Permalänk
Medlem

Acer Nitro XV322QKKV

Hej forumet,

Jag överväger att förhandsboka denna skärm, Acer Nitro XV322QKKV.

På pappret ser specifikationerna fantastiska ut, 4K, 144Hz, 32 tum och IPS, är skärmen för bra för att vara sann?

Jag hittar ingen information på Acers hemsida utan endast det som finns på Inet.

Köpte 2019 en Predator X27 men upplevde att 27 tum var minimum för 4K samt att den hade en fläkt och ibland ej startade upp från viloläge.

Har det blivit bättre sedan dess? Är det någon annan som funderar på att köpa den?

Tacksam för alla svar

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Jag har starka funderingar och förhandsboka denna best

Som du säger så låter det väldigt bra pappret. Man får hoppas den är så bra som det skrivs i specen.

Denna blir min första 4k skärm till datorn/ps5, jag har ju inget något att jämföra med egentligen förutom tvn då men kan ju inte tro att denna är nå skräp direkt, för denna kostar mer än tvn och den är jag nöjd med

Visa signatur

[AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz 36MB] [Noctua NH-D15] [ASUS TUF GAMING X570-PLUS] [Steelseries Rival 300 mus] [QPAD Musmatta] [MSI Radeon RX 6800 XT 16GB] [Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX AMD] [Windows 10 Pro 64-bit] [Samsung 860-Series EVO 1TB] [2x Samsung 1.0T] [1x Seagate Barracuda 4TB 256MB Cache] [Fractal Design Define R6 USB-C Gunmetal TG] [PSU Corsair RM750X 750W v2 Modulär]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haztheman:

Jag har starka funderingar och förhandsboka denna best

Som du säger så låter det väldigt bra pappret. Man får hoppas den är så bra som det skrivs i specen.

Denna blir min första 4k skärm till datorn/ps5, jag har ju inget något att jämföra med egentligen förutom tvn då men kan ju inte tro att denna är nå skräp direkt, för denna kostar mer än tvn och den är jag nöjd med

Jag har lagt en förhandsbokning, någon måste ju vara först ut

Jag har en 1440p, 32 tum 240Hz i nuläget men jag är inte nöjd med upplösningen på denna storlek av skärm, blir för pixligt och suddigt.

En 32 tum 4K 144Hz borde vara tillräckligt bra för att hålla i 2-3 år framåt utan att behöva byta skärm.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Får gärna höra av dig hur den går, funderar starkt på att köpa en.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem

Massvis med 32" 4K 144+hz IPS påväg under hösten.
Nitro är ju deras "budget" serie så ibland kan de betyda mer panel lotteri för få ett bra exemplar.

Permalänk
Lego Master

Efter mina erfarenheter och äventyr med min Acer Nitro XV340CKP så tror jag att det blir min sista Acer-skärm på ett tag. Det finns problem med DP audio-signalen, HDR-implementationen är keff, skärmens inställningsmenyer låser ute vissa inställningar utan synbar anledning (primärt wide mode i mitt fall).

Your mileage may vary, men som den gamla devisen säger: du får vad du betalar för.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Efter mina erfarenheter och äventyr med min Acer Nitro XV340CKP så tror jag att det blir min sista Acer-skärm på ett tag. Det finns problem med DP audio-signalen, HDR-implementationen är keff, skärmens inställningsmenyer låser ute vissa inställningar utan synbar anledning (primärt wide mode i mitt fall).

Your mileage may vary, men som den gamla devisen säger: du får vad du betalar för.

Skulle du då säga att det är värt att vänta på Acer Predator XB323QKNV t.ex.? Är det liksom byggkvalitén man betalar för? Annars verkar de ganska lika (minus g-sync och VRR (visst är G-sync och VRR två olika saker? =P))

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Tronglonok:

Skulle du då säga att det är värt att vänta på Acer Predator XB323QKNV t.ex.? Är det liksom byggkvalitén man betalar för? Annars verkar de ganska lika (minus g-sync och VRR (visst är G-sync och VRR två olika saker? =P))

Den är säkert bättre än min Nitro, men Acer har tuggat lite på mitt tålamod så jag hade inte skaffat den direkt på launch day oavsett.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tronglonok:

Skulle du då säga att det är värt att vänta på Acer Predator XB323QKNV t.ex.? Är det liksom byggkvalitén man betalar för? Annars verkar de ganska lika (minus g-sync och VRR (visst är G-sync och VRR två olika saker? =P))

Skrivet av Shudnawz:

Den är säkert bättre än min Nitro, men Acer har tuggat lite på mitt tålamod så jag hade inte skaffat den direkt på launch day oavsett.

Jag har helt motsatt erfarenhet, har ägt 3 st Nitro skärmar och samtliga har varit fantastiska.

Apropå 32 tum 4K 144Hz, tror ni inte att alla modeller som kommer från olika tillverkare kommer använda samma panel?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Efter mina erfarenheter och äventyr med min Acer Nitro XV340CKP så tror jag att det blir min sista Acer-skärm på ett tag. Det finns problem med DP audio-signalen, HDR-implementationen är keff, skärmens inställningsmenyer låser ute vissa inställningar utan synbar anledning (primärt wide mode i mitt fall).

Your mileage may vary, men som den gamla devisen säger: du får vad du betalar för.

Haha skickade också tillbaks en sån, fast den var jävla billig, kunde nog inte väntat sig mer. Men jag tror nog acer har en hel del bra skärmar annars, så det varierar nog från modell till modell.

Dock hade t.ex RTINGS gett den riktigt bra betyg, likvärdigt med LGs nano IPS paneler med liknande stats, sista gången jag lyssnar på dem^^ Helt kass overdrive i freesync samt flicker, crosshair funktionen sitter en halv cm fel åt höger (inte för jag skulle använda den men wtf)

TS: Tror nog det är helt okej att förboka den, sätt undan några dagar i början och testa den ordentligt så du inte upptäcker nått strul, har ju alltid ångerrätt. Har du tur kommer kanske recensioner nån vecka innan släpp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tronglonok:

Skulle du då säga att det är värt att vänta på Acer Predator XB323QKNV t.ex.? Är det liksom byggkvalitén man betalar för? Annars verkar de ganska lika (minus g-sync och VRR (visst är G-sync och VRR två olika saker? =P))

Personligen skulle jag ta g-sync versionen, även om den kostar nån tusenlapp mer. Verkar vara så hit and miss med freesync/gsync compatible. Just främst för att gsync-modulen oftast (alltid?) har variable overdrive. Som t.ex på xv340cbk (freesync) jag testat nyss, flöt skitbra med skarp bild runt 130-140 fps, men runt 80 fps blev det mycket eftersläpningar då antagligen overdriven var för hög (eller låg) i det spektrumet.

Permalänk
Medlem

Storlek 32 tum för fifa på ps5

Hej , jag har förbokat denna skärmen , och jag bara spelar fifa , undrar om storlek är för mycket stor? Har någon spelat fifa på 32 tum ?

Permalänk
Medlem

Hittar verklgien inte ett skit om denna skärmen på internet. Har också föreställt men när jag googlar får jag typ bara upp inet.se . Acer pratat inte ens om den någonstans? Eller är min Google inte rätt inställd 🤣?

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

The realease date is 3rd sept . I contacted acer and they responded that this is coming to the market soon . Lets hope they keep their word.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jazzysan:

The realease date is 3rd sept . I contacted acer and they responded that this is coming to the market soon . Lets hope they keep their word.

Ahh nice, great news!

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

Sitter troligen samma panel i denna som Gigabyte Aorus FI32U som Hardware Unboxed nyligen la upp recension på och dom var dessvärre inte superimponerade

Förhoppningsvis är Acern lite bättre "tune:ad".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem

Den skulle släpts idag va? Står bara försenad leverans på inet. Väntar ivrigt på recensioner på denna och predator versionen^^

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Massvis med 32" 4K 144+hz IPS påväg under hösten.
Nitro är ju deras "budget" serie så ibland kan de betyda mer panel lotteri för få ett bra exemplar.

Vart kan man läsa mer om detta?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Sitter troligen samma panel i denna som Gigabyte Aorus FI32U som Hardware Unboxed nyligen la upp recension på och dom var dessvärre inte superimponerade

Förhoppningsvis är Acern lite bättre "tune:ad".

Framför allt så är det input laggen som jag är mest bekymrad över när det gäller den skärmen.

Visa signatur

Space is the place
-------------------------------
EVGA RTX 3080 FTW3 ULTRA│Ryzen 5950X│X570 Crosshair VIII Hero│32GB Dominator Platinum 3600MHz RAM│

Permalänk
Medlem

Nu i lager

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem

nu har jag hämtat den och måste säga att jag är väkdigt imponerad av 32tum 4k. känns helt rätt.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

nu har jag hämtat den och måste säga att jag är väkdigt imponerad av 32tum 4k. känns helt rätt.

Kan man fråga hur den funkar och om du är nöjd med den? Är det några konstigheter som att 4k inte fungerar utan 2 DP kablar eller att den inte går upp i 144Hz i 4k? Funkar HDR som det ska? Hittar inga speciella reviews någonstans men med priset så lockar den det är helt klart :>

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400A RGB Black ║ MSI Radeon RX 6900 XT GAMING X TRIO ║ AMD Ryzen 9 5900X Processor ║ Corsair iCUE H100i RGB PRO XT ║ Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB ║ Samsung 980 PRO 1TB SSD ║ ASUS Prime X570-P, Socket-AM4 ║ Corsair TX750M, 750W PSU ║ ACER Nitro XV2 4K UDH 144Hz ║ Yamaha MG10XU Mixer ║ Beyerdynamic DT 1770 PRO ║ SHURE SM7B Mic ║ CloudLifter

Permalänk
Medlem
Skrivet av dogson69:

Kan man fråga hur den funkar och om du är nöjd med den? Är det några konstigheter som att 4k inte fungerar utan 2 DP kablar eller att den inte går upp i 144Hz i 4k? Funkar HDR som det ska? Hittar inga speciella reviews någonstans men med priset så lockar den det är helt klart :>

hej,

kan göra en lite mer utförlig review imorgon. Men det är givetvis 1 kabel som behövs, DP 1.4 med DCS eller HDMI 2.1 funkar båda två i 4k 144hz. HDR funkar bättre än vad jag hoppats på, skulle gissa på fler än 16 zoner dimming.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

hej,

kan göra en lite mer utförlig review imorgon. Men det är givetvis 1 kabel som behövs, DP 1.4 med DCS eller HDMI 2.1 funkar båda två i 4k 144hz. HDR funkar bättre än vad jag hoppats på, skulle gissa på fler än 16 zoner dimming.

Det låter väldigt bra. Håller mig tills imorn då

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400A RGB Black ║ MSI Radeon RX 6900 XT GAMING X TRIO ║ AMD Ryzen 9 5900X Processor ║ Corsair iCUE H100i RGB PRO XT ║ Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB ║ Samsung 980 PRO 1TB SSD ║ ASUS Prime X570-P, Socket-AM4 ║ Corsair TX750M, 750W PSU ║ ACER Nitro XV2 4K UDH 144Hz ║ Yamaha MG10XU Mixer ║ Beyerdynamic DT 1770 PRO ║ SHURE SM7B Mic ║ CloudLifter

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att höra hur din upplevelse har varit efter några dagars testande!

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag har nu hunnit testa skärmen i lite mer än ett dygn. Jag använder skärmen dels som gamingskärm till min stationära dator i signaturen men även inkopplad via USB-C till min Macbook m1(jobbdator) där den laddas och skickar bilden samtidigt direkt från skärmen. Skärmen har en inbyggd KVM-switch men det är en alldeles för lång väg i menyerna för att det ska ske smärtfritt. Hoppas att de i en framtida uppdatering gör så att man kan tilldela någon knapp den funktionen så att den byter från det ena till det andra.

Mycket trevligt med 4K på 32tum, det känns verkligen helt rätt, man ser absolut inte pixlar från det avstånd jag sitter. Jag har tidigare behövt luta mig närmare skärmen vid spelande i intensiva strider för att känna att jag ser allt, nu kan jag sitta mer tillbakalutad.

Jag har just nu mitt 3080 ti kopplat via hdmi 2.1 och då möjliggörs 144 hz HDR med 12 bpc med G-sync/VRR aktiverat. Jag upplever att G-sync/VRR funkar bra och jag ser inte några bekymmer med kompatibiliteten. Via DP funkar också allt men skärmen är begränsad till 10bpc vilket jag tror är skärmens egentliga tak.

Jag spelade in en liten film för att ni ska få en bättre förståelse för HDR och skärmens utseende. Vill ni ha några andra bilder eller filmer på något specifik så säg till. Filmen är just nu under uppladdning så fungerar nog inte omedelbart.

https://youtu.be/7VvNzQnb7Z4

HD-versionen håller på att bearbetas.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Hej,

Jag har nu hunnit testa skärmen i lite mer än ett dygn. Jag använder skärmen dels som gamingskärm till min stationära dator i signaturen men även inkopplad via USB-C till min Macbook m1(jobbdator) där den laddas och skickar bilden samtidigt direkt från skärmen. Skärmen har en inbyggd KVM-switch men det är en alldeles för lång väg i menyerna för att det ska ske smärtfritt. Hoppas att de i en framtida uppdatering gör så att man kan tilldela någon knapp den funktionen så att den byter från det ena till det andra.

Mycket trevligt med 4K på 32tum, det känns verkligen helt rätt, man ser absolut inte pixlar från det avstånd jag sitter. Jag har tidigare behövt luta mig närmare skärmen vid spelande i intensiva strider för att känna att jag ser allt, nu kan jag sitta mer tillbakalutad.

Jag har just nu mitt 3080 ti kopplat via hdmi 2.1 och då möjliggörs 144 hz HDR med 12 bpc med G-sync/VRR aktiverat. Jag upplever att G-sync/VRR funkar bra och jag ser inte några bekymmer med kompatibiliteten. Via DP funkar också allt men skärmen är begränsad till 10bpc vilket jag tror är skärmens egentliga tak.

Jag spelade in en liten film för att ni ska få en bättre förståelse för HDR och skärmens utseende. Vill ni ha några andra bilder eller filmer på något specifik så säg till. Filmen är just nu under uppladdning så fungerar nog inte omedelbart.

https://youtu.be/7VvNzQnb7Z4

HD-versionen håller på att bearbetas.

Tack för att du gjorde en så pass detaljerad video, det sätter saker i ett helt annat ljus. Ser ut att bli denna för mig med, iaf om inte någonting annat dyker upp under de närmsta dagarna.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400A RGB Black ║ MSI Radeon RX 6900 XT GAMING X TRIO ║ AMD Ryzen 9 5900X Processor ║ Corsair iCUE H100i RGB PRO XT ║ Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB ║ Samsung 980 PRO 1TB SSD ║ ASUS Prime X570-P, Socket-AM4 ║ Corsair TX750M, 750W PSU ║ ACER Nitro XV2 4K UDH 144Hz ║ Yamaha MG10XU Mixer ║ Beyerdynamic DT 1770 PRO ║ SHURE SM7B Mic ║ CloudLifter

Permalänk

Förbokade XB predator versionen av denna och den har ännu inte kommit i lager någonstans typ ett halvår senare.. Så jag funderar på denna lillebrodern.

Enligt inet så har den inte gsync, men ni säger att den har det? I så fall blir det en beställning då denna finns rejält i lager.

Permalänk
Medlem

Yes den funkar fint med g-sync 48-144hz jag har inte sett att XB versionen ska kunna gå lägre så tror inte just g-syncen kommer upplevas bättre. Jag förstår uppriktigt sagt inte alls varför den ska kosta 2500kr mer när jag har genomsökt nätet på deras specifikationer.

Visa signatur

7800x3D | Asus Strix 4090 OC | x670 MSI Pro WIFI | 6000Mhz 32GB CL30 DDR5 | SN850X 2GB | NH-DH15 Chromax Black| Fractal North Mesh | TUF 1000W Gold | Samsung Neo G8 32' 4K 240hz | Mac M2 |

Permalänk
Skrivet av ibland:

Yes den funkar fint med g-sync 48-144hz jag har inte sett att XB versionen ska kunna gå lägre så tror inte just g-syncen kommer upplevas bättre. Jag förstår uppriktigt sagt inte alls varför den ska kosta 2500kr mer när jag har genomsökt nätet på deras specifikationer.

Vad trevligt!
Då beställer jag denna istället.
Jag tror när jag la en beställning så fanns inte denna XV32 på marknaden. Så nu när jag inte orkade vänta längre kollade jag efter nya. För mina behov så är xv32 ett klarare val än xb32