No input signal vid gaming, till båda skärmar - datorn kraschar INTE!

Permalänk
Medlem

No input signal vid gaming, till båda skärmar - datorn kraschar INTE!

När jag spelar så dör bilden - no input signal.

Har en ny LG 34GN850 och en ny Deltaco 3m 1.4-kabel med 3440x1440 med 10-bit. Felet har smygit på sig efter jag införskaffa denna skärmen. Har ett RTX 3080 sen ett par månader tillbaka också, men funkat felfritt tills jag skaffa min skärm. En dag ville datorn inte boota (vit LED i BIOS = No VGA signal). Tog ut och in grafikkortet och körde Reset CMOS och bootat sen dess igen, men därefter började detta felet.

Felet med "no input signal" händer även på andra skärmen som har samma DP 1.2-kabel jag använt sen 2016... och testar även med HDMI till vardera efter skärmarna kastar upp "No input signal". Är endast en reboot av datorn som hjälper. Kopplar jag in min laptop till skärmarna funkar de fint under tiden stationära inte vill ge bild.

Igår kunde jag spela utan det hände alls på flera timmar, kanske 4? Idag hände det på kanske 1. Någon kväll tidigare i veckan efter 20 min. När det händer så är datorn igång, jag hör spelet. Jag kan alt-tabba, kan pausa/spela musik osv. Jag har bara ingen bild.

Ctrl+Shift+Win+B som resetar GPU drivisar gör sitt beep, men fortfarande ingen bild. Vid omstart av datorn får jag bilden tillbaka direkt.

Har avinstallerat drivrutiner med DDU och ominstallerat drivrutiner från scratch två gånge, testat både NV Clean install och senaste från Nvidia. Uppdaterat mobots BIOS till senaste (ASUS X470-F).

Mina tänkta felsökningssteg: Testat sätta ner från 10-bit till 8-bit och se om det hjälper. Om det inte gör det ska jag t o m testa bara gå på min gamla DP 1.2 från 2016 och köra den upplösning/Hz som tillåts via den. Och hjälper inte det får jag till sist testa att bara köra min gamla bildskärm som jag kört sen 2016... och skulle det fortfaranda hända vet jag att det inte alls har med bildskärm/drivrutiner/8vs10-bit att göra iaf.... Andra förslag?

Permalänk
Medlem

Detta verkar vara ett större och vanligt förekommande fel bland 30XX-korten utan någon konkret lösning

Jag har "lyckats" köra 8-bit nu ett tag utan att få felet, och det är en skillnad då min förra skärm var 8-bit, så inte förrän jag skaffade ny skärm som jag ändrade till 10-bit (och började få felet). Kört 8-bit nu i två dagar utan felet, och ställde in 10-bit idag och fick felet igen.

Lite tråkigt att inte kunna använda skärmen fullt ut bara pga Nvidias drivrutiner/firmware issues. Men jag spelar bara, så märker väl inte mycket skillnad mellan 8-bit och 10-bit.

EDIT: Hände nu i 8 bit så var ändå inte det.