

Jag skulle skippat toppfläkten.

Hur ser fronten ut? Mesh? Prova utan filter?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samsung:

Det är också värt att kolla så att flänsarna på DH15 är rena från damm och kanske montera bort kylaren, rengöra och sätta ny kylpasta i korrekt mängd. DH15 är ofta inte många grader efter stora AIO-vattenkylare i prestanda.

Jo då den är nästan ny. Har också testat med en del olika kylpasta.
Dom flesta skulle nog säga att jag tar för mycket kylpasta men när jag lägger på en klick i mitten så får jag inte full spridning (se vänster hörn). Jag tänker så att extra mycket är bättre då det extra trycks ut av pressen på kylaren?

Här är min senaste kylpasta montering (mycket pasta)

Och här är en bild då jag la dit en stor klick i mitten.
Som du ser blev inte hela cpun täckt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ernesto:

Tycker det ser bra ut, svårt att få till bättre i det lilla chassit.

Jag skulle skippat toppfläkten.

Hur ser fronten ut? Mesh? Prova utan filter?

Ska testa :).
Det är täckt med filter, inte mesh.
Dock kommer det nog bli för mycket damm utan tyvärr.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av asus574:

Jo då den är nästan ny. Har också testat med en del olika kylpasta.
Dom flesta skulle nog säga att jag tar för mycket kylpasta men när jag lägger på en klick i mitten så får jag inte full spridning (se vänster hörn). Jag tänker så att extra mycket är bättre då det extra trycks ut av pressen på kylaren?

Här är min senaste kylpasta montering (mycket pasta)
https://i.ibb.co/ZLK2rMp/20210613-150620.jpg

Och här är en bild då jag la dit en stor klick i mitten.
Som du ser blev inte hela cpun täckt
https://i.ibb.co/1nJ7HT0/20210310-185916.jpg

Det ser ändå rätt okej ut, jag skulle nog ha kört på ett mellanting mellan de två. Men det känns inte troligt att det är det som orsakar höga temperaturer om du nu dessutom testat flera gånger. Har du kollat så att samtliga av de andra fläktarna drar åt samma håll, så att en inte är bak och fram?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Hur varma temperaturer är det vi pratar om här? Det där är en riktigt bra kylare du har.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samsung:

Det ser ändå rätt okej ut, jag skulle nog ha kört på ett mellanting mellan de två. Men det känns inte troligt att det är det som orsakar höga temperaturer om du nu dessutom testat flera gånger. Har du kollat så att samtliga av de andra fläktarna drar åt samma håll, så att en inte är bak och fram?

Ok. Jag kanske tar bort kylaren igen och smetar ut en tunt lager har inte testat det än.
Yes alla sitter åt rätt håll.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xSean145:

Hur varma temperaturer är det vi pratar om här? Det där är en riktigt bra kylare du har.

Innan jag fick 27c i lägenheten låg jag på 65c i cpuz stresstest efter 10sec.
Nu med denna värmen ligger jag på 72c med samma test.

Edit: cpu helt stock med 125w TDP LIMIT.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av asus574:

Innan jag fick 27c i lägenheten låg jag på 65c i cpuz stresstest efter 10sec.
Nu med denna värmen ligger jag på 72c med samma test.

Edit: cpu helt stock med 125w TDP LIMIT.

45 grader delta från rumstemperatur på 125w TDP är nog inte så väldigt dåligt egentligen. Jag skulle testa koppla bort takfläkten som sagt, och köra resterande fläktar på bra snurr för att se vad som händer.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

Innan jag fick 27c i lägenheten låg jag på 65c i cpuz stresstest efter 10sec.
Nu med denna värmen ligger jag på 72c med samma test.

Edit: cpu helt stock med 125w TDP LIMIT.

Du har snäppet bättre temp än vad jag har med min 10900k och en NZXT Kraken Z63 280mm.

10900k är en väldigt varm CPU.

Permalänk
Medlem

I detta testet på toms hardware så tester de med både en dh15 och en 280 mm aio
https://www.tomshardware.com/reviews/intel-core-i9-10900k-cpu...

Som synes är skillnaderna mellan de båda små/marginella i testlaster. I tex spel blir skillnaderna antagligen ännu mindre då all kärnor inte belastas max etc.
Jag hade varit nöjd med de temperaturer du har. Det är inte skadligt för processorn. De är möjligt att lägre temperatur att processorn kan boosta några mhz högre i spel, men det gör nog praktiskt taget ingen skillnad.
Var istället glad att du har en mycket snabb processor med dem bästa (?) luftkylaren på marknaden.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Skrivet av asus574:

Innan jag fick 27c i lägenheten låg jag på 65c i cpuz stresstest efter 10sec.
Nu med denna värmen ligger jag på 72c med samma test.

Edit: cpu helt stock med 125w TDP LIMIT.

låt mig gissa rumstempen har gått upp med ca 7°c?

kan ju förklara varför maxtempen samtidigt ökat med 7°c isf du kyler med varmare luft.

fläktar magiskt kyler inte luften de bara flyttar på den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag bytte till en glacier mp360 över en dh15 och måste säga att en DH15 är en extremt kompetent kylare, skillnaden mellan dessa 2 är minimal. 5 grader mindre i idle, max tempen den samma, men eftersom boost algoritmerna räknar in temp så mycket så antar jag att min cpu kanske boostar längre nu pga att vattenkylningen tar längre tid att "värma upp".

Edit: vill du optimera ta fläkten som sitter i taket och sätt den bakom dh15 kylflänsen som sitter närmast utblåset, man kan köra trippelfläkt på dh15 och det ger en 1-2 grader förbättring. dock kommer det generera ett konstigt "whine ljud" från cpun för att den pressar luft på ett konstigt sett mot fläkten, lösningen jag fann på detta var att sänka den sista fläkten i ledet med ca 30% , så när de 2 fläktarna går i 1500rpm går den tredje ändast i 1000, då försvann det konstiga whine ljudet.

before / after

Permalänk

Tror du måste gå all in med en custom loop för att det ska bli mycket bättre än en DH15...

Du har ju en väldigt fin aircool setup med bästa fläktarna och luftkylaren, inte värt förlusten att göra sig av med för ett par grader liksom...

Grafikkortet lär ju bli varmare också med en radiator på insug.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

Det är en i9 10900k @ stock.
Kör low noice @ 900rpm idle och max 1200rpm.
Min cpu går upp till 72c på varmaste kärnan i cpuz stresstest 10sec, med 27c rums temp.
Är det någon annan som kör liknade setup som kan se om vi får liknande temp i cpu stresstest?

Nu hade jag visserligen en 9900k och 240mm AIO, men det var inget ovanligt alls att jag hamna på 90+ grader när jag körde benchmarks. I de flesta tester jag kollat på så är en 360mm AIO egentligen bara bättre när det kommer till ljudnivån jämfört med tex NH-D15 då man har större kylyta på radiatorn och således kan avleda mer värme med fläktarna på lägre RPM.

Testade CPU-Z benchmarken med min 5900x och går upp på ca 70 grader medans med Cinebench R20 är jag upp på 80 grader så förmodar att jag fått ett liknande resultat som du på min 9900k i CPU-Z. Så länge du inte når upp till 95 grader så får du ingen thermal throttling och således ingen prestanda förlust. Så om du inte ligger på konstant ca 95 grader så kan man väl se det som att CPU:n blir kyld tillräckligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X // Corsair iCue H150i RGB PRO XT // G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) 3600Mhz CL16 // ASUS GeForce RTX 3080 12GB TUF GAMING OC // Asus Tuf Gaming x570 Plus // PSU: Corsair RM750W v2 // Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic // Keyboard: Corsair K70 RGB MK2 Low Profile // Mouse: Corsair Dark Core RGB with the MM1000 QI mousepad // Display 1: Dell S3422DWG // Display 2: Gigabyte G32QC QHD //

Permalänk
Medlem

Det är lätt att hänga upp sig när man är på jakt efter lägre temps än vad som är normalt. Man byter kylpasta flera gånger, testar olika märken, byter appliceringssätt, monterar om kylaren på olika sätt, flyttar på fläktar och i slutändan gör det minimal skillnad. Alla har varit där.

Det tickar ju på ändå i burken så vi får helt enkelt vänta och se om Intels 10nm processorer blir svalare än vad dom är nu.

Permalänk
Medlem

73° är väl inte så farligt? Får liknande temps med NH-D15 på en 5900X, de är ganska varma helt enkelt

Permalänk
Skrivet av Da MusH:

Så ser inte att du vinner så mycket på den setup du föreslår.

Jag tror tvärtom.
Anledningen till att processorn blir varm just nu tror jag delvis beror på att en del luft går förbi grafikkorten och sedan förbi luftkylaren, medan om han har en 360 AIO monterad i fronten så får processorn all rumstempererad luft först, utan att den gått förbi grafikkorten först.

Såklart kommer en 360 leda till högre grafikkortstemperaturer, men processortempen kommer troligtvis gå ned (även om kylförmågan hos 360n är samma som d15)

Permalänk

Följer tråden med intresse samtidigt som jag kör med en NH-D15S på min 5600x Bara för att det gör den helt ljudlös och enbart ett litet sus från GPU:n hörs vid spelande. Kalla det overkill om ni vill men men

Visa signatur

🎮 AMD Ryzen 5 5600X | G.Skill 32GB 3600MHz CL16 DDR4 | ASUS Strix B550-F | ASUS RTX 3080 TUF
Fractal Meshify 2 Compact | 🖥️ ASUS PG279Q | ⌨️ Logitech G915 TKL | 🖱️ Logitech G PRO X SUPERLIGHT
🎧 Beyerdynamic TYGR 300R | 🔈 JBL 305P MKII | 🔊 Sound BlasterX AE-5 Plus | 🎤 Shure MV7 USB

Permalänk
Medlem

Har själv sänkt varven på takfläkten då det gav ett vinande ljud, kan det vara turbulence?
Tempen i spel ligger på drygt 60c så jag är nöjd.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

Det är en i9 10900k @ stock.
Kör low noice @ 900rpm idle och max 1200rpm.
Min cpu går upp till 72c på varmaste kärnan i cpuz stresstest 10sec, med 27c rums temp.
Är det någon annan som kör liknade setup som kan se om vi får liknande temp i cpu stresstest?

När jag kör CPU-Z benchmark så toppar cpun ca 75c, medans i XTU 86c, men så är det 11900KF också som blir varm med 25c inomhus.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Skrivet av asus574:

I9 10900k @ stock, rtx 2070 super.
Nja det vill jag tro, 3 intag och 2 ut.

Testa att koppla ur takfläkten så får du se vad som händer Har nh-d15 själv i gamla burken.

Visa signatur

Desktop: ASUS ROG Maximus XII APEX Z490 | Intel i9-10850K 5.2Ghz | G.Skill 32Gb Trident Z Neo | MSI GeForce RTX 4080 Super 16Gb Suprim X | Phanteks 500A | Seasonic PX850W Platina | Fury Renegade 2TB | Samsung 980 Pro 1TB | NZXT Kraken Z73 | Monitor: Alienware AW2721D 27” IPS QHD 240Hz | Varmilo VA88M TKL | Ducky One 2 Mini MX Silent Red | HyperX Cloud II | SteelSeries Rival 600 | XBOX Series X | Console: XBOX One Elite Series 2 Controller | Mobile: Apple iPhone 15 Pro Max 256Gb Blå Titan | TV: LG 65” OLED65C35LA EVO 4K | Laptop: Acer Predator Helios 16” / 2560 x 1600 / Mini-LED / 250Hz / Intel i9-13900HX / DDR5 32Gb 5600Ghz / 2Tb / NVIDIA RTX 4080 12Gb |