Permalänk
Medlem

tv med hdmi 2.1

Tjenare!

undrar om folket här har lite tips på lite billigare tv-apparater med hdmi 2.1 och minst 65"?

har tittat lite på https://www.webhallen.com/se/product/333869-TCL-65-65C725N-4K...

tackar på förhand.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Samsung Sverige

Vilka delar av HDMI 2.1-implementeringen är det du behöver? Jag är själv inte expert på just HDMI-versionerna, men @Laxpudding lär kunna bidra med en del superexpertis i frågan. Min uppfattning är att det kan finnas en del överlappning mellan olika tillverkare och versioner, så 2.1 kanske inte är helt nödvändigt?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Göteborgaren:

Tjenare!

undrar om folket här har lite tips på lite billigare tv-apparater med hdmi 2.1 och minst 65"?

har tittat lite på https://www.webhallen.com/se/product/333869-TCL-65-65C725N-4K...

tackar på förhand.

Ifall du med HDMI 2.1 menar eARC och ALLM så finns det på i princip nästan alla nya TV-apparater. Ifall du tänker på FRL-funktionen att kunna köra högre bandbredd än 18 Gbps är det inte lika många TV. Ifall du tänker på VRR-funktionen är det heller inte så många modeller.

Ifall du tänker på "allt" i HDMI 2.1 vilket syns som användarfunktioner: eARC, ALLM, VRR och FRL är det ännu färre som checkar alla boxar.

Permalänk
Bildexpert 📺

Prisjakt är en bra källa till funktionsförvirring.

Den sökningen svarar inte på vilka modeller som hanterar FRL och 4K/120. Utan sökningen listar många modeller som inte kan köra exempelvis 4K/120 alls. Det brukar vara just 4K/120 som folk primärt undrar över med HDMI 2.1. Men inte alltid. Sökningen missar även modeller som har eARC och ALLM vilket definitivt också är funktioner från HDMI 2.1-specen.

Så den gamla devisen om fråga efter funktion, inte version, gäller fortfarande. Kanske mer än någonsin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Prisjakt är en bra källa till funktionsförvirring.

Den sökningen svarar inte på vilka modeller som hanterar FRL och 4K/120. Utan sökningen listar många modeller som inte kan köra exempelvis 4K/120 alls. Det brukar vara just 4K/120 som folk primärt undrar över med HDMI 2.1. Men inte alltid. Sökningen missar även modeller som har eARC och ALLM vilket definitivt också är funktioner från HDMI 2.1-specen.

Så den gamla devisen om fråga efter funktion, inte version, gäller fortfarande. Kanske mer än någonsin.

Lite offtopic men kommer du att göra någon recension på Panasonics 2021 OLED när dom kommer?
Tex JZ2000 / JZ1500. Av det lilla man fått se hittills så ser dom riktigt fina ut

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av playguu:

Lite offtopic men kommer du att göra någon recension på Panasonics 2021 OLED när dom kommer?
Tex JZ2000 / JZ1500. Av det lilla man fått se hittills så ser dom riktigt fina ut

Har JZ2000 i kartong som väntar.

Permalänk
Medlem

Hehe okej vilken djungel asså vill spegla min dator mot den när man lirar och vill inte ha tearing på tvn eller min bildskärm, är flera som lirar ibland nämligen över nån öl å turas om. sen blire ju en xbox också så 4k@120hz vore ju trevligt. men tearing är ju klart viktigast för mej.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

Hehe okej vilken djungel asså vill spegla min dator mot den när man lirar och vill inte ha tearing på tvn eller min bildskärm, är flera som lirar ibland nämligen över nån öl å turas om. sen blire ju en xbox också så 4k@120hz vore ju trevligt. men tearing är ju klart viktigast för mej.

Enligt mig är det då endast LGs CX eller Samsungs Q80 (och högre) som är alternativ för dig. Tänk på att Samsung endast har en HDMI-port som klarar dina önskemål. Sony XH90 skulle kunna funka om Sony lyckas komma med en uppdatering för VRR, men tveksamt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

hmz, ordentlig beslutsångest nu asså =/

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Avstängd

LG CX är givet om du har pengarna för det

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

jo den verkar riktigt nice men 55" känns för liten tyvärr :/

Edit:
ca 3-3,5m från soffan till tvn.

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Göteborgaren:

jo den verkar riktigt nice men 55" känns för liten tyvärr :/

Edit:
ca 3-3,5m från soffan till tvn.

Om LGs CX är för dyr (blir väldigt dyr i större storlekar) så är det bara Samsung Q80, Q90 och Q95 som du har att välja på.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nu1mlock:

Enligt mig är det då endast LGs CX eller Samsungs Q80 (och högre) som är alternativ för dig. Tänk på att Samsung endast har en HDMI-port som klarar dina önskemål. Sony XH90 skulle kunna funka om Sony lyckas komma med en uppdatering för VRR, men tveksamt.

Senaste Samsung ska väl ha allt på alla HDMI, i alla fall de dyrare modellerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Senaste Samsung ska väl ha allt på alla HDMI, i alla fall de dyrare modellerna?

Det stämmer, men då är det inte längre någon "billig" TV som trådstartaren önskade. Kostar ju lika mycket som LGs CX så känns rätt onödigt (om man inte tex har extremt ljust i rummet).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nu1mlock:

Det stämmer, men då är det inte längre någon "billig" TV som trådstartaren önskade. Kostar ju lika mycket som LGs CX så känns rätt onödigt (om man inte tex har extremt ljust i rummet).

Nej det är klart. Det var bara inte riktigt så jag tolkade ditt uttalande.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Göteborgaren:

Hehe okej vilken djungel asså vill spegla min dator mot den när man lirar och vill inte ha tearing på tvn eller min bildskärm, är flera som lirar ibland nämligen över nån öl å turas om. sen blire ju en xbox också så 4k@120hz vore ju trevligt. men tearing är ju klart viktigast för mej.

Tearing har i grunden inget med TV:n att göra utan handlar om synkmetoder i spel och grafikkort. För att nå 4K/120 med en TV har jag denna artikel över 2020-utbudet: https://www.sweclockers.com/artikel/30930-tv-guiden-genomgang...

För 2021 är informationen långt ifrån komplett. Alla modeller är ännu inte levererade och någon – host, host – måste börja gå igenom utbudet för att kunna göra en lista likt för 2020-utbudet ovan.