Blixten tog kål på router och switch

Permalänk
Medlem

Blixten tog kål på router och switch

Efter ett galet åskoväder i måndagsnatt (över 1500 registrerade blixtar runt om Uppsala) tyckte min router att det var dags att packa ihop. Har listat ut att det förmodligen berodde på en cirka 75 m nedgrävd Cat7-kabel som går från huset till en ekonomibyggnad. Kabeln kopplar ihop routern i huset med en switch i den andra byggnaden och blixten har troligen skapat en överspänning i kabeln då även switchen är utslagen.

För att undvika att detta händer igen funderar jag på ett par olika lösningar:

1. Överspänningsskydd liknande detta.

2. Byta ut kabeln till fiber.

3. Sätta en billig switch liknande den i ekonomibyggnaden i huset mellan kabel och router och låta den agera offerenhet. Bakomvarande utrustning i ekonomibyggnaden klarade sig, men det kanske bara var tur. Känns som en något osäker lösning.

Vilken lösning skulle ni ha valt? Finns det några bra produkter för alternativ 2 som inte kostar skjortan?

/F

Permalänk
Medlem

Jag skulle titta med på alt 2. Många switchar idag har SFP-portar även de lite billigare.

Permalänk
Medlem

Kollade nu och det var faktiskt inte så farligt.

Konverteringsdosor, två stycken är ganska billiga och sedan singel mode rugged fiberkabel färdiga längder var ju också helt OK pris på. Grejen med rugged typ fiber och liknande är att man kan installera det själv typ som man förlägger TP kabel. Man måste ju vara försiktig men det ska gå sedan bara koppla in allt och det är klart. Ser ut som det skulle kosta typ 4-5 lax för prylarna. Beror lite på vad man ska ha.

Vad jag kan se tycks det vara så att dessa fiberkablar är tänka att bara grävas ned i en ränna man gräver, självklart ska man fylla på bottendelen med sand, i med kabeln och på med mera sand och sedan på med jord etc för att återställa. Jag är dock inte så insatt i allt det där med fiber men tycks inte vara så farligt. TP kabel är ju annars att föredra för det är så billigt och enkelt att hantera men i ditt fall kanske du behöver byta ut kabeln.

Inte direkt billiga men jag har köpt en del prylar tidigare från direktronik, dom är ganska bra på udda nätverksgrejer.

Det går också att köra WiFi länk men kabel är att föredra, stabilare och högre hastigheter. Onödigt med WiFi länk om det är korta sträckor än 300 meter. Beror på om man lätt kan gräva själv etc.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen. Kabeln är förlagd i ett vanligt kabelrör för mark. Har inte spanat in de där fiberkablarna, men det vore smidigt om det gick att dra en kabel med draglina då jag har ett par sådana i röret. Alltså dra utan att fibern går sönder. Har ingen lust att gräva på nytt. Det står förvisso en gammal traktorgrävare i ladan så det skulle gå rätt snabbt om det inte vore för att inkommande fiber går i samma dike som Cat7-kabeln och är den enda vettiga förläggningen för nya fiberkabeln också. Har ingen lust att gräva sönder den inkommande fibern...

Eller så hoppas jag på det inte kommer ett liknande åskoväder på länge... Har aldrig varit med om liknande tidigare.

Permalänk
Medlem

Så... Vad kostar en simpel åskledare att sätta upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Så... Vad kostar en simpel åskledare att sätta upp?

En åskledare lär inte spela så stor roll eller kan troligtvis göra saken värre då den är förbunden ner i mark med ett jordtag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

En åskledare lär inte spela så stor roll eller kan troligtvis göra saken värre då den är förbunden ner i mark med ett jordtag.

Ok, får köra på "blixten slår aldrig ner på samma ställe två gånger" då.

Permalänk
Medlem

Blixten behöver ju inte ens slå ner för att sabba saker utan endast påverka ledare i närheten.

SFP SFP SFP....SFP SFP SFP SFPEEEE-E

Permalänk
Medlem

Precis, i mitt fall har blixten förmodligen inte ens slagit ned i närheten. Ett direktnedslag som letat sig in i kabeln hade nog vaporiserat den!

Varje blixt skickar ju i princip ut en bredbandig radiovåg (EMP) med galna elektriska fältstyrkor på över 10^6 V/m i urladdningsregionen. Jag gissar på att Cat7-kabeln i marken helt enkelt fungerat som en antenn och plockat upp denna EMP varvid en tillräckligt hög spänning för att ta kål på routern genererats.

SFP låter mer och mer lockande...

Permalänk
Medlem

@FredH, men då är det ju inga problem alls.

Om du har ett rör, typ PEM rör eller liknande och dragningen av röret är i stort sett rakt mellan två punkter. Man kunde beställa den där rugged fiber med en anpassning redan montera på så att man kan dra den in i rör. Du har ju redan dragsnöre i röret så det går nog utmärkt. Kostar lite att köpa kabeln men inte så farligt, värt pengarna om det verkligen är så att man har problem med åska. Det går ju också att skydda sig lite från elnätet också genom att köra med riktiga transformatorer. Det går att köpa AC adaptrar som ger dig galvanisk avskiljning från elnätet, det hjälper en del.

Jag misstänker också att själva manteln på fiberkabeln är ganska hård material, säkert PE mantel och då åker den lätt igenom rör på kortare sträckor utan att det blir för mycket friktion eller trögt att dra. Jag hade själv skaffat fiber bums för att fixa det. Jag hade blivit tokig om åska gång på gång slår ut mina prylar för det blir ju otroligt störande i längden.

Permalänk
Medlem

Billigaste lösningen...koppla ur kabeln när det åskar.
Då är risken mindre att något annat också får sig en smäll som är ihopkopplat

Permalänk
Medlem

Jag lägger min röst på fiber Man bör nästan alltid välja fiber när man kopplar ihop byggnader, av just ovan anledning.