Söndagsmatiné: Att köra en vinddriven bil snabbare än vinden

Permalänk
Melding Plague

Söndagsmatiné: Att köra en vinddriven bil snabbare än vinden

Youtube-kanalen Veritasium utmanas av en professor på UCLA, med belöning på 10 000 dollar för bevis på att en propellerdriven bil drivs på så sätt som påstås.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sett på videoklippen när de släpptes. Riktigt bra

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Inaktiv

Förstår inte riktigt vad testet på löpbandet bevisar? De arbetar ju mot obefintligt luftdrag, det är ju något helt annat än verkligheten

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Förstår inte riktigt vad testet på löpbandet bevisar? De arbetar ju mot obefintligt luftdrag, det är ju något helt annat än verkligheten

Löpbandet funkar ju som analog för vind och stilla mark. Det blir fysiskt samma sak som att ha vind. Bara väldigt mycket enklare med ett rullband.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Förstår inte riktigt vad testet på löpbandet bevisar? De arbetar ju mot obefintligt luftdrag, det är ju något helt annat än verkligheten

Vinden står stilla på löpbandet, precis som om du kör framåt i 20 km/h med en vind framåt på 20 km/h. Marken flyttar sig men luften står still.

Permalänk
Medlem

Bör nämnas att Veritasium vann vadet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Förstår inte riktigt vad testet på löpbandet bevisar? De arbetar ju mot obefintligt luftdrag, det är ju något helt annat än verkligheten

kompletterar ovan förklaring av Nioreh83, de använder en annan s.k. referensram (reference frame)

  • Från vindens perspektiv står den själv still och marken rör sig istället, likt löpbandet, där farkosten rör sig i motsats håll än marken (löpbanan) sett från vindens (stillastående) perspektiv.

  • Från bilens perspektiv står den själv still (animation / illustrationen) och ser att både vinden och marken går riktning ifrån farkostens bakdel där marken går i högre hastighet ifrån farkosten än vinden

  • Från markens perspektiv går både vinden och farkosten åt samma håll men farkosten i högre hastighet

Det finns andra liknande fenomen där energi utvinns från skillnader i energi, t.ex. Peltier element är ett sådant exempel.
Finns andra "gedanken experiment" (tankeexperiment) där man utvinner energi från skillnader/fluktuationer i temperatur (hastighet) i molekylerna.
Dessa är inte "oändlighets maskiner" utan de utvinner energi så att netto är 0.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Lordsqueak:

Bör nämnas att Veritasium vann vadet.

Jag tänkte försöka clickbaita in folk att faktiskt titta på videon genom att inte avslöja hur det gick

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Lite som när vänsterpartisten ville ha en dynamo som drev bilen

https://www.youtube.com/watch?v=xa2Cag9OrHc

Kanske han fått en viss upprättning nu?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Lite som när vänsterpartisten ville ha en dynamo som drev bilen

https://www.youtube.com/watch?v=xa2Cag9OrHc

Kanske han fått en viss upprättning nu?

Nej det är inte ens i närheten av samma sak

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Lite som när vänsterpartisten ville ha en dynamo som drev bilen

https://www.youtube.com/watch?v=xa2Cag9OrHc

Kanske han fått en viss upprättning nu?

Får mig genast att tänka på:
https://www.youtube.com/watch?v=JxhW6CQgCrI

Draknästet, SVT var det väl?

EDIT: Säkert Miljöpartist btw...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nej det är inte ens i närheten av samma sak

Du är säkert kul på fester ;). Båda har ju att göra med termodynamikens huvudsatser.

@Zyphoon just det, den tänkte jag också på men hittade inte fram

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Du är säkert kul på fester ;). Båda har ju att göra med termodynamikens huvudsatser.

@Zyphoon just det, den tänkte jag också på men hittade inte fram

Det ena är helt enligt fysikens alla lagar, det andra är en evighetsmaskin.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Förstår inte riktigt vad testet på löpbandet bevisar? De arbetar ju mot obefintligt luftdrag, det är ju något helt annat än verkligheten

Propellern drivs av att hjulen snurrar och agerar som en fläkt som skjuter luft bakåt. Precis på samma sätt kan ett flygplan som står på ett stort löpband lyfta för att planet färdas genom luften som medium, inte rullandes på marken som en bil till exempel.

Och apropå "De arbetar ju mot obefintligt luftdrag" - Det är precis det som händer när farkosten accelererat upp i vindhastigheten, poängen med experimentet är att det sedan går att överskrida vindhastigheten. Det här sker både på löpbandet när vindhastigheten är noll, och i verkligheten när vindhastigheten är lägre än noll.

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

kompletterar ovan förklaring av Nioreh83, de använder en annan s.k. referensram (reference frame)

  • Från vindens perspektiv står den själv still och marken rör sig istället, likt löpbandet, där farkosten rör sig i motsats håll än marken (löpbanan) sett från vindens (stillastående) perspektiv.

  • Från bilens perspektiv står den själv still (animation / illustrationen) och ser att både vinden och marken går riktning ifrån farkostens bakdel där marken går i högre hastighet ifrån farkosten än vinden

  • Från markens perspektiv går både vinden och farkosten åt samma håll men farkosten i högre hastighet

Det finns andra liknande fenomen där energi utvinns från skillnader i energi, t.ex. Peltier element är ett sådant exempel.
Finns andra "gedanken experiment" (tankeexperiment) där man utvinner energi från skillnader/fluktuationer i temperatur (hastighet) i molekylerna.
Dessa är inte "oändlighets maskiner" utan de utvinner energi så att netto är 0.

Varenda pryl vi någonsin skapat som skall utföra något form av arbete kräver en skillnad i energi för att fungera.
En förbränningsmotor (vilken typ som helst) bygger på samma princip.
Molekylerna i förbränningskammaren hettas upp, deras hastighet ökar, de kolliderar med kolven som i sin tur pressas ner i cylindern.
Hade temperaturen (energin) på båda sidorna av kolven varit densamma så hade någon rörelse aldrig uppstått.
Så det är helt och hållet temperatur/energiskillnaden som driver motorn.

Jag ville egentligen bara förtydliga att finns det ingen energiskillnad så sker ingenting. =P

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
DingDongerMcDongface

Alltså jag uppskattar verkligen den genuina diskussionen om fysik som pågår men det enda jag ser i mitt huvud är detta:

Permalänk
Medlem

Att bjuda in Bill Nye känns ju lite meningslöst om det ska vara kopplat till verkligheten. Bättre att ta någon som är erkänt kunnig på något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ssargon:

Att bjuda in Bill Nye känns ju lite meningslöst om det ska vara kopplat till verkligheten. Bättre att ta någon som är erkänt kunnig på något.

Han är ju faktiskt ingenjör i maskinteknik.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Han är ju faktiskt ingenjör i maskinteknik.

En utbildning som han dock inte jobbat inom. Han är inte en vetenskapsman men det är så han salufört sig.

Jag ser honom mest som pinsam och när jag såg denna videon första gången så lämnade jag när han dök upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ssargon:

En utbildning som han dock inte jobbat inom. Han är inte en vetenskapsman men det är så han salufört sig.

Jag ser honom mest som pinsam och när jag såg denna videon första gången så lämnade jag när han dök upp.

Jag har ingen koll på snubben, men Wikipedia kan jag använda. Där står det tydligt att han jobbade på Boing i 9 år och skapade "hydraulic resonance suppressor tube". Inte för jag vet vad det är men det låter som en maskiningenjör i mina maskinöron.

Jag tycker inget kändes konstigt i filmen förutom det där med att man kan kryssa medvinds snabbare än medvinds (lens) för att ta sig från pubkt A till punkt B. Alltså att hastigheten på en segelbåt projicerad på vindriktningen blir större än vindenhastigheten? Någon som har mer information kring det? Min friläggning säger att det inte borde gå.

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ssargon:

En utbildning som han dock inte jobbat inom. Han är inte en vetenskapsman men det är så han salufört sig.

Jag ser honom mest som pinsam och när jag såg denna videon första gången så lämnade jag när han dök upp.

Du hittar bara på? Precis som tidigare skribent så jobbade han på Boeing med just maskinteknik.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Varenda pryl vi någonsin skapat som skall utföra något form av arbete kräver en skillnad i energi för att fungera.
En förbränningsmotor (vilken typ som helst) bygger på samma princip.
Molekylerna i förbränningskammaren hettas upp, deras hastighet ökar, de kolliderar med kolven som i sin tur pressas ner i cylindern.
Hade temperaturen (energin) på båda sidorna av kolven varit densamma så hade någon rörelse aldrig uppstått.
Så det är helt och hållet temperatur/energiskillnaden som driver motorn.

Jag ville egentligen bara förtydliga att finns det ingen energiskillnad så sker ingenting. =P

Skrivet av Dosshell:

Jag har ingen koll på snubben, men Wikipedia kan jag använda. Där står det tydligt att han jobbade på Boing i 9 år och skapade "hydraulic resonance suppressor tube". Inte för jag vet vad det är men det låter som en maskiningenjör i mina maskinöron.

Jag tycker inget kändes konstigt i filmen förutom det där med att man kan kryssa medvinds snabbare än medvinds (lens) för att ta sig från pubkt A till punkt B. Alltså att hastigheten på en segelbåt projicerad på vindriktningen blir större än vindenhastigheten? Någon som har mer information kring det? Min friläggning säger att det inte borde gå.

Man seglar såklart snabbare än vindhastigheten, men knappast inte på kryss. Och du måste (?) ha en planande eller bärplansfarkost i exempelvis slör eller halvvind.

Permalänk
Medlem

Mind blown, vet inte om jag lyckas greppa detta även efter att ha sett videon. Visst att propellern kan användas för att trycka luft bakåt med en viss kraft, vilket ger en motsvarande kraft framåt för bilen, inget problem, simpel fysik. Men för att driva propellern krävs arbete som utvinns i form av extra motstånd för hjulens rotation, detta borde kräva att åtminstone samma energi tas ut i form arbete vid hjulen.

Det borde inte funka av samma anledning som klippet från @Zyphoon inte borde, för det verkar vara i princip samma sak fast tvärt om; en manick som ska plocka energi från en "fläkt" och driva hjulen med det, istället för att plocka energin från hjulen för att driva en fläkt.

Plankan och det "5-hjuliga fordonet" illustrerar dock en poäng bra, konstruktionen ter sig kräva att om bilen ska röra sig framåt, måste den göra det snabbare än det som driver den (till skillnad om det femte hjulet inte fanns och plankan bara låg på en fast del av den). Fläkten har ju en liknande funktion i, utan fläkten kommer vinden dra upp bilen i en hastighet strax under sin egen hastighet (skillnaden är givetvis friktionen), men om vinden vill dra bilen nu kommer fordonet att "bromsa" vinden mer än vad den gjort ifall fläkten stått stilla eftersom fläkten trycker på vinden bakåt ytterligare.

Intressant att fundera över praktiska implementationer av detta. För att det ska funka krävs väl interraktion med något annat än bara luften så flyg försvinner. Men skulle man kunna ha en linbana, med frikopplade vagnar på hjul kopplade till en fläktar, där linan likt rullbandet (men tvärt om jämfört med vanliga linbanor där linan rör sig) dras bakåt för att snurra fläkten och som i sin tur trycker vagnarna framåt med större kraft än friktionen från som drar dem bakåt? Ponera att vi endast har vagnar som går i vindens riktning, skulle kraften som krävs för att driva detta vara mindre eller större en kraften det skulle krävas att driva systemet om vagnarna varit låsta till linan?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz