Fanatec eller Simucube

Permalänk
Medlem

Fanatec eller Simucube

Hej,
Tänker skaffa mig en racingsimulator rig under sommaren. Vill gärna ha en directdrive "wheel base" och efter lite research så har jag kommit fram till att Fanatec Podium DD1 och Simucube 2 PRO nog passar mig bäst. Står dock och väger mellan den ena och den andra. Någon som har kört/kör på en Fanatec eller Simucube? Vad är eran erfarenhet av dessa?

Har läst att ganska många Fanatec-användare har haft problemet med brutna pins på rattarna (verkar vara ett känt problem hos Fanatec). Fanatecs lösning för "dataöverföring" mellan "wheel base" och ratten är ju pin-connectorn. Om några av "pinnarna" skulle gå av under 3 åriga garantitiden så borde det vara ganska enkelt att lösa efter kontakt med kundservice m.m. Har hört att deras kundservice är duktiga på att hantera problemet. Tror dock inte man behöver kontakta kundservice om en pinne gick av på själva ratten eftersom jag hört att det går att reparera själv (antingen byta ut en pin eller byta ut hela pin-connectorn). Inga större bekymmer på den fronten.

Problemet ligger istället i att den avbrutna delen fortfarande kan sitta kvar i "wheel basen". Sticker det ut en bit kan man säkert dra ut den med en pincett eller liknande. Vet dock inte vad man kan göra om den avbrutna delen sitter lite längre in och garantitiden löpt ut. Kan man ta ut den genom att skruva isär hela "wheel basen" eller är det kört?

Här vinner väl Simucube eftersom dataöverföringen sker trådlöst? Tycker också att fästanordningen är bättre eftersom det är enklare att byta mellan olika rattar. Den enda nackdelen med att välja Simucube är väl att man inte har samma "enkelhet" som man får när man köper Fanatec. Till exempel måste pedaler, växelspak och modifierad ratt (icke trådlös) kopplas in var för sig i datorn. Hos Fanatec kan man koppla in tillbehören direkt i "wheel basen". En annan sak som talar emot Simucuben är väl utseendet. Fanatec har enligt mig ett gediget och fräckare utseende med bland annat kolfiberfinish.

Om Fanatec inte skulle ha problemet med avbrutna pins så skulle det enkelt bli en Fanatec. Är det någon som äger en Fanatec och råkat ut för avbrutna pins och isåfall, hur åtgärdade ni det? Borde jag välja Fanatec eller Simucube?

Permalänk
Medlem

Tjena!
Jag har haft en Fanatec DD1 PS4 i snart två år nu och jag är extremt nöjd med den. Hittils har jag inte haft några problem med pins eller liknande och då byter jag också ofta mellan två olika rattar. Jag har svårt att se hur pinsen ska bli skadade så länge du gör rätt när du hanterar quick-releasen men jag har inte super bra koll på det här problemet. Quick-releasen fungerar otroligt snabbt och bra förresten, i alla fall QR1 modellen jag har på båda rattarna.

Jag valde Fanatec främst på grund av deras eko-system och PS4-kompatibilitet. Eftersom alla komponenter i min rig är från Fanatec så kan jag köra allt på en USB-kabel, väldigt praktiskt om man byter ofta mellan PS4 och dator som jag gör. Om du ändå tänker köpa pedaler och liknande ifrån andra tillverkare så försvinner den här fördelen så klart.

Om du har några frågor så är det bara att köra på! 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatchedPlayer:

Tjena!
Jag har haft en Fanatec DD1 PS4 i snart två år nu och jag är extremt nöjd med den. Hittils har jag inte haft några problem med pins eller liknande och då byter jag också ofta mellan två olika rattar. Jag har svårt att se hur pinsen ska bli skadade så länge du gör rätt när du hanterar quick-releasen men jag har inte super bra koll på det här problemet. Quick-releasen fungerar otroligt snabbt och bra förresten, i alla fall QR1 modellen jag har på båda rattarna.

Jag valde Fanatec främst på grund av deras eko-system och PS4-kompatibilitet. Eftersom alla komponenter i min rig är från Fanatec så kan jag köra allt på en USB-kabel, väldigt praktiskt om man byter ofta mellan PS4 och dator som jag gör. Om du ändå tänker köpa pedaler och liknande ifrån andra tillverkare så försvinner den här fördelen så klart.

Om du har några frågor så är det bara att köra på! 😊

Tack för ditt svar,
Enligt specifikationerna har Fanatec DD1 ett maximalt vridmoment/motstånd på 20 Nm vilket är mer än tillräckligt för mig. Genom mjukvara kan man ställa in hur mycket motstånd man vill ha. Ganska logiskt att fästet kommer få mer stryk om man drar upp motståndet. Det tillsammans med icke korrekt montering kan vara en teoretisk anledning till avbrutna pins. Hur många procent har du ställt in den på? Har du kört mycket med din Fanatec?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmatörArduino:

Tack för ditt svar,
Enligt specifikationerna har Fanatec DD1 ett maximalt vridmoment/motstånd på 20 Nm vilket är mer än tillräckligt för mig. Genom mjukvara kan man ställa in hur mycket motstånd man vill ha. Ganska logiskt att fästet kommer få mer stryk om man drar upp motståndet. Det tillsammans med icke korrekt montering kan vara en teoretisk anledning till avbrutna pins. Hur många procent har du ställt in den på? Har du kört mycket med din Fanatec?

I de flestas bilar/spel jag kör brukar jag ligga mellan 8-10 Nm under en normal kurvtagning, högre belastning än så är varken praktiskt eller realistiskt för många moderna bilar. Jag har nog kört hundratals timmar under liknande belastning sen jag fick ratten utan problem. Det tyngsta jag har kört var en F3 bil utan servo-styrning i iRacing som kunde komma upp i runt 15Nm under viss extra tung belastning. (T9 på Laguna Seca i det här fallet)

Permalänk
Medlem

Var det boosted media som sa det bra. Är du med eller planerar att vara i fanatec eko systemet så köp dd1.
Är du inte så kan du skaffa sc2.
De är ffb väldigt lika och sc2 är väl billigare och går ofta på någon Archer om man vill ha något plug and play för hyffsat pris.
Känner flera med sc2 pro som är nöjda, de har lite olika rattar och pedaler, flera var redan inne i fanatec ekosystemet och lämnade ändå för de var mer intresserad av rattar från andra parter.
Man behöver ju någon podium adapter på fanatec för varje ratt som inte är fanatec så det var ju en anledning att köra sc2 för deras Quick release är enklare utformad.