Western Digital erbjuder gratis dataräddning till kunder som drabbats av intrång

Permalänk
Melding Plague

Western Digital erbjuder gratis dataräddning till kunder som drabbats av intrång

Ägare av lagringsenheterna My Book Live och My Book Live Duo som fått sin data raderad till följd av ett säkerhetshål har nu chans att få denna återskapad utan kostnad.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Bra goodwill.

Sannolikt så har WD och dataräddningsföretaget skapat en automatisk rutin för att återställa datat - hur datat är förstört är ju sannolikt exakt likadant på alla enheter som drabbats av detta, så det är inte så mycket jobb för dem att göra det, så kostnaden för WD är säkert myket mindre än vid dataräddning i allmänhet.

Men gratis dataräddning + 40% rabatt på en ny hårddisk är ju inte ingenting.

Permalänk
Medlem

Fint fixat av WD!

Redundans i form av zraid1 (en disk kan rasa) i min workstation, så har la tekniskt sett ingen NAS som så (även om andra enheter kan komma åt de diskarna över nätverket... så kanske ändå! Men ingen dedikerad enhet).

Men backup utöver det existerar ej, vilket är lite dåligt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ibis:

Fint fixat av WD!

Redundans i form av zraid1 (en disk kan rasa) i min workstation, så har la tekniskt sett ingen NAS som så (även om andra enheter kan komma åt de diskarna över nätverket... så kanske ändå! Men ingen dedikerad enhet).

Men backup utöver det existerar ej, vilket är lite dåligt.

Det är inte bara lite dåligt, det är mycket dåligt. RAID är inte en backup, och även om det hade funnits RAID på dessa WD-enheter så hade det inte hjälpt mot en bugg som fabriksåterställer enheterna.

Skulle säga att den som köpt RAID men inte har en backup i de allra flesta fallen har prioriterat fel. Backup är viktigare än RAID.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av pv2b:

Bra goodwill.

Sannolikt så har WD och dataräddningsföretaget skapat en automatisk rutin för att återställa datat - hur datat är förstört är ju sannolikt exakt likadant på alla enheter som drabbats av detta, så det är inte så mycket jobb för dem att göra det, så kostnaden för WD är säkert myket mindre än vid dataräddning i allmänhet.

Men gratis dataräddning + 40% rabatt på en ny hårddisk är ju inte ingenting.

Framförallt dataräddningen tycker jag är väldigt schysst. Har inte behövt nyttja det själv hittills, men hört riktiga skräckexempel på vad det kan gå loss på kostnadsmässigt. Nu är det säkert som du säger, att det är billigare för WD iom att det sannolikt finns ett mönster för hur det är gjort, men ändå

Permalänk
Medlem

Snygg save, dock fortfarande långt från optimalt, men men!

Tror jag fortsatt religiöst håller mig till Synology... Man får det man betalar för, och det känns verkligen som att 98% av befolkningen inte riktigt har uppfattat hur viktigt det är med säker informationsteknik. Särskilt nu när livets alla minnen lagras på disk istället för fotoalbum!

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av landmarks:

Framförallt dataräddningen tycker jag är väldigt schysst. Har inte behövt nyttja det själv hittills, men hört riktiga skräckexempel på vad det kan gå loss på kostnadsmässigt. Nu är det säkert som du säger, att det är billigare för WD iom att det sannolikt finns ett mönster för hur det är gjort, men ändå

Precis. Sannolikt är det något i närheten av:

Steg 1: Koppla in gammal disk.
Steg 2: Koppla in kundens nya disk.
Steg 3: Klicka på 2-3 grejer, kör ett script.
Steg 4: Skicka ny disk till kund, återvinn gammal disk.

Ganska liten arbetsinsats alltså per påverkad kund. Inte alls samma sak som att individuellt behandla varje disk.

Men absolut, snyggt uppstyrt.

Permalänk
Medlem

Creds do to where creds needed.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Detta är sådant som gör att man föredrar köpa produkter från vissa företag och undviker andra
Även om det kostar lite extra

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Snygg save, dock fortfarande långt från optimalt, men men!

Tror jag fortsatt religiöst håller mig till Synology... Man får det man betalar för, och det känns verkligen som att 98% av befolkningen inte riktigt har uppfattat hur viktigt det är med säker informationsteknik. Särskilt nu när livets alla minnen lagras på disk istället för fotoalbum!

1) "The 'S' in IoT is for Security."
2) "There is no cloud, it's just someone else's computer"

Permalänk
Medlem

Hur bör man göra för att vara säker? Jag har en 5-7 år gammal NAS. Ingen aning om den uppdateras längre och antar väl att diskarna snart ger upp. Borde göra något åt saken men vad ska man skaffa och antar att man kanske bör ha två NAS:ar från olika tillverkare där man synkar data eller nått... Helt lätt är det inte att lagra data säkert.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasrod:

Hur bör man göra för att vara säker? Jag har en 5-7 år gammal NAS. Ingen aning om den uppdateras längre och antar väl att diskarna snart ger upp. Borde göra något åt saken men vad ska man skaffa och antar att man kanske bör ha två NAS:ar från olika tillverkare där man synkar data eller nått... Helt lätt är det inte att lagra data säkert.

Ett säkert val är alltid en Synology-NAS där du har två diskar med redundans (båda diskarna innehåller samma data), i kombination med en s.k "kall backup" till extern hårddisk. Eller två Synology-NAS:ar som är kopplade till varandra, men riktigt dyr lösning där.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasrod:

Hur bör man göra för att vara säker? Jag har en 5-7 år gammal NAS. Ingen aning om den uppdateras längre och antar väl att diskarna snart ger upp. Borde göra något åt saken men vad ska man skaffa och antar att man kanske bör ha två NAS:ar från olika tillverkare där man synkar data eller nått... Helt lätt är det inte att lagra data säkert.

Jag skulle rekommendera att titta på molnbackup för det data du absolut inte vill bli av med. Även om dubbla NASar skulle skydda mot hårdvarufel så skyddar det inte från stöld/brand/vattenskada och annat otrevligt. De flesta molnbackuper är dessutom väldigt enkla att konfigurera och kräver inget underhåll, alla manuella steg för backuper tenderar att glömmas bort.

Permalänk
Medlem

@Lasrod: Det är också bra att använda backup med versionshantering, d.v.s. som sparar flera versioner av varje fil så att man kan återställa till en äldre version. En backup som bara speglar källan kommer ju även spegla korrupta/krypterade filer också.

Permalänk
Medlem

Ganska nyligen blev den tvådiskars Synology NAS här hemma, och en endiskars som står i serverhallen på jobbet för backup. Dit skickas data varje natt, med versionshantering. På nasen här hemma tas det även snapshot för att snabbt kunna återställa enstaka filer.
Strul med diskarna gjorde att det blev lite omständigt, men annars väldigt enkelt att få igång.

Visa signatur

Tänk på att citera så kanske jag hittar tillbaka

Permalänk
Medlem

Själv använder jag "one-way direction" i kombination med COW/snapshots och 3-2-1. Idén med detta är att man alltid skapar en arbetskopia av en fil och aldrig redigerar en existerande fil. Eftersom filsystemet har COW och snapshots så inträffar detta automatiskt.

I Linux filstruktur så är detta inbyggt sedan länge och därför man kan uppdatera utan att starta om då en öppen fil och en uppdaterad fil på disk är två olika versioner - tills den öppna stängs och öppnas igen.

Som lite kuriosa:
Till skillnad från Windows som kräver/påtvingar en omstart är att Linux-kärnan är mycket hårt separerad från fönsterhanteraren och Skrivbordet (Fönsterhanteraren och skrivbordet är två olika saker i Linux.) och det är totalt förbjudet att ändra kärnan under drift.

Eftersom strukturen i Windows bygger på separata program för att skapa Windows så skulle en uppdatering av en kritisk del kunna leda till blåskärm just för att något oförväntat har skett. Därför man måste uppdatera vissa saker i Windows när man stänger av då delar av drivrutiner etc måste "stängas av".

I Linux sker inte detta eftersom en öppnad fil förblir samma tills den stängs. Uppdaterar man kärnan i Linux så förblir den gamla kärnan tills man stänger av. På senare tid har det kommit rekommendationer om att man startar om så snart som möjligt, vilket i sig är en bra idé, speciellt på kritiska områden som kärnan, boot, filsystem etc. Men för dom vanligaste program behövs ingen omstart.

Med andra ord, uppdaterar du fönsterhanteraren och vet vad du gör så kan du logga ut och logga in igen.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Avstängd

Vad skulle hända om man byte ut disken mot en disk som har gött sönder, kommer dom att försöka rädda data?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666