Wd My book NAS:ar hackas nu och raderar all data?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

vilken tur man aldrig har backup el något av värde på en dator/disk

Permalänk
Avstängd

Ja lite mer matnyttigt:

"Western Digital has determined that some My Book Live and My Book Live Duo devices are being compromised through exploitation of a remote command execution vulnerability. In some cases, this compromise has led to a factory reset that appears to erase all data on the device. The My Book Live and My Book Live Duo devices received its final firmware update in 2015. We understand that our customers’ data is very important. We are actively investigating the issue and will provide an updated advisory when we have more information."

https://www.westerndigital.com/support/productsecurity/wdc-21...

"Western Digital WD My Book Live and WD My Book Live Duo (all versions) have a root Remote Command Execution bug via shell metacharacters in the /api/1.0/rest/language_configuration language parameter. It can be triggered by anyone who knows the IP address of the affected device, as exploited in the wild in June 2021 for factory reset commands."

https://nvd.nist.gov/vuln/detail/CVE-2018-18472

Det är alltså en bug som upptäcktes 2018 som man nu verkar utnyttja. Det har även hänt användare som helt och hållet stängt av molnfunktionerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

vilken tur man aldrig har backup el något av värde på en dator/disk

Jag har synology NAS nu, men hade wd my book tidigare.
Men det är väl bara en tidsfråga innan även synologyn hackas.
Försöker säkerhets kopiera min NAS då och då till en extern Hdd. Skall nog göra det i helgen igen

Permalänk
Avstängd

Hujeda mig förresten vad den där artikeln är missvisande. Det är en specifik serie externa diskar med ethernet (My Disk Live, My Disk Live Duo) det gäller, och de har inte funnits på marknaden sedan 2014. My Disk Live är INTE en tjänst som artikeln säger utan en serie diskar.

Permalänk
Inaktiv

Cornucopia är ju känd för att dra upp gammal skåpmat och göra det 10 gånger värre. Jag hade många diskusioner med hen en gång i tiden på Börsnack. En riktig permabear som såg jordens undergång en gång i veckan. Han flydde BS och började blogga istället. Från början sågade han på löpande band div bolag som haussade på BS för att han själv missat tåget.

Han lämnade typ börsen och spydde galla på alla som var långsiktiga och inte köpte guld som han gjorde, jag tror han fortfarande står utanför börssen än idag,