Tappade SSD, fungerar ett par gånger och sedan dog

Permalänk
Medlem

Tappade SSD, fungerar ett par gånger och sedan dog

Köpte en 256GB från en lokalt i min stad, halkade ur min hand när jag skulle ta emot den och ramlade på asfalten. Inga synliga fel eller sånt, men när jag kopplade in den så funkar den inte, fick liv i den ett par gånger men sen dess helt död. Hur troligt är det att ett fall på ca 1m förstör HDD?

Rubrik förtydligad /Vzano, Moderator
Permalänk
Medlem

Din slutfråga är inte riktigt relaterad till resten av ditt inlägg. HDD (Hard Disk Drive) syftar till de som har snurrande plattor. Att de dör av 1m fall är inte otroligt alls.

Pedandik åsido, rent mekaniskt internt i kretsarna: i princip 0. Däremot så sitter det ju en del kretsar på själva kortet som kan ta skada ifall det åker i golvet på "rätt" sätt. Du kan även ha skadat själva kretskortet. Eller så kom det någon skit från vägen som möjligtvis kortsluter. Möjligheterna finns.

När du säger att du fick liv i den ett par gånger, hur menar du då? Fullt ös inne i Windows? När du säger helt död, menar du att den inte syns ens i BIOS? Var förloppet levande -> död, eller var det intermittent död och levande tills den dog helt?

Permalänk
Medlem

Tack för svar.

Kollade med förstoringsglas och såg inga komponenter som är av/trasiga. Satte den i en adapter till SATA och kopplade med USB till dator, såg den ett par gånger, formaterades vid första och sedan kollade med crystaldiskinfo och den gav status BRA. Vid senare inkoppling så hittade inte datorn den alls och vid start av diskpart så hängde diskpart sig till jag kopplade bort den.

Permalänk
Medlem

Det mest troliga är väl att ex kretskorter fått sig en smäll, även om det inte behöver vara synligt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Jag förstod inte om det gäller en hårddisk (HDD) eller en SSD. Lösningar kan släppa av tapp. Hårddiskar går nog oftare än inte sönder av ett tapp på 1 meter. Oftast är det då insidan som drabbas, den interna mekaniken är väldigt känslig.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

En SSD tål stryk så in i, en HDD går sönder lätt, extremt lätt om du välter stöter eller tappar den påslagen.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

En SSD tål stryk så in i, en HDD går sönder lätt, extremt lätt om du välter stöter eller tappar den påslagen.

Sanning med modifikation. Ifall en SSD sitter fast monterad i något annat (i.e. ett mobo i ett chassi, eller en SATA-SSD i sitt hölje) är det extremt osannolikt att det är just den som tar stryk först. Då tål den säkerligen många tiotals G-krafter utan bekymmer. Den skrapas inte mot något, utan känner bara sin egen "vikt".

Men ifall du tappar själva SSDn i backen så är den inte alls lika stöttålig. Tänk på att i detta fall där det handlar om ett m.2-kort, som är ett 0.8mm tjockt kretskort, med 4 eller fler lager, som har på sig hundratals små komponenter varav många är mindre än riskorn. Tappar du den på "rätt" sätt kan du absolut skada både komponenterna och själva kretsokortet genom fysisk kontakt/skrap mot marken.

Skrivet av azado:

Tack för svar.

Kollade med förstoringsglas och såg inga komponenter som är av/trasiga. Satte den i en adapter till SATA och kopplade med USB till dator, såg den ett par gånger, formaterades vid första och sedan kollade med crystaldiskinfo och den gav status BRA. Vid senare inkoppling så hittade inte datorn den alls och vid start av diskpart så hängde diskpart sig till jag kopplade bort den.

Det låter för mig som att om diskpart hänger sig ifall du drar ur enheten att den fortfarande rapporterar något till moderkortet. Syns den i BIOS? Kanske partitioneringen blivit korrupt?

Permalänk
Medlem

En klassiker att jämföra med är kristallen i en armbandsklocka att om klockan själv tappas på stengolv så kanske krafterna på kristallen är runt 1000 G medans tappar man en lös kristallkapsel på samma golv så kan krafterna vara över 10000G i studsen.

- håller för det förstämda men inte för det andra fallet - på den tiden man hanterade kristaller för tex. processorkort etc. i produktion att lösa kristaller som med bordsfallhöjd studsat på hård golv åkte direkt till återvinningen - man ville inte riskera senare latenta fel på dem i produkterna...

Mekaniska hårddiskar som är parkerade är relativt tåliga att överlevnadschansen är hög för 1 meters fall - dock handlar det om vilken ledd och hur hårt underlaget det ramlar på om det blir skada eller inte. Chassiets tyngd och tex. deformation i ett hörn av aluminiumet och gropen i underlaget kan mycket väl begränsa G-grafterna medans en flatträff är mycket värre.

En tappad lös SSD och fel vinkel på hård underlag kan mycket väl få sådan stötvåg på kretskortsnivå i flera 1000 G i krafter att någon BGA under krets eller flashminne får spricka i sig och efter detta med glapp fick denna osäkra funktion för att sluta fungera helt kort tid efter. En lätt enhet som SSD, låg vikt och utan deformation och fjädrande pga. låg inre mekanisk dämpning kan få betydligt högre G-krafter än en mer tung och massiv enhet som en hårddisk-chassie i aluminium när det dunsar i backen. jfr hel armbandsur gentemot en lös kristallkapsling på hård underlag...

Permalänk
Medlem

Mitt ex hoppade upprepade gånger, med kängor på sig, på min Samsung 970 PRO och den höll i nästan 2 år efter det.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem

Det handlar om tillfälle, fallhöjd , läge hur det slår i underlaget och hur hårt underlag om det klarar sig fint eller har latenta skador efter.

Visst sannolikheten att en snurrdisk pajar vid golvkänning är högre än en SSD men det finns ingen plot-armor som säger att en SSD alltid klarar sig i alla lägen. En modern 2.5" laptophårddisk är väldigt stryktålig och har många skyddsmekanismer i sig med accelerometrar som känner av om disken faller och parkerar huvudena blixtsnabb innan det slår i. Smäller man så hårt att en laptopdisk skadas så är det ganska stor sannolikhet att också en SSD skadas vid samma behandling.

Det som är mer ömtålig är dagens 3.5" diskar men även dessa är mycket mer stryktåliga i jämförelse med diskar som byggdes på 1990-talet och kanske 2000-talets början.

Diskar i externa USB-diskar är gummiupphängda inne i sina kabinet - både 3.5" och 2.5" diskar och gummit som inte är speciellt mjukt är för att ta upp den hårdaste delen av stöten vid tapp i golv och kanske minska G-krafterna från flera tusen till bara något hundratal vid stöten. disk med parkerad huvuden är mycket mer stryktålig än när den arbetar - 3.5" diskar har inte alltid accelerometrar som känner fall medans 2.5" laptopdiskar har nästan alltid det och flertal gånger bättre överlevadschans efter en golvkänning medans disken arbetar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av azado:

Köpte en 256GB från en lokalt i min stad, halkade ur min hand när jag skulle ta emot den och ramlade på asfalten. Inga synliga fel eller sånt, men när jag kopplade in den så funkar den inte, fick liv i den ett par gånger men sen dess helt död. Hur troligt är det att ett fall på ca 1m förstör HDD?

Antagligen en minimal spricka som expanderat långsamt. Kan vara så enkelt att det är en dålig lödning som släppte.

Hade du inte tappat disken skulle en sådan lödning kunna ha släppt om 3 månader lika väl som 1, 3, 5 eller 10 år.

Har själv erfarenhet av en disk som jag slog i mot ett chassi för flera år sedan. Den fungerar utmärkt — uppochner — antagligen för att SATA-porten är skadad och kontakten orsakar en liten lutning som kretskortet nu mer inte tål. Med SMART-tester får man inga fel alls.

Blir som sagt väldigt stor skillnad på G-kraft hur något är paketerat. Optimalt skulle vara något som alltid är centrerat i vakuum, vilket antagligen är omöjligt med fysiklagarna.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon