Eventuella problem med mus/tangentbord kopplat till en billig USB hub?

Permalänk

Eventuella problem med mus/tangentbord kopplat till en billig USB hub?

Hej!

Har nu tröttnat på trilla över sladdbunten vid dörrtröskeln stup i kvarten och tänkt flytta datorn för att minska på kablaget.

Undrar om det kan bli några problem att ha musen och tangentbordet kopplat till billigast möjliga USB hubb? Tänker om det kan bli problem att med att BIOS inte hittar tangentbordet vid uppstart t.ex. då jag haft problem med just det förr i tiden med USB portarna på framsidan av chassit.

Är det någon större skillnad på de svinbilliga hubbarna och de för några hundralappar mer när vi enbart snackar om tangentbordet och musen?

Flyttar om några månader och kommer då inte ha användning av en hubb, så snål som man är så vill man inte lägga ut i onödan på "riktiga" grejor.

Kanske räcker det med en såhär liten skit limmad under skrivbordet och en förlängningskabel till datorn?

https://www.maxgaming.se/sv/usb-hubb/bumblebee-svart-20-usb-hub-4-ports

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag använder nån svinbillig 4-portars hub från kjell eller clasohlsson, och den fungerar klockrent. Jag kan gå in i bios med den, och det som är inkopplat i den är 2st logitech unifying donglar, så till och med trådlösa grejer funkar.

Jag tror inte det är någon skillnad på kvalitet, USB är USB liksom

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Låter lovande.

Beställde den för 39 spänn samt ett par USB förlängningssladdar när jag ändå skulle köpa annat så vi får se hur bra det funkar. Ingen större förlust om den visar sig krångla och jag kan använda förlängningssladdarna direkt till musen och tangentbordet även om det blir en extra sladd över tröskeln ändå.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Crustlust:

Låter lovande.

Beställde den för 39 spänn samt ett par USB förlängningssladdar när jag ändå skulle köpa annat så vi får se hur bra det funkar. Ingen större förlust om den visar sig krångla och jag kan använda förlängningssladdarna direkt till musen och tangentbordet även om det blir en extra sladd över tröskeln ändå.

Jaha, då låter det som kinagrejer från amazon/wish? Då har det kanske inte gjorts samma QC som kjell/classe gör. Dom köper ju också in kina-grejer, men dom kvalitetstestar i alla fall

Nåja, 39kr är ju inte ens en snusdosa eller öl på krogen, det kanske man har råd att chansa på

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Tror hubben funkar kanon för tgb+mus men det kommer bero på lite vad det är för tangentbord/mus också, är det mycket RGB och bling bling kan det dra mer ström än vad hubben ger ut, speciellt i kombination med en förlängningskabel.

Många datorskärmar nuförtiden har USB 3-hubb annars

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Jaha, då låter det som kinagrejer från amazon/wish? Då har det kanske inte gjorts samma QC som kjell/classe gör. Dom köper ju också in kina-grejer, men dom kvalitetstestar i alla fall

Nåja, 39kr är ju inte ens en snusdosa eller öl på krogen, det kanske man har råd att chansa på

Köpte den från Max Gaming jag länkade i första inlägget. Företaget Nantec i sig verkar vara Polskt men det betyder ju knappast mycket i nu för tiden.

Men funkar den för syftet så har man ju gjort ett smått fynd, om den å andra sidan inte fungerar så har man ju inte mycket att gråta över heller.

Skrivet av lambdan:

Tror hubben funkar kanon för tgb+mus men det kommer bero på lite vad det är för tangentbord/mus också, är det mycket RGB och bling bling kan det dra mer ström än vad hubben ger ut, speciellt i kombination med en förlängningskabel.

Många datorskärmar nuförtiden har USB 3-hubb annars

Kör med en Logitech G502 och ett CM Storm Rapid I tangentbord utan något bling aktiverat så det bör inte vara några problem strömmässigt.