Permalänk
Medlem

Routern får inget internet

Hej hej,

När min pappas hyresbolag bytte internetleverantör så slutade internet fungera till hans router. Internetsymbolen lyser varken på hans gamla router eller en helt ny ASUS RT-N12E när vi kopplar in nätverkskabeln. När vi kopplar nätverkskabeln direkt till hans dator så fungerar det utan problem. Vi har prövat med två olika kablar och två routers.

Lite övrig info: han kan ansluta till wifit, men saknar internet. Hans leverantör tror det beror på routern, men hur kan det göra det när det inte ens fungerar med en helt nyköpt?

Permalänk
Samsung Sverige

Började ni med datorn ansluten först? Det skulle möjligen kunna vara ett DHCP-lån som ligger kvar och stör när routern försöker få en adress tilldelad sig. Testa stäng av all ansluten utrustning i någon timme och koppla sedan in routern direkt (gärna med en återställning först).

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jag hade problem med både ASUS RT-AX55 Wi-Fi 6 och ASUS RT-AX56U tidigare i våras. Fick inget internet och allt var stendött, kunde inte ens nå routerns konfiguration. Lämnade tillbaka både två och testade sedan med en annan som fungerade direkt.

Allt såg bra ut både från mitt håll och från Bahnhof, och när jag testade en annan router funkade det som sagt utan problem. Varken jag, Inet eller Bahnhof listade dock ut vad problemet faktiskt var, men det funkade definitivt inte bra med Asus här hemma.

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]