Permalänk
Medlem

Som en flitig användare av ikea stolar och andra billigare stolar så skulle jag nog alla dagar i veckan skippa ikea. Min senaste bokstavligen vek sig i fästet under sätet (va en äldre ikea stol, liknande markus fast med kort rygg)

hade turen att jag fick tag på en kinnarps 8000kr som va typ 12 år gammal för 300kr. Utan tvekan den bästa stolen jag haft hemma iallafall under mina snart 20 intensivt spelande och filmtittande.

Så skulle rekomendera att kolla begagnat, och facebook samt tålamod är din absolut bästa vän! Helt sjukt vad man kan få tag på ibland ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Kinnarps hela dagen, kolla med de som köper in kontorsgrejjer.
Jag köpte 4st, för jag trodde de skulle hålla ungefär i stil med Jysk/Ikea-stolarna man sitter sönder på en kvart när man väger pondus
Är inne på den första Kinnarps fortfarande, sex år senare.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Kinnarps hela dagen, kolla med de som köper in kontorsgrejjer.
Jag köpte 4st, för jag trodde de skulle hålla ungefär i stil med Jysk/Ikea-stolarna man sitter sönder på en kvart när man väger pondus
Är inne på den första Kinnarps fortfarande, sex år senare.

Köpte du 4 stolar till dig själv, och nu har du 3 till övers just in case ?
Bara nyfiken

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Köpte du 4 stolar till dig själv, och nu har du 3 till övers just in case ?
Bara nyfiken

Ja, jag köpte 4st för jag hade aldrig använt riktiga stolar innan, utan bara haft dyngan från jysk, ikea etc.
På den tiden vägde jag 160kg så stolar var förbrukningsvara 🤣

Edit: de va begagnade kinnarps, inte helt nya ska tilläggas.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Jag sitter i en IKEA Markus nu, men efter att ha provsuttit diverse "gamingstolar" hos Jysk så måste jag säga att Markus inte känns som en gamingstol riktigt, den känns inte riktigt 100% ihop med mitt skrivbord och ihop med tangentbord och mus.
Men Markus är ändå bättre för ändamålet än många andra stolar och är en bra skrivbordsstol.

Det Markus faller på är armstöden som är stora och bekväma, om man sitter med händerna på dem, men sitter man med händerna på ett tangentbord är de i vägen.
Monterar man bort armstöden, då har man inget att vila armarna på och då blir den inte alls lika ergonomisk.

Så Markus stora svaghet är att armstöden är statiska, går inte att sänka eller höja för att anpassas till skrivbordskanten.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Ja, jag köpte 4st för jag hade aldrig använt riktiga stolar innan, utan bara haft dyngan från jysk, ikea etc.
På den tiden vägde jag 160kg så stolar var förbrukningsvara 🤣

Edit: de va begagnade kinnarps, inte helt nya ska tilläggas.

Om du inte har behov av alla så kan du kanske tjäna en hacka, skulle nog själv vara intresserad. Beroende på vilken modell det gäller så klart, eller har du behov av alla själv fortfarande
Rolig historia hur som helst.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Luminous:

Jag sitter i en IKEA Markus nu, men efter att ha provsuttit diverse "gamingstolar" hos Jysk så måste jag säga att Markus inte känns som en gamingstol riktigt, den känns inte riktigt 100% ihop med mitt skrivbord och ihop med tangentbord och mus.
Men Markus är ändå bättre för ändamålet än många andra stolar och är en bra skrivbordsstol.

Det Markus faller på är armstöden som är stora och bekväma, om man sitter med händerna på dem, men sitter man med händerna på ett tangentbord är de i vägen.
Monterar man bort armstöden, då har man inget att vila armarna på och då blir den inte alls lika ergonomisk.

Så Markus stora svaghet är att armstöden är statiska, går inte att sänka eller höja för att anpassas till skrivbordskanten.

Har provsuttit den på Ikea men fann den inte speciellt bekväm om man jämför med en riktig kontorsstol. Saknar också ordentligt nackstöd och som du säger en del justering saknas.

Jag är verkligen förvånad över hur ont det är om bra nackstöd på stolar. Vissa har fasta stöd eller vissa som kanske kan justeras i en enstaka dimension, typ upp-ner eller bak-fram. Finns det ingen annan som har en lösning likt Kinnarp där det är ett väldigt ergonomsikt grepp som fungerar medan man sitter i stolen? Bara klämma och placera där huvudet är och sen släppa.

Permalänk

Tjabba, gräver upp denna tråd igen.

Har en riktigt riktigt gammal Kinnarps 6000 hemma, som börjar gå sönder på flera olika sätt. Bett om offert av Kinnarps för att fixa problemen, men det landar på 3500 ex montering och ex moms, dvs alldeles för dyrt

Har ni några rekommendationer på stolar jag kan byta till? Kontorsstol för långa sessions, upp till 13h. Måste finnas möjlighet att luta sig tillbaka ganska långt och låsa den där.

Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decalibration:

Tjabba, gräver upp denna tråd igen.

Har en riktigt riktigt gammal Kinnarps 6000 hemma, som börjar gå sönder på flera olika sätt. Bett om offert av Kinnarps för att fixa problemen, men det landar på 3500 ex montering och ex moms, dvs alldeles för dyrt

Har ni några rekommendationer på stolar jag kan byta till? Kontorsstol för långa sessions, upp till 13h. Måste finnas möjlighet att luta sig tillbaka ganska långt och låsa den där.

Tack

Malmstolen är certifierad för långa stunder. Dock kostar den en del. Annars en bättre begagnad Kinnarp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Malmstolen är certifierad för långa stunder. Dock kostar den en del. Annars en bättre begagnad Kinnarp?

Finns inga certifieringar som avser hur länge EN person kan sitta i stolen. 24h, 12h osv osv certifieringar avser hur mycket stolen kan användas under dygnets timmar med bibehållen funktion och garanti. Ingen människa är skapt att sitta så långa stunder och en stol kan bara delvis minska skadorna och riskerna men aldrig ta bort dem. Inaktivitet i kroppens stora muskelgrupper bidrar till sämre kroppsfunktion. Spelar ingen roll vilken stol du sitter i. Ska man hårddra det så är det bättre att sitta obekvämt och aktivt än att sitta bekvämt och helt stilla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decalibration:

Tjabba, gräver upp denna tråd igen.

Har en riktigt riktigt gammal Kinnarps 6000 hemma, som börjar gå sönder på flera olika sätt. Bett om offert av Kinnarps för att fixa problemen, men det landar på 3500 ex montering och ex moms, dvs alldeles för dyrt

Har ni några rekommendationer på stolar jag kan byta till? Kontorsstol för långa sessions, upp till 13h. Måste finnas möjlighet att luta sig tillbaka ganska långt och låsa den där.

Tack

finns en malmstolen 4000 till salu på blocket i Stockholm för 3500. Pruta ner den till 3 så har du en bra stol. Jag har använt en sån i runt 10 år nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decalibration:

Tjabba, gräver upp denna tråd igen.

Har en riktigt riktigt gammal Kinnarps 6000 hemma, som börjar gå sönder på flera olika sätt. Bett om offert av Kinnarps för att fixa problemen, men det landar på 3500 ex montering och ex moms, dvs alldeles för dyrt

Har ni några rekommendationer på stolar jag kan byta till? Kontorsstol för långa sessions, upp till 13h. Måste finnas möjlighet att luta sig tillbaka ganska långt och låsa den där.

Tack

IKEA Markus eller Herman Miller Embody beroende på budget.

Visa signatur

3900X, RX 6700 XT, 32gb RGB RAM.