Sverige går bet om Dota 2-mästerskapet

Permalänk
Melding Plague

Sverige går bet om Dota 2-mästerskapet

Valve meddelar att Stockholm definitivt inte blir centrum för sensommarens stora Dota 2-turnering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nu betalar Sverige priset för regeringens passivitet under pandemin.
"Vänta och se" var ju helt fel väg att gå och större delen av världen insåg detta tidigt.

Och jag förstår fortfarande inte varför dom är så angelägna att klassa esport som en sport eller idrott.
Betydligt bättre om dom kan stå på egna ben istället för att bli livegna de korrupta idrottsförbunden.

Permalänk
Medlem

Trist. En besvikelse man får ta med sig till eventuellt nyval.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem

Ja, tur att inga elaka Esportare kommer in (och pengar som kommer med turismen och tävlingen).

Inte som jag behövde mer orsaker att ogilla regeringens passivitet och bristande "jämställdhet". Sitter man på hästar som hoppar lite så är det fint som fan och bragdguld-värdigt, sitter man på en dator och knappar samtidigt som man gör massa komplexa beräkningar så är det inte värt ett piss...

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Nyhet:

Avicii Arena

Detta är alltså Globen; tänker att alla kanske inte vet det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Alling:

Detta är alltså Globen; tänker att alla kanske inte vet det.

Bra poäng. Lägger in ett förtydligande

Permalänk
Medlem

Stillasittande aktivitet vid ett bord är ingen sport. Närmast man kan komma är brädspel. E-sport är ingen sport, mer ett elektroniskt brädspel. Där ligger jag i den debatten.

Sen att arrangemanget inte kan hållas i Stockholm är ju bedrövligt. Det är så mycket som är så inkonsekvent med rådande pandemi att man fan inte blir klok.

Permalänk
Medlem

Varför göra något positivt när man istället kan gömma sig i rädsla för allt nytt?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Musikälskare

Tragiskt att det ska vara så många röda band och byråkrati som hinder för enkel glädje som så många kan ta del av, en investering i "E-sports Sverige" har gått förlorad. Stofilerna bryr sig inte eller är oförstående.

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Stillasittande aktivitet vid ett bord är ingen sport. Närmast man kan komma är brädspel. E-sport är ingen sport, mer ett elektroniskt brädspel. Där ligger jag i den debatten.

E-sport och även brädspel som man tävlar i som t.ex. schack brukar räknas som sport, men däremot inte som idrott eftersom det inte involverar en fysisk aktivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

E-sport och även brädspel som man tävlar i som t.ex. schack brukar räknas som sport, men däremot inte som idrott eftersom det inte involverar en fysisk aktivitet.

Schack är ett brädspel och ingen sport. I Norge blev schack en sport över en natt då dom fick en världsmästare.
Jag har spelat tv- och dataspel till och från sedan 80-talet. Vad hände den natten då tv- och dataspel blev en sport? Det låter som en norgehistoria i mina öron...En spade är en spade och inte en grävmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Nu betalar Sverige priset för regeringens passivitet under pandemin.
"Vänta och se" var ju helt fel väg att gå och större delen av världen insåg detta tidigt.

Just detta handlar väl om något annat? Dvs, att lättnaderna bara gäller för de sedan gammalt etablerade idrott/sportverksamheterna?

Skrivet av Svensktiger:

Och jag förstår fortfarande inte varför dom är så angelägna att klassa esport som en sport eller idrott.
Betydligt bättre om dom kan stå på egna ben istället för att bli livegna de korrupta idrottsförbunden.

För att det är en genväg för att "få vara med"?
Anledningen att det kan vara intressant med en sådan genväg är väl uppenbart just med denna händelse i åtanke, arrangören kan inte anordna Dota2-mästerskapet till följd av att det inte räknas som elitidrott/sport och därmed inte åtnjuter de lättnader som införs.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Ok "hear me out" om varför e-sport skulle kunna kallas idrott:
Traditionellt sett så har ju idrott och dess tävlingar haft väldigt starka band till militören, och vad som anses vara bra egenskaper i krig.
Alla de traditionella OS grenarna har ju rötter i detta, och vissa t.ex. brottning, spjut, stafett och skidskytte är ju direkt kopplade.
Fysiska aktiviteter finns ju såklart kvar inom militären.
Men det intressanta är ju att så mycket numera handlar om elektronisk krigföring, och där ligger ju e-sporten närmare.

Så mitt argument är att idrott i sin natur är kopplat till krigsföring.
Och krigsföring idag kopplas till elektroniska aktiviteter.

"Prove me wrong"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ok "hear me out" om varför e-sport skulle kunna kallas idrott:
Traditionellt sett så har ju idrott och dess tävlingar haft väldigt starka band till militören, och vad som anses vara bra egenskaper i krig.
Alla de traditionella OS grenarna har ju rötter i detta, och vissa t.ex. brottning, spjut, stafett och skidskytte är ju direkt kopplade.
Fysiska aktiviteter finns ju såklart kvar inom militären.
Men det intressanta är ju att så mycket numera handlar om elektronisk krigföring, och där ligger ju e-sporten närmare.

Så mitt argument är att idrott i sin natur är kopplat till krigsföring.
Och krigsföring idag kopplas till elektroniska aktiviteter.

"Prove me wrong"

Just att kalla det "idrott" ligger väl klart längre bort än att kalla det för "sport"?
"Idrott" är väl ett ord som helt fokuserar på att det är fysisk aktivitet, "sport" har också ett rejält mått av detta men även ett stort fokus just på tävlingsmomentet och utövarens färdighet.

Så om man ska tvinga in det i någon av de kategorierna så tycker jag att "sport" ligger mycket bättre till.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Ok "hear me out" om varför e-sport skulle kunna kallas idrott:
Traditionellt sett så har ju idrott och dess tävlingar haft väldigt starka band till militören, och vad som anses vara bra egenskaper i krig.
Alla de traditionella OS grenarna har ju rötter i detta, och vissa t.ex. brottning, spjut, stafett och skidskytte är ju direkt kopplade.
Fysiska aktiviteter finns ju såklart kvar inom militären.
Men det intressanta är ju att så mycket numera handlar om elektronisk krigföring, och där ligger ju e-sporten närmare.

Så mitt argument är att idrott i sin natur är kopplat till krigsföring.
Och krigsföring idag kopplas till elektroniska aktiviteter.

"Prove me wrong"

Haha, tvek på den kanske. Elektronisk krigföring handlar väl om flera områden, allt ifrån att sprida desinformation och vilseleda till att släcka ner elnät, infrastruktur, banktjänster och gud vet allt. Svårt att dra parallell dit från att bonka någon i huvvet i DotA =p

Permalänk
Medlem

Mycket tyckande hit och dit men skillnaden mellan sport och idrott är tämligen väl definierad med en förståelse för att vissa aktiviteter rör sig i en gråzon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Just detta handlar väl om något annat? Dvs, att lättnaderna bara gäller för de sedan gammalt etablerade idrott/sportverksamheterna?

För att det är en genväg för att "få vara med"?
Anledningen att det kan vara intressant med en sådan genväg är väl uppenbart just med denna händelse i åtanke, arrangören kan inte anordna Dota2-mästerskapet till följd av att det inte räknas som elitidrott/sport och därmed inte åtnjuter de lättnader som införs.

Men just i Sverige så är det ju väldigt bra att undvika riksidrottsförbundet så länge man bara kan.

Har en nära bekant som är svensk mästare dussintals gånger och många gånger världsmästare.
Och Sverige har ett helt gäng utövare i just hens sport som är av världsklass och har varit i många år.
Trots detta så får deras förbund extremt lite resurser av RF, så lite pengar att dom inte ens kan betala resan till de stora evenemangen.
Tänker inte nämna vilken sport det handlar om då det blir för enkelt att hitta exakt vem det handlar om.
Men det är en sport som då och då är på tal för OS status.

Och det är många sporter i Sverige som lider på samma sätt.
Är det inte fotboll eller hockey så är RF i princip inte intresserade.

Så låt e-sporten vara en egen sak, för dess fortlevnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Schack är ett brädspel och ingen sport. I Norge blev schack en sport över en natt då dom fick en världsmästare.
Jag har spelat tv- och dataspel till och från sedan 80-talet. Vad hände den natten då tv- och dataspel blev en sport? Det låter som en norgehistoria i mina öron...En spade är en spade och inte en grävmaskin.

En spade är en spade och en dator är en dator.

Om tillräckligt många tävlar i grävning så kan det absolut få bli en sport. Varför skulle det inte få det? För att du själv inte utövar den?

Likadant med Esport.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

En spade är en spade och en dator är en dator.

Om tillräckligt många tävlar i grävning så kan det absolut få bli en sport. Varför skulle det inte få det? För att du själv inte utövar den?

Likadant med Esport.

Japp.
Om minst 2 motståndare gör upp om vem som är bäst så kan man kalla det för en sport.
Oavsett vad det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

En spade är en spade och en dator är en dator.

Om tillräckligt många tävlar i grävning så kan det absolut få bli en sport. Varför skulle det inte få det? För att du själv inte utövar den?

Likadant med Esport.

Är det antalet utövare som avgör vad som är en sport eller inte enligt dig? Och hur många utövare ska det då vara för att kallas sport?
Folk klär ut sig i fåniga kläder och tävlar i sång och musik tex. Det är ju ingen sport för det.

Permalänk
Medlem

Årets bajsmacka :/

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSB:

Mycket tyckande hit och dit men skillnaden mellan sport och idrott är tämligen väl definierad med en förståelse för att vissa aktiviteter rör sig i en gråzon.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9e/Sportidrott.png

Tror inte den som sammanställt den där någonsin kört någon form av bilsport. Det är väldigt fysiskt att ratta runt en bil, såväl i folkrace som banracing. För tusan, jag är ofta helt slut efter ett 100% race i F1 2020, åtminstone på krävande banor.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Det är riktigt bedrövligt och en oerhörd besvikelse. The international är utan tvekan det största och mest prestigefulla eventet inom Esport och att inte göra allt man kan för att hålla det här eventet i Sverige är ett nederlag för alla fans och esport i helhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av High1ander:

Ja, tur att inga elaka Esportare kommer in (och pengar som kommer med turismen och tävlingen).

Inte som jag behövde mer orsaker att ogilla regeringens passivitet och bristande "jämställdhet". Sitter man på hästar som hoppar lite så är det fint som fan och bragdguld-värdigt, sitter man på en dator och knappar samtidigt som man gör massa komplexa beräkningar så är det inte värt ett piss...

Vad har bragdguldet med regeringen att göra?

Dessutom tänker du nog snarare på Jerringpriset som folket röstar för (dvs det har heller inget med regeringen att göra) då jag inte tror någon ridsport någonsin haft en bragdguldsvinnare.

Det bästa sättet att verka för att det man gillar fortsatt inte ska tas på allvar är att göra uttalanden som dessa. För du skulle väl själv inte ta någon på allvar som dissade e-sport genom att nämna massa felaktigheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av REWplayFF:

Schack är ett brädspel och ingen sport. I Norge blev schack en sport över en natt då dom fick en världsmästare.
Jag har spelat tv- och dataspel till och från sedan 80-talet. Vad hände den natten då tv- och dataspel blev en sport? Det låter som en norgehistoria i mina öron...En spade är en spade och inte en grävmaskin.

TV- och dataspel blev en sport när man började tävla i det, enligt Wikipedia hölls den tidigaste kända spelturneringen 1972 men det kan förstås ha tävlats tidigare än så (sen finns förstås den mer filosofiska frågan om något upphör att vara en sport bara för att ingen utövar den).

Schack är för övrigt erkänd av IOK som en sport. Det finns många andra exempel på sporter som inte involverar någon större fysisk ansträngning: sportfiske, sportskytte, frågesport, etc.

Permalänk
Medlem

Så jävla idiotiskt.

Vad exakt i hela friden hade Sverige att vinna med att inte hålla finalen i en av världens absolut största digitala tävling där t.ex. prispotten är 350 mille?

Hade det över huvud taget funnits ett huvud med förstånd hade de inte, i alla fall enligt mig, skita i att se till att detta evenemang hade kunnat ordnas på ett korrekt sätt.

Gud vad less man blir. Jag hade ingen egen biljett men det är ju så himla tappat att inte möjliggöra detta. De har ju bränt sina broar på avsevärt många år med inte bara Valve utan även andra sporter som hade övervägt Stockholm Sverige.

Permalänk
Medlem

Sanningen är nog att det knappt finns några utövare som aktivt tränar och tävlar under ordnade former jämfört andra sporter. Sen att ett privat företag klagar hos regeringen för att de de inte klarar av att arrangera sitt eget evenemang är mest pinsamt. Pandemin startade inte direkt igår. Låter mest som att problemet är att Stockholmspolitikernas lovar saker de inte kan hålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SSB:

Mycket tyckande hit och dit men skillnaden mellan sport och idrott är tämligen väl definierad med en förståelse för att vissa aktiviteter rör sig i en gråzon.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9e/Sportidrott.png

Som att det skulle vara mer fysiskt att kasta discgolf än att raca.... i min mening är det så långt ifrån väl definerat man kan komma eftersom i princip alla har olika uppfattningar om det.

För mig är idrott när man själv tävlar i att bli snabbast, starkast, smidigast på något sätt. Sport är något man kan kan vinna även fast man inte är bäst på något, man kan vara ganska dålig på ishockey t.ex. men endå vara en stabil del av ett vinnande lag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av prpx:

Sanningen är nog att det knappt finns några utövare som aktivt tränar och tävlar under ordnade former jämfört andra sporter. Sen att ett privat företag klagar hos regeringen för att de de inte klarar av att arrangera sitt eget evenemang är mest pinsamt. Pandemin startade inte direkt igår. Låter mest som att problemet är att Stockholmspolitikernas lovar saker de inte kan hålla.

Ok, ja det förstås, är det så, så blir det ju en annan sak. Vad är det de inte klarade?

Permalänk
Medlem

Det är väl inte mer än rätt att ett land som värdesätter E-sport får vara värdland till TI och inte vårt clownland 🤡🇸🇪
Vi förtjänar ju det uppenbarligen inte i nuvarande situation