Xbox-utvecklare får verktyg för Fidelity FX Super Resolution

Permalänk
Melding Plague

Xbox-utvecklare får verktyg för Fidelity FX Super Resolution

FSR-spel nalkas både Xbox Series X/S- och Xbox One-titlar, när verktygslådan utökas för spelutvecklarna. Situationen för Playstation 5 förblir oklar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte direkt att det kommer leda till att utvecklare sätter det i "performance mode" och sedan säljer det som "4k".

Mer intressant är att använda det med dynamisk upplösning för att förbättra bilden. I t.ex dota2 så finns en slider för upplösning som du kan sätta på 99,9% av upplösningen, och jag tycker den ser faktiskt bättre ut än native(100%).

Permalänk
Medlem

Hur är det med dynamisk upplösning? Stödjer FSR det? Är väl relativt vanligt att konsolspel som använder sig av uppskalning även kör det dynamiskt.

Är helt såld på uppskalning så är glad att det kommer mer utbredda tekniker så vi får se det mer på PC, äntligen behöver man inte begränsa sina skärmköp pga vilket grafikkort man sitter på. Blir nästan som att komma tillbaka till crt tiden där man hade större frihet att kunna ändra upplösning för att hämta prestanda utan att behöva offra lika mycket av bilden som på LCD. Spelar själv mycket på min UHD TV och där passar det perfekt med uppskalning, tar uppskalat 1080p high före 2160p low alla dagar i veckan, iaf när man sitter någon meter bort och fortfarande får HUD osv i native 2160p.

Permalänk
Avstängd

Grymt med teknik som fungerar för mer än enstaka användare och dessutom är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Hur är det med dynamisk upplösning? Stödjer FSR det?

Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Bara för att vara tydlig, varje bildruta som ska skalas upp kan vara vilken storlek som helst, men det blir upp till utvecklaren att lösa det i termer av vilken upplösning att rendera i och se till att göra rätt val. Den dynamiska biten är inte något som FSR erbjuder, skillnaden är bara att de tillåter att inkommande bilder inte behöver vara lika stora, utan kan skifta över tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opartisk:

Grymt med teknik som fungerar för mer än enstaka användare och dessutom är bättre.

Hur då bättre?