Qualcomm integrerar Snapdragon i egen flaggskeppstelefon

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm integrerar Snapdragon i egen flaggskeppstelefon

Med hjälp av Asus presenterar Qualcomm en dyr telefon under egen flagg, som föga förvånande har systemkretsfamiljen Snapdragon under skalet och i produktnamnet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Slutade läsa strax efter "dyr"...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Som sagt begränsad upplaga.

Annars jag är inte mycket för att lägga hutlös mycket mer pengar för marginell prestanda ökning inom något. Jag ser det mer som visst inom tävling med mycket vinstpengar, där lite bättre kan öka sina chanser marginellt. Men inte annars.

Så jag tycker dagen mobiler har för slö cpu/gpu, kass kamera, skärm, batteri you name it.. Men jag vill inte betala 100% mer för att kanske få 5% bättre på allt.
Exempel inte ens systemkamera för 50 000kr uppfyller mitt behov. Det betyder inte att jag på mobilen ändå vill betala hutlös mycket mer för knappt märkbart bättre mobilkamera än de billigare telefonerna.

Permalänk
Medlem

ASUS står för designen? Hmmm....

Hoppas den klarar sig bättre i JerryRigEverythings bend test i och med att den nu är baserad på ROG Phone 5 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Skulle väl även kunna bli billigare telefoner om dom vill, eftersom dom skulle slippa premiumpriset på sina egna kretsar?

Permalänk
Medlem

Antar att 16Gb är "nödvändigt" endast för spel och marknadsföring?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Slutade läsa strax efter "dyr"...

Nu är det ju inte din run of the mill Samsung A-serie direkt, smakar det så kostar det.

Skrivet av Trihxeem:

Antar att 16Gb är "nödvändigt" endast för spel och marknadsföring?

Ska Qualcomm sätta sin egen logga på vill det nog till att det är toppspecifikationer och en riktig flagskeppstelefon.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Ska Qualcomm sätta sin egen logga på vill det nog till att det är toppspecifikationer och en riktig flagskeppstelefon.

Har man bara ett enda skepp i sin flotta, är det nog svårt att se det som annat än "flaggskeppet" -- även om det inte säger så mycket

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Har man bara ett enda skepp i sin flotta, är det nog svårt att se det som annat än "flaggskeppet" -- även om det inte säger så mycket

Även Mongoliet har en flotta...

Begränsade upplagor av elektronikkomponenter gynnar ingen annan än den som säljer sitt loppisfynd om 15 år...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Antar att 16Gb är "nödvändigt" endast för spel och marknadsföring?

Självklart måste man ha minst 16 GB RAM i telefonen... Allt annat känns sååå 2020.
(Nybliven Zenfone 8 ägare ..)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trihxeem:

Antar att 16Gb är "nödvändigt" endast för spel och marknadsföring?

Skrivet av Dunde:

Självklart måste man ha minst 16 GB RAM i telefonen... Allt annat känns sååå 2020.
(Nybliven Zenfone 8 ägare ..)

Jag har 8 GB i min mobil och jag känner inget som helst behov av att ha mer. Inte ens ett villhov.

Men sen är jag nog inte målgruppen för en telefon för 16 tkr, det är på tok för mycket. Finns roligare saker att lägga de pengarna på.

Permalänk
Medlem

"På baksidan syns tre kameror: en vidvinkel-, en ultravidvinkel- och en telefotolins med 3× optisk zoom. Trion är på 16, 12 respektive 8 megapixlar, medan kameran på framsidan är på 24 megapixlar."
Huvudkameran är alltså selfie-kameran? Knepigt val. Inte jättemånga pixlar heller faktiskt.

Sedan låter namnet "For Snapdragon Insiders" ungefär som om det vore en företagstelefon enkom för anställda på Snapdragon.. Okej att det står "Snapdragon" på den, den har ju Snapdragonkretsar, men det är ju egentligen en ASUS-telefon. Om nu ASUS har designat och tillverkat luren. Har Snapdragon designat luren och bara lagt ut tillverkningen på ASUS? Eller är det Foxconn kanske?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Networker:

"På baksidan syns tre kameror: en vidvinkel-, en ultravidvinkel- och en telefotolins med 3× optisk zoom. Trion är på 16, 12 respektive 8 megapixlar, medan kameran på framsidan är på 24 megapixlar."
Huvudkameran är alltså selfie-kameran? Knepigt val. Inte jättemånga pixlar heller faktiskt.

Sedan låter namnet "For Snapdragon Insiders" ungefär som om det vore en företagstelefon enkom för anställda på Snapdragon.. Okej att det står "Snapdragon" på den, den har ju Snapdragonkretsar, men det är ju egentligen en ASUS-telefon. Om nu ASUS har designat och tillverkat luren. Har Snapdragon designat luren och bara lagt ut tillverkningen på ASUS? Eller är det Foxconn kanske?

"Insider" kan betyda lite olika saker. Man kan t.ex. bli en "insider" hos Microsoft genom att teckna upp sig för förhandsversioner av nya versioner av Windows, t.ex. Windows 11. (Referens: https://insider.windows.com/en-us/)

I det här fallet så använder nog Qualcomm ordet i ungefär samma bemärkelse, d.v.s. om de som vill vara först med det nyaste, skit samma om det är klart eller vad det kostar.

Man vill väll uppnå ungefär samma parasociala dynamik som när man följer/prenumererar på streamers, Patreon, annat liknande, fast med stora företag istället för individer (eller vad som framstår som individer.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

"Insider" kan betyda lite olika saker. Man kan t.ex. bli en "insider" hos Microsoft genom att teckna upp sig för förhandsversioner av nya versioner av Windows, t.ex. Windows 11. (Referens: https://insider.windows.com/en-us/)

I det här fallet så använder nog Qualcomm ordet i ungefär samma bemärkelse, d.v.s. om de som vill vara först med det nyaste, skit samma om det är klart eller vad det kostar.

Man vill väll uppnå ungefär samma parasociala dynamik som när man följer/prenumererar på streamers, Patreon, annat liknande, fast med stora företag istället för individer (eller vad som framstår som individer.)

Har varit ms insider i flera år. Kan det vara så väl att "Snapdragon insider"-telefonen är rootad redan vid leverans?
Antagligen inte. Undrar vad som menas i artikeln med "dyr telefon"? 10 kkr? 20 kkr?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Networker:

Har varit ms insider i flera år. Kan det vara så väl att "Snapdragon insider"-telefonen är rootad redan vid leverans?
Antagligen inte. Undrar vad som menas i artikeln med "dyr telefon"? 10 kkr? 20 kkr?

Priset framgår av artikeln

Varför skulle insider innebära att den är rootad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Priset framgår av artikeln

Varför skulle insider innebära att den är rootad?

My bad, såg inte något pris första gången jag läste artikeln.
Om man inte kommer åt OS, så kan man väl knappast vara en "insider" menar jag, i ordets verkliga mening.
Är väl bara någon marknadsföringsploj antar jag, "insider" alltså.