Tillgänglighet på grafikkort ökar i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Tillgänglighet på grafikkort ökar i Sverige

SweClockers tar tempen på Sveriges tre största återförsäljare av grafikkort och tittar på vad som finns i lager och till vilka priser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ett bra första steg att det iaf finns något slags tillgänglighet igen.
Vore ju väldigt trevligt om vi över tid fick lite mer normala priser också.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Gäller ens MSRP i sverige? Är inte det bara amerikanskt eftersom vi måste betala moms här.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem

Mja, vi får väl se när jag får mitt Asus TUF 3080 som jag beställde från Webhallen i Oktober...

Permalänk
Avstängd

Mycket bra av Komplett att skydda sig mot kryptominers!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av SectionX2:

Gäller ens MSRP i sverige? Är inte det bara amerikanskt eftersom vi måste betala moms här.

Vi får svenska rekommenderade priser från Nvidia och AMD, vilka inkluderar moms.

Permalänk

Bra initiativ av er! Kommer ihåg att priserna sjönk löjligt långsamt efter grafikkortsbristen 2018 var över.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför används 3070 Ti och 3080 Ti i mätningen?
Det är inte ens kort av högt intresse.
Hoppas distributörer och åf som försökt ta ockerpriser får ta smällen med prisnedgången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Gäller ens MSRP i sverige? Är inte det bara amerikanskt eftersom vi måste betala moms här.

Finns moms i USA också, dock inte i alla delstater.

MSRP är bara ett rekommenderat pris så konsumenterna har någorlunda koll på vad det ska kosta och vad tillverkaren själva oftast säljer sina egna kort för.

Permalänk
Medlem

Känns som att när korten som kändes dyra till MSRP ändå säljs för 50% över så är det ju fortfarande inte ’bra nog’

Bra att det går att köpa kort alls, men detta är ju fortfarande professionell scalping (även känt som marknadspris enligt vissa)

Tråkigt att de fått hålla på med bluffpriser på det här sättet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av SectionX2:

Gäller ens MSRP i sverige? Är inte det bara amerikanskt eftersom vi måste betala moms här.

De MSRP:s som listas i nyheten är de som kommunicerats av bolagens svenska avdelningar, i svenska kronor, inklusive moms.

Det gäller för samtliga kort förutom 3060 där ett svenskt MSRP aldrig kommunicerades så vi räknade helt enkelt på 329 dollar och lade på svensk moms.

Skrivet av GuuFi:

Finns moms i USA också, dock inte i alla delstater.

MSRP är bara ett rekommenderat pris så konsumenterna har någorlunda koll på vad det ska kosta och vad tillverkaren själva oftast säljer sina egna kort för.

Dock kommuniceras MSRP i USA utan någon VAT. Så jämfört med svenska MSRP är de alltid lägre av den anledningen till att börja med.

Skrivet av medbor:

Känns som att när korten som kändes dyra till MSRP ändå säljs för 50% över så är det ju fortfarande inte ’bra nog’

Bra att det går att köpa kort alls, men detta är ju fortfarande professionell scalping (även känt som marknadspris enligt vissa)

Tråkigt att de fått hålla på med bluffpriser på det här sättet

En sak man får ha i åtanke är ju att MSRP bara gäller referens från AMD och Founders från Nvidia.
Tredjepartskorten är alltid typ ~10 % dyrare än det. Så när vi säger att de är 46% dyrare så är det snarare 36% dyrare exempelvis jämfört med normalfallet.
Inte för att det är bra heller, men kan vara värt att väga in

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Har uppmärksammat detta, nu finns 3060 och 3070 i lager och priserna har halverats och är förhoppningsvis på väg åt normala priser igen.

Är detta konsekvensen av att Kina börjat förbjuda mining och det dumpas ut kort på andrahandsmarknaden samt Nvidia infört "Lite Hash Rate" (LHR)?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Finns moms i USA också, dock inte i alla delstater.

Problemet är att momsen är olika i alla delstater, och ibland också inom varje delstat, vilket gör det hart när omöjligt att göra reklam för en pryl om listan över aktuellt pris i princip skulle bli en lista av vad priset är i varje postnummer-område - om det ens går att speca på den nivån. Dessutom var det länge så att säljare som Amazon inte behövde ta ut moms alls (det förväntades man betala in själv, vilket naturligtvis aldrig hände), så amerikaner vande sig vid priserna utan moms.

Inom EU är det för all del olika moms på olika ställen, men den ligger i samma spann, eftersom EU kräver att den allmänna momsen skall vara minst 15% och de flesta ligger runt 20-25%. Det går dock att ha undantag för specifika produkter, som Sverige har för böcker till exempel.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Tillgänglighet kommer ge sjunkande priser.
Bara att vänta nu då tills de galna överpriserna ramlar ner.

I värsta fall går det ju bra att helt skippa en till generation...

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

De MSRP:s som listas i nyheten är de som kommunicerats av bolagens svenska avdelningar, i svenska kronor, inklusive moms.

Det gäller för samtliga kort förutom 3060 där ett svenskt MSRP aldrig kommunicerades så vi räknade helt enkelt på 329 dollar och lade på svensk moms.

Dock kommuniceras MSRP i USA utan någon VAT. Så jämfört med svenska MSRP är de alltid lägre av den anledningen till att börja med.

En sak man får ha i åtanke är ju att MSRP bara gäller referens från AMD och Founders från Nvidia.
Tredjepartskorten är alltid typ ~10 % dyrare än det. Så när vi säger att de är 46% dyrare så är det snarare 36% dyrare exempelvis jämfört med normalfallet.
Inte för att det är bra heller, men kan vara värt att väga in

Absolut, men de flesta i artikeln var ju en bit över 50% också...

Hoppas kinas attack på krypto får lite konsekvenser hit snart

Permalänk
Medlem

Bra men jag väntar fortfarande på mitt 3080 Ventus från elgiganten som beställdes sista oktober

Permalänk
Medlem

Jag vääntar på ett 3080 seedan lååång tid 👴

Visa signatur

AMD 3900x @4,5 GHZ || Asus ROG 2080 ti OC || Asus ROG x570-f || Samsung 960 500GB || Seagate Firecuda 2TB || Phanteks Enthoo 719 ||

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Wael:

Jag vääntar på ett 3080 seedan lååång tid 👴

Jo just 3080 "utan Ti" och "6800 utan XT " ser ut att vara fortsatt körigt enligt de ÅF vi pratat med.
Däremot säger de att det äntligen ser ut som om det kommer att börja dyka upp 3060 Ti.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xverminator:

Är detta konsekvensen av att Kina börjat förbjuda mining och det dumpas ut kort på andrahandsmarknaden

Ja, det är sannolikt den stora delen.

Citat:

samt Nvidia infört "Lite Hash Rate" (LHR)?

Eh. Möjligen en mindre del. Problemet med den är att Nvidia använder samma krets till flera olika kort, och så länge de kan sälja de kan sälja svindyra A6000 och A5000 så blir det inga chip kvar att göra en 3080 av. Jag tror inte att de korten är hashrate-begränsade (nån som vet?).

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Dom 3080 som finns hos Inet är externa varianter så jag hade ju inte räknat dom som 3080 kort.

Permalänk
Medlem

Helt sinnessjuka priser fortfarande dock. Nåja, ett steg i förhoppningsvis rätt riktning.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Var väldigt peppad i upptakten av 2020 inför vad som kändes som att det skulle bli "den stora teknikhösten". Sedan kom ett virus i vägen och köpsuget har knappast återvänt sedan dess.

Nu sitter jag förvisso redan med bra kort, så har inte heller behovet av att uppgradera till denna generationen. Men att priserna trycks upp så pass högt över riktvärdet från respektive tillverkare känns som ett kollektivt misslyckande från hela leverantörskedjan. Jag får börja försöka haussa 4K-serien istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Gäller ens MSRP i sverige? Är inte det bara amerikanskt eftersom vi måste betala moms här.

Jag fick mitt 3080 för MSRP.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv

Konstigt att tex Dustin inte fått in ett enda kort på mån nu, undra om de sitter och väntar på att folk ska avbeställa. Är det någon som fått ett 3060 el 3070TI från Dustin i år?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av anon910:

Konstigt att tex Dustin inte fått in ett enda kort på mån nu, undra om de sitter och väntar på att folk ska avbeställa. Är det någon som fått ett 3060 el 3070TI från Dustin i år?

Dustin säljer förhållandevis små mängder av grafikkort i de här prisklasserna jämfört med Komplett, Inet, Netonnet eller Webhallen etc.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Det ja Bara 100% av de nya leveranserna är LHR-kort så ordnar det sig snart.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

sitter fortfarande och väntar på ett 3080 palit OC från webhallen som beställde 10 december 2020. Där emellan är jag glad att jag köpte ett 3070 direkt.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha nytt kort både till min egen och till sambos dator, men lär inte köpa innan dom är nere i dom rekommenderade priserna.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av rymdriddaren:

Dom 3080 som finns hos Inet är externa varianter så jag hade ju inte räknat dom som 3080 kort.

Tack, missade helt det när jag hade 154 flikar med lagersaldon uppe
Rättat i artikeln u!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Är det nån här som fått något 3080 levererat från Webhallen senaste halvåret?