Söker millimetertunt dammfilter av tvättsvampsliknande material

Permalänk
Medlem

Söker millimetertunt dammfilter av tvättsvampsliknande material

Filtret i min projektor har blivit för gammalt och har smulats sönder. Jag skulle uppskatta det var ca 1-2 mm tunt och 6 x 15 cm area och det var gjort av något tvättsvampsliknande, svart material. Jag har hört att det finns liknande filter i skrivare också. Vet någon var jag kan köpa ett sådant filter, gärna utan att bli ruinerad på fraktkostnader? Självklart kan jag klippa till det till rätt storlek om det är för stort.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

Ja, fast frågan är hur tjock den är. Eftersom den är avsedd för en "tung" maskin (gräsklippare) misstänker jag att den är tjockare än vad som passar i "finelektronik" (min projektor).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke332:

Ja, fast frågan är hur tjock den är. Eftersom den är avsedd för en "tung" maskin (gräsklippare) misstänker jag att den är tjockare än vad som passar i "finelektronik" (min projektor).

Funkar det med att klippa ur en bit ur ett par strumpbyxor, eller är de kanske för täta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke332:

Ja, fast frågan är hur tjock den är. Eftersom den är avsedd för en "tung" maskin (gräsklippare) misstänker jag att den är tjockare än vad som passar i "finelektronik" (min projektor).

det ser absolut inte tjockt ut, eller åtminstone inte speciellt "tätt"
vad ska du ha det till i projektorn, fläkten?

med tanke på att du ser igenom filtret ifråga när de läggs på varandra är det "väldigt" tunt/öppet.
Är det mer motstånd än inget, absolut, men det kommer nog släppa igenom en hel del damm oavsett.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke332:

Ja, fast frågan är hur tjock den är. Eftersom den är avsedd för en "tung" maskin (gräsklippare) misstänker jag att den är tjockare än vad som passar i "finelektronik" (min projektor).

Det är inte huvudfiltret, utan ett förfilter dock, även om jag inte vet just hur tjockt detta är. Sedan sitter det ett pappersfilter i samma stuk som i en bil också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det är inte huvudfiltret, utan ett förfilter dock, även om jag inte vet just hur tjockt detta är. Sedan sitter det ett pappersfilter i samma stuk som i en bil också.

Det här kanske funkar?

Permalänk
Medlem

Om det är ett förfilter så är det nog mera för att fånga insekter och annat skräp, så ett myggnät borde funka bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bikerrog:

Funkar det med att klippa ur en bit ur ett par strumpbyxor, eller är de kanske för täta?

Jag vågar inte chansa, det känns tryggare men något som är gjort av samma material som originalfiltret.

Skrivet av Bellerefon:

vad ska du ha det till i projektorn, fläkten?

Du kan se det på sidorna 47-48 här: https://esupportdownload.benq.com/esupport/Projector/UserManu...

Permalänk

https://www.apotekhjartat.se/produkt/abena-skumtvattlapp-100-...

är typ 2mm ganska tätt skummgummi tvättlappar.

va de första ja kom att tänka på... minns dem från min barndom på 80-90talet...vilka mardrömmar de ä sträva som sandpapper...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke332:

Jag vågar inte chansa, det känns tryggare men något som är gjort av samma material som originalfiltret.

Den här borde fungera, bara att klippa till rätt storlek:
https://www.aliexpress.com/item/32793516134.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke332:

Filtret i min projektor har blivit för gammalt och har smulats sönder. Jag skulle uppskatta det var ca 1-2 mm tunt och 6 x 15 cm area och det var gjort av något tvättsvampsliknande, svart material. Jag har hört att det finns liknande filter i skrivare också. Vet någon var jag kan köpa ett sådant filter, gärna utan att bli ruinerad på fraktkostnader? Självklart kan jag klippa till det till rätt storlek om det är för stort.

Kolla med detta företag:
https://www.special-plast.se/
De kan troligtvis hitta en matchande skumplast. Även om de inte säljer småbitar kanske de kan tipsa om återförsäljare som gör det.

Visa signatur

Moderkort: Asus x570 Crosshair VIII extreme
Grafikkort: Aorus 3090 WB
Processor: Rysen 5950X
Minne: 128 GB G.Skill Trident Z Neo DDR4-3600 C16

Permalänk
Medlem

Jag tänkte att jag skulle återkoppla hur det gick.

Skrivet av Juggernawt:

Jag beställde det här filtret från Amazon och frakten tog väl ca 10 dagar, men tyvärr visade det sig att filtret var alldeles för tjockt.

Skrivet av Rouge of Darkness:

https://www.apotekhjartat.se/produkt/abena-skumtvattlapp-100-...

är typ 2mm ganska tätt skummgummi tvättlappar.

va de första ja kom att tänka på... minns dem från min barndom på 80-90talet...vilka mardrömmar de ä sträva som sandpapper...

Jag köpte dessa och så vitt jag kan se så passar de helt perfekt. Man kan ju inte heller klaga på varken priset eller tillgängligheten... Nu är bara frågan vad jag ska göra med de resterande 99 tvättlapparna

Stort tack till alla som bidrog i den här tråden!

Permalänk
Skrivet av Micke332:

Jag tänkte att jag skulle återkoppla hur det gick.

Jag beställde det här filtret från Amazon och frakten tog väl ca 10 dagar, men tyvärr visade det sig att filtret var alldeles för tjockt.
Jag köpte dessa och så vitt jag kan se så passar de helt perfekt. Man kan ju inte heller klaga på varken priset eller tillgängligheten... Nu är bara frågan vad jag ska göra med de resterande 99 tvättlapparna

Stort tack till alla som bidrog i den här tråden!

Bara sätta som filter i varenda ofiltrerad öppning på ditt chassi

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows