Permalänk

Hemsida till ett coverband

Hej,

Vi är ett ganska etablerat coverband som har funnits sedan 2000. Vi har jobbat med dom flesta stora artister i Sverige.

Nu börjar restriktionerna att lättas, och lite dåligt tajmat i samband med att gigen börjar trilla in så lade vår hemsida ner.

Jag ser det som ett bra tillfälle att förnya sidan. Gitarristen satte upp den förra, den känns lite föråldrad nu. Vi behöver endast en logga, lite info om bandet samt en kalender som visar vilka bokade gig vi har, samt ett kontaktformulär.

Vad kan detta kosta? Finns det färdiga templates eller finns det någonstans där man kan hitta folk som utbildar sig inom Front-end som kan tänkas vilja ha ett enklare projekt?

Själva huvudfunktionen är att folk som googlar ska ha någonstans att landa. Så det enda vi söker är en snygg, modern layout. Inte massa back-end och olika funktioner.

Mvh

Permalänk
Medlem

Om ni inte har någon som kan designa åt er så är ju wix, squarespace och hemsida24 helt ok alternativ.

Permalänk
Medlem

25,000 eller så hos en byrå. Gör en själv på Squarespace istället till att börja med.

Permalänk
Medlem

https://wordpress.com/
Gratis och ni kan använda ett passande gratis theme, bara att byta ut bilderna och texten, lättadministrerat admingränssnitt finns inbyggt.

Permalänk
Medlem

Finns många färdiga mallar, både gratis och för billig peng. Jag rekomenderar Wordpress då det är enklare.
Annars är ett modernt alternativ static site generators t.ex. Gatsby med NetlifyCMS också ett alternativ. Men lite krångligare att sätta upp och ändra om man inte är utvecklare.

Om du väljer Wordpress så föredrar jag wordpress.org och att du hostar det själv. Mycket billigare än att använda wordpress.com.

Permalänk
Medlem

Jag studerar frontend på YH-nivå och kan eventuellt vara intresserad, så länge det inte är ett för stort projekt då, vilket det inte verkar vara.

Permalänk
Medlem

Hej !

Har ni fått hjälp med sidan ? Det är ett snabbt och enkelt projekt om ni har en färdig idé hur slutresultatet ska se ut. Wordpress är ett bra sätt att kunna sköta om sidan osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FEX666:

Det är ett snabbt och enkelt projekt om ni har en färdig idé hur slutresultatet ska se ut.

Famous last words.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja stämma in i rekommendationerna av Wix, Squarespace och dylika eller specifikt wordpress.com.

De största orsakerna är att ni får motpart som ser till att sidan är uppe, det finns teknisk support att tillgå om något skulle bli knasigt och verktygen tillåter en själv skapa ett sjysst resultat baserat på färdiga templates.

På basis av frågan så känns det inte som någon av er brinner för att bygga eller drifta webbteknik och skulle därför inte rekommendera att ni hostar egen wordpress eller nåt annat för den delen. Pengarna ni kunde spara är inte värt huvudbryet som kommer med detta.

Skulle generellt sett vara försiktig med att leja någon studerande för att fixa sajten, jag har varit den killen nån gång i tiden så jag har lite insikt.
Problemen är att det är svårt att veta vad för kvalitet ni får, projektet kan dra ut på tiden, ni har inte nödvändigtvis någon som kan hjälpa er när det strular och risken är att ni hamnar på en Wordpress installation som inte uppdateras vilket i sin tur ofta leder till knas i långa loppet.

I längden vinner ni på att optimera för enkelt ägarskap och då är någon av website builder-tjänsterna det bättre valet.
Prismässigt landar det väl ofta mellan 500 och 1500 kr/år för en enklare sida med hosting, domän, någon form av support etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nbrg:

Skulle vilja stämma in i rekommendationerna av Wix, Squarespace och dylika eller specifikt wordpress.com.

De största orsakerna är att ni får motpart som ser till att sidan är uppe, det finns teknisk support att tillgå om något skulle bli knasigt och verktygen tillåter en själv skapa ett sjysst resultat baserat på färdiga templates.

På basis av frågan så känns det inte som någon av er brinner för att bygga eller drifta webbteknik och skulle därför inte rekommendera att ni hostar egen wordpress eller nåt annat för den delen. Pengarna ni kunde spara är inte värt huvudbryet som kommer med detta.

Skulle generellt sett vara försiktig med att leja någon studerande för att fixa sajten, jag har varit den killen nån gång i tiden så jag har lite insikt.
Problemen är att det är svårt att veta vad för kvalitet ni får, projektet kan dra ut på tiden, ni har inte nödvändigtvis någon som kan hjälpa er när det strular och risken är att ni hamnar på en Wordpress installation som inte uppdateras vilket i sin tur ofta leder till knas i långa loppet.

I längden vinner ni på att optimera för enkelt ägarskap och då är någon av website builder-tjänsterna det bättre valet.
Prismässigt landar det väl ofta mellan 500 och 1500 kr/år för en enklare sida med hosting, domän, någon form av support etc.

Ett annat alternativ är ju bara att göra en sida på Facebook i kombination med Twitter och Instagram så syns man på de flesta medier.