Permalänk
Medlem

Hur benchmarka ram-minnen?

Har inte lyckats luska ut vad som är fel med min Acer Nitro 5 men har typ 20-25% sämre prestanda än likadana datorer i multitrådade applikationer enligt. Det lutar åt att det skulle kunna vara ett dåligt minne som jag fått men för att ta reda på det skulle jag dels behöva köra något benchmark som kan bekräfta detta samt ställa det mot likvärdiga datorer.

Har ni några tips? Aida64 kostar pengar och inget jag lägger på mjukvara för ett sånt här test.
Har en Acer Nitro 5 med i5 10300H och 1x8GB DDR4 3200Mhz CL22 som körs i 2933Mhz. Dvs standard för den här burken.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Keeper of the Bamse

Passmark har minnestest. Finns gratis trial.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Passmark har minnestest. Finns gratis trial.

Tack!
Den här Acern verkar komma med olika minnen. Vissa verkar få minnen från SK Hynix HMA81GS6DJR8N-XN 8GB som verkar ha höge skrivprestanda än Micron Technology 4ATF1G64HZ-3G2E1 8GB som sitter i min burk. Men ingen verkar ha så dålig skrivprestanda som jag. Får endast 6933 i memory write under "Memory Mark"-testet. Sammanlagd memory mark endast 2183.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

CL22 är väl ganska långsamt för 3200 MHz, är du säker på att det är CL22 på minnet?
CL16 verkar vara det normala om man ska gå efter Webhallens utbud. (lägre CL är bättre)
Om du dessutom kör på lägre frekvens än märkning så kan du sänka cas ett steg jfrt märkningen.
Något som påverkar prestandan mera kan vara skillnaden mellan en och två minnesmoduler, det är bättre med 2x4GB än 1x8GB.

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk

Jag har använt LinpackXtreme efter att jag såg Buildzoid (från Actually Hardcore Overclocking) förklara varför han använder det. I korta drag är det för att vissa benchmarks bryr sig om bandbredd, andra bryr sig mer om latens. Med LinpackXtreme så spelar båda roll. Ungefär så förklarade han det iaf.

Men man får vara noga med att inte använda för många CPU-kärnor/trådar. Det är jävligt tungt och din CPU kommer bli överhettad om du låter den använda alla kärnor och trådar.
Håll koll med HWiNFO64 eller liknande så du inte pressar för hårt.

Jag körde samma som Buildzoid gjorde:
(2) Stress test
-> (3) 6 GB
-> (2) Kör två gånger (eller många fler om du vill testa stabilitet)
-> Svara N på om du vill använda alla trådar, du kan börja att testa några få trådar och hålla koll på temperatur. Om du har utrymme kan du öka till nästa gång. Du vill antagligen använda så många som din CPU klarar av utan att bli alldeles för varm, för om du använder för få så spelar nog bandbredd och timings på RAM inte så värst stor roll.

edit:
Iofs är LinpackExtreme mer användbart om man ska överklocka / tweaka timings på RAM och validera att man får bättre prestanda. Om du bara ska jämföra mot andras resultat så är nog Passmark bättre och definitivt enklare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av microblaze:

CL22 är väl ganska långsamt för 3200 MHz, är du säker på att det är CL22 på minnet?
CL16 verkar vara det normala om man ska gå efter Webhallens utbud. (lägre CL är bättre)
Om du dessutom kör på lägre frekvens än märkning så kan du sänka cas ett steg jfrt märkningen.
Något som påverkar prestandan mera kan vara skillnaden mellan en och två minnesmoduler, det är bättre med 2x4GB än 1x8GB.

Det är standard för laptop-minnen till tionde generationens intelprocessorer. I alla fall upp till i5. Det finns med tightare timings men bara vid 1.35v och på alla dessa gaminglaptops under låt säga 15000:- så brukar bios vara låst och ingen möjlighet till XMP-profiler.

Skrivet av Galadhnen:

Jag har använt LinpackXtreme efter att jag såg Buildzoid (från Actually Hardcore Overclocking) förklara varför han använder det. I korta drag är det för att vissa benchmarks bryr sig om bandbredd, andra bryr sig mer om latens. Med LinpackXtreme så spelar båda roll. Ungefär så förklarade han det iaf.

Men man får vara noga med att inte använda för många CPU-kärnor/trådar. Det är jävligt tungt och din CPU kommer bli överhettad om du låter den använda alla kärnor och trådar.
Håll koll med HWiNFO64 eller liknande så du inte pressar för hårt.

Jag körde samma som Buildzoid gjorde:
(2) Stress test
-> (3) 6 GB
-> (2) Kör två gånger (eller många fler om du vill testa stabilitet)
-> Svara N på om du vill använda alla trådar, du kan börja att testa några få trådar och hålla koll på temperatur. Om du har utrymme kan du öka till nästa gång. Du vill antagligen använda så många som din CPU klarar av utan att bli alldeles för varm, för om du använder för få så spelar nog bandbredd och timings på RAM inte så värst stor roll.

edit:
Iofs är LinpackExtreme mer användbart om man ska överklocka / tweaka timings på RAM och validera att man får bättre prestanda. Om du bara ska jämföra mot andras resultat så är nog Passmark bättre och definitivt enklare.

Eftersom det är en laptop vet jag inte om jag vågar pressa på med linpack. Hur som helst... Öppnade datorn idag och mycket riktigt satt ett 1Rx16-minnesmodul i. Det stämmer ju överens med prestandatappet. Men kan inte fatta hur man kan skeppa exakt samma modell av en dator där den ena presterar 25% sämre än den andra?! Vet inte om det här är nåt som går på garantgin, men datorn presterar ju brutalt mycket sämre än vad som utlovas.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

@Chris_Kadaver:
Jag vet inte mer än vad jag hört från flera håll, att det inte finns någon garanti vad du får för sorts RAM. Inte ens när du köper enskilda stickor till en stationär dator kan du säkert veta vad du får, iaf inte när du köper något lite billigare. Men då går det ju iaf att använda ångerrätten och testa något annat. Så kan du iofs göra även med en laptop, men då får du lämna tillbaka hela klabbet.

Men ja det är rätt sjukt att man inte får veta på förhand vad man köper.

Permalänk
Medlem

Nu var det nån dag sen jag såg den där, men i LTT videon hade inte den största prestanda skillnaden att göra med att ryzen laptoppen kanske var mer känslig med minnena, och att den fick en fet skjuts av att han stoppade minnena från intel burken i den?

Iaf 900 spänn kan du klippa de där gskill kittet har jag för mig, är ju en ganska billig uppgradering ifall det skulle vara problemet, o ja de e lite fult att de gör så. Det var nån annan som startade en tråd här på forumet som hade köpt nya minnen till sin laptop i veckan, fick en fet prestanda boost också iirc.

Edit: #19125896