EU röstar igenom förslag om tillfällig massövervakning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Ingen här försvarar pedofili.
Det kanske är ett lättare sätt att neka sina barn att skaffa facebook snarare än att övervaka vad alla gör.

Uppenbarligen inte...fråga vilken förälder som helst hur lätt det är att begränsa FB för sina barn.

3 års test, jo tack tjena. Om 3 år så läggs det säkert till saker och inte många kommer protestera. Då har folk hunnit vänja sig och allt är som vanligt. Dom som protesterar har decimerats och blivit en droppe i havet.

Detta är ett klassiskt "in the name of the king"

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Hade inte judarna rent mjöl i påsen. Vad hände sen? Just det.

Fick dom breven granskade?

Permalänk
Medlem

1984 närmar sig med stormsteg - tankebrott och nyspråk är redan implementerat, bara den totala övervakningen som kvarstår.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FattarNiInte:

Fick dom breven granskade?

Det också. Men rent mjöl i påsen idag betyder inte rent mjöl imorgon. Det är ju staten som bestämmer. Därför ska man inte ge de verktygen för massövervakning. Problemet är lagstiftningen. Vad tror ni polimördaren i Göteborg får? 4 år Max, 40 år i Guantánamo hade varit bättre för befolkningen. Vill vi skrota demokratin så kan man ju införa total övervakning istället.

Permalänk

Vaccinpass för att rädda farmor - massövervakning för att rädda barnen! Bra EU!

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180

Permalänk
Medlem

Det är väldigt märkligt att EU som tog fram GDPR nu tydligen satsar på något som går helt emot det.
Vem övervakar övervakarna? Jag lovar att fanskapen som sitter högst upp i samhället kan komma undan med vad de vill (Minns ni Epstein?) och slippa denna övervakning.

"Terrorism" kan vara nästan vad som helst beroende på vem man frågar, en dag kanske protester mot massövervakningen räknas som terrorism. Både USA och EU har gett vapen till terrorister och gerillor samtidigt som de har infört mer och mer övervakning på sina egna medborgare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

Vem övervakar övervakarna?

Och vem övervakar övervakarnas övervakare?
Och vem ...

(travesti på en del av en dialog i en av slutscenerna i "Enemy of the state")

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Och vem övervakar övervakarnas övervakare?
Och vem ...

(travesti på en del av en dialog i en av slutscenerna i "Enemy of the state")

Gud

Permalänk
Medlem
Skrivet av pg0n:

Det är väldigt märkligt att EU som tog fram GDPR nu tydligen satsar på något som går helt emot det.
Vem övervakar övervakarna? Jag lovar att fanskapen som sitter högst upp i samhället kan komma undan med vad de vill (Minns ni Epstein?) och slippa denna övervakning.

"Terrorism" kan vara nästan vad som helst beroende på vem man frågar, en dag kanske protester mot massövervakningen räknas som terrorism. Både USA och EU har gett vapen till terrorister och gerillor samtidigt som de har infört mer och mer övervakning på sina egna medborgare.

Detta är ju något som 'förvånade' mig mest. De har ju "kämpat" för GDPR. Men sanningen ligger mer i att de kan få in mer pengar den vägen.
Vad folket tycker och vill står lågt ner på listan.

Sedan med att vi förser terrorister med vapen sedan länge, hyschas det om. För det ger ju återigen, pengar.
Allt handlar om pengar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Klubba:

Kommer naturligtvis som alla nya lagar användas för helt andra syften.

för när vi fick IPRED så var det ju för att danska advokater ska kunna skicka hotbrev till svenskar eller hur?

Vad detta kommer användas till kan vi bara spekulera i, men politisk åsiktsregistrering känns nära till hands. Är nog ganska lätt att filtrera ut vilka politiska ställningstaganden individer har med enkla filter av deras privata meddelanden.

Jag har tittat på de lagar som infördes 2018 och 2019.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ar-13-nya-lagar-som-bo...
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ar-de-nya-lagarna-som-...

Jag vill påstå att det inte riktigt stämmer att alla nya lagar används för helt andra syften.

IPRED var väl visserligen tänkt att användas just för att upphovsrättsinnehavare - eller dess företrädare skulle kunna jaga fildelare genom att begära ut information från ISPs - istället för att polisen skulle göra det. Så på sätt och vis har det väl använts som tänkt. Men ja - det finns helt klart ett element i det hela att "förlikningsbreven" skickas ut som spam vilket knappast har varit tanken.

Det där med politisk åsiktsregistrering ser jag inte mycket underlag för. Tvärt om har EU jobbat FÖR personlig integritet på flera plan och det är därför vi bland annat har GDPR, varför Sverige fått varningar från EU om att våra datalagringsdirektiv inte håller måttet och liknande.
Varken EU eller dess nationer håller väl på med åsiktsregistrering. Är det någon part som sysslar med detta så är det istället den privata sfären. Google lever av att profilera oss. Facebook. Disqus, twitter, tiktok, alexa och liknande. Att ha en smartphone, använda appar och forum. Det kommer däremot få dig profilerad - även gällande åsikter.
Problemet är reellt så du har ju en bra poäng. Men det är alltså privata företag som står för det här. Inte EU utan de är ju motpolen.

Skrivet av superegg:

Snart vet man inte om man bor i Kina eller i EU, med all massövervakning.

All massövervakning är alltid fel, förstår inte hur visa personer kan tycka sånt är okej, det är som att någon i IRL kommer hem och genomsöker lgh vare dag.

Det är på god tid att vi lämna EU.

Om du tittar på vad nyheten faktiskt säger:

I april 2021 presenterades ett förslag om en provisorisk överenskommelse där Europeiska rådet och EU-parlamentet tillåter elektroniska kommunikationstjänster att genomsöka och radera användares material för att motverka sexuellt utnyttjande av barn och unga online. Det innebär att företag likt Facebook, Microsoft och Google får massgenomsöka e-postmeddelanden, chattmeddelanden och liknande kommunikation.

Notera de fetmarkerade orden. Tillåter och får.
Privata företag FÅR NU LOV ATT PÅ EGET BEVÅG granska denna typ av material OM DE SJÄLVA VILL.
Företag fick alltså inte enligt EUlagar granska det här själv innan om de så själva ville göra detta - tack vare att EUs integritetsskydd i lag är så pass starkt.
Märk väl att privata företag har dessa rättigheter även utanför EU. Vad EU däremot har är lagar som ger utökat integritetsskydd jämte många andra.

Om man vill försöka sig på ett exempel här så kanske man kan jämföra det med att privata företag i världen i övrigt FÅR läsa igenom allas kommunikation för att leta knark om de så önskar. Det får företag däremot fortfarande INTE göra i EU på eget bevåg. Just för att integritetsskyddet är bättre inom EU.
Det här är tänkvärt!

Exempelvis då direktivet om integritet och elektronisk kommunikation:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX...
Ett annat exempel är GDPR. Återigen värnar EU om personlig integritet.
Ja EU har även givit Sverige bakläxa angående datalagringen som våra ISPer utför. Att den är för långtgående och integritetskränkande. Svensk lag duger inte här.

Så om integritetsskydd är av intresse så har det faktiskt varit gynnsamt att vara med i EU senaste åren.
Det här är också tänkvärt. Faktiskt alltså.
Alltså även om man nu gör ett undantag för barnporrssökning i det extra utökade integritetsskyddet. Betänk att det där extra utökade integritetsskyddet inte finns alls i många andra länder.

--------------------------------------------

Jag ser faktiskt inte nå problem med nuvarande upplägg. Önskar ett privat företag så som MS att spana efter barnporr i sina egna tjänster så tycker jag nog att de ska få lov att göra så också. För en bättre värld. Om de så själva önskar.
Det ser jag som fullt rimligt att ge den möjligheten för företag att välja att göra såhär.
Så jag är i linje med de politiker som röstat för här. Det låter vettigt.

Vad som däremot ser problematiskt ut är väl framtida förslag på att göra det obligatoriskt. Som nyheten tar upp blir det väldigt snårigt att tvinga all kommunikation att ha bakdörrar. Det blir en helt annan frågeställning då.
Aja, än är vi inte där. Och problemet har knappast gått obemärkt förbi så jag tror väl inte det blir något av det.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det där med politisk åsiktsregistrering ser jag inte mycket underlag för. Tvärt om har EU jobbat FÖR personlig integritet på flera plan och det är därför vi bland annat har GDPR, varför Sverige fått varningar från EU om att våra datalagringsdirektiv inte håller måttet och liknande.
Varken EU eller dess nationer håller väl på med åsiktsregistrering. Är det någon part som sysslar med detta så är det istället den privata sfären. Google lever av att profilera oss. Facebook. Disqus, twitter, tiktok, alexa och liknande. Att ha en smartphone, använda appar och forum. Det kommer däremot få dig profilerad - även gällande åsikter.
Problemet är reellt så du har ju en bra poäng. Men det är alltså privata företag som står för det här. Inte EU utan de är ju motpolen.

Jag vet inte om jag håller med dig här, vilket jag annars oftast gör.
Problemet här är ju att EU nyss gick emot sig själva när det gäller GDPR.

Och ordet tillfälligt på "bara 3 år" är för att vi ska bli van vid detta. Sedan kommer det tillägg utan tvekan.
Lite som att HMF får tillämpas lite här och där.
Oftast så har de som faktiskt blivit dömda utav det varit äldre personer, läs pensionärer. Som skrivit vad de tycker på FB och liknande. Vissa har väl varit hård i mun ja. Men även därför så jagas dessa extra för att sätta folk för HMF.

Men en simpel sak som "jävla svenne" är inte HMF. Hur kommer det sig?
HMF har blivit en lag som tillämpas när det passar media allt som oftast, då de är dom som gräver i vad folk skriver. Sedan ruinerar dom liven för dem. Allt som oftast.

Nej Eu kanske inte håller på med åsiktsregistrering JUST NU. Men detta ger ju dem ett väldigt bra verktyg för att göra det. Och ingen kan ifrågasätta det.

Att framförallt FB har skuggprofiler osv är ju känt sedan länge. Men detta tar det steget över det. Genom att ens få logga/läsa allas konversationer.

Det kanske inte missbrukas just nu inom närmsta 5-10 åren. Men vem säger att de inte görs det framöver?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har tittat på de lagar som infördes 2018 och 2019.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ar-13-nya-lagar-som-bo...
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ar-de-nya-lagarna-som-...

Jag vill påstå att det inte riktigt stämmer att alla nya lagar används för helt andra syften.

IPRED var väl visserligen tänkt att användas just för att upphovsrättsinnehavare - eller dess företrädare skulle kunna jaga fildelare genom att begära ut information från ISPs - istället för att polisen skulle göra det. Så på sätt och vis har det väl använts som tänkt. Men ja - det finns helt klart ett element i det hela att "förlikningsbreven" skickas ut som spam vilket knappast har varit tanken.

Det där med politisk åsiktsregistrering ser jag inte mycket underlag för. Tvärt om har EU jobbat FÖR personlig integritet på flera plan och det är därför vi bland annat har GDPR, varför Sverige fått varningar från EU om att våra datalagringsdirektiv inte håller måttet och liknande.
Varken EU eller dess nationer håller väl på med åsiktsregistrering. Är det någon part som sysslar med detta så är det istället den privata sfären. Google lever av att profilera oss. Facebook. Disqus, twitter, tiktok, alexa och liknande. Att ha en smartphone, använda appar och forum. Det kommer däremot få dig profilerad - även gällande åsikter.
Problemet är reellt så du har ju en bra poäng. Men det är alltså privata företag som står för det här. Inte EU utan de är ju motpolen.

Om du tittar på vad nyheten faktiskt säger:

I april 2021 presenterades ett förslag om en provisorisk överenskommelse där Europeiska rådet och EU-parlamentet tillåter elektroniska kommunikationstjänster att genomsöka och radera användares material för att motverka sexuellt utnyttjande av barn och unga online. Det innebär att företag likt Facebook, Microsoft och Google får massgenomsöka e-postmeddelanden, chattmeddelanden och liknande kommunikation.

Notera de fetmarkerade orden. Tillåter och får.
Privata företag FÅR NU LOV ATT PÅ EGET BEVÅG granska denna typ av material OM DE SJÄLVA VILL.
Företag fick alltså inte enligt EUlagar granska det här själv innan om de så själva ville göra detta - tack vare att EUs integritetsskydd i lag är så pass starkt.
Märk väl att privata företag har dessa rättigheter även utanför EU. Vad EU däremot har är lagar som ger utökat integritetsskydd jämte många andra.

Om man vill försöka sig på ett exempel här så kanske man kan jämföra det med att privata företag i världen i övrigt FÅR läsa igenom allas kommunikation för att leta knark om de så önskar. Det får företag däremot fortfarande INTE göra i EU på eget bevåg. Just för att integritetsskyddet är bättre inom EU.
Det här är tänkvärt!

Exempelvis då direktivet om integritet och elektronisk kommunikation:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX...
Ett annat exempel är GDPR. Återigen värnar EU om personlig integritet.
Ja EU har även givit Sverige bakläxa angående datalagringen som våra ISPer utför. Att den är för långtgående och integritetskränkande. Svensk lag duger inte här.

Så om integritetsskydd är av intresse så har det faktiskt varit gynnsamt att vara med i EU senaste åren.
Det här är också tänkvärt. Faktiskt alltså.
Alltså även om man nu gör ett undantag för barnporrssökning i det extra utökade integritetsskyddet. Betänk att det där extra utökade integritetsskyddet inte finns alls i många andra länder.

--------------------------------------------

Jag ser faktiskt inte nå problem med nuvarande upplägg. Önskar ett privat företag så som MS att spana efter barnporr i sina egna tjänster så tycker jag nog att de ska få lov att göra så också. För en bättre värld. Om de så själva önskar.
Det ser jag som fullt rimligt att ge den möjligheten för företag att välja att göra såhär.
Så jag är i linje med de politiker som röstat för här. Det låter vettigt.

Vad som däremot ser problematiskt ut är väl framtida förslag på att göra det obligatoriskt. Som nyheten tar upp blir det väldigt snårigt att tvinga all kommunikation att ha bakdörrar. Det blir en helt annan frågeställning då.
Aja, än är vi inte där. Och problemet har knappast gått obemärkt förbi så jag tror väl inte det blir något av det.

Det mest balanserade inlägg jag läst i den här diskussionen. Har själv aldrig varit någon vän av EU men som du skriver så har vi idag ett starkare integritetsskydd än vi skulle haft om vi stått utanför.

Är dock ingen vän av övervakning, inte i någon form, eftersom det i förlängningen kan missbrukas. Kan sådant här användas på rätt sätt och kontrollerat är det ändå en bra sak men man får inte låta det löpa amok. Är mycket mer oroad över den privata sfären och deras förehavanden då de samlar enorma mängder information som vi inte har någon som helst kontroll över hur den används.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Uppenbarligen inte...fråga vilken förälder som helst hur lätt det är att begränsa FB för sina barn.

Jag vet inte riktigt vad du menar eller syftar till med din fråga. Svårighetsgraden att neka sina barn facebook beror nog väldigt mycket på ålder på barnet. Tex så är det nog inte speciellt svårt att neka en 8åring facebook däremot så lär det vara betydligt svårare att neka en tonåring/14åring.

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Det också. Men rent mjöl i påsen idag betyder inte rent mjöl imorgon. Det är ju staten som bestämmer. Därför ska man inte ge de verktygen för massövervakning. Problemet är lagstiftningen. Vad tror ni polimördaren i Göteborg får? 4 år Max, 40 år i Guantánamo hade varit bättre för befolkningen. Vill vi skrota demokratin så kan man ju införa total övervakning istället.

Det är vi som går och röstar som styr över makthavarna, lagstiftningen och staten.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SleeZy:

Jag vet inte om jag håller med dig här, vilket jag annars oftast gör.
Problemet här är ju att EU nyss gick emot sig själva när det gäller GDPR.

Och ordet tillfälligt på "bara 3 år" är för att vi ska bli van vid detta. Sedan kommer det tillägg utan tvekan.
Lite som att HMF får tillämpas lite här och där.
Oftast så har de som faktiskt blivit dömda utav det varit äldre personer, läs pensionärer. Som skrivit vad de tycker på FB och liknande. Vissa har väl varit hård i mun ja. Men även därför så jagas dessa extra för att sätta folk för HMF.

Men en simpel sak som "jävla svenne" är inte HMF. Hur kommer det sig?
HMF har blivit en lag som tillämpas när det passar media allt som oftast, då de är dom som gräver i vad folk skriver. Sedan ruinerar dom liven för dem. Allt som oftast.

Nej Eu kanske inte håller på med åsiktsregistrering JUST NU. Men detta ger ju dem ett väldigt bra verktyg för att göra det. Och ingen kan ifrågasätta det.

Att framförallt FB har skuggprofiler osv är ju känt sedan länge. Men detta tar det steget över det. Genom att ens få logga/läsa allas konversationer.

Det kanske inte missbrukas just nu inom närmsta 5-10 åren. Men vem säger att de inte görs det framöver?

Fast rådande lagförslag har inget med åsiktsregistrering att göra alls. Det blir fel att försöka få det att framstå på det sättet.

Vad som tillåtits är att privata företag nu själv får välja om de vill leta efter barnporr i sina egna plattformar.
Det är inte åsiktsregistrering.
Dessutom handlar det ju inte om att staten eller EU ska göra något av detta.
Det handlar om att privata företag själva ska få välja om de vill granska sitt material. Inte EU.

Och är det något vi kan vara säkra på så är det att vi redan är åsiktsregistrerade av just privata företag. Där är vi ju redan sedan länge.

Titta på första stycket i nyheten så ser du att det handlar om att företag ska få göra som de själva önskar när det kommer till just barnporr. Inte att EU ska söka igenom allt material.
Den här delen är av relevans.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast rådande lagförslag har inget med åsiktsregistrering att göra alls. Det blir fel att försöka få det att framstå på det sättet.

Vad som tillåtits är att privata företag nu själv får välja om de vill leta efter barnporr i sina egna plattformar.
Det är inte åsiktsregistrering.
Dessutom handlar det ju inte om att staten eller EU ska göra något av detta.
Det handlar om att privata företag själva ska få välja om de vill granska sitt material. Inte EU.

Och är det något vi kan vara säkra på så är det att vi redan är åsiktsregistrerade av just privata företag. Där är vi ju redan sedan länge.

Titta på första stycket i nyheten så ser du att det handlar om att företag ska få göra som de själva önskar när det kommer till just barnporr. Inte att EU ska söka igenom allt material.
Den här delen är av relevans.

Mjo jag håller med i sak, i det stora hela.
Men jag köper inte att det inte kommer användas för åsiktsregistrering eller liknande.

Ja, just att privata företag nu har RÄTT att bryta mot GDPR för barnens skull är ju även problemet. Det innebär ingen integritet längre när FB/gmail/hotmail mfl kan läsa alla våra meddelanden.
De kan ju använda all möjlig saftig data genom att läsa igenom meddelanden. Och därmed rikta än mer reklam eller värre.

Kom ihåg cambridge analytica för er som inte har hört talas om detta, så läs på om detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SleeZy:

Och ordet tillfälligt på "bara 3 år" är för att vi ska bli van vid detta. Sedan kommer det tillägg utan tvekan.
Lite som att HMF får tillämpas lite här och där.
Oftast så har de som faktiskt blivit dömda utav det varit äldre personer, läs pensionärer. Som skrivit vad de tycker på FB och liknande. Vissa har väl varit hård i mun ja. Men även därför så jagas dessa extra för att sätta folk för HMF.

Och hur de jagar och stämt alla som påpekat eller länkat till artiklar om hur Tomas Åberg dömts till djurhållningsförbud efter omfattande djurplågeri.

Där "förtal" som används i folkmun inte alls motsvarar hur lagen är skriven, utan att rätten flera gånger skrivit i olika domar att "det spelar ingen roll att det är sant, och att "Det är i vart fall fråga om så allvarliga och nedsättande beskyllningar att det även om Tomas Åberg vore att anse som en offentlig person,inte kan anses som försvarligt att sprida dessa. "

Alltså anses det i rätten som förtal om man berättar något som kan skada en annan persons rykte, oavsett om det är sant eller inte. Och detta missbrukas ju av vänsternpartierna systematiskt

Permalänk
Medlem

Den eviga syndabocken, jag föddes inte igår och köper inte godhetspråket för fem öre.

Den federala staten marscherar ''tillfälligt'' fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon14781:

Måste man personligen råkat ut för något för att man ska få tycka och tänka?

Jag tänker snarare tvärt om, att brottsoffer själva kanske inte är 100% rätt personer för att bestämma vad som är rimligt när det på något sätt kopplas till deras förövare. Klarhet i perspektivet där känns ungefär lika tvek som att fråga främlingar rakt ut om de blivit utsatta för övergrepp eller inte.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Men en simpel sak som "jävla svenne" är inte HMF. Hur kommer det sig?
HMF har blivit en lag som tillämpas när det passar media allt som oftast, då de är dom som gräver i vad folk skriver. Sedan ruinerar dom liven för dem. Allt som oftast.

Nej Eu kanske inte håller på med åsiktsregistrering JUST NU. Men detta ger ju dem ett väldigt bra verktyg för att göra det. Och ingen kan ifrågasätta det.

Men jag tror inte just 'svenne' har blivit prövat nån gång, så det går inte att säga. Sedan kan jag inte hålla med om att det är medierna som bär ansvaret utan för mig är det en självklarhet att det är den som skriver 'svordom + folkgrupp + utvisning/avrättning är den ansvariga. Vill man inte utsätta sig för risken att bli påkommen, skriv det inte. Det är fortfarande helt ok att tycka vad man vill, men det har aldrig varit ok att uttrycka det på ett sådant vis att någon annan kan ta skada, vilket inte är samma sak som åsiktsfrihet.

Skrivet av Klubba:

Alltså anses det i rätten som förtal om man berättar något som kan skada en annan persons rykte, oavsett om det är sant eller inte. Och detta missbrukas ju av vänsternpartierna systematiskt

Du menar Kristdemokraternas ledare nu vars parti just nu vurmar för bättre vård och hårdare tag mot kriminella?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har tittat på de lagar som infördes 2018 och 2019.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ar-13-nya-lagar-som-bo...
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ar-de-nya-lagarna-som-...

Jag vill påstå att det inte riktigt stämmer att alla nya lagar används för helt andra syften.

IPRED var väl visserligen tänkt att användas just för att upphovsrättsinnehavare - eller dess företrädare skulle kunna jaga fildelare genom att begära ut information från ISPs - istället för att polisen skulle göra det. Så på sätt och vis har det väl använts som tänkt. Men ja - det finns helt klart ett element i det hela att "förlikningsbreven" skickas ut som spam vilket knappast har varit tanken.

Det där med politisk åsiktsregistrering ser jag inte mycket underlag för. Tvärt om har EU jobbat FÖR personlig integritet på flera plan och det är därför vi bland annat har GDPR, varför Sverige fått varningar från EU om att våra datalagringsdirektiv inte håller måttet och liknande.
Varken EU eller dess nationer håller väl på med åsiktsregistrering. Är det någon part som sysslar med detta så är det istället den privata sfären. Google lever av att profilera oss. Facebook. Disqus, twitter, tiktok, alexa och liknande. Att ha en smartphone, använda appar och forum. Det kommer däremot få dig profilerad - även gällande åsikter.
Problemet är reellt så du har ju en bra poäng. Men det är alltså privata företag som står för det här. Inte EU utan de är ju motpolen.

Om du tittar på vad nyheten faktiskt säger:

I april 2021 presenterades ett förslag om en provisorisk överenskommelse där Europeiska rådet och EU-parlamentet tillåter elektroniska kommunikationstjänster att genomsöka och radera användares material för att motverka sexuellt utnyttjande av barn och unga online. Det innebär att företag likt Facebook, Microsoft och Google får massgenomsöka e-postmeddelanden, chattmeddelanden och liknande kommunikation.

Notera de fetmarkerade orden. Tillåter och får.
Privata företag FÅR NU LOV ATT PÅ EGET BEVÅG granska denna typ av material OM DE SJÄLVA VILL.
Företag fick alltså inte enligt EUlagar granska det här själv innan om de så själva ville göra detta - tack vare att EUs integritetsskydd i lag är så pass starkt.
Märk väl att privata företag har dessa rättigheter även utanför EU. Vad EU däremot har är lagar som ger utökat integritetsskydd jämte många andra.

Om man vill försöka sig på ett exempel här så kanske man kan jämföra det med att privata företag i världen i övrigt FÅR läsa igenom allas kommunikation för att leta knark om de så önskar. Det får företag däremot fortfarande INTE göra i EU på eget bevåg. Just för att integritetsskyddet är bättre inom EU.
Det här är tänkvärt!

Exempelvis då direktivet om integritet och elektronisk kommunikation:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX...
Ett annat exempel är GDPR. Återigen värnar EU om personlig integritet.
Ja EU har även givit Sverige bakläxa angående datalagringen som våra ISPer utför. Att den är för långtgående och integritetskränkande. Svensk lag duger inte här.

Så om integritetsskydd är av intresse så har det faktiskt varit gynnsamt att vara med i EU senaste åren.
Det här är också tänkvärt. Faktiskt alltså.
Alltså även om man nu gör ett undantag för barnporrssökning i det extra utökade integritetsskyddet. Betänk att det där extra utökade integritetsskyddet inte finns alls i många andra länder.

--------------------------------------------

Jag ser faktiskt inte nå problem med nuvarande upplägg. Önskar ett privat företag så som MS att spana efter barnporr i sina egna tjänster så tycker jag nog att de ska få lov att göra så också. För en bättre värld. Om de så själva önskar.
Det ser jag som fullt rimligt att ge den möjligheten för företag att välja att göra såhär.
Så jag är i linje med de politiker som röstat för här. Det låter vettigt.

Vad som däremot ser problematiskt ut är väl framtida förslag på att göra det obligatoriskt. Som nyheten tar upp blir det väldigt snårigt att tvinga all kommunikation att ha bakdörrar. Det blir en helt annan frågeställning då.
Aja, än är vi inte där. Och problemet har knappast gått obemärkt förbi så jag tror väl inte det blir något av det.

Problemet ligger ju i att nu få privata företag (iaf på papper) mer insyn än staten utan något som helst kontrollorgan som se till att denna övervakning inte missbrukas.
Visst de har stor koll även nu men EU har varit (fram till nu) ett ett sunt motstånd till detta.
All information de samlar in kommer att användas och inget kommer slängas då det är pengar och inflytande i informationsform.
Dessa privata företag har även idag makten att vända och vrida opinonen dit de vill tex politiska syften eller årsikter som gynnar dem i längden, dessa företag vill vi helt plötsligt ger mera information och tror sen naivt att det inte kommer att nyttjas i andra syften?

Vi får hoppas att grytan med vatten kokas upp för snabbt i och med detta så vi (grodan) hoppar ur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Men jag tror inte just 'svenne' har blivit prövat nån gång, så det går inte att säga. Sedan kan jag inte hålla med om att det är medierna som bär ansvaret utan för mig är det en självklarhet att det är den som skriver 'svordom + folkgrupp + utvisning/avrättning är den ansvariga. Vill man inte utsätta sig för risken att bli påkommen, skriv det inte. Det är fortfarande helt ok att tycka vad man vill, men det har aldrig varit ok att uttrycka det på ett sådant vis att någon annan kan ta skada, vilket inte är samma sak som åsiktsfrihet.

Det kan jag hålla med om. Men problemet här är ju att det är ju endast dessa de ger sig på.

Men alla förnedringsbrott som sker, tystast istället ner. Eller förmindras.
Så jag kan förstå när folk skriver i affekt. Men varför ska de dömas för detta 5-6-7-8 år sedan dessa skrevs? De döms dessutom hårdare än vad många andra brottslingar gör. Eller i vart fall nära inpå.

Men hur kan någon ta skada av vad greger skrev för 2 år sedan på sin fb, som endast media lyckades gräva fram för att kräva HMF?

Det finns olika grader här på vad som är rimligt. Det är det jag ville komma fram till.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Jag har tittat på de lagar som infördes 2018 och 2019.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ar-13-nya-lagar-som-bo...
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ar-de-nya-lagarna-som-...

Jag vill påstå att det inte riktigt stämmer att alla nya lagar används för helt andra syften.

IPRED var väl visserligen tänkt att användas just för att upphovsrättsinnehavare - eller dess företrädare skulle kunna jaga fildelare genom att begära ut information från ISPs - istället för att polisen skulle göra det. Så på sätt och vis har det väl använts som tänkt. Men ja - det finns helt klart ett element i det hela att "förlikningsbreven" skickas ut som spam vilket knappast har varit tanken.

Det där med politisk åsiktsregistrering ser jag inte mycket underlag för. Tvärt om har EU jobbat FÖR personlig integritet på flera plan och det är därför vi bland annat har GDPR, varför Sverige fått varningar från EU om att våra datalagringsdirektiv inte håller måttet och liknande.
Varken EU eller dess nationer håller väl på med åsiktsregistrering. Är det någon part som sysslar med detta så är det istället den privata sfären. Google lever av att profilera oss. Facebook. Disqus, twitter, tiktok, alexa och liknande. Att ha en smartphone, använda appar och forum. Det kommer däremot få dig profilerad - även gällande åsikter.
Problemet är reellt så du har ju en bra poäng. Men det är alltså privata företag som står för det här. Inte EU utan de är ju motpolen.

Om du tittar på vad nyheten faktiskt säger:

I april 2021 presenterades ett förslag om en provisorisk överenskommelse där Europeiska rådet och EU-parlamentet tillåter elektroniska kommunikationstjänster att genomsöka och radera användares material för att motverka sexuellt utnyttjande av barn och unga online. Det innebär att företag likt Facebook, Microsoft och Google får massgenomsöka e-postmeddelanden, chattmeddelanden och liknande kommunikation.

Notera de fetmarkerade orden. Tillåter och får.
Privata företag FÅR NU LOV ATT PÅ EGET BEVÅG granska denna typ av material OM DE SJÄLVA VILL.
Företag fick alltså inte enligt EUlagar granska det här själv innan om de så själva ville göra detta - tack vare att EUs integritetsskydd i lag är så pass starkt.
Märk väl att privata företag har dessa rättigheter även utanför EU. Vad EU däremot har är lagar som ger utökat integritetsskydd jämte många andra.

Om man vill försöka sig på ett exempel här så kanske man kan jämföra det med att privata företag i världen i övrigt FÅR läsa igenom allas kommunikation för att leta knark om de så önskar. Det får företag däremot fortfarande INTE göra i EU på eget bevåg. Just för att integritetsskyddet är bättre inom EU.
Det här är tänkvärt!

Exempelvis då direktivet om integritet och elektronisk kommunikation:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX...
Ett annat exempel är GDPR. Återigen värnar EU om personlig integritet.
Ja EU har även givit Sverige bakläxa angående datalagringen som våra ISPer utför. Att den är för långtgående och integritetskränkande. Svensk lag duger inte här.

Så om integritetsskydd är av intresse så har det faktiskt varit gynnsamt att vara med i EU senaste åren.
Det här är också tänkvärt. Faktiskt alltså.
Alltså även om man nu gör ett undantag för barnporrssökning i det extra utökade integritetsskyddet. Betänk att det där extra utökade integritetsskyddet inte finns alls i många andra länder.

--------------------------------------------

Jag ser faktiskt inte nå problem med nuvarande upplägg. Önskar ett privat företag så som MS att spana efter barnporr i sina egna tjänster så tycker jag nog att de ska få lov att göra så också. För en bättre värld. Om de så själva önskar.
Det ser jag som fullt rimligt att ge den möjligheten för företag att välja att göra såhär.
Så jag är i linje med de politiker som röstat för här. Det låter vettigt.

Vad som däremot ser problematiskt ut är väl framtida förslag på att göra det obligatoriskt. Som nyheten tar upp blir det väldigt snårigt att tvinga all kommunikation att ha bakdörrar. Det blir en helt annan frågeställning då.
Aja, än är vi inte där. Och problemet har knappast gått obemärkt förbi så jag tror väl inte det blir något av det.

Men det innefattar att dom måste söka efter text, bilder, filmer, det skulle då betyda att dom kan spara data som dom själva vill till sin fördel, då dom kan skylla på att personen kanske har något misstänkt.

Jag tro att detta kommer att används fel, se bara på fb som läser alla pm och sen säljer data.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av SleeZy:

Det kan jag hålla med om. Men problemet här är ju att det är ju endast dessa de ger sig på.

Men alla förnedringsbrott som sker, tystast istället ner. Eller förmindras.
Så jag kan förstå när folk skriver i affekt. Men varför ska de dömas för detta 5-6-7-8 år sedan dessa skrevs? De döms dessutom hårdare än vad många andra brottslingar gör. Eller i vart fall nära inpå.

Men hur kan någon ta skada av vad greger skrev för 2 år sedan på sin fb, som endast media lyckades gräva fram för att kräva HMF?

Det finns olika grader här på vad som är rimligt. Det är det jag ville komma fram till.

Förstår vad du menar, det förstörde Anders Timells karriär rätt duktigt. Någonstans får man ändå komma ihåg att man kan bara stå inför lagen om man blir påkommen, samtidigt som valfri nyhetsblaska har som uppdrag att sälja tidningar, klick eller annan form av reklam. Utan att veta så tror jag dock att det är svårt att hacka på en svenne utan att det uppfattas som ett skämt "här sitter du din heterosexuella svenne med jämställd föräldraledighet, villa och vovve och Volvon på leasing också ser jag"

Det viktiga här tror jag är att man måste förstå den förändring i samhällsstruktur som egentligen alltid har funnits men som med all utveckling accelererar när den fått fäste. 1919 var det väl som kvinnor fick rösträtt. Läste bara för någon vecka sedan om hur en kvinna med hyfsad högerinställning till livet menade på att det var bättre om kvinnors rösträtt försvann igen så det kunde bli lite ordning och reda i landet. Sedan kom en lag 1979 om att det var olagligt att aga barn, vilket Sverige var först eller bland de första med i världen att införa. Nu i relativ modern tid har jämställdhetsarbetet lett till att kvinnor kan och vågar kliva fram och berätta vad som hänt, bland kollegor eller hos andra. Det har även blivit bakslag, där det för några år sen var en studentkryssning där en ung kvinna påstod att hon blivit våldtagen av fyra klasskamrater. Internetmobben hoppade på tåget och fördömde killarna men det visade sig sedan att hon bara hittat på allt.

Jag tror som du, att det måste finnas grader på vad som är rimligt. Problemet är kanske att användare av internet fortfarande känner sig anonyma på ett sätt som gör att de kan skriva saker de egentligen knappt ens står för. Jag skulle absolut inte ha något emot om den svenska användarskaran av Sweclockers, Facebook eller någon annan plattform införde legitimering med BankID som krav för att få registrera sig.

Permalänk

Undantaget tvingar inte tjänsterna att genomsöka meddelanden, men det finns ett uppföljande förslag om att göra det obligatoriskt. Det skulle bland annat i praktiken tvinga end-to-end-krypterade meddelandetjänster att implementera en bakdörr.

Detta innebär att tjänster såsom protonmail tvingas lämna en bakdörr öppen? Då går ju tjänster som protonmail förlorade för själva syftet är att bevara känslig information privat. Detta innebär att man inte längre ens kan ha protonmail kopplat till sina krypto accounts och känna sig säker? Antar det inte ens hjälper med 2FA authenticator kopplat till sin mail?

Permalänk
Medlem
Skrivet av harmonica22:

Undantaget tvingar inte tjänsterna att genomsöka meddelanden, men det finns ett uppföljande förslag om att göra det obligatoriskt. Det skulle bland annat i praktiken tvinga end-to-end-krypterade meddelandetjänster att implementera en bakdörr.

Detta innebär att tjänster såsom protonmail tvingas lämna en bakdörr öppen? Då går ju tjänster som protonmail förlorade för själva syftet är att bevara känslig information privat. Detta innebär att man inte längre ens kan ha protonmail kopplat till sina krypto accounts och känna sig säker? Antar det inte ens hjälper med 2FA authenticator kopplat till sin mail?

Schweiz där Protonmail huserar är inte med i EU tack och lov.
Men junk/epost som går via EU kommer säkert snappas upp...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Bara för att du har utsatts för övergrepp betyder det inte att du har rätt när du tycker alla andra ska utsätta för integritetskränkningar.

I min värld så väger ett barns säkerhet högre än din integritet, sen är det inte staten som ska övervaka det är företaget som äger tjänsten som ska göra det om jag förstått det rätt? Rätta mig om jag har fel!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av Zyphoon:

Schweiz där Protonmail huserar är inte med i EU tack och lov.
Men junk/epost som går via EU kommer säkert snappas upp...

Skönt att höra då slipper man oroa sig där iallafall. Känns väldigt illa hursomhelst förstår inte hur EU bara kan göra som dem vill. Alla pedofiler kommer ju bara använda sig utav andra tjänster utanför EU och köra på krypterade mail detta slår mest till mot oss vanliga användare. Kan tänka mig många har lösenord osv på sina hotmail. Många vet inte ens om denna lagändringen heller. Så vad gör dem personerna när någon elak tjänsteman har sålt ut deras lösenord. Borde bli kaos längre fram men det kommer nog skötas i det tysta antar jag. Förstår inte hur EU kan ha så mycket makt ser dem inte alla konsekvenser detta bidrar till? Ju mer jag tänker på det desto mer inser jag att det inte har att göra med pedofiler utan att man helt enkelt vill ha ett övervakat samhälle.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Widde:

Problemet ligger ju i att nu få privata företag (iaf på papper) mer insyn än staten utan något som helst kontrollorgan som se till att denna övervakning inte missbrukas.
Visst de har stor koll även nu men EU har varit (fram till nu) ett ett sunt motstånd till detta.
All information de samlar in kommer att användas och inget kommer slängas då det är pengar och inflytande i informationsform.
Dessa privata företag har även idag makten att vända och vrida opinonen dit de vill tex politiska syften eller årsikter som gynnar dem i längden, dessa företag vill vi helt plötsligt ger mera information och tror sen naivt att det inte kommer att nyttjas i andra syften?

Vi får hoppas att grytan med vatten kokas upp för snabbt i och med detta så vi (grodan) hoppar ur.

Näe. Privata företag kommer inte kunna börja få mer insyn än staten.
För det har de ju redanhaft under väldigt lång tid. Har du facebookkonto, använder du googles tjänster eller exempelvis diqus chatt så har de redan långt mer insyn än staten har.
Det har de inte på grund av att EU nu ger företag mer utrymme att jaga pedofiler.
Camebridge analytica möjliggordes inte av denna lagändring utan allt det där gick att göra långt innan och googles beteendemönster över hur du rör dig varje minut med din telefon är långt mer insynsfullt än något staten någonsin haft tillgång till.
Så det teoretiska scenariot du beskriver för framtiden - det har vi ju redan haft i väldigt många år. Det i sig kan man med all rätt förfäras över. Jag är med dig.
Men det är alltså inte något som hänger på om pedofilövervakningen tillåts i EU utan det trista scenariot har vi ju redan sedan väldigt länge - ändå.

Redan för 15 år sedan sade man att användardata är den nya oljan. Google har i 20 år haft den typen av utökad insyn redan. Det har de alltså INTE haft baserat på denna ändring utan den massiva insyn privata företag har i vad vi gör, tycker, tänker och agerar - det har de redan.

Skrivet av superegg:

Men det innefattar att dom måste söka efter text, bilder, filmer, det skulle då betyda att dom kan spara data som dom själva vill till sin fördel, då dom kan skylla på att personen kanske har något misstänkt.

Jag tro att detta kommer att används fel, se bara på fb som läser alla pm och sen säljer data.

Ja kanske det. Och utanför EU så får företagen alltså göra det här för all verksamhet redan. Så det är samma där - fast värre. Utanför EU har man nämligen inte samma direktiv som skyddar integriteten. Det du får i EU är alltså en hel del skydd från företagens övervakning - utöver då specifikt pedofildelar.
Så din önskan om ökad integritet finner du som sagt inom EU - inte utanför EU. Det gäller alltså även om man inte gillar nuvarande förslag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag är för extrem övervakning av kriminella ==> riktad övervakning.😎

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850