Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Det här med att laddare sitter i och är aktiv utan att de laddar är väl alla rätt skeptiska till eller? Frågan är ju hur aktiva laddarna är när de inte laddar om något skulle kunna hända. En grendosa är ju gjord för att vara online hela tiden och har inga smarta komponenter i sig.

Som jag sa om jag är borta och har en aning om chans till strömavbrott drar jag ur. Nej jag har aldrig dragit ur spisen men har haft smällar i spisen under åska för många år sen (bytt spis sen dess). Spisen går på 3fas och är förhoppningsvis gjord att klara lite spikar. Ingen drar väl ur spisen.

TVn är nog rätt känslig skulle jag tro så de finns nog goda anledningar att dra ur en dyr TV.

Hur gör du?

Köper kvalitet och låter allt sitta kvar

Permalänk
Skrivet av Nioreh83:

Rycker ni ur TVn när ni inte använder den också? Inte? Varför inte då? Det är liksom samma risk att ha all elektronik inkopplad som inte har en fysisk strömbrytare.

Jag låter allt sitta inkopplat.

Har man en OLED-TV så bör man inte rycka strömmen när man stängt av tv för tv:n kör ett "städprogram" då, vilket minimerar problem med inbränningar. Vet inte om det gäller alla fabrikat men vår LG har den finessen.

Permalänk
Medlem

permanenta laddare lite här och där i lägenheten, har extra laddare för alla ennheter när jag förflyttar mig.

Permalänk
Medlem

Önskar det var lite lättare att dra ur elektronik om man ska iväg ett tag.
Huvudbrytaren stänger ju kyl och frys xD suck

Permalänk
Medlem

Jag låter det mesta sitta i, köper man grejer av kvalitet så lär det inte vara så värst mycket farligare än att låta diverse vitvaror, dvd-spelare, transformatorer till diverse led-belysning o.s.v. o.s.v. sitta i.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Bra poäng, men jag tror att det är ett avrundingsfel. Enligt EU-regel (1275/2008) får de flesta elektroniska prylar inte dra mer än 0.5W i standby, så den där timern hade varit olaglig att sälja.

Bara att definiera att en timer alltid är aktiv, d.v.s. att standby inte är ett giltigt läge för den så kommer man runt det problemet.

Men en timer som bryter efter en viss tid borde kunna bli helt strömlös tills den aktiveras med knapptryck, d.v.s. inte dra någon ström alls.

Sedan måste man tänka på att många apparater har låg verklig effekt men kan trots de dra mycket ström med reaktiv effekt.

Permalänk
Medlem

Ja, för det mesta.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Det är onödigt slit att låta laddaren sitta i uttaget.

Använder man inte laddaren hemma hos oss så är den utdragen. I regel även nattetid.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Jag låter det mesta sitta i, köper man grejer av kvalitet så lär det inte vara så värst mycket farligare än att låta diverse vitvaror, dvd-spelare, transformatorer till diverse led-belysning o.s.v. o.s.v. sitta i.

Vad jag vet så har väl ingen "originalladdare" till mobiler brunnit?

Dessutom så är det ju endast när de använts som det har hänt också.

Permalänk
Medlem

Några laddare, typ tfn+klockladdare vid sängen sitter i stort sett alltid i. På några platser har jag skarvsladd med en röd strömbrytareknapp på sig. Rekommenderar fjärrströmbrytare, finns billigt på typ biltema. TVn ska man aldrig ha i standby, brandrisk. Kopppla tvn till en dosa för fjärrströmbrytare. När du startar TVn så startar du eluttaget först bara

Visa signatur

Fractal Design Define C - ASUS TUF GAMING Z490-PLUS WI-FI - Intel i7-11700k - Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz 4x8GB - MSI GeForce RTX 3080 VENTUS 3X PLUS 10G OC - Corsair CX750M 750W

Permalänk
Medlem

Jag brukar ha dom flesta laddare på.

Men sen jag köpte ett värmekamera till mobilen, och gick runt i huset med den för att se dom värsta bovarna, så drog jag ur dom som vad rödglödande i kameran.

Den värsta var min Onkyo förstärkare som står i Standby, den blir glohet även i standby, absolut rödglödande i värmekameran.

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

Jag brukar ha dom flesta laddare på.

Men sen jag köpte ett värmekamera till mobilen, och gick runt i huset med den för att se dom värsta bovarna, så drog jag ur dom som vad rödglödande i kameran.

Den värsta var min Onkyo förstärkare som står i Standby, den blir glohet även i standby, absolut rödglödande i värmekameran.

Hade blivit billigare med en billig elmätare, men inte lika coolt (hot) förstås https://www.clasohlson.com/se/El/M%C3%A4tinstrument-&-elm%C3%...

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Jag vet att det råder många delade meningar om detta huruvida det är lämpligt/ev brandfarligt o.s.v. Jag vet inte hur mycket som är myter heller.

Vild gissning: troligen är den här missuppfattningen om livsfarliga batteriladdare kopplad till en felaktig laddare som skeppades med nån av de första generationerna av iPhones.

Man har ju mängder av "brandfarliga" elektronikprylar tänker jag, vitvaror och TV och sådär, inte fan är det bränder hit och dit för det.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Hade blivit billigare med en billig elmätare, men inte lika coolt (hot) förstås

Har redan elmätare, men det är lite dumt att löpa runt på 20-30+ enheter dra in/ur sladdar som några ggr. är svåråtkomliga, och värmekameran ser allt, överallt, värmeläckor runt fönstren, tak. etc. Har sparat så mkt. på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag brukar ha dom flesta laddare på.

Men sen jag köpte ett värmekamera till mobilen, och gick runt i huset med den för att se dom värsta bovarna, så drog jag ur dom som vad rödglödande i kameran.

Den värsta var min Onkyo förstärkare som står i Standby, den blir glohet även i standby, absolut rödglödande i värmekameran.

Påminner om en Nuprime IDA-6 jag har som drar 7W i standby och är ljummen (A+D) . När den varit igång ett tag (runt 12W) blir den varmare..ser ut som en liten kokplatta. Den drog jag ur..planen är att förflytta den till stuga som bara har el ibland (när används). Har numer en lite billigare Marantz klassiskt stor AB med en "varning! värmeutv"logga på toppen och än har jag inte märkt att den ens blivit ljummen när igång. Den drar inget mätbart i standby.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Laddar batteriet till min Niu moped inomhus. Den laddaren är stor, men kylflänsare. Inget jag vill ha inkopplat hela tiden. Iställer är den inkopplad med en Wifi timer och styrs via mobil.

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

Har redan elmätare, men det är lite dumt att löpa runt på 20-30+ enheter dra in/ur sladdar som några ggr. är svåråtkomliga, och värmekameran ser allt, överallt, värmeläckor runt fönstren, tak. etc. Har sparat så mkt. på detta.

Okidoki. Bara du är nöjd så 🙂

Permalänk
Avstängd

För det mesta, ja. Brukar dra ut all kablar ur elektronik som jag äger (så spis, kylskåp och frys är uppenbart fortfarande inkopplade i hyresrätten av även andra uppenbara skäl) när jag åker bort en längre period eller jag sett att det kan bli åska innan jag går och lägger mig.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag brukar ha dom flesta laddare på.

Men sen jag köpte ett värmekamera till mobilen, och gick runt i huset med den för att se dom värsta bovarna, så drog jag ur dom som vad rödglödande i kameran.

Den värsta var min Onkyo förstärkare som står i Standby, den blir glohet även i standby, absolut rödglödande i värmekameran.

Det där beror väl helt på vilken känslighet och vilken nollpunkt man satt in den på?

Ex något som är -10 kan väl visas som ”glödhet” med en värmekamera?

Sedan är det ju inte så stor nytta att se hur varmt något är om det är energiförbrukningen man vill åt. Ex något kan ju dra väldigt lite ström men ändå vara varmt pga mindre bra värmeledning. Medan något som drar mycket ström kan ha god värmeledning, kanske ha aktiv kylning etc.

Sedan om det nu är värmen som du menar är problemet så är jag fortfarande skeptisk. Saker börjar inte brinna bara för de är 40-50 grader varma (dvs ”glödhett” enligt vissa).

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

För det mesta, ja. Brukar dra ut all kablar ur elektronik som jag äger (så spis, kylskåp och frys är uppenbart fortfarande inkopplade i hyresrätten av även andra uppenbara skäl) när jag åker bort en längre period eller jag sett att det kan bli åska innan jag går och lägger mig.

Om man har matvaror i kyl/frys så kan jag förstå att man inte vill dra ut elen för dessa. Men spisen förstår jag inte varför du inte drar ut om du åker bort från lägenheten?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Networker:

Så hade jag det också förr. Numera har jag en smart kontakt i väggen som matar en grendosa där alla laddarna sitter i. Smartkontakten har jag döpt till "laddaren". När jag ska ladda säger jag bara "okej Google, slå på laddaren". Smartkontakten kopplar då på laddarna. Som bonus så säger google till mig att "din enhet blablabla har bara 15% laddning kvar, dags att ladda den", om exempelvis telefonen har låg laddning. Telefonen kan vara i fickan, det kvittar. Väldigt smidigt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Jag har en sån där grenkontakt med knapp på. Jag stänger alltid av knappen varje natt, mest pga att min mobilladdare sitter i den.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

Jag skarvade på en klassisk on/off knapp på vår usb laddare här hemma. Problem solved.

Kommit fram till att det inte finns nån snygg lösning på alla sladdar som går ut från den. Försökte köpaa 20-30cm sladdar där det gick.

Sedan så laddar jag inte apparater med batterier när jag inte är hemma eller på natten.

Permalänk
Medlem

Haha.
Kan tillägga som extrabonus så kan jag via Hue-appen på telefonen slå av laddarna på distans. Exempelvis om jag ska till jobbet på morgonen men måste ladda någon pryl därhemma så den är fulladdad när jag kommer hem, slår jag av laddaren på jobbet via Hueappen i luren efter någon timmas laddning. Så slipper grejorna stå påslagna hela dagen. Sparar väl lite ström kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Bara att definiera att en timer alltid är aktiv, d.v.s. att standby inte är ett giltigt läge för den så kommer man runt det problemet.

Men en timer som bryter efter en viss tid borde kunna bli helt strömlös tills den aktiveras med knapptryck, d.v.s. inte dra någon ström alls.

Sedan måste man tänka på att många apparater har låg verklig effekt men kan trots de dra mycket ström med reaktiv effekt.

Om de skriver standby-ström så har den väl ett standby-läge.

(För övrigt får man inte göra som du skriver - prylar skall gå ner i standby inom "rimlig tid", vilket är något en domstol får svara på)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Det där beror väl helt på vilken känslighet och vilken nollpunkt man satt in den på?

Ex något som är -10 kan väl visas som ”glödhet” med en värmekamera?

Sedan är det ju inte så stor nytta att se hur varmt något är om det är energiförbrukningen man vill åt. Ex något kan ju dra väldigt lite ström men ändå vara varmt pga mindre bra värmeledning. Medan något som drar mycket ström kan ha god värmeledning, kanske ha aktiv kylning etc.

Sedan om det nu är värmen som du menar är problemet så är jag fortfarande skeptisk. Saker börjar inte brinna bara för de är 40-50 grader varma (dvs ”glödhett” enligt vissa).

Det är 3rd generations värmekamera, den har auto-kalibrering och nollställer sig själv, motoriserat och med inbyggd "uppvärmning" för kalibreringspunkt. Flir FTW.

Den har +-5c noggrannhet, har testat och den är faktisk rejält noggrann (håller sig inom +-1c), och energi är energi, så om ett apparat avger mkt. värme, låt oss säga 50c i rumstemperatur på 20c så förbrukas massor av energi. Mitt 3090 grafikkort avger 66c värme och förbrukar snittlig 200w, 320w vid 3D spel i 4K, 340w vid 3D rendering, 230-260w vid mining.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

energi är energi, så om ett apparat avger mkt. värme, låt oss säga 50c i rumstemperatur på 20c så förbrukas massor av energi. Mitt 3090 grafikkort avger 66c värme

Nej det är inte så det funkar. Det avger inte 66c värme. En pryl kan bli hur varm som helst utan att dra mer el. Det handlar om hur effektivt den kan avge värme till omgivningen. Om du exempelvis skulle ta av kylflänsen på ditt grafikkort skulle det bli alldeles för varmt. I teorin flera hundra grader varmt. Men det drar inte mer el för det.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Det är 3rd generations värmekamera, den har auto-kalibrering och nollställer sig själv, motoriserat och med inbyggd "uppvärmning" för kalibreringspunkt. Flir FTW.

Den har +-5c noggrannhet, har testat och den är faktisk rejält noggrann (håller sig inom +-1c), och energi är energi, så om ett apparat avger mkt. värme, låt oss säga 50c i rumstemperatur på 20c så förbrukas massor av energi. Mitt 3090 grafikkort avger 66c värme och förbrukar snittlig 200w, 320w vid 3D spel i 4K, 340w vid 3D rendering, 230-260w vid mining.

Skillnaden på grafikkortet och en nätadapter är att ett grafikkort oftast är aktivt kylt och en nätadapter oftast är passivt ”kylt”.

Säg att nätadaptern är 66 celsius så innebär det sannolikt inte att det drar lika mycket ström som ditt grafikkort är 66 celsius men som är aktivt kylt.

Det finns de ju de som med hjälp av kompressorkylning och flytande kväve överklockar vilket drar extremt mycket energi men ändå håller en temperatur långt under rumstemperatur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Om man har matvaror i kyl/frys så kan jag förstå att man inte vill dra ut elen för dessa. Men spisen förstår jag inte varför du inte drar ut om du åker bort från lägenheten?

Om spisen är tre-faskopplad, vilket många är, är det inte så lätt. Enklare då att slå av säkringen. Spisar är ofta kopplade till egen säkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Om de skriver standby-ström så har den väl ett standby-läge.

(För övrigt får man inte göra som du skriver - prylar skall gå ner i standby inom "rimlig tid", vilket är något en domstol får svara på)

En smart-plug drar normalt 0,3-2 W, dvs mer än vad en inaktiv USB laddare gör. Mest brukar de med wifi-koppling dra då dessa har en wifi-radio som måste hållas aktiv.

EU:s direktiv för standby och off-mode elförbrukning tillåter normalt upp till 0,5 W, 1,0 W om enheten har en statusdisplay eller motsvarande och 2 W (eller mer då det finns olika kategorier med utrustning och undantag) om det är en nätverksansluten enhet.