Sprakande och skrapande ljud i hörlurar, vad finns att göra?

Permalänk
Medlem

Sprakande och skrapande ljud i hörlurar, vad finns att göra?

Köpte för ett tag sedan ett par nya hörlurar:
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingheadset/tradbundet-h...

Nu bara från ingen stans uppkom ett sprakande och skrapande ljud i högra hörluren, bara den och inte den vänstra. Jag testa det mest grundläggande man kan tänka sig. Jag startade om dator, drog ur och i sladdar och tittade så det inte var glappkontakt. Titta också i enhetshanteraren bara för att "Den här enheten fungerar korrekt."

Så min fråga är om jag borde testa något mer eller om jag bara ska försöka utnyttja garantin?

Jag ska koppla in dom i en annan dator och se om problemet kvarstår så ingen idé att föreslå det.

Tack på förhand

Permalänk
Rekordmedlem

Det är svårt att säga nått säkert utan att ha hört ljudet och undersökt dem men ibland kan det bero på hår och ibland är det ett riktigt fel, kolla om det ligger hår mot membranet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Låternsom att ev kabel blivit skadad. Brukar ge fenomenet brus, sprak och tillfälliga ljidbortfall.

När du har lurarna på dig testa att vicka på sladden där den går in i lurarna och där den går in i audio kontakten och se om det sprakar och blir värre eller försvinner i villsa lägen.

Isf är kabeln glapp.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Låternsom att ev kabel blivit skadad. Brukar ge fenomenet brus, sprak och tillfälliga ljidbortfall.

När du har lurarna på dig testa att vicka på sladden där den går in i lurarna och där den går in i audio kontakten och se om det sprakar och blir värre eller försvinner i villsa lägen.

Isf är kabeln glapp.

Har som sagt redan testat det, så det är inte problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är svårt att säga nått säkert utan att ha hört ljudet och undersökt dem men ibland kan det bero på hår och ibland är det ett riktigt fel, kolla om det ligger hår mot membranet.

Nu bara från ingen stans har ljudet försvunnit, bara sådär. Så tillsvidare tänker jag bara hoppas på att det inte återkommer. Men borde kanske se till att det inte är något hårstrå som kan ha legat mot membranet.

Permalänk
Medlem

Tack till er som svarade, som alltid verkar det som att tekniken bara spelade ett spratt på mig. Jag kanske återkommer om jag får ytterliga problem.

Permalänk
Medlem

I så fall låter det inte otroligt att det sitter ett hårstrå mot elementet.