Trojan hittat Win32 Dynamer rfn

Permalänk
Medlem

Trojan hittat Win32 Dynamer rfn

Hello,

För ett tag sedan laddade jag ner Bf2 Revive för lite gaming. Min dator började igår bete sig konstigt. Den hängde sig, kunde inte öppna aktivitetshanteraren och programmen frös en efter en. Mitt internet har även varit struligt senaste tiden.

Hur som, igår drog jag ur nätverkskabeln och gjorde en djupscann av datorn. Efter ett par timmar hittade den en trojan,
win32 dynamer rfn.

Tog bort den via WD och raderade allt jag kunde hitta som hade koppling till BF2.
Har även en bild från Windows men vet inte hur jag postar den här.
Behöver jag göra något mer? Behöver jag blåsa hårddisk och allt?

Tack alla!!!

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Gigabyte B550 Gaming X | 5800X | ASUS 3070 | Hyperx Fury 32 GB | Corsair 850E

Permalänk
Medlem

Bf2 revive har vad jag vet aldrig släppts?
Det är inte så att vi tänker på bf2hub?

Vilket antivirus använde du?

Jag har själv använt bf2hub och vill kolla om jag är infekterad.

Om det är bf2hub så har jag aldrig märkt av problem och ej upptäckt virus vid egna scanningar. Sist jag använde det var väll tidigt 2020.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Bf2 revive har vad jag vet aldrig släppts?
Det är inte så att vi tänker på bf2hub?

Vilket antivirus använde du?

Jag har själv använt bf2hub och vill kolla om jag är infekterad.

Om det är bf2hub så har jag aldrig märkt av problem och ej upptäckt virus vid egna scanningar. Sist jag använde det var väll tidigt 2020.

Juste ja, Revive var ett par år sedan, detta var nog Hub. Scannade med Windows Defender.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Gigabyte B550 Gaming X | 5800X | ASUS 3070 | Hyperx Fury 32 GB | Corsair 850E

Permalänk
Medlem
Skrivet av beenster:

Juste ja, Revive var ett par år sedan, detta var nog Hub. Scannade med Windows Defender.

Körde precis full virusscan på min win10 dator som hade bf2hub och bf2. Jag fick inga resultat, så känns osäkert att det är källan till upptäckten. Det är inte så att du piratat bf2?

Jag rekommenderar alltid att blåsa hela datorn om virus är upptäckt om det ej är live-upptäckt.
Även om det rensas korrekt osv så finns det risk att viruset laddat ner fler virus som ej är upptäckta som körs i bakgrunden eller smygit sig in i filer.

Är det liveupptäckt så anser jag själv att det borde vara säkert att fortsätta, då det troligt ej kunnat köra sin kod.

Allt handlar om vilka risker man väljer att ta.
Jag skulle ej välja att göra bankärenden via en dator som någonsin haft virus upptäckta på sig.

Kan ju testa köra malware bytes och liknande för en extra 'full scan' om man inte litar på windows defender helt 100.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Körde precis full virusscan på min win10 dator som hade bf2hub och bf2. Jag fick inga resultat, så känns osäkert att det är källan till upptäckten. Det är inte så att du piratat bf2?

Jag rekommenderar alltid att blåsa hela datorn om virus är upptäckt om det ej är live-upptäckt.
Även om det rensas korrekt osv så finns det risk att viruset laddat ner fler virus som ej är upptäckta som körs i bakgrunden eller smygit sig in i filer.

Är det liveupptäckt så anser jag själv att det borde vara säkert att fortsätta, då det troligt ej kunnat köra sin kod.

Allt handlar om vilka risker man väljer att ta.
Jag skulle ej välja att göra bankärenden via en dator som någonsin haft virus upptäckta på sig.

Kan ju testa köra malware bytes och liknande för en extra 'full scan' om man inte litar på windows defender helt 100.

Fan okej då blir de att blåsa hela datorn då, har bara spel typ ändå men men.... Tack för allt!!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Här låg den ifall du vill veta;

E:/Battlefield 2\Redist\tools/DIESoft.zip
E:/Battlefield 2\Redist\tools/DieSoft.zip->DIESoft

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av beenster:

Här låg den ifall du vill veta;

E:/Battlefield 2\Redist\tools/DIESoft.zip
E:/Battlefield 2\Redist\tools/DieSoft.zip->DIESoft

Googlade runt lite, ser ut som att Diesoft är ett fusk för att "unlocka" alla vapen i battlefield, är ju ofta fusk och liknande upptäcks som virus, så kanske är det?
Om du då inte kört diesoft filerna så skulle jag nog inte oroa mig allt för mycket

Dubbelkollade, jag har ej dessa filer under 'redist' mappen i battlefield 2

Visa signatur