Permalänk

Kylning av hylla till projektor?

Jag har byggt en hylla/låda/hushbox till min projektor.
Jag kommer stänga in den så det är vägg/skiva på alla sidor.

Epson-projektorn har ett luftintag fram på vänster sida sett om man tittar i projektorns riktning och ett luftuttag för den varma luften på höger sida.

Jag planerar att placera en till två (fler?) fläktar så den får in lite luft utifrån OCH får UT den varma luften. Troligtvis en på sidoväggen (drar in luft) och en eller två på bakväggen (även dessa drar in luft). Då borde luft komma in till intaget och de bakre fläktarna borde putta på så den varma luften åker ut längst fram vid den stora öppningen.

Vad är det för fläktar jag ska ha och hur ”drivs” dessa?
Kan dom automatiskt starta när projektorn startar eller ska jag koppla till en termostat?

Permalänk
Medlem

Ju större fläktar ju mer luft kan de flytta på lägre varvtal.
Lägre varvtal brukar vara tystare (beror på fläkt modell).

Om du vill använda datorfläktar så skulle jag använda 140mm fläktar en eller två per in-/utblås.
De drivs med 12v, kolla specifikationerna för den fläkt du vill använda.
Nätdelen skall ha samma spänning, och leverera minst samma eller mer ström (A).

För att starta fläktarna kan du använda,
Switch - enkelt att bygga, enkelt att glömma. Kan dock koppla de på samma switch som projektorn, så går de igång samtidigt.
Temperatur sensor - automatiskt, kan få fläktarna att börja snurra en varm sommardag.

Har projektorn någon utgång på baksidan som du kan använda som sensor?
Annars finns det byggsatser, men de kräver att man vet vad man gör.

Permalänk
Skrivet av Sions:

Ju större fläktar ju mer luft kan de flytta på lägre varvtal.
Lägre varvtal brukar vara tystare (beror på fläkt modell).

Om du vill använda datorfläktar så skulle jag använda 140mm fläktar en eller två per in-/utblås.
De drivs med 12v, kolla specifikationerna för den fläkt du vill använda.
Nätdelen skall ha samma spänning, och leverera minst samma eller mer ström (A).

För att starta fläktarna kan du använda,
Switch - enkelt att bygga, enkelt att glömma. Kan dock koppla de på samma switch som projektorn, så går de igång samtidigt.
Temperatur sensor - automatiskt, kan få fläktarna att börja snurra en varm sommardag.

Har projektorn någon utgång på baksidan som du kan använda som sensor?
Annars finns det byggsatser, men de kräver att man vet vad man gör.

Tack!
Den har USB samt en trigger out som främst är till för om man kopplar in tex mörkläggningsgardiner som ska gå ner när projektorn startar.
Jag tänker att jag ska kunna koppla in fläktarna dit alternativt addera en termostat som startar fläktarna vid en viss värme.
Går jag in på Webhallen så finns det så jäkla många fläktar och det är svårt att veta vad jag ska välja.

Permalänk
Medlem

Noctua har vissa versioner av fläktar som drivs av 5V och kommer med USB adaptrar, så en enkel USB adapter räcker för att driva dem. T.ex: https://noctua.at/en/products/fan/nf-f12-5v/specification
Om projektorn har en USB ut, så kanske den kan driva dem direkt (kolla hur mycket effekt den kan leverera så kan du ju räkna på hur många fläktar den kan driva).

Permalänk
Medlem

Jag hade nog satt in 2 st 200 mm fläktar som drar ut luft ur baksidan. Min gissning är att projektorn tar ut sin värme där bak, och då är det nog bra om den direkt utrymmer din lilla låda.

Om det inte finns plats för 2 st 200 mm, så kanske 2 eller 4 st 140 mm? Svårt att veta utan mått.

T.ex. 2 st 800 rpm fläktar på 200 mm som du kör på 5-7 volt istället för 12 volt. De bör då rulla på knappt hörbara ca 300 rpm. Projektorn låter säkert mer än fläktarna i så fall. Och om de inte hörs, så är det inte farligt om de snurrar hela tiden tänker jag.

EDIT: Glöm inte fläktgaller, ifall barnen får för sig att stoppa upp en kvast i den där "roliga fläkten"

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Kolla även att USBn bara fungerar när projektorn är igång, så fläktarna verkligen stänger av när du stänger av projektorn. (Om du tänk använda USB utgången).
Jag hade använt trigger utgången (vilket är vad den är till för), kopplat till ett relä som slår på fläktarna.
Då jag tror trigger utgången håller signalen aktiv konstant så länge den är på, är det enbart en puls så blir det jobbigare.

Permalänk
Skrivet av Sions:

Kolla även att USBn bara fungerar när projektorn är igång, så fläktarna verkligen stänger av när du stänger av projektorn. (Om du tänk använda USB utgången).
Jag hade använt trigger utgången (vilket är vad den är till för), kopplat till ett relä som slår på fläktarna.
Då jag tror trigger utgången håller signalen aktiv konstant så länge den är på, är det enbart en puls så blir det jobbigare.

Är det bara en puls när projjen slås på/av så skulle ett bistabilt relä lösa det.
https://www.electrokit.com/produkt/rela-g5rl-1-pol-vaxlande-1...

Dvs ett relä som växlar varje gång det får en puls på spolen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Skulle kört på dessa.

Finns lite olika märken och versioner här.

Kör själva så på ett låsbart serverskåp. Luftar ut utrymmet från den varma luften. Drivs med USB och går att ställa hastigheten om det låter för mycket. 140 kr

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

@Pretorian24
Vad är det för modell? Min Optoma har ventelation på höger sida och delvis på vänster front och sida. Minna gamla Sanyo Z3 hade intag på sidorna men utblås på baksida.
Du får nog kolla på pdf filen om inte annat för din projektor. Min tror jag drar som minimum runt 300w. Så tänkt på värmen.
Så några stora fläktar i i lågt varvtal kan nog göra susen. Men vågar inte ge råd om ifall de kan drivas via USB kontaktan. Min projektors USB power kontakt verkar snarare vara för att driva en cromecast som är inkpllad i andra hdmi kontakten.
Om inte annat skulle du ju kunne ha igång den i några timmar och mäta tempen runt omkring i taket med en ir termometer. En sådan man använder i öronen innand du bestämmer hur stora fläktarna ska vara.

Kan även rekomendera ett damfilter eller två till fläktarna.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Rouge of Darkness:

Är det bara en puls när projjen slås på/av så skulle ett bistabilt relä lösa det.
https://www.electrokit.com/produkt/rela-g5rl-1-pol-vaxlande-1...

Dvs ett relä som växlar varje gång det får en puls på spolen.

12v Trigger-out lägger ut spänningen konstant när apparaten är på så ett sådant relä får inte önskad funktion.
Däremot ett relä som alltid på när Trigger signalen är på och av när den inte har signal fungerar om fläktarna ska vara igång när projjen är på. Ett relä eller liknande är dock nödvändigt då 12v-Trigger brukar vara begränsad till ca150 mah. Så bli inte frestad att köra fläktar direkt där…

Egentligen är det inte så svårt att knåpa ihop något själv med ett relä och en strömkälla på 12v till fläktarna. Men fläktarna som drivs från USB uttaget skulle ju kunna funka om USB uttaget är av när projjen är av, så att säga

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av hACmAn:

@Pretorian24
Vad är det för modell? Min Optoma har ventelation på höger sida och delvis på vänster front och sida. Minna gamla Sanyo Z3 hade intag på sidorna men utblås på baksida.
Du får nog kolla på pdf filen om inte annat för din projektor. Min tror jag drar som minimum runt 300w. Så tänkt på värmen.
Så några stora fläktar i i lågt varvtal kan nog göra susen. Men vågar inte ge råd om ifall de kan drivas via USB kontaktan. Min projektors USB power kontakt verkar snarare vara för att driva en cromecast som är inkpllad i andra hdmi kontakten.
Om inte annat skulle du ju kunne ha igång den i några timmar och mäta tempen runt omkring i taket med en ir termometer. En sådan man använder i öronen innand du bestämmer hur stora fläktarna ska vara.

Kan även rekomendera ett damfilter eller två till fläktarna.

Det är en Epson 6050/9400. Så den har in o ut på framsidan. Den drar IN på vänster sida om man tittar MED projektorns riktning framåt. Den har UT på höger sida. Jag tror det viktigaste är att få ut den varma luften.

Permalänk
Rekordmedlem

Bygg en veckad luftkanal med dämpning och montera fläktarna "inuti" så blir de i praktiken ljudlösa och du sänker även ljudnivn ännu mer från projektorns egenljud. Kolla på ventilationsljudfällor så ser du principen och kan säkert klura ut hur du kan bygga nått liknande, exempel >

https://www.minhembio.com/Hell-man

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Skulle kört på dessa.

Finns lite olika märken och versioner här.

Kör själva så på ett låsbart serverskåp. Luftar ut utrymmet från den varma luften. Drivs med USB och går att ställa hastigheten om det låter för mycket. 140 kr

Det där ser passande ut. Vad måste jag ta reda på för att veta att projektorns USB har tillräckligt med power att driva dessa?
Kan jag även koppla in flera såna som parkopplas till projektorns USB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pretorian24:

Det där ser passande ut. Vad måste jag ta reda på för att veta att projektorns USB har tillräckligt med power att driva dessa?
Kan jag även koppla in flera såna som parkopplas till projektorns USB?

Dom drar 0.3 amp styck. Så borde nog fungera. Dubbelkolla om du kan se vid själva USB-uttaget vad den klarar. Alternativet är ju att du köper en laddare som klarar mer, så får dom vara kopplade till någon smartplugg som du slår på när du ska använda projektorn. Du behöver ju bara något som flyttar luft, inte öser ut det.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Glömde såklart bort dessa. Eller denna

Lite snyggare och med kontrollpanel. Den "sköter sig själv" då den har tempgivare. Sen känns den ju betydligt proffsigare

Kolla AC Infinity's Amazon-shop. De har nog vad du vill ha

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Glömde såklart bort dessa. Eller denna

Lite snyggare och med kontrollpanel. Den "sköter sig själv" då den har tempgivare. Sen känns den ju betydligt proffsigare

Kolla AC Infinity's Amazon-shop. De har nog vad du vill ha

Har tittat på dessa men hade hoppats på att komma undan lite billigare. Samtidigt känns det där väldigt smidigt och exakt det jag behöver.

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Glömde såklart bort dessa. Eller denna

Lite snyggare och med kontrollpanel. Den "sköter sig själv" då den har tempgivare. Sen känns den ju betydligt proffsigare

Kolla AC Infinity's Amazon-shop. De har nog vad du vill ha

Nu är jag tillbaka och det börjar verkligen bli aktuellt för mig att fixa detta då jag hör hur projjen efter ett tag går upp i varv för den är för varm. Inte bra!

Din första länk går till en fläkt som har denna kontakt?
UK 3-polig 220-240 V AC väggkontakt (typ G).

Behöver jag då skaffa en adapter till "svenskt" uttag? Det kanske inte är några problem men bara så jag köper rätt saker.

Jag kommer köpa AC Infinity då det verkar relativt enkelt för mig att koppla ihop flera fläktar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pretorian24:

Nu är jag tillbaka och det börjar verkligen bli aktuellt för mig att fixa detta då jag hör hur projjen efter ett tag går upp i varv för den är för varm. Inte bra!

Din första länk går till en fläkt som har denna kontakt?
UK 3-polig 220-240 V AC väggkontakt (typ G).

Behöver jag då skaffa en adapter till "svenskt" uttag? Det kanske inte är några problem men bara så jag köper rätt saker.

Jag kommer köpa AC Infinity då det verkar relativt enkelt för mig att koppla ihop flera fläktar.

Använd absolut inte en adapter, byt sladd eller byt kontakt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag tänker såhär. Det viktiga är att få ut den varma luften.

Inuti hyllan/lådan, framför projektorn uppe i taket, utanför utblåset av den varma luften, fäster jag dessa två:
FLÄKT x2

De ska blåsa ner (eller trycka ner) den varma luften mot botten av lådan.

Under ovanstående fläktar gör jag hål i botten av lådan och installerar dessa:
Fläktar x2 Plus Termostat

De ska blåsa ut luften som kommer ovanifrån. Tror ni det kan fungera?

Nästa steg kan vara att installera fläktar som blåser in mer kall luft men just nu håller jag hela sidan öppen.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Använd absolut inte en adapter, byt sladd eller byt kontakt.

Ok. Men sladden som följer med kan jag väl inte byta? Eller det kanske jag kan...

Är det bara att köpa en annan sladd på tex Kjell och inte använda den jag får med från AC?
Baksidan ser ut såhär:

Permalänk
Medlem

Varför inte köpa en bordsfläkt med ställbar rpm?
Bör vara tyst nog och flytta nog med luft för adekvat kylning. Billigt och simpelt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

Varför inte köpa en bordsfläkt med ställbar rpm?
Bör vara tyst nog och flytta nog med luft för adekvat kylning. Billigt och simpelt.

En bordsfläkt är väl ganska stor? Eller tänker jag på något annat kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pretorian24:

En bordsfläkt är väl ganska stor? Eller tänker jag på något annat kanske.

Finns i olika storlekar. Tänk 120mm eller 200mm. Kolla runt på utbudet. Jag hade en som nu är sönder tyvärr som var extremt effektiv. Den var tyst och skyfflade en jädra massa luft. Därför jag rekommenderar en.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pretorian24:

Ok. Men sladden som följer med kan jag väl inte byta? Eller det kanske jag kan...

Är det bara att köpa en annan sladd på tex Kjell och inte använda den jag får med från AC?
Baksidan ser ut såhär:

https://cdn11.bigcommerce.com/s-238e9/images/stencil/2048x2048/products/131/1292/StorePhoto4__22362.1485284263.jpg?c=2

Så det är en väggbula, jag är generellt mycket skeptisk med såna som kommer från kinasiterna om de inte är från ett erkänt pålitligt märke för de brukar ofta ha säkerhetsbrister.
Jag tror också du gör kylsytemet mer komplicerat än det behöver vara om du ränkt nått i den där typen , skaffa några datorfläktar och en vanlig universalnätdel, väljer du rätt fläktar från början så behövs inget styrsystem, de stör mindre om de går på konstant varvtal och det är bara att välja genom att ställa in utspännigen på nätdelen och så är det klart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Så det är en väggbula, jag är generellt mycket skeptisk med såna som kommer från kinasiterna om de inte är från ett erkänt pålitligt märke för de brukar ofta ha säkerhetsbrister.
Jag tror också du gör kylsytemet mer komplicerat än det behöver vara om du ränkt nått i den där typen , skaffa några datorfläktar och en vanlig universalnätdel, väljer du rätt fläktar från början så behövs inget styrsystem, de stör mindre om de går på konstant varvtal och det är bara att välja genom att ställa in utspännigen på nätdelen och så är det klart.

Jag gör det gärna så enkelt jag bara kan men med AC Infinity får jag ett ganska färdigt system som verkar enkelt att installera.

Jag skulle annars behöva hjälp med länk till rätt datorfläktar som kan kopplas in till någon hub(?) som sen kan kopplas till strömuttag.

Permalänk
Medlem

Hmm om du söker här på sweclockers så vet jag att det finns dom som byggt om datorfläktar till usb.
När det är gjort är strömförsörjningen lätt fixat.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pretorian24:

Jag gör det gärna så enkelt jag bara kan men med AC Infinity får jag ett ganska färdigt system som verkar enkelt att installera.

Jag skulle annars behöva hjälp med länk till rätt datorfläktar som kan kopplas in till någon hub(?) som sen kan kopplas till strömuttag.

En normal datorfläkt drivs med 12V för nominellt varvtal och sänker du spänningen sjunker varvtalet, 7V brukar de flesta kunna starta på men under 5V är det inte så många som orkar igång så om din nätdel kan regleras mellan 5-12V så bör det fungera, du kan också regler varvtalet genom att sereriekoppla en resistor.
Större fläktar gör det också tystare så välj största möjliga, tex
https://www.inet.se/produkt/6308918/inet-tyst-chassiflakt-140...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

En normal datorfläkt drivs med 12V för nominellt varvtal och sänker du spänningen sjunker varvtalet, 7V brukar de flesta kunna starta på men under 5V är det inte så många som orkar igång så om din nätdel kan regleras mellan 5-12V så bör det fungera, du kan också regler varvtalet genom att sereriekoppla en resistor.
Större fläktar gör det också tystare så välj största möjliga, tex
https://www.inet.se/produkt/6308918/inet-tyst-chassiflakt-140...

Det är där jag blir lite snurrig. Jag behöver X antal fläktar (datorfläktar) och sen behöver jag en "nätdel". Kan du se vilken som passar till dessa fläktar? Ska jag även köpa en "resistor"? Ska den vara mellan nätdel och fläkt?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pretorian24:

Det är där jag blir lite snurrig. Jag behöver X antal fläktar (datorfläktar) och sen behöver jag en "nätdel". Kan du se vilken som passar till dessa fläktar? Ska jag även köpa en "resistor"? Ska den vara mellan nätdel och fläkt?

Du kan tex använda en sådan här nätdel https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/kablar-an...
Inetfläkten drar ca 2W vid full fart så en sån där nätdel klarar driva 8-10 fläktar om man ska ha lite marginaler så att man även klarar startströmmen.

Resistorer har man för att sänka spänningen men har man en nätdel som kan ändra utspänning så behöver man inte använda resistorer utan då ställer man in en lägre utspänning på nätdelen så roterar fläkten långsammare och blir tystare. Troligen räcker det för jag tror inte det finns nått behöv av att kunna styra fläktarna individuellt utan alla kan köras lika.
Inetfläkten startar vid 6volt och nätdelen kan ge 6, 7,5, 9 och 12V så du har möjlighet att ha 4 olika varvtal utan att använda nån resistor genom att ändra spänningen på nätdelen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.