Stationärt Datorbygge, behöver lite råd.

Permalänk

Stationärt Datorbygge, behöver lite råd.

Tjenis gott folk!

Det är med en tår i ögat som jag har insett att det är dags för mig och min Surface Book 2 att gå skilda vägar nu när studierna är avslutade. För att fylla detta hål har jag bestämt mig för att bygga ihop en stationär dator istället som pallar med lite spelande och 3D modellering.

Jag har gjort en önskelista på inet som slutar på cirka 6700kr utan grafikkort, det får fan vänta tills priserna lugnat sig. Men jag skulle behöva lite tips på hur denna listan kan förbättras utan att kostnaden sticker iväg, till exempel PSU med en SFX eller SFX-L formfaktor till bättre pris. De ända kraven jag har är chassit och integrerad grafik i väntan på grafikkort.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/OOjqANi6SECxT5JFvG62vkaXUfI/mitx-bygge

Permalänk
Medlem

Köp en i5-11400 istället, sen behöver du antagligen köpa ett bättre nätagg. Att bygga itx är inte direkt den billiga vägen att ta, men det är ju ett val.

Permalänk
Skrivet av Semjonov:

Köp en i5-11400 istället, sen behöver du antagligen köpa ett bättre nätagg. Att bygga itx är inte direkt den billiga vägen att ta, men det är ju ett val.

Tackar för din input!

Är hoppet i prestanda från i3 10k till en i5 11k ett märkvärdigt sådant, även om datorn inte kommer användas till tyngre arbete? Nätagget ska definitivt bytas, just nu väntar jag på en 500W i SFX ska dyka upp till nedsatt pris. Watt per krona i den formfaktorn verkar vara något överprisad.

Permalänk
Medlem

Antog att du skulle köpa ett grafikkort för att du skulle använda det, då är nog 50% mer kärnor för 500kr trevligt.

Permalänk
Skrivet av Semjonov:

Antog att du skulle köpa ett grafikkort för att du skulle använda det, då är nog 50% mer kärnor för 500kr trevligt.

500kr för 50% fler kärnor låter väldigt övertygande faktiskt, det får nog bli en sån. I väntan på grafikkort till vettigt pris får det duga med integrerad grafik dock.

Permalänk
Medlem

Du kan nog optimera lite till om du är villig att lägga en slant extra:

PSU är kanske lite rejält tilltaget om du inte tänkt skaffa ett kraftfullt grafikkort, men det är många watt/krona.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Du kan nog optimera lite till om du är villig att lägga en slant extra:
https://komponentkoll.se/bild/blbLG.png
PSU är kanske lite rejält tilltaget om du inte tänkt skaffa ett kraftfullt grafikkort, men det är många watt/krona.

Fast det är ju ungefär där de lite kraftigare nätaggen ligger, så finns inte mycket att spara där om man inte ska köra ngt strömsnålt grafikkort.

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Du kan nog optimera lite till om du är villig att lägga en slant extra:
PSU är kanske lite rejält tilltaget om du inte tänkt skaffa ett kraftfullt grafikkort, men det är många watt/krona.

Det lär bli en kompromiss av detta och en i5 tror jag, för att inte spränga budgeten för hårt. Tackar för tipsen!