Spela Minecraft tillsammans över olika plattformar

Permalänk

Spela Minecraft tillsammans över olika plattformar

Hej.

Behov 1: Mina två barn vill spela Minecraft crative mode och tillsammans bygga en värld.

Behov 2: Sedan vill dom bjuda in kompisar som skall kunna gå om kring och titta (reda only) och kanske själva få bygga (change) i denna värld.

Barn 1 primär konsol = Nintedo switch
Barn 1 sekundär konsol = Windows 10
Barn 2 primär konsol = iPad
Barn 2 sekundär konsol = Windows 10

Hur skall jag fixa detta åt dom?

  1. Skall jag köpa en egen server på Fragify (Linux/JAVA)?

  2. Går det att köpa servar via Nintendo eller Microsoft som löser behov 1 och behov 2?

  3. Andra sätt att kunna få dom att spela tillsammans?

Alla svar, tankar, tips och lösningar tas tacksamt imot.

Mvh\PellePlutt

Permalänk
Medlem

Java (vad jag vet är bara PC), crossplay funkar på Bedrock och där kan du hosta en egen server dock mindre mods tillgängliga.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Som sagt ovan. Jag tror att endast Bedrock är cross play. Bedrock är versionen som finns på Switch, Ipad, Xbox, Playstation, osv. I Bedrock-verisonen ska det gå att fixa "Minecraft Realms", vilket är servrar hostade av Microsoft. Mer än så vet jag tyvärr inte. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Du ska köpa Minecraft Realms. Görs lämpligen innifrån spelet. På Switcjen måste du även köpa Nintendo Online. Se till att barnen har barnkonton som är kopplade till ditt föräldrakonto. Ditt föräldrakonto ska äga realmen.

Se till att barnens onlineinställningar är restriktiva. Titta själv in då och då medan de spelar.