Intel "Meteor Lake" på 7 nanometer kan ta plats i sockel LGA 1800

Permalänk
Melding Plague

Intel "Meteor Lake" på 7 nanometer kan ta plats i sockel LGA 1800

När sockelskyddet för LGA 1700 letar sig ut på webben bekräftas även dess efterträdare med åtminstone 100 extra kontaktstift.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ska dom byta sockel så ofta kommer nog ännu fler byta lag tror jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ska dom byta sockel så ofta kommer nog ännu fler byta lag tror jag

De byter varannan generation som de brukar göra, det är väl inget speciellt med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Artikel:

Då sockel LGA 1700 växer med 7,5 mm på ena ledden innebär det att kontaktytorna på merparten kylare inte täcker hela processorn och därmed kan göra det aktuellt att investera i en ny kyllösning.

Om de växer 7,5 mm på bredden så innebär det väll att de matchar storlek med amd's cpuer, så de flesta befintliga kyllösningar torde fungera?

Edit: nvm..: https://cdn.videocardz.com/1/2021/06/Intel-LGA1700-vs-LGA1200...

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Modulär CPU-sockel på moderkort kanske vore något för moderkortstillverkare, men antagligen är det slit & släng som skall råda. Kul om Intel kan ta foten från bromsen dock.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Någon som sett något om hur core-fördelningen kommer se ut för alder lake? Är det dom stora eller dom små som kommer öka/minska mellan modeller, eller bägge?

Är det mer eller mindre bekräftat att Raptor Lake blir en refresh?

Permalänk
Snusfri

Ska verkligen bli intressant att se hur Alder Lake kommer att prestera, börjar bli dags för en uppgradering nu.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ska verkligen bli intressant att se hur Alder Lake kommer att prestera, börjar bli dags för en uppgradering nu.

Ja verkligen. Sitter med praktiskt taget samma CPU som dig (i7-8086K) och har bara vilat på hanen med uppgradering för att jag vet att Ålder Lake är runt hörnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Modulär CPU-sockel på moderkort kanske vore något för moderkortstillverkare, men antagligen är det slit & släng som skall råda. Kul om Intel kan ta foten från bromsen dock.

Tror det bara kommer att innebära fler buggar och problem med inkompabilitet i längden. Man kan ploppa in en CPU i en moderkaka som inte alls stödjer den t.ex. Inga problem för entusiater och för de som kan söka informationen (om den finns, etc).

Se bara hur det har varit med olika chipset för olika modeller på Ryzens sida. Man har inte riktigt vetat i förväg vad som kommer att stödja vad och vissa har blivit sura. Men det löste väl sig ganska bra i efterhand.

Dålig PR på ena eller andra sättet, vilket väljer man? ... Det som ger mest pengar och är bekvämast för en själv gissar jag i många fall.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Modulär CPU-sockel på moderkort kanske vore något för moderkortstillverkare, men antagligen är det slit & släng som skall råda. Kul om Intel kan ta foten från bromsen dock.

Menar du att man skulle byta ut själva processorsockeln men behålla samma kretskort?
Mellan olika socklar med olika antal stift på olika platser?
Dessutom har moderna moderkort relativt tighta toleranser där ledningsbanornas längd spelar en signifikant roll.
Åtminstone mellan processor, systemminne, chipset och sånt.
Typ SATA portar och USB (framförallt äldre generationer som 3.0 och 2.0), gigabit nätverk och sådana "långsamma" portar har rimligtvis inte lika tighta toleranser.

Kanske går att göra någon proof of concept med betydligt enklare kretsar.
Men om du menar det jag tror du menar, så låter det inte som en realistisk lösning för moderna datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Menar du att man skulle byta ut själva processorsockeln men behålla samma kretskort?
Mellan olika socklar med olika antal stift på olika platser?
Dessutom har moderna moderkort relativt tighta toleranser där ledningsbanornas längd spelar en signifikant roll.
Åtminstone mellan processor, systemminne, chipset och sånt.
Typ SATA portar och USB (framförallt äldre generationer som 3.0 och 2.0), gigabit nätverk och sådana "långsamma" portar har rimligtvis inte lika tighta toleranser.

Kanske går att göra någon proof of concept med betydligt enklare kretsar.
Men om du menar det jag tror du menar, så låter det inte som en realistisk lösning för moderna datorer.

Skulle väl möjligen vara att göra en LGA med 2500 stift nu och definera de som inte behövs nu först senare, men det skulle bli som med AM4 till slut ändå med nya generationer som inte stöds på gamla kort och så vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Menar du att man skulle byta ut själva processorsockeln men behålla samma kretskort?
Mellan olika socklar med olika antal stift på olika platser?
Dessutom har moderna moderkort relativt tighta toleranser där ledningsbanornas längd spelar en signifikant roll.
Åtminstone mellan processor, systemminne, chipset och sånt.
Typ SATA portar och USB (framförallt äldre generationer som 3.0 och 2.0), gigabit nätverk och sådana "långsamma" portar har rimligtvis inte lika tighta toleranser.

Kanske går att göra någon proof of concept med betydligt enklare kretsar.
Men om du menar det jag tror du menar, så låter det inte som en realistisk lösning för moderna datorer.

Ja, precis.
Jo jag förstår att det finns fysiska begränsningar och det vore säkert inte lätt, men kan man ha moderkort som stödjer AM2+/AM3 samt DDR2/DDR3 så borde inte LGA1700/1800 vara omöjligt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ska dom byta sockel så ofta kommer nog ännu fler byta lag tror jag

Hur ofta är det? Det enda vi faktiskt vet är att någon designat en sockel och gett den namn i LGA 18XX-serien.

Det finns ingen information om att denna sockel alls kommer att användas till någon serietillverkad produkt. Även om det skulle finnas planer på att använda den så kan dessa planer ändras. (Jämför bara Intels publika framtidsprojektioner från 2013-14 med vad som hänt sedan dess.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Hur ofta är det? Det enda vi faktiskt vet är att någon designat en sockel och gett den namn i LGA 18XX-serien.

Det finns ingen information om att denna sockel alls kommer att användas till någon serietillverkad produkt. Även om det skulle finnas planer på att använda den så kan dessa planer ändras. (Jämför bara Intels publika framtidsprojektioner från 2013-14 med vad som hänt sedan dess.)

Jag menade att om de fortsätter på den inslagna vägen kommer folk fortsätta byta lag