Windows 11 insider program + TPM

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Teddis:

Jag tror det är en dålig metod att checka. Är det inte påslaget i BIOS får du diagnosen att det inte finns sen i Windows. Enda sättet att veta är att läsa ens moderkortsmanual och kika efter termer som TPM fast kanske främst Intel PTT alternativt AMD PSP fTPM.

Ja, jag förutsätter att jag har funktionerna, men att dom inte är påslagna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ja, jag förutsätter att jag har funktionerna, men att dom inte är påslagna.

Gå in i ditt BIOS, gå till Settings > Miscellaneous > Intel Platform Trust Technology (PTT) > ändra till Enabled, spara och avsluta.

Permalänk
Medlem

det verkar som om cpu'n får vara max 3 år gammal för att funka med windows 11. Jag antar att säkerheten är så kass i windows att dem måste använda detta hårvaru DRM för att få till nån slags säkerhet alls. Men nu eliminerar man 70% av alla datoranvändare med det här kravet, total idioti. Kanske bättre att bygga om windows från grunden med säkerhet som prio ett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Franco92:

Men nu eliminerar man 70% av alla datoranvändare med det här kravet, total idioti. Kanske bättre att bygga om windows från grunden med säkerhet som prio ett.

> Microsoft tappar massa användare med W11 p.g.a. högre säkerhetskrav
> Windows borde göras om och prioritera högre säkerhet

Välj en.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Franco92:

Men nu eliminerar man 70% av alla datoranvändare med det här kravet, total idioti. Kanske bättre att bygga om windows från grunden med säkerhet som prio ett.

Från Microsofts sida spelar det kanske inte så stor roll om folk kör 10 eller 11, och då alla nya datorer kommer köra 11 hamnar alla där så småningom.

Permalänk
Medlem

Hur kan hitta detta TPM 2.0 (MS-4136) för :
SUPPORTS
MSI Intel 300 Series Motherboards
MSI AMD 400 and X570 Series Motherboards
Supports Windows 10、Windows 8.1、Windows 7(only x64) TPM 2.0
Har detta moderkort MAG Z390 TOMAHAWK

Leta på ebay kanske

Permalänk
Medlem

Är min dator redo?
TpmPresent : True
TpmReady : True
TpmEnabled : True
TpmActivated : True
TpmOwned : True
RestartPending : False
ManufacturerId : 1229870147
ManufacturerIdTxt : INTC
ManufacturerVersion : 11.0.0.1202
ManufacturerVersionFull20 : 11.0.0.1202

ManagedAuthLevel : Full
OwnerAuth :
OwnerClearDisabled : True
AutoProvisioning : Enabled
LockedOut : False
LockoutHealTime : 2 hours
LockoutCount : 0
LockoutMax : 32
SelfTest : {}

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Att de höjer säkerhetskraven med TPM är väldigt positivt och det kommer givetvis bli en kostnad för företagen och privatpersoner att köpa in TPM moduler alternativet vänta till man köper in nästa hårdvarucykel med kravet på TPM kommer ju nästa generation Ryzen och AMD levereras med det aktiverat likadant moderkort. Visst det kommer vara många som väntar tills de köper ny dator absolut bara de har köpt den innan Oktober 2025 dock men det kommer finnas en hel del som inte kan uppdatera i början absolut men i längden kommer det här höja säkerheten vilket är väldigt positivt enligt mig! Hur tänker du kring att de skulle bita sig själv i tummen när Windows 10 först behöver fasas ut 2025 vilket ger folk ett antal år att köpa nya datorer?

Men hur många datorer kommer ens utan TPM chip?
Jag har haft det i alla mina arbetsdatorer åtminstonde de senaste 10 åren.
Har det även i min nuvarande privata stationära som är över 3år.

Vanligen är TPM dock avstängt helt i onödan, vilket Win 11 kommer lösa i och med detta krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Men hur många datorer kommer ens utan TPM chip?
Jag har haft det i alla mina arbetsdatorer åtminstonde de senaste 10 åren.
Har det även i min nuvarande privata stationära som är över 3år.

Vanligen är TPM dock avstängt helt i onödan, vilket Win 11 kommer lösa i och med detta krav.

Företagsdatorer (iallafall bärbara) har haft det länge, konsumentdatorerna har nog inte haft det så länge.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av busolof:

Hur kan hitta detta TPM 2.0 (MS-4136) för :
SUPPORTS
MSI Intel 300 Series Motherboards
MSI AMD 400 and X570 Series Motherboards
Supports Windows 10、Windows 8.1、Windows 7(only x64) TPM 2.0
Har detta moderkort MAG Z390 TOMAHAWK

Leta på ebay kanske

Med tanke på att det är ett Z390-moderkort så bör du bara kunna aktivera Intel PTT i BIOS istället.

Gå in i BIOS, välj Settings > Security > Trusted Computing > TPM Device Selection och ändra den till PTT, spara och avsluta.

Permalänk
Hedersmedlem

Man verkar kunna hoppa över kontrollerna av tpm och secureboot med lite registerpill: https://twitter.com/cadenzza_/status/1408866403743109125?s=21

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Man verkar kunna hoppa över kontrollerna av tpm och secureboot med lite registerpill: https://twitter.com/cadenzza_/status/1408866403743109125?s=21

Detta skapar ju tyvärr samma problem som idag att okunniga kommer sitta och hacka sönder Windows genom att copy-pasta in saker utan att veta vad de gör, och sen går melodin om att det är fel på Windows överallt och ingenstans.

Permalänk
Medlem

försöker sätta på ptt i bios på mitt z490-i men efter omstart så är det ej aktiverat när man går in i bios igen.. har gjort så man kan kan aktivera bitlock i windows.. men ptt i biosen verkar hoppa till disable ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumplantation:

Vilken jävla djungel det här verkar vara. Jag som sitter på ett gammalt Asus Z97-a har genom att titta i manualen lyckats luska ut att jag ska skaffa ett TPM-L R2.0 (20-1 pin) medans det verkar finnas andra Asus mobos som ska ha TPM-M R2.0 (14-1 pin)

Men sen är frågan om man överhuvudtaget kan få tag i ett sånt här chip. Jag tvivlar på det. Det blir väl till att behålla datorn några år, tills man bygger nytt. När jag kollar på tex Komplett & Inet så listar de bara TPM-M R2.0 chippet.

Behöver ett likadant chip (TPM-L R2.0). Enda stället jag hittat är på ebay där de nu säljer begagnade sådanna för över 2000 SEK... Vissa säljs för betydligt mer än så. Får du tag på ett för rimlig peng så skicka gärna ett meddelande eller citera

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Men hur många datorer kommer ens utan TPM chip?
Jag har haft det i alla mina arbetsdatorer åtminstonde de senaste 10 åren.
Har det även i min nuvarande privata stationära som är över 3år.

Vanligen är TPM dock avstängt helt i onödan, vilket Win 11 kommer lösa i och med detta krav.

Jag tippar på att min gamla stationära, som är ungefär lika snabb som min någorlunda moderna bärbara, saknar TPM. Däremot har nog mina tre senaste bärbara haft TPM, men då handlar alla tre om Thinkpad, dvs direkt företagsinriktade datorer. Vilka som haft minst 2.0 låter jag däremot vara osagt. Två av dem kan jag förvisso se efter på, men en är skrot sedan ett antal år.

Den uppenbara frågan är då om det är rimligt att den nämnda stationära ska tillhöra sophögen, när prestandan ligger i linje med den mycket nyare bärbara? Det skiljer bra många år mellan dem, men sätter man i ett nytt grafikkort i den stationära lär den nog vinna rätt ordentlgit för en del ändamål. Och man kan ju alltid klocka upp den dessutom, även om det är en åtgärd av smalare karaktär.

Över tre år var mycket förr, men så snabb är faktskt inte utvecklingen idag. Förr började en dator bli halvt olidilig efter ett fåtal år, men så ser det inte riktigt ut längre, om det var något med lite fler kärnor och bättre prestanda från början. Men PC-tillverkarna blir säkert glada när M$ börjar tvångsinstallera någon uppgraderingsassistent som meddelar att datorn är helt värdelös...Eller varför inte beställa en Surface?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Över tre år var mycket förr, men så snabb är faktskt inte utvecklingen idag. Förr började en dator bli halvt olidilig efter ett fåtal år, men så ser det inte riktigt ut längre, om det var något med lite fler kärnor och bättre prestanda från början.

Om vi tar ett spel som RDR2 och går från 8:e generationens till 11:e generationens Intel Core med lika många kärnor/trådar så får vi typ 35% högre FPS. Jag tycker att min 8:e generationens Intel-CPU börjar kännas olidlig ihop med mitt RTX 3080, och kan knappt vänta på att få uppgradera till Ålder Lake, så jag håller verkligen inte med om att datorer på något sätt håller längre idag.

Om standarden är att sitta och surfa samt lättare desktop-användning så går det snabbt nog på min farsas snikdator från 2013, och det är nog inte många som byter dator för att Word ska starta snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Om vi tar ett spel som RDR2 och går från 8:e generationens till 11:e generationens Intel Core med lika många kärnor/trådar så får vi typ 35% högre FPS. Jag tycker att min 8:e generationens Intel-CPU börjar kännas olidlig ihop med mitt RTX 3080, och kan knappt vänta på att få uppgradera till Ålder Lake, så jag håller verkligen inte med om att datorer på något sätt håller längre idag.

Om standarden är att sitta och surfa samt lättare desktop-användning så går det snabbt nog på min farsas snikdator från 2013, och det är nog inte många som byter dator för att Word ska starta snabbare.

Alla kanske inte behöver dom 35% extra fipsarna.

Förr i tiden säg sent 90-tal tidigt 00 kunde du i princip räkna med att slänga ut en tre år gammal dator pga att exempelvis office uppdaterats och krävde mer för samma jobb men främst ökade kraven ständigt från webben. Som du själv påpekar nu så sker inte det fenomenet längre utan allt from Core2Duo "duger till något" inom modernt datoranvändande. Men slutar ens windows få säkerhetsuppdateringar så ryker mjukvarustödet kort därefteråt och sedan blir det e-waste för de allra flesta morsor och farsor hoppar inte över till Linux.

Jag förstår ju att Microsoft måste ha en modell där de tjänar pengar, så ett hyfsat alternativ hade ju varit att windows 10 får uppdateringar "tills vidare" efter 2025 för en rimlig årskostnad. Microsoft erbjuder ju "typ" den tjänsten men pengen är allt annat än rimlig och inte ämnad för privatpersoner. Samtidigt handlade det då om att folk ändå kunde flytta till ett nytt OS med gammal hårdvara medan vi nu stirrar på ett potentiellt e-waste problem om fem år.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Mitt moderkort (Asus z170-e) verkar inte ha stöd för PTT.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Alltså om jag har förstått det rätt så aktiveras bara stödet för TPM när man ändrar inställningarna i BIOS, och man måste fortfarande köpa till en TPM modul för att kunna installera Windows 11?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Alltså om jag har förstått det rätt så aktiveras bara stödet för TPM när man ändrar inställningarna i BIOS, och man måste fortfarande köpa till en TPM modul för att kunna installera Windows 11?

Nej. Din processor har Intel PTT inbyggt vilket ger TPM 2.0-stöd när det aktiveras i BIOS.

Permalänk

Hepp detta funkade inte för mig även om jag slog på ptt i bios.. men det kanske inte var så oväntat när jag inte hittade min 7600k i listan över cpus som funkar... men var tvungen att testa ändå

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hellmix:

Är min dator redo?

Lättast är nog att köra MS program och se om den är nöjd.
https://aka.ms/GetPCHealthCheckApp

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag tippar på att min gamla stationära, som är ungefär lika snabb som min någorlunda moderna bärbara, saknar TPM. Däremot har nog mina tre senaste bärbara haft TPM, men då handlar alla tre om Thinkpad, dvs direkt företagsinriktade datorer. Vilka som haft minst 2.0 låter jag däremot vara osagt. Två av dem kan jag förvisso se efter på, men en är skrot sedan ett antal år.

Den uppenbara frågan är då om det är rimligt att den nämnda stationära ska tillhöra sophögen, när prestandan ligger i linje med den mycket nyare bärbara? Det skiljer bra många år mellan dem, men sätter man i ett nytt grafikkort i den stationära lär den nog vinna rätt ordentlgit för en del ändamål. Och man kan ju alltid klocka upp den dessutom, även om det är en åtgärd av smalare karaktär.

Över tre år var mycket förr, men så snabb är faktskt inte utvecklingen idag. Förr började en dator bli halvt olidilig efter ett fåtal år, men så ser det inte riktigt ut längre, om det var något med lite fler kärnor och bättre prestanda från början. Men PC-tillverkarna blir säkert glada när M$ börjar tvångsinstallera någon uppgraderingsassistent som meddelar att datorn är helt värdelös...Eller varför inte beställa en Surface?

Men Win11 är fortfarande ett halvår bort, och Win10 får patchar åtminstone till 2025. Så det är ju inte spiken i kistan direkt för din burk med oklar ålder. Hinner den kanske bli tonåring till och med?
Men vad har du ens för burk, det är väl inte helt omöjligt att det går att lösa på något vis.

Hur som helst är TPM och secure boot är ett bra skydd för din dator. I och med det nya kravet kommer alla datorer få det aktiverat, vilket jag tycker är toppen.
Ibland är man tvungen att ta ett kliv fram och gammal hårdvara blir obsolete.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fredrik Vikström:

Hepp detta funkade inte för mig även om jag slog på ptt i bios.. men det kanske inte var så oväntat när jag inte hittade min 7600k i listan över cpus som funkar... men var tvungen att testa ändå

Skrivet av Thomas:

Lättast är nog att köra MS program och se om den är nöjd.
https://aka.ms/GetPCHealthCheckApp

Programmet kollar ju om man når de rekommenderade kraven vad jag förstår, alltså inte minimi-kraven. Har man TPM 1.2 eller nyare samt når upp till 1 GHz, minst två kärnor, 64 bit så ska det väl fungera ändå. Vet dock inte hur hårt kravet på 4GB är eller så.

Permalänk

MSI Z490, aktivera TPM

Jag har ett MSI Z490 Unify moderkort. Jag gjorde så här för att få igång TPM:

-För säkerhets skull uppdaterade jag först till senaste BIOS.

-I BIOS gick jag sedan till Settings > Security > enable Secure Boot och ställ in på Standard mode >F10 save and exit

-Boota om och gå in i BIOS igen: Settings > Security > Trusted Computing > enable Security Device Support > F10 save and exit

Varje gång man uppdaterar BIOS måste man gå in och slå på TPM igen, eftersom det inte är påslaget i default.

Bättre rubrik
Visa signatur

Lian Li O11 Air Mini - MSI Z590 Tomahawk wifi - Intel I7 10700 - Noctua NH-U12A Chromax - ASUS Geforce GTX3080 - Corsair 850W - 32GB RAM Corsair - ASUS VG27BQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Alla kanske inte behöver dom 35% extra fipsarna.

Förr i tiden säg sent 90-tal tidigt 00 kunde du i princip räkna med att slänga ut en tre år gammal dator pga att exempelvis office uppdaterats och krävde mer för samma jobb men främst ökade kraven ständigt från webben. Som du själv påpekar nu så sker inte det fenomenet längre utan allt from Core2Duo "duger till något" inom modernt datoranvändande. Men slutar ens windows få säkerhetsuppdateringar så ryker mjukvarustödet kort därefteråt och sedan blir det e-waste för de allra flesta morsor och farsor hoppar inte över till Linux.

Jag förstår ju att Microsoft måste ha en modell där de tjänar pengar, så ett hyfsat alternativ hade ju varit att windows 10 får uppdateringar "tills vidare" efter 2025 för en rimlig årskostnad. Microsoft erbjuder ju "typ" den tjänsten men pengen är allt annat än rimlig och inte ämnad för privatpersoner. Samtidigt handlade det då om att folk ändå kunde flytta till ett nytt OS med gammal hårdvara medan vi nu stirrar på ett potentiellt e-waste problem om fem år.

Ska vi snacka e-waste bör hårkorset flyttas mot mobilmarknaden snarare än PC/Windows som ger säkerhetspatchar i åtminstone 10+år.

Eller tillverkare som Asus som i många fall använder drivrutiner som är lite specialskrivna, som inte heller uppdateras mer än något åt efter datorns release...

Slutligen är inte helt osannolikt att Win10 kommer patchas även efter 2025. Men om de går ut och lova det idag så blir det mindre eld i baken på tillverkarna att se till atr fixa sina TPM inställningar.
Jag tror risken du målar upp är överdriven.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Programmet kollar ju om man når de rekommenderade kraven vad jag förstår, alltså inte minimi-kraven. Har man TPM 1.2 eller nyare samt når upp till 1 GHz, minst två kärnor, 64 bit så ska det väl fungera ändå. Vet dock inte hur hårt kravet på 4GB är eller så.

Det där bygger ju dock på vad som stod på sidan innan de uppdaterade texten och kallade den förra för missvisande...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Med tanke på att det är ett Z390-moderkort så bör du bara kunna aktivera Intel PTT i BIOS istället.

Gå in i BIOS, välj Settings > Security > Trusted Computing > TPM Device Selection och ändra den till PTT, spara och avsluta.

Har kollat min manual det finns där som du skriver men har cpu Intel I3 8100
https://www.intel.com/content/www/us/en/products/sku/126688/intel-core-i38100-processor-6m-cache-3-60-ghz/specifications.html

kan inte hitta det är det mitt moderkort som måste ha det då inte cpu eller måste båda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av busolof:

Har kollat min manual det finns där som du skriver men har cpu Intel I3 8100
https://www.intel.com/content/www/us/en/products/sku/126688/intel-core-i38100-processor-6m-cache-3-60-ghz/specifications.html

kan inte hitta det är det mitt moderkort som måste ha det då inte cpu eller måste båda.

Din CPU måste ha stöd för PTT och ditt moderkort måste ha stöd för att aktivera PTT. I ditt fall saknar din CPU stöd så du blir tvungen att köpa en diksret TPM modul (som passar i ditt moderkort) om du vill köra Win11 :/

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

Din CPU måste ha stöd för PTT och ditt moderkort måste ha stöd för att aktivera PTT. I ditt fall saknar din CPU stöd så du blir tvungen att köpa en diksret TPM modul (som passar i ditt moderkort) om du vill köra Win11 :/

Japp denna skall hitta i höst då:
TPM 2.0 (MS-4136)
CHIPSET
INFINEON 9665 TPM 2.0 (FW 5.63)

INTERFACE
LPC

DIMENSION
25 x 20 mm

PIN DEFINE
14-1 Pin

SUPPORTS
MSI Intel 300 Series Motherboards
MSI AMD 400 and X570 Series Motherboards
Supports Windows 10、Windows 8.1、Windows 7(only x64) TPM 2.0

Eller köpa nytt moderkort och cpu efter nyår då finns det som klara Windows 11 eller köra denna till nästa år sen uppdatera moderkort och cpu som stöder 11an då