Varför släpar streaming efter "linjär-tv`?

Permalänk
Medlem

Varför släpar streaming efter "linjär-tv`?

https://www.svt.se/kultur/linjar-tv-grannar-forstorde-spannin...

Upplevde likadant när det var friidrottsevenemang. En bekant var "snäll" och berättade allt som skede i hans sändning via parabol innan jag såg det via "fiber-tv".

Hur kan det vara sådan markant skillnad?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Det är ofta 30 sekunders eftersläppning på streaming att jämföra med ca 8 sekunder för vanlig Digital TV. Det har väl att göra med att digital TV är broad/multicast medans streaming är individuellt med de fördröjningar det innebär.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

https://www.svt.se/kultur/linjar-tv-grannar-forstorde-spannin...

Upplevde likadant när det var friidrottsevenemang. En bekant var "snäll" och berättade allt som skede i hans sändning via parabol innan jag såg det via "fiber-tv".

Hur kan det vara sådan markant skillnad?

Detta är en gissning men parabol är ett färdigt system där sändningen går i samma format redan från start typ som det levereras iom att det utvecklats i flera årtionden för just det. Streaming behöver konverteras till rätt format och det tar lite tid då de måste var ok kvalité och säkerställas innan m.m.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt. Det här är en skärmdump på "Stats for nerds" från Youtube med Sky News liveström:

Sedan har väl Youtube inställningar för att välja mellan stabilitet och latens. För marksänt etc så behövs ju inte det på samma sätt. Själv utsändningen kommer pang på och någon möjlighet till omsändning finns inte, så det räcker med att strömmen når utsändningsplatsen (och länken torde vara väsentligt mer stabil dit).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Det är ofta 30 sekunders eftersläppning på streaming att jämföra med ca 8 sekunder för vanlig Digital TV. Det har väl att göra med att digital TV är broad/multicast medans streaming är individuellt med de fördröjningar det innebär.

Nu har jag inte testat på bra länge, men det brukade i vart fall förut även vara så att marksänd radio låg före valfri digital-tv.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ztenlund:

Inte så konstigt. Det här är en skärmdump på "Stats for nerds" från Youtube med Sky News liveström:

https://martinstenlund.se/files/temp/skynewslivelatency.png

Sedan har väl Youtube inställningar för att välja mellan stabilitet och latens. För marksänt etc så behövs ju inte det på samma sätt. Själv utsändningen kommer pang på och någon möjlighet till omsändning finns inte, så det räcker med att strömmen når utsändningsplatsen (och länken torde vara väsentligt mer stabil dit).

Fast jag sitter precis just nu och kollar på Everyday Astronauts ström av Virgin Orbits launchförsök av deras raket från en 747a. Samma stats for nerds ger mig en "live latency" på under sekunden. Det står å andra sidan som "optimized for ultra low latency".

https://www.youtube.com/watch?v=05MfomjVKlo

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Fast jag sitter precis just nu och kollar på Everyday Astronauts ström av Virgin Orbits launchförsök av deras raket från en 747a. Samma stats for nerds ger mig en "live latency" på under sekunden.

Kan du inte läsa hela inlägget innan du svarar? Jag får för övrigt lite över 3 sekunder.

Tillägg: Dessutom står vald optimerng i statistikrutan. Sky har normal, medan strömmen du hänvisar till har ultra low.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av ztenlund:

Kan du inte läsa hela inlägget innan du svarar? Jag får för övrigt lite över 3 sekunder.

Tillägg: Dessutom står vald optimerng i statistikrutan. Sky har normal, medan strömmen du hänvisar till har ultra low.

Det jag menade är att det inte måste vara så att strömmad TV ligger efter, det går alldeles utmärkt att ligga nära eller tillochmed "före" vanlig marksänd TV om man ska gå efter de här siffrorna. Att man däremot väljer att buffra en stund för att säkra strömmen är ju en kvalitetsgrej från leverantörens sida, ingen teknisk begränsning.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det jag menade är att det inte måste vara så att strömmad TV ligger efter, det går alldeles utmärkt att ligga nära eller tillochmed "före" vanlig marksänd TV om man ska gå efter de här siffrorna. Att man däremot väljer att buffra en stund för att säkra strömmen är ju en kvalitetsgrej från leverantörens sida, ingen teknisk begränsning.

Du kanske även ska läsa sista stycket i artikeln som länkas?
En uppenbar fråga är även om det värsta är lite längre fördröjning eller att folk får "buffererererer.....ing" medan de sitter och glor på fotboll... Har man nästan ingen buffert så blir det väldigt känsligt.

Tillägg: Att ligga före marksänd tv är ju inte säkert. Då måste man veta vad fördröjningen är i det som levereras in till strömningstjänsten.

Permalänk
Hedersmedlem

Det har att göra primärt med att den teknik som används för felrättning vid strömning av video över Internet och vad som används för linjära TV-sändningar (oavsett om det är marksänt, kabel, parabol, det är likadant i de avseenden som är relevanta för denna diskussion) är annorlunda.

När man skickar video över Internet är en vanlig teknik att man helt enkelt skickar videon allt eftersom den genereras över en TCP-session. På precis samma sätt som när man laddar ner en stor fil, helt enkelt. TCP upptäcker om ett paket gått förlorat och skickar om det som krävs, men det tar å andra sidan en stund för detta att hända. För att inte videouppspelningen ska stanna medan man väntar på omsändningen brukar man ha en liten buffer, d.v.s. man spelar upp med en viss fördröjning i själva datorn, så att om man måste vänta på en omsändning gör det inte så mycket. Skitbra för en förinspelad film på Netflix eller Youtube, t.ex., men inte lika optimalt som live.

När man skickar linjär TV så fungerar felkorrigeringen helt annorlunda. Det finns inget sätt för din TV att kommunicera tillbaka till satelliten, eller TV-sändaren och säga "du jag missade det där, kan du skicka om"? Istället så skickas de digitala TV-signalerna med inbakad redundans, eller "forward error correction". Utan att gå in på för komplicerad matematik går det ut på att man skickar mer information än vad som krävs, så att om någon del av informationen går förlorad så kan den återskapas utifrån den information man fått.

Un-gef-r -om -å--a -ok-täver fö---inner 9ller blör fårvqängda i en text så kan man förstå vad som menas ändå. Hjärnan återskapar det som skapas utifrån sammanhanget. FEC är samma koncept fast mer matematiskt och lämpat för datorer.

Att skicka med FEC innebär att man skickar mer information än vad som krävs, vilket innebär att man måste skicka mer data än om man skickar utan FEC. När man skickar till många samtidigt med en tv-sändning spelar det ingen roll, det är ändå bara ett exemplar av signalen som skickas. Men om man ska skicka över Internet så kräver varje användare sin egen ström. Dessutom kräver det att man använder teknik som inte nödvändigtvis är helt nyckelfärdig att bara använda på samma sätt.

Permalänk
Medlem

Haha, jag satt och kollade Sverige-Ukraina-matchen strömmat, och på andra skärmen plockade jag upp sr.se och fick se "Sverige kvitterar" som en nyhetsrubrik. Konstigt, tänkte jag, för det står fortfarande 0-1 och de är inte ens i närheten av mål eller på väg att anfalla. Måste ha varit uppåt en minuts fördröjning, för efter en stund kom ju målet även på "TV".

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S