Kan inte hitta CMOS batteriet (ROG STRIX B560-I GAMING WIFI)

Permalänk

Kan inte hitta CMOS batteriet (ROG STRIX B560-I GAMING WIFI)

Hej,
Jag håller på att bygga en mITX dator och har fått bios att inte starta. Jag hittade ingen bootable disc eller mitt windows usb så jag ändrade CSM från disabled till enabled. Jag kan nu inte få upp något på skärmen när jag startar.

Min lösning enligt kära internet var att ta ur batteriet på moderkortet och sätta i det igen. Men jag kan inte hitta batteriet!!!!
Det är ett litet moderkort så jag förstår inte var det kan gömma sig...

hjälp

Utropstecken borttagna /Mod
Permalänk
Medlem

Du behöver inte ta bort batteriet för att göra det (det sitter troligtvis under den stora aluminiumbiten vid portarna). Utan det finns en liten "pin-header" vid PCI-e porten som man kortsluter med ett metallföremål i 5-10 sekunder för att nolla CMOS.

Kolla i Manualen på sidan 1-15 så får du mer information.

Permalänk
Medlem

På små moderkort med ont om yta så har jag vart med om att det sitter på baksidan av moderkortet (hur o-intuitivt som helst).
men kolla bakom så kanske du hittar det?

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Skrivet av Nbwu:

På små moderkort med ont om yta så har jag vart med om att det sitter på baksidan av moderkortet (hur o-intuitivt som helst).
men kolla bakom så kanske du hittar det?

har kollat där :/

Permalänk
Skrivet av loefet:

Du behöver inte ta bort batteriet för att göra det (det sitter troligtvis under den stora aluminiumbiten vid portarna). Utan det finns en liten "pin-header" vid PCI-e porten som man kortsluter med ett metallföremål i 5-10 sekunder för att nolla CMOS.

Kolla i Manualen på sidan 1-15 så får du mer information.

Ja jag läste något om det men de sa att man också skulle ta ur batteriet. Jag hittade i manualen. Testar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskenSoda:

Ja jag läste något om det men de sa att man också skulle ta ur batteriet. Jag hittade i manualen. Testar!!

Skall gå bra vilket som.
Funktionen att nollställe genom att kortsluta ett par pinnar på moderkortet har funnits länge, men vissa föredrar ändå att ta bort batteriet, men resultatet skall vara det samma oavsett.
Några moderkort har ju till och med knapp att trycka på för att göra det ännu lättare.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Skall gå bra vilket som.
Funktionen att nollställe genom att kortsluta ett par pinnar på moderkortet har funnits länge, men vissa föredrar ändå att ta bort batteriet, men resultatet skall vara det samma oavsett.
Några moderkort har ju till och med knapp att trycka på för att göra det ännu lättare.

Det fungerade. Tack gode gud och jag är inte ens troende.

Jag tackar dig istället! <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskenSoda:

Det fungerade. Tack gode gud och jag är inte ens troende.

Jag tackar dig istället! <3

Skönt att det löste sig!!

Permalänk
Medlem

Nu är väl problemet redan löst, men flikar in att batteriet sitter under plastkåpan som sitter över i/o plåten. Man får lossa tror att det var två skruvar underifrån för att få loss kåpan.

Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090