Apple och Google drar in 290 miljarder på appar under andra kvartalet

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

De har väl lånat över räknenissar från Hollywood...

(Skämt åsido - Apple har kostnader för App Store och förtjänar att få täckning för dem + en rimlig vinst. Det är bara det att 30% av alla betal-appar är väldigt mycket pengar, och att det sponsrar gratisappar som uppdaterar sig hela tiden är inte rätt någonstans.)

Absolut ska de ha bra betalt, men att påstå att det inte är säkert att man gör vinst på App store kan omöjligen stämma med dessa siffror 🙂

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem

Fattar inte, känner fortfarande inte en enda person som nånsin betalat för ett spel oavsett vilken mobil plattform...

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Shudnawz:

HUR?! Vad köper folk för appar? Jag tror inte jag har mer än två betalappar i min mobil, och de som har abonnemang har jag skaffat direkt från tjänsten i fråga, inte via nån appstore.

Vad spelar folk på mobilen? It's...the.. just, what?!

Finns många valar utöver vanligt folk som kanske lägger 10k om dan minst på micro transaktioner om det räknas in vad dom beräknar

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Förstår varför Apple slåss mot Epic

Själv tänker jag tvärt om, förstår inte varför Apple slåss med Epic när Apple redan har så snuskigt mycket cash. Men är väl iofs ingen nyhet att giriga företag är giriga..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

Orkade inte med reklamen så köpte pro (inte premium prenumeration):
https://help.tunein.com/what-is-the-difference-between-pro-pr...

Fast det är ju en hel del radiokanaler som inte ens har reklam.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Har handlat för ett par hundralappar Google Play genom Rewards. Det mesta av pengarna spenderades i Clash Royale.

Till iOS finns det fler kvalitativa appar som exempelvis Pro Camera by Moment, vilket gjort att jag köpt mer för riktiga pengar där.

Har nog spenderat en bit över 1000:- där under årens lopp.

De första apparna till iOS laddade jag hem den 12:e juli 2009! Av dessa så är det enbart en app, Prisjakt, som inte längre uppdateras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Fast det är ju en hel del radiokanaler som inte ens har reklam.

I appen… banner… och vid uppstart om jag minns rätt… Var värt 70kr eller vad det nu kostade när jag köpte Pro. Vad radiokanalerna sänder kan ju appen förstås inte påverka.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mindfighter:

I appen… banner… och vid uppstart om jag minns rätt… Var värt 70kr eller vad det nu kostade när jag köpte Pro. Vad radiokanalerna sänder kan ju appen förstås inte påverka.

Oki, stör mig inte då jag kör det antingen via sonos eller i bilen via carplay.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Fasen alltså, jag tillhör definitivt "old gen"
Har aldrig köpt en app, kommer aldrig att köpa någon heller
Min telefon är och förblir en telefon

14 Mdr Sek, i veckan...utan att i princip lyfta ett finger (förutsatt att Apple satt upp sin infrastruktur rätt)
Förstår varför Apple slåss mot Epic

Inte riktigt, tror det sitter ett antal personer som lyfter ett och annat finger. Enligt Apple gjorde man bland annat följande under 2020:

Citat:

Apple deactivated 244 million customer accounts due to fraudulent and abusive activity, including fake reviews. It also rejected 424 million attempted account creations due to fraudulent and abusive patterns.

Mer statistik på sida 12 här
https://www.apple.com/privacy/docs/Building_a_Trusted_Ecosyst...

Permalänk
Medlem

Jag har fått många samtal från vänner/släktingar vars räkningar från apple store och google play varit enorma och dom bett mig tolka vad det är och varför det hänt.
Anledningen?
Deras barn har lyckats köpa loot boxes/dlc, kalla det vad man vill i dom olika mobilspelen, och inte fattat att det handlat om riktiga pengar. (i andra fall inte brytt sig).
Tro nog absolut att liknande fall kan bidra stort till dessa siffror.

Permalänk
Medlem

Helt galet Vad köper folk för appar egentligen? Jag har aldrig betalat för en app…

Är nog för gammal med mina 40+

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Ja på ett eller annat sätt köper jag eller betalar det mesta genom eller med min mobil, alltså min primära datorenhet - ingenting konstigt här... Väntar bara på att Apple ska ha 30% på autogiro-betalningarna, det är ju vi alla med på, eller hur var det nu..?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Helt galet Vad köper folk för appar egentligen? Jag har aldrig betalat för en app…

Är nog för gammal med mina 40+

Jag är nog också för gammal med mina 75 men jag har faktiskt betalat för att slippa reklam i en app som jag inte längre minns vilken det var. Jag har den inte kvar längre och det är den enda jag betalat för. Kanske för att mobilen mest används som telefon och ibland för att skicka SMS/MMS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Varför är folk stolta över att inte betala för appar? Då är det klart ni tycker appar är skräp om ni sitter med skitsakerna som är gratis eller fyllda till gränsen med reklam

Själv köper jag lite småspel då och då. Får jag 5 timmars nöje för 40 SEK så är det jäkla billigt jämfört med i stort sett allt man kan köpa i nöjesväg på stan

Jag menade inte att jag är "stolt" över att inte köpa något i mobilen.
Min uppfattning är att 99% av allt som finns i app-stores, där är det du som är produkten.

Självklart köper jag spel och filmer, och undviker köpa skräp

Tror i grund och botten att det beror på att jag ser på mobilen som en telefon i första hand; spelar gör jag på PCn, film tittar jag på i TVn och böcker läser jag i fåtöljen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Hehe, ja, där är jag också oförstående! Man får ju anta att folk gillar smaken av det.

Jag själv gillar nog inte smaken av öl & vin. Och om man ska göra en drink och täcka alkoholsmaken så kan jag lika gärna ta bort alkoholen från drinken.

Cider är väl mitt undertag jag gillar men även där kan jag lika gärna köpa alkoholfri cider för jag tycker inte alkoholen tillför något speciellt.

"Det är inte smaken utan yrsla man e ute efter"
Jag känner mig träffad....köpe en whiskyflaska för 2 dagar sen som kostade 900 spänn. En sådan Whisky köper man för smakens skull.
Vill jag ha lite yrsel köper jag något billigt.

OT:
Jag har nog lagt typ 300 kr totalt på appar i mobilen varav en app var FFVII som var ganska dyr.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peking:

Absolut ska de ha bra betalt, men att påstå att det inte är säkert att man gör vinst på App store kan omöjligen stämma med dessa siffror 🙂

Länk tack.
Däremot sa Epic i till exempel den brittiska hearingen om lootboxes (surprise mechanics - EA) och att de inte tjänade pengar på fortnite. T.ex. här, från 9.00

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Länk tack.
Däremot sa Epic i till exempel den brittiska hearingen om lootboxes (surprise mechanics - EA) och att de inte tjänade pengar på fortnite. T.ex. här, från 9.00

Jag hade för mig att det var i någon av nyheterna här eller på FZ jag läste det. Jag hittar inte det nu, så antingen är jag värdelös på att söka eller så är det något jag drömt

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Räknas Hearthstone? Köper båda förhandsbokningarna (Mega bundle och bundle) så 1300:- där bara var femte månad.

Skrivet av Tazok:

Jag har fått många samtal från vänner/släktingar vars räkningar från apple store och google play varit enorma och dom bett mig tolka vad det är och varför det hänt.
Anledningen?
Deras barn har lyckats köpa loot boxes/dlc, kalla det vad man vill i dom olika mobilspelen, och inte fattat att det handlat om riktiga pengar. (i andra fall inte brytt sig).
Tro nog absolut att liknande fall kan bidra stort till dessa siffror.

Antar du sagt till dem att aktivera lösenord när man ska handla med bankkort.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]