Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Hur nöjd är du med ditt 6000 series kort?

Permalänk
Medlem

Hur nöjd är du med ditt 6000 series kort?

Anledningen att jag frågar är nyheten om att AMD tappar andelar mot Nvidia.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Jag är mycket nöjd med mitt RX 6800 XT Midnight Black.
Det är första gången jag äger ett AMD kort sen HD5870 (2010/2011), kortet fungerar bättre än vad jag först trodde det skulle göra.
Drivrutinerna ser betydligt modernare ut än Nvidias samt har lite features som kan vara bra att ha, exempelvis kompensation för färgblindhet.
Hade jag köpt ett RTX 3080 istället om jag kunde det? Ja, för jag tycker att det finns mer värde i de korten pga att de inte enbart är bra på gaming samt att drivrutinerna inte känns lika beta. Då jag fick tag i kortet till MSRP och RTX 3080 kostar dubbelt så mycket så kan jag ärligt talat inte vara annat än nöjd, de pengarna som jag kunde ha slösat på ett RTX 3080 kan nu användas till något annat eller till nästa generation av grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

samt har lite features som kan vara bra att ha, exempelvis kompensation för färgblindhet.

Tolkar det som du menar att Nvidia ej har kompensation för färgblindhet. Det är delvis fel/rätt då den möjligheten finns i spel
(Game Filters) men ej utanför spelen i bara Windows.

Windows 10 har även ett eget colorblind filter som fungerar både i Windows + i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reyintaz:

Tolkar det som du menar att Nvidia ej har kompensation för färgblindhet. Det är delvis fel/rätt då den möjligheten finns i spel
(Game Filters) men ej utanför spelen i bara Windows.

Windows 10 har även ett eget colorblind filter som fungerar både i Windows + i spel.

Game Filters/Freestyle är väl en del av GeForce Experience och inte drivrutinerna i sig? Samt att det bara fungerar i specifika spel? Jag kör faktiskt inte med kompensation för färgblindhet själv, det var bara ett exempel. Jag har aldrig använt Freestyle så jag kan inte uttala mig om det. Men TIL!

Permalänk

Mycket nöjd med mitt 6700 XT som jag knep för MSRP när det begav sig.

Permalänk
Medlem

6800 xt.
God prestanda. inga problem med drivrutiner och deras "kontrollpanel" är mycket modernare och mer användbar än nvidias dito, imo.
Visst har man sämre raytracingprestanda och saknar vissa funktioner som det där att filtrera oljud från mic. Kunde vart bra nu när bords å golvfläktar går på högvarv. För mig så är inte raytracing och fsr/dlss i tillräckligt många spel och/eller av tillräckligt god kvalitet än.
Kanske nästa gång man köper? näst-nästa mer troligt dock känns det som.

Permalänk
Medlem

Är väldigt nöjd med mitt 6800 tuf oc som jag fick för 2 veckor sedan. Beställde kortet i slutet på mars o fick ge 9200:-

Visa signatur

Asus TUF RX 6800, Ryzen 7 5800x3D, Asus TUF B550 Pro, DDR4 32gb, 2tb hdd, 1 tb ssd, 250gb ssd
Asus TUF VG27AQ

Permalänk
Medlem

Saknade, framför allt DLSS, alltför mycket de månaderna jag körde RX 6800 XT - varför det blev ett RTX 3080 TI. Kompetenta kort som är mindre strömtörstiga och värmealstrande än Nvidias, men som tyvärr har för klen prestanda i Ray Tracing och saknar DLSS.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Torrent, Gigabyte Z690 AORUS ELITE AX, 13600K, Corsair Venegeance 6000mhz, 1TB PCIE 4.0 Kingston, 1TB Corsair MP400, Gainward RTX 4090 Phantom.

Permalänk
Medlem

Har 2 stycken. Ett saphire 6800 och ett xfx 6700 xt. Super nöjd med båda två. Fick båda två för msrp eller strax över det till humana priser.
Har aldrig haft stora bråk med drivrutiner. Lite småstrul då och då. Men inget jag kan tänka mig att byta till nvidia över då jag inte gilla dem överhuvudtagit.
Och RT just nu är ointeressant för mig.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem

XFX Merc 6800 XT, bästa grafikkortet jag haft som förvisso är gigantiskt stort men nästan helt knäpptyst under drift. Föredrar AMD då jag inte har något behov av det som Nvidia erbjuder som extra och ser det som ett plus att inte behöva använda cancern som är Microsoft Store för drivrutiner.

Hade likväl kunnat bli ett 3080 egentligen då jag hade ett beställt på launch men när det väl anlände var det DOA så efter några månader slutade det med ett 6800 XT, inte så dumt egentligen.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

6800 här, mitt gamla kort dog och detta fungerar. Klart acceptabelt om än lite dyrt

Permalänk
Medlem

6700XT Sapphire AMD referens kort. Nöjd men slår inte RTX 3070. Men var 1000kr billigare än 3070 kostade och ca 3000kr billigare än vad 3070 kostar nu. Duger mer än väl för mig i 1080p. Ganska tyst för att bara ha 2 fläktar.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

6900 XT ref knep jag i December av en kille som bor i Tyskland som hade möjlighet att beställa från AMD där. Har även ett 6800 Vanilla ref som jag köpte vid lansering som sitter i min jobbdator.

Väldigt nöjd med features, stabilitet och drivers.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

XFX Merc 6800 XT, bästa grafikkortet jag haft som förvisso är gigantiskt stort men nästan helt knäpptyst under drift. Föredrar AMD då jag inte har något behov av det som Nvidia erbjuder som extra och ser det som ett plus att inte behöva använda cancern som är Microsoft Store för drivrutiner.

Hade likväl kunnat bli ett 3080 egentligen då jag hade ett beställt på launch men när det väl anlände var det DOA så efter några månader slutade det med ett 6800 XT, inte så dumt egentligen.

I mitt tycke också det absolut snyggaste grafikkortet av dem alla. Massivt och stilrent utan massa RGB och trams.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tom76:

I mitt tycke också det absolut snyggaste grafikkortet av dem alla. Massivt och stilrent utan massa RGB och trams.

Japp, håller helt med även om jag inte hade varit emot att ha styrbar RGB. Det dråpliga var att jag tittade på reviews när kortet släpptes och tänkte att det var riktigt snyggt men att det skulle vara omöjligt att få tag på, är glad att jag hade fel där.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk

Sapphire 6800 Nitro+ Tyst, kallt och Sehr magnifiquè Allt man kan önska sig. Saknar dock att kunna släpa på alla spärrar

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

reference 6800XT - coil whine och occasional drivrutins crash, men prestationsmesigt inga anklagelser.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800x3D | MSI X570 Tomahawk | Crucial Ballistix DDR4 2x16GB@3600MHz CL16 | MSI 6800XT Reference| Sabrent Rocket PCIe4 2TB | BeQuiet Dark Rock 4 Pro | Corsair RM850x v2 | BeQuiet Pure Base 500 | Asus ROG Swift PG279Q 27" | Cherry | Logitech G305 | HyperX Cloud II Wireless

Permalänk
Medlem

Hejsan, jag vill gärna vara nöjd. Men har strul med att fps inte kommer upp i ens lite siffrorna det borde. Har ni liknande problem? Hade högre fps med mitt 5700xt.

Mvh

Permalänk
Medlem

Mycket Nöjd, Raytracing-prestandan är en non-issue med tanke på att ingen av denna generations grafikkort, oavsett tillverkare, har tillräckligt bra raytracingprestanda för att rättfärdiga det.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 520 1TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | Corsair AX860i | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whoever:

Hejsan, jag vill gärna vara nöjd. Men har strul med att fps inte kommer upp i ens lite siffrorna det borde. Har ni liknande problem? Hade högre fps med mitt 5700xt.

Mvh

Något specifikt scenario som det är dåligt? Jag får ungefär vad jag borde ha med mitt 6700XT. Är nöjd förutom att min skärm inte stödjer freesync endast g sync men inte kortets fel.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag är supernöjd med mitt 6900 xt. Hade ett 6800 xt innan som jag också var nöjd med. Det enda jag kan klaga på är att mitt nya 6900 xt lider av lite coil whine framförallt när fps:en hamnar över 120ish. Har läst att man får "köra in" kortet så brukar det bli mindre eller försvinna helt. Mitt betyg är 4,5/5.

Visa signatur

XFX 6900XT Merc Black edt | Ryzen 5600x | MSI B550 Gaming Edge Wifi | Samsung 980 Pro 1tb | Phanteks P600 | Noctua NF-A14 140mm PWM x6 | Corsair Vengeance lpx 3600mhz 16gb | Corsair rm850x 850w | Samsung G7 27" 1440p |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Något specifikt scenario som det är dåligt? Jag får ungefär vad jag borde ha med mitt 6700XT. Är nöjd förutom att min skärm inte stödjer freesync endast g sync men inte kortets fel.

När jag spelar. Lirar csgo, apex och valorant.

Permalänk
Medlem

Köpte ett MSI RX 6900 XT Gaming X Trio i feb/mars till hutlöst pris som nu sitter i min primära dator.
Finns inget att anmärka på såhär långt förutom kanske att kortet är groteskt stort och därmed kan jag inte sätta in det i en mITX låda om jag skulle vilja det men det får man ta i den här "energiklassen".

Tyst, stabilt, estetiskt tilltalande, kan köra kortet på allt från 125W till 350W om jag så önskar.
Fläktarna är väldigt trevliga som ger ett mer "väsande" snarare än "ylande/surrande" ljud på höga varvtal.
Inget coilwhine alls, men då jag inte uppfattat det på något av mina GPUer de senaste 10 åren så kanske det är min hörsel som filterat bort det frekvensbandet på äldre dar.

På tok för dyrt men jag blir glad varje morgon när jag går in på mitt kontor och tittar på min dator!

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Förutom prislappen, så har mitt Sapphire 6800 XT Nitro+ varit en fröjd på alla sätt och vis. Var egentligen ganska nöjd med mitt förra 5700 XT men då jag skaffat VR-headset och MSFS 2020 så orkade det inte riktigt med och därför blev det en uppgradering i alla fall. Har absolut inget att klaga på idag. Inga problem över huvud taget.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Beställde ett 3080 men fick vantarna på ett Sapphire 6800XT Nitro+ i vintras till ett vettigt pris. Har fungerat utan anmärkning, är oerhört tyst och prestandahoppet från 1080Ti var massivt.

Får säga att jag är nöjd. Men det hade jag varit med 3080 också om det fanns att få tag i till rimliga priser.

Permalänk
Medlem

XFX 6800xt, supernöjd!
Tyst och svalt kort som presterar grymt.

Permalänk
Medlem

Asus TUF OC 6800 XT. Jag är nöjd med prestandan och ljudnivån men satan vad varmt kortet blir, beroende på vad man belastar det med. Är väl medveten om att allt under 110c junction är "inom spec" enligt AMD, men hade varit trevligt med svalare kort när det redan är apvarmt inomhus.

Någon mer än jag som når över 100c junction efter några rundor Port Royal eller annan tung belastning? Kortet bor förvisso granne med en 5800X som inte är särskilt känd för att vara sval, men i spel och benchmarks som jag kör blir processorn sällan över 70C. Chassit har 3x140 mm fläktar i fronten för intag och en 140 mm i bak och ytterligare en 140 mm i taket för utblås. Dessa snurrar i 7-900 RPM.

Sedan försöker jag förstå mig på hur Radeon Softwares tuning-sektion verkligen fungerar. Det ges möjlighet att ställa in spänning och frekvenser men ställer jag exempelvis in 2400 MHz min och 2500 MHz max @ 1040 mV och sedan benchar kortet sticker spänningen iväg till ca 1100 mV. Jag antar att detta är någon sorts failsafe för att göra det mer noobvänligt, men det gör det desto svårare för mig som vill hitta en stabil maxboost vid en rimlig spänningsnivå. Jag har sett en del skriva om sina överklocknings/undervoltningsresultat och haft helt galet låg spänning tillsammans med höga frekvenser. Antar att folk tror att det man ställer in i Radeon Software's tuning är permanent och inte ändras under belastning för att hindra kortet från att krascha (?). Sen kan det ju vara så att någon vunnit på silikonlotteriet men jag har inte sett särskilt många posta vilken spänning deras kort körs i under ett tungt benchmark. Bara "xxxx MHz @ xxxx mV". Någon som känner igen fenomenet?

4/5 ger jag kortet pga dessa tillkortakommanden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Asus TUF OC 6800 XT. Jag är nöjd med prestandan och ljudnivån men satan vad varmt kortet blir, beroende på vad man belastar det med. Är väl medveten om att allt under 110c junction är "inom spec" enligt AMD, men hade varit trevligt med svalare kort när det redan är apvarmt inomhus.

Någon mer än jag som når över 100c junction efter några rundor Port Royal eller annan tung belastning? Kortet bor förvisso granne med en 5800X som inte är särskilt känd för att vara sval, men i spel och benchmarks som jag kör blir processorn sällan över 70C. Chassit har 3x140 mm fläktar i fronten för intag och en 140 mm i bak och ytterligare en 140 mm i taket för utblås. Dessa snurrar i 7-900 RPM.

Sedan försöker jag förstå mig på hur Radeon Softwares tuning-sektion verkligen fungerar. Det ges möjlighet att ställa in spänning och frekvenser men ställer jag exempelvis in 2400 MHz min och 2500 MHz max @ 1040 mV och sedan benchar kortet sticker spänningen iväg till ca 1100 mV. Jag antar att detta är någon sorts failsafe för att göra det mer noobvänligt, men det gör det desto svårare för mig som vill hitta en stabil maxboost vid en rimlig spänningsnivå. Jag har sett en del skriva om sina överklocknings/undervoltningsresultat och haft helt galet låg spänning tillsammans med höga frekvenser. Antar att folk tror att det man ställer in i Radeon Software's tuning är permanent och inte ändras under belastning för att hindra kortet från att krascha (?). Någon som känner igen fenomenet?

4/5 ger jag kortet pga dessa tillkortakommanden

Junction temp är ju lite speciell, då det är den varmaste sensorn på chippet som visas, och inte samma som den klassiska temperaturen för gpu.
Nvidia har börjat släppa den datan också, och mitt 1080 Ti med 120mm aio visar upp till 80C i Hwinfo64 på en datapunkt som programmet tror är GPU-hotspot

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Junction temp är ju lite speciell, då det är den varmaste sensorn på chippet som visas, och inte samma som den klassiska temperaturen för gpu.
Nvidia har börjat släppa den datan också, och mitt 1080 Ti med 120mm aio visar upp till 80C i Hwinfo64 på en datapunkt som programmet tror är GPU-hotspot

Yes, jag syftar inte på jämförelsen edge vs junction temp utan istället vill jag jämföra med vad andra får för resultat efter några rundor Port Royal t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haglund:

Yes, jag syftar inte på jämförelsen edge vs junction temp utan istället vill jag jämföra med vad andra får för resultat efter några rundor Port Royal t.ex.

Runt 100 grader junction är fullt normalt vad jag förstår. Edge är det som förr brukade rapporteras. Inget att oroa sig för.